کد خبر: 24389
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 05 خرداد 1395 - 16:29

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

همایش تجلیل از خیرین کتابخانه ساز و کتابخانه یار آباده برگزار شد

اولین همایش تجلیل از خیرین کتابخانه ساز و کتابخانه یار شهرستان آباده استان فارس برگزار شد.
همایش تجلیل از خیرین کتابخانه ساز و کتابخانه یار آباده برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، در این همایش که امروز (۵ خرداد ماه ۱۳۹۵) با حضور رمضانعلی محسنی، مدیرکل مشارکت ها و شهرداری های نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سعیده ابراهیمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس، فرماندار آباده و اعضای انجمن خیرین کتابخانه ساز فارس برگزار گردید، از ۴ خیر کتابخانه ساز آباده تجلیل شد.

 

رمضانعلی محسنی مدیرکل مشارکت ها و همکاری های نهاد کتابخانه های عمومی کشور در اولین همایش تجلیل از خیرین کتابخانه ساز و کتابخانه یار شهرستان آباده،استان فارس، گفت: گرچه مسائل و موانع مختلفی باعث عدم گرایش مردم به کتابخوانی شده است و همه باید آن را جدی بگیرند، اما با رویکرد خیرین فرهنگی باید امیدوار بود که این مشکل رفع شود و خیرین بستر ساز کتابخوانی مردم باشند.

 

وی در این مراسم که با حضور جمع کثیری از مسئولین، مردم و خیرین شهرستان آباده برگزار شد تصریح کرد: کتاب و کتابخوانی پایه و زیربنای همه تمدن ها است و هیچ تمدنی بدون کتاب رشد نکرده است. پیامیر گرامی اسلام نیز با حدیث مشهور خود بر یادگیری مادام العمر  تاکید کردند که کتابخانه های عمومی متولی آن است.

 

محسنی در ادامه گفت:  پس از دانشگاه ها و فضاهای آموزشی، این کتابخانه ها هستند که مردم را به سوی فراگیری علم هدایت کرده و او را به سوی کمال سوق می دهد؛ بنابراین کتابخانه ها مرکز دوم آموزش هستند و اثر آن ها به مراتب از مراکز آموزشی نیز بیشتر است.

 

مدیرکل مشارکت ها و همکاری های نهاد کتابخانه های عمومی کشور، افزود:  هر سرزمینی که مردم فرهنگی داشته باشد تحولات بیشتری در همه عرصه ها رقم می زند؛ در استان فارس هم شهرستان های فرهنگی زیادی وجود دارد که در اعتلای جامعه ایران سهم زیادی دارد. در این شهرستان ها مردم خود علاقمند به فرهنگ هستند با دلسوزی و دغدغه از ترویج کتابخوانی حمایت می کنند.

 

محسنی با تاکید بر اینکه نباید در حوزه فرهنگ به ویژه توسعه کتابخانه ها نگاهمان به دست دولت باشد گفت: دراستان فارس خیرین و عموم مردم در توسعه کتابخانه ها نقش به سزایی داشته اند که می توانند الگویی برای سراسر کشور باشند.

 

وی تصریح کرد: راه زیادی در رسیدن به چشم انداز بیست ساله در حوزه کتابخوانی داریم اما امسال که سال «خواندن« نامگذاری شده رویکرد نهاد کتابخانه های عمومی کشور ترویج خواندن است و این امرگام بلندی در تحقق افق 1404 خواهد بود.

 

مدیرکل مشارکت ها و همکاری های نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: بر اساس سیاست های امسال، به ازای ساخت هر کتابخانه، 3 کتابخانه شاداب سازی می شوند تا  کسانی که به سوی کتابخانه جذب می شوند ، در کتابخانه ها باقی بمانند.

 

وی با اشاره به وجود 952 کتابخانه مشارکتی در کشور گفت: خیرین تنها لازم نیست به مسئله کتابخانه سازی ورود کنند و در تجهیز کتابخانه،  تأمین کتاب و حتی اداره آن ها هم می توانند موثر یاشند.

*** 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس نیز در این همایش کتابخانه را مهمترین سرمایه فرهنگی هر جامعه توصیف و تصریح کرد: به منظور حرکت به سوی اثربخش نمودن و تقویت فرهنگ جامعه و استحکام استقلال فرهنگی باید گام های بلندی برداشته شود که توسعه و تقویت کتابخانه ها از ضروریات تحقق این امر است.

 

دکتر سعیده ابراهیمی گفت: فرهنگ هر جامعه، هویت و موجودیت آن جامعه را شکل می دهد و با انحراف فرهنگ، هرچند چامعه در ابعاد اقتصادی، سیاسی، صنعتی و ... قدرتمند باشد، میان تهی خواهد بود.

وی با بیان اینکه توجه به امر توسعه کتابخانه ها از اولویت های فرهنگی جوامع پیشرفته است بیان کرد: امروز توجه به کتابخانه های عمومی به عنوان یکی از فعالیت های سازمان ها و بنیادهای مردم نهاد تعریف شده است و برنامه ها و سرمایه گذاری های نیکوکاران، خیرین و علاقمندان حوزه فرهنگ نقش بسیار بی بدلیلی در توسعه کتابخانه ها داشته است.

 

رییس دبیرخانه انجمن کتابخانه های عمومی استان فارس با تاکید بر اینکه صاحبنظران شرط توسعه فرهنگی را مشارکت داوطلبانه می دانند تصریح کرد: موسسات و بنیادهای متعددی در سراسر دنیا با هدف توسعه فرهنگی به مفهوم عام و توسعه کتابخانه به معنای خاص شکل گرفته اند که انجمن خیرین کتابخانه ساز نیز در ایران از همین دست سازمان ها است.

 

ابراهیمی افزود: خیرین کتابخانه ساز استان فارس که ثروت خود را در خدمت فرهنگ قرار می دهند باید به طور ویژه مورد تجلیل قرار گیرند.

وی گفت: یک از دلایل اصلی اینکه شهرستان آباده از نظر بسیاری از شاخص های کتاب و کتابخوانی در استان فارس پیشتاز است حضور پررنگ خیرین و عموم مردم در عرصه فرهنگ است.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس در پایان ضمن قدردانی از برگزار کنندگان همایش تجلیل از خیرین کتابخانه ساز و کتابخانه یار آباده ابراز امیدواری کرد این همایش نقطه آغاز و عطفی برای تجلیل از خیرین در همه نقاط استان باشد.

*** 

رییس هیات مدیره انجمن خیرین کتابخانه ساز فارس نیز در این همایش گفت: آباده میراث دار بزرگانی است که در عرصه اندیشه و ادب خدمات ارزنده ای به فرهنگ این مرز و بوم ارائه کرده اند.

 

داریوش نویدگویی با بیان اینکه در حوزه کتابخوانی به مرز هشدار و قرمز نزدیک شده ایم گفت: امروز کتابخانه سازی و ترویج کتابخوانی از هر موضوعی مهم تر است و عموم مردم و خیرین باید روی آن حساس باشند.

وی افزود: خانواده ها باید بدانند بهترین راه برای از بین بردن آسیب هاب اجتماعی و مصونیت فرزندانمان کتابخوانی است بنابراین باید کتاب را به عنوان یکی از کالاهای اساسی وارد سبد خانوار خود کنند.

 

در پایان این همایش از علاوه بر تجلیل خیرین خیر کتابخانه ساز، حاج حسین کاظمی و حاج علی باز قربانی از 180 خیر کتالبخانه یار نیز تقدیر شد. در این همایش همچنین عموم مردم با تکمیل فرم های »همت عالی» و کمک های نقدی و غیر نقدی از کتابخانه های شهرستان آباده حمایت کردند.

 

در پایان این همایش نیز  بخش کودک کتابخانه مسجد جامع صغاد و کتابخانه زنده یاد سعید قربانی گشایش یافت.

 

شعرخوانی آرین اقتداری و محمدامین حسینی از اعضای خردسال کتابخانه های آباده و رونمایی از سرود خیرین کتابخانه ساز از دیگر برنامه های این همایش بود.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: