کد خبر: 23554
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 26 فروردين 1395 - 11:50

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

برگزاری نشست کتابخوان مدرسه ای در نهبندان و درمیان

ششمین نشست کتابخوان مدرسه ای شهرستان نهبندان و شهرستان درمیان استان خراسان جنوبی برگزار شد.
برگزاری نشست کتابخوان مدرسه ای در نهبندان و درمیان

 

برگزاری ششمین نشست کتابخوان مدرسه ای شهرستان نهبندان

به گزارش لیزنا، ششمین نشست کتابخوان مدرسه ای شهرستان نهبندان توسط کتابخانه محتاج نهی و با همکاری دبستان دخترانه زینب (س) در این مدرسه برگزار شد. در این نشست، شش نفر شامل پنج دانش آموز عضو کتابخانه و یک کتابدار به معرفی کتاب پرداختند.

 

«زندانی بی حصار» از مجموعه کتاب های چهارده آفتاب/ نوشته غلامرضا آبروی و دیگران از مؤسسه چاپ و نشر مدرسه/ ارائه توسط: فاطمه زهرا کاظمی (دانش آموز عضو کتابخانه)

این کتاب، درباره تولد، کودکی، امامت و کرامات امام کاظم (ع) است و رفتار او با دشمنان و دوران زندان و فشارهایی که از طرف حکومت منصور دوانیقی و حکومت عباسیان بروی می آوردند و او سال های زیادی از عمر مبارکش را در زندان گذراند و بالاخره هم به شهادت رسید. قتل آن حضرت، به دستور هارون الرشید عباسی و با خوراندن خرمای سمی صورت گرفت.

 

«قلم زن و راهزن»/ نوشته محمدرضا یوسفی/ ارائه توسط: سمیه هاشمی (دانش آموز عضو کتابخانه)

کتاب، تصویری است از فقر با عزت در مقابل ثروت با دزدی و دغلکاری. سلمان، نوجوانی است که در فقدان پدر با مادر و خواهرش تهمینه زندگی می کند. خواهرش در آستانه ازدواج قراردارد، این درحالی است که آیینه و شمعدان قلم زنی، مهمترین وسیله جهیزیه عروس به حساب می آید؛ اما سلمان که بیکار است نمی تواند آن را برای جهیزیه خواهرش تهیه کند. سلمان بالاخره مادر را راضی می کند تا به همراه عمو گرگین راهی سفر شود. سلمان، دلش می خواهد مانند سهراب، پسر همسایه که به ظاهر، کاری پر رونق دارد و پول فراوانی برای مادرش می فرستد، صاحب ثروت و مکنتی شود. پس از ماجراهایی سلمان درمی یابد که سهراب به راهزنی مشغول است. سلمان که نمی خواهد سرنوشتی چون سهراب داشته باشد با صداقت به قلم زنی روی می آورد و آینه و شمعدانی زیبا برای خواهرش می سازد.

 

«قصه ماهمین بود»/ نوشته محمد میرکیانی/ ارائه توسط: یاسمینا هاشمی (دانش آموز عضو کتابخانه)

سال ها پیش که پدر بزرگها و مادر بزرگها بچه ها را پای کرسی جمع می کردند و برایشان قصه می گفتند، آخرکار نفسی می کشیدند و می گفتند: قصه ما به سر رسید، کلاغه به خونش نرسید. حالا کتابی که در پیش ماست شامل هفت قصه شیرین است: 1- حکیم و تاجر2- ماهیگیر و دو مرغ دریایی 3- بقال و رفیق نابکار 4-صیاد و دو مرغ پرطلایی 5- ده برادر کوزه گر 6- صیاد و پلنگ 7- کیسه چرمی.

 

«ما فرزندان ایرانیم»/ نوشته داود امیریان/ ارائه توسط: زهرا اکبری (دانش آموز عضو کتابخانه)

کتاب حاضر، مجموعه طنز داستانی ای است که در شصت سکانس داستانی آورده شده است. محتوای داستان ها طنزهای جنگ و جبهه است که در کنار جنگ خون و بوی باروت، صحنه های خنده داری نیز وجود داشته است. امیریان با شمِّ طنزی که داشته این صحنه ها را به خوبی شکارکرده است. همدیگر را دست انداختن بین سربازان، شوخی بی موقع فرمانده با رزمنده ودلتنگی ها و دلخوری ها، از جانمایه اصلی طنزهای امیریان است.

 

«قصه های شیرین قابوس نامه»/ نوشته مرجان کشاورز/ ارائه توسط: مبینا خیری (دانش آموز عضو کتابخانه)

این کتاب، نهمین کتاب از قصه های شیرین ایرانی است و حکایت هایی نسبت به امثال و حکم و قصه هایی دیگر از متون کهن فارسی برخوردار است. به عنوان مثال، ماجرای معروف خیاط و کوزه بارها به گوش ما رسیده است. در جای جای کتاب از عبارت؛ اما بشنوید از ادامه ماجرا استفاده شده است.

 

«بچه های خاک»/ نوشته محمدرضا یوسفی/ ارائه توسط: عصمت کاظمی (کتابدار کتابخانه عمومی محتاج نهی)

بچه های خاک، داستان نوجوانی است که درکوچه ها به دنبال پدرش، مادرش و خودش می گردد. او در جستجوی کدام شناسنامه است؟... دلم می خواست تو جیب یک یک مردم را نگاه کنم و ببینم آنها شناسنامه دارند یا نه و شناسنامه های شان چه رنگی است. لب جوی نشستم و زانوهایم را از سرما بغل کردم. یاد هاپی افتادم. هر دو مثل هم بودیم، نه هاپی شناسنامه داشت، نه من.

 

ششمین نشست کتابخوان مدرسه ای شهرستان درمیان برگزار شد

ششمین نشست کتابخوان مدرسه ای شهرستان درمیان با همکاری کتابخانه شهید رجایی طبس مسینا و مدرسه ابتدایی شهید احمدزاده، روز سه شنبه 24 فروردین ماه سال جاری در کتابخانه فوق برگزار شد.در این نشست، شش نفر شامل پنج دانش آموز عضو کتابخانه و یک کتابدار به معرفی کتاب های خوانده شده خود پرداختند.

 

«قصه ما همین بود 3»/ نوشته محمد میرکیانی/ ارائه توسط: عبدالله حقدادی (کتابدار)

کتاب حاضر از مجموعه شش جلدی «قصه ما همین بود» و شامل داستان ‌های کوتاه از ادبیات کهن و عامیانه ایران است. انتشارات محراب قلم این کتاب را منتشر کرده است. برخی از عناوین داستان ‌ها عبارتند از: «حکیم و تاجر»، «بقال و رفیق نابکار»، «ماهی گیر و مرغ دریایی»، «صیاد و دو مرغ پرطلایی»، «دو برادر کوزه گر»، «صیاد و پلنگ».

 

«نقره ماهی»/ نوشته محسن چینی فروشان/ ارائه توسط: متین ربانی نژاد (دانش آموز عضو کتابخانه)

این کتاب را انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر کرده است. کتاب، ماجرای نقره ماهی را روایت می کند که از زندگی تکراری زیر دریا خسته شده و دلش می خواهد جای دیگری که این همه آب نباشد و آسان تر غذا پیدا کند، برود. در این میان، نقره ماهی فکر می کرد آن بالا بالاها، دنیای قشنگ تر و بهتری باشد. نقره ماهی آن قدر به آرزوهایش فکر کرد تا بالاخره تصمیمش را گرفت و به طرف آرزوهایش شنا کرد. در ادامه داستان می خوانیم: ناگهان یک موج بلند و بزرگ، او را از جا کند و با خود برد. نقره ماهی، گیج گیج گیج شده، وقتی به خود آمد، موج برگشته بود و او را روی شن های ساحل جا گذاشته بود و...

 

«خزپوش و تیغ دار»/ نوشته باربارا جی بم/ ارائه توسط: احمد سالاری (دانش آموز عضو کتابخانه)

این کتاب، توسط انتشارات محراب قلم منتشر شده و ترجمه مجید عمیق است. کتاب مذکور شامل‌ اطلاعاتی‌ مختصر درباره‌ خصوصیات‌ ظاهری‌، نحوه‌، محل‌ زندگی ‌و پوشش‌ برخی‌ از حیوانات شامل خارپشت، بوزینه درختی، مورچه خوار، چین چیلا ، ماهی آبنوس، لاما، جوجه تیغی و ... است.

 

«یک قوری پر از قور»/ سروده مریم هاشم پور / ارائه توسط: یونس ربانی (دانش آموز عضو کتابخانه)

این مجموعه شامل ۱۵ ترانه کودکانه برای گروه سنی «ب» (۶ تا ۹ ساله) است و انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آن را منتشر کرده است. بر همین اساس «چراغ روشن»، «بستنی برفی»، «چتر و آنتن»، «خواب برفی»، «آتش»، «دعای دکمه»، «آشپزی بابا» و «یک قوری پر از قور» از جمله عنوان ترانه های چاپ شده در این کتاب است.

 

«کلوچه های خدا»/ نوشته کلر ژوبرت/ ارائه توسط: امیرحسین محمودی (دانش آموز عضو کتابخانه)

این کتاب را کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر کرده است. ماجرای خرس کوچولویی است که بعد از خواب زمستانی با دیدن آمدن فصل بهار و زیبایی های طبیعت تصمیم می گیرد که برای تشکر از خدا کلوچه بپزد؛ اما مجبور می شود تمام کلوچه ها را به حیوانات جنگل هدیه کند. او در نهایت به این نتیجه می رسد که مهربانی در حق حیوانات جنگل، باعث رضایت خدا از او خواهد شد.

 

«شر شر شعر باران»/ نوشته تقی متقی/ ارائه توسط: حسیب شمسی (دانش آموز عضو کتابخانه)

انتشارات کتاب نشر، این کتاب را منتشر کرده است و کتاب حاضر دارای 5 شعر با تصویرگری بسیار جذاب برای گروه سنی (ب) است. عناوین اشعار به شرح زیر است: "بارون بهار"، "داداش اگه نباشه"، "کیه که پشت دره؟"،"جدی نگیری الکی" و "شرشر شعر بارون"

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: