کد خبر: 2416
تاریخ انتشار: دوشنبه, 04 مرداد 1389 - 15:08

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

برترین های دومین جشنواره ارزیابی وبگاه های دولتی معرفی شدند

دومین جشنواره ارزیابی وبگاه های دولتی (جایزه ملی وب) روز سه شنبه مورخ 29 تیر ماه 1389 به تلاش دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی با همکاری علمی دانشگاه شریف و صنعتی امیرکبیر در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، برگزار گردید و طی آن وبگاه های برتر از میان 500 وبگاه مورد بررسی، معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، این جشنواره در ساعت  14:30 با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

در ابتدا دبیر کمیته علمی جشنواره، دکتر بهنیا فر، بر روی سن حاضر شد و به ایراد سخنرانی پرداخت. وی گفت: " ایران در میان کشورهای منطقه در بررسی وضعیت شاخص های دولت الکترونیک در سال 2010 دارای رتبه 102 است.البته نسبت به سال 2008 که رتبه 108 را داشت کمی پیشرفت داشته است اما تا رسیدن به وضع مطلوب نیاز به تلاش بیشتری داریم. زیرا باقی کشورهای منطقه 10 برابر رتبه بهتری نسبت به ایران دارند و دارای رتبه دو رقمی می باشند."

وی در ادامه سخنان خود، مراحل اجرایی و علمی این جشنواره، شامل 5 گام ، را بیان کرد:

 

گام اول: تمهید مقدمات برگزاری جشنواره که خود شامل دو روند بوده است.روند اول، تشکیل جلسات کمیته های علمی و اجرایی در دبیر خانه شورای عالی اطلاع رسانی (از دی ماه 1388) و روند دوم تشکیل تیم مطالعاتی میان رشته ای متشکل از متخصصین مجموعه کامپیوتر، علوم کتابداری و اطلاع رسانی و علوم اجتماعی و ارتباطات بوده است.

گام دوم: ثبت نام اولیه وب گاه ها در طول 45 روز از طریق وب گاه دبیر خانه شورای عالی اطلاع رسانی

گام سوم: مطالعه و تدوین شاخص ها : که شامل شاخص های کلان (پالایش کلان برای استفاده در مرحله خود اظهاری وب گاه های دولتی  و شاخص های خرد (تفصیلی) که حدود 300 شاخص را دربر می گرفت.

گام چهارم: خود اظهاری دستگاه های دولتی و حاکمیتی که شامل اعتبار سنجی خود اظهاری ها و تکمیل پرسشنامه ها بود.

گام پنجم: مرحله ارزیابی نهایی وبگاه های شرکت کننده که 537 دستگاه دولتی  زیر نظر قوه مجریه، مقننه، قضاییه، و سایر دستگاه های نهادی که به نوعی از بودجه دولت استفاده می کنند.

شایان ذکر است که اولین جشنواره علمی ارزیابی وبگاه های دولتی در سال 1378 برگزار شد که تنها وبگاه های 186 دستگاه دولتی مورد ارزیابی قرار گرفته بود. تفاوت اصلی این جشنواره با جشنواره قبلی ورود به برخی عرصه های کلیدی مانند تدوین شاخص هایی برای سنجش وضعیت خط در زبان فارسی در محیط وبگاه های دولتی و تدوین شاخص هایی برای سنجش امنیت وبگاه ها قلمداد شد.

سپس دکتر شهریاری، دبیر عالی شورای اطلاع رسانی، ضمن خوشامد گویی به حضار از ارزش های فناوری صحبت کرد و گفت: " فناوری در ذات خود موجب پیشرفت انسان می شود و صفت ابداع خداوند را منعکس می سازد و از این جهت دارای ارزش مثبت است." وی در ادامه به رابطه فناوری را با دینداری و فرهنگ و اسلام پرداخت.

در ادامه همایش دکتر مهدی اخوان به آبادی، قائم مقام وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات، به ایراد سخنرانی پرداخت. وی گفت: "پس از انقلاب، دولت بر شعار استقلال تکیه داشت که منجر به کاهش واردات و افزایش صادرات شد. ولی به حوزه فناوری اطلاعات کمتر توجه شده است، به همین دلیل محتوا و خدمات اینترنتی همواره به کشور وارد می شوند که از لحاظ فرهنگی و اقتصادی تبعاتی را در پی دارد". وی ورود اپراتور چهارم و استفاده از شبکه فیبر نوری و پروژه فیبر نوری درب منزل را برای تقویت استفاده اینترنت در ایران  نوید داد که موجب جهشی بزرگ در حوزه فناوری اطلاعات می شود.

سپس مجری برنامه بیانیه کمیته علمی دومین جشنواره ارزیابی وبگاه های دولتی ایران (جایزه ملی وب ) را به قرار زیر ایراد کرد:

"با استعانت از خداوند کمیته علمی جشنواره پس از 1- مطالعه و تدوین شاخص ارزیابی و بر اساس نتایج بدست آمده بر اساس خود اظهاری های فنی و ساختاری دستگاه های دولتی شرکت کننده ، 2- بررسی میدانی از سوی دو تیم ارزیابی مقدماتی و پیشرفته، 3- ابزارهای برخط و برون خط جشنواره ارزیابی، 4- ابزارهای برخط و برون خط ارزیابی وب و تأیید نهایی کمیته ناظران اسامی برندگان را به شرح زیر اعلام می کند:"

جوایز اصلی در بخش خدمات تعاملی سازمانی:

1-    وبگاه شهرداری تهران

2-    وبگاه پست جمهوری اسلامی ایران

3-    وبگاه دانشگاه علم و صنعت

در این بخش وبگاه قابل تقدیر، وبگاه دانشگاه صنعتی امیرکبیر بود.

جوایز اصلی در بخش خدمات تراکنش مالی:

1-    وبگاه بانک ملی ایران

2-    وبگاه شرکت ارتباطات سیار(همراه اول)

3-    وبگاه بانک صنعت و معدن

وبگاه قابل تقدیر در این بخش، وبگاه کمیته امداد امام خمینی بود.

جوایز اصلی  در بخش خدمات اطلاع رسانی جشنواره:

1-    وبگاه رادیو اینترنتی ایران صدا

2-    وبگاه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران

3-    وبگاه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی

وبگاه قابل تقدیر در این بخش وبگاه شهر الکترونیک همدان بود.

جوایز ویژه در بخش وبگاه های جامع: هیچ وبگاهی به عنوان برنده جایزه در این بخش معرفی نشد. اما وبگاه های قابل تقدیر در این بخش، وبگاه شهرداری تهران، وبگاه دانشگاه صنعتی امیر کبیر و وبگاه شهر الکترونیکی شهر همدان بود.

جوایز ویژه در بخش امنیت: وبگاه بانک ملی ایران شناسایی شده بود و وبگاه قابل تقدیر این بخش وبگاه بانک صنعت و معدن بود.

در بخش جوایز ویژه پاسداشت خط در زبان فارسی بر اساس شاخص های موجود کمیته علمی هیچ و بگاهی را معرفی نمی کند اما موارد زیر را قابل تقدیر می داند: وبگاه رادیو اینترنتی ایران صدا، وبگاه وزارت امور اقتصاد و دارایی و وبگاه وزارت تعاون.

نکته قابل توجه در این جشنواره حضور پررنگ متخصصان و کارشناسان علوم کتابداری و اطلاع رسانی بود که در کمیته های مختلف جشنواره نقش بسزایی را ایفا کرده بودند.

دکتر محمد حسن زاده و سید مهدی حسینی از گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تربیت مدرس جزء ناظران علمی بودند که در طراحی سؤالات پرسشنامه  و ارزیابی محتوای آن نقش مهمی را ایفا نموده اند.

همچنین سه نفر از دانش آموختگان کتابداری و اطلاع رسانی به نامهای مهدیه چیت ساز، فاطمه مرادی و فرحناز سلطانی عضو فعال در کار گروه اجرایی ارزیابی این جشنواره بودند.

علاوه بر ویژه نامه "ارزیابی وب" که مخصوص این جشنواره بود که به حضار ارائه شد، کتاب "عصر اطلاعات و دولت دسترس پذیر" تألیف دکتر محمد حسن زاده، فاطمه نویدی و سید مهدی حسینی به همکاری نشر کتابدار ، از محققان علوم کتابداری و اطلاع رسانی به چشم می خورد.

کتاب دیگر "طراحی پایگاه وب و دستگاه های دولتی" تألیف سیروس علیدستی، محمد علی باقری و پرویز شهریاری با همکاری نشر چاپار و پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران بود.

در این بین از کتاب " ارزیابی و رتبه بندی وبگاه ها، مفاهیم ، رویکردها و شاخص های ارزیابی وبگاه های دولتی" همزمان با برگزاری جشنواره که حاوی شرح تفصیلی دومین جشنواره علمی ارزیابی وبگاه های دولتی است ، رونمایی شد. این کتاب از طریق وبگاه دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی به نشانی www.scict.ir در دسترس است.

در نهایت پرسشنامه ای برای سنجش برگزاری جشنواره  که به حضار ارائه شده بود، جمع آوری شد و جشنواره در ساعت 17 به کار خود پایان داد.

گزارش از: الهه حسینی

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: