کد خبر: 24401
تاریخ انتشار: شنبه, 08 خرداد 1395 - 16:14

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

گزارش جامع همایش نقش انجمن کتابداری در توسعه علم

دکتر محمدرضا قانع رئیس انجمن کتابداری شاخه فارس و دبیر علمی همایش ملی نقش انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران در توسعه علم  گزارش  جامع و کاملی از این همایش را ارائه داد.
گزارش جامع همایش نقش انجمن کتابداری در توسعه علم

 

 

به گزارش لیزنا، دکتر محمدرضا قانع رئیس انجمن کتابداری شاخه فارس و دبیر علمی همایش ملی نقش انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران در توسعه علم  گزارش  جامع و کاملی از ابتدای فعالیت های برگزاری همایش به همراه گزارش کامل آن شامل سخنرانی های کلیدی این همایش را ارائه داد.

 

متن کامل گزارش به شرح زیر است:

 

دوره چهارم هیئت مدیره انجمن کتابداری شاخه فارس از اردیبهشت ماه 1394 فعالیت خود را شروع کرد و در جلسات اولیه هیئت مدیره انجمن برگزاری چنین همایشی با هدف ایجاد و تقویت ارتباط بین متخصصان حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی و بخش های دولتی و خصوصی در راستای مبادله دانش، ایجاد بستر مناسب برای جریان ایده ها  و تبادل آن در بین جامعه تخصصی، ایجاد فرصت های لازم برای آموزش  مستمر حرفه مندان در کتابخانه ها به تصویب رسید و  مقرر گردید در 30 و 31 اردیبهشت ماه 1395 این همایش برگزار شود. در همان ابتدا پس از تشکیل کمیته علمی که متشکل از متخصصان برجسته علم اطلاعات و دانش شناسی در شیراز و دیگر شهرهای دانشگاهی کشور بود، محورهای همایش بررسی و مصوب شد؛ همچنین رئیس همایش، دبیر علمی و دبیر اجرایی به ترتیب جناب آقای دکتر جعفر مهراد، دکتر محمدرضا قانع و دکتر حسن مقدس زاده تعیین شدند.

 

در اطلاع رسانی های اولیه ارسال چکیده مقالات آغاز گردید. در بررسی اولیه از 86 چکیده دریافت شده توسط دبیرخانه همایش، پس از بررسی چکیده ها توسط داوران حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی، تعداد51 چکیده با توجه به محورهای همایش جهت ارسال متن کامل مقاله پذیرفته شد. از میان مقاله های دریافتی پس از داوری توسط متخصصین تعداد 20 مقاله جهت ارائه شفاهی در همایش پذیرش گرفت و 11 مقاله مناسبت بخش پوستر تشخیص داده شد.

 

قابل ذکر است تعاون و همکاری سازمان ها و مراکز آموزش عالی در برگزاری همایش ها حایز اهمیت است. در همین راستا به لحاظ اینکه انجمن های علمی از فقر بودجه ای رنج می برند و از طرفی رسالت ترویج علم را در حوزه تخصصی خود برعهده دارند، باید از سازمان ها و نهادهایی که سنخیت موضوعی دارند حمایت مادی و معنوی دریافت کنند. به همین منظور هیئت مدیره انجمن مکاتبات و ملاقات هایی با سازمان های مربوطه  انجام داد. سازمان های دولتی و نهادهایی که انجمن از حمایت آنها برخوردار گردید شامل مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس، دانشگاه پیام نور استان فارس، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس، اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، معاونت پژوهش و فناوری اطلاعات آستان مقدس احمدی و محمدی (ع)  می باشند. از طرفی شرکت های پارس آذرخش، شرکت کتابداری و اطلاع رسانی پیام، موسسه فناوران آرشیو، موزه و کتابخانه (آرموک)، لیتوگرافی پردیس، انتشارات پیام حنان و انتشارات نوید شیراز که در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی فعالیت می نمایند حمایت خود را از این همایش ملی دریغ نکردند.

 

مطابق با برنامه زمانبندی همایش، در 30 و 31 اردیبهشت ماه آغاز گردید. مراسم افتتاحیه با خوش آمد گویی دکتر کوروش کمالی سروستانی رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملّی فارس آغاز گردید.

 

دکتر محمدرضا قانع رئیس هیئت مدیره انجمن شاخه فارس و دبیر علمی همایش گزارش عملکرد انجمن کتابداری شاخه فارس از اردیبهشت 1394 لغایت اردیبهشت 1395 را ارائه نمود. بر اساس این گزارش انجمن شاخه فارس در طول یکسال 17 کارگاه آموزشی و دو نشست به مناسبت هفته کتاب و هفته پژوهش برگزار نموده است. اطلاعات جمعیت شناختی حاکی از آن است که 329 نفر در این کارگاه ها شرکت نمودند که 80% را زنان و 20% را مردان تشکیل می دهند. 6/42% شرکت کنندگان کتابداران بودند، دانشجویان، هیأت علمی و کارمندان به ترتیب 4/32 % و 17% و 8% از کل شرکت کنندگان را تشکیل می دادند. نحوه برگزاری کارگاه ها از نظر شرکت کنندگان رضایت بخش بوده است به گونه ای که 85% نحوه برگزاری را خوب و عالی دانسته اند. از منظر محتوای آموزشی و شیوه تدریس 88% از پاسخ دهندگان کیفیت آموزش را مطلوب می دانند. دبیر علمی همایش در یک مطالعه پرسشنامه ای نگرش اعضای هیأت علمی مراکز آموزش عالی کشور را در خصوص محورهای همایش بررسی نموده که نتایح آن به شرح زیر است (پاسخ دهندگان 514 نفر):

 

   محورهای همایش

کاملاً موافقم

موافقم

نظری ندارم

مخالفم

کاملاً مخالفم

تعداد

%

تعداد

%

تعداد

%

تعداد

%

تعداد

%

انجمن های علمی باید در راهبری اسناد بالا دستی (سند چشم انداز، سیاست های کلان علم و فناوری، نقشه جامع علمی کشور و برنامه پنج ساله توسعه) فعال باشند

210

5/41

233

46

23

5/4

26

1/5

14

8/2

انجمن های علمی و حرفه ای در توسعه پایدار    می توانند نقش مؤثر داشته باشند

206

8/40

268

1/53

18

6/3

7

4/1

6

2/1

انجمن های علمی در برنامه ریزی آموزشی تأثیر گذارند

134

9/26

237

5/47

60

12

56

2/11

12

4/2

انجمن های علمی در نظارت و ارزیابی برنامه های درسی باید فعال باشند

143

4/28

228

3/45

67

3/13

54

7/10

11

2/2

انجمن های علمی می توانند در اعتبار بخشی گروه های آموزشی مؤثر باشند

145

9/28

269

7/53

51

2/10

28

6/5

8

6/1

انجمن های علمی باید در مشاوره علمی به سازمان ها و نهادها فعال باشند

185

37

265

53

32

4/6

14

8/2

4

8/0

انجمن های علمی توانایی ایجاد بستر مناسب برای گفتمان علمی را دارند

181

36

265

7/52

32

4/6

16

2/3

9

8/1

به نظر شما انجمن های علمی می توانند در ترویج فرهنگ مطالعه موفق باشند؟

119

5/23

183

2/36

151

8/29

41

1/8

12

4/2

انجمن های علمی در توسعه تحقیقات اثرگذارند

133

2/26

283

7/55

57

2/11

29

7/5

6

2/1

فضای مجازی در نقش انجمن های علمی در توسعه علم تأثیر گذار است

131

9/25

219

3/43

126

9/24

27

3/5

3

6/0

انجمن های علمی در مدیریت و توسعه سرمایه انسانی (منابع انسانی ماهر) نقش مهمی ایفا  می کنند

90

8/17

239

2/47

114

5/22

53

5/10

10

2

 

  قانع در پایان اظهار داشت امیدواریم برگزاری این همایش سرآغاز فصل نوینی در عرصه ی همکاری های علمی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران ـ شاخه فارس با سازمان ها و مراکز آموزش عالی در سطح استان و ملی باشد و به اهداف توسعه ی علمی که زیر بنای توسعه ی همه جانبه ی کشور است، نایل آییم.

 

در ادامه دکتر سعیده ابراهیمی، مدیر کل اداره کتابخانه های عمومی استان فارس در سخنان خود به وجود 203 کتابخانه در فارس اشاره کرد و  بیان داشت این کتابخانه ها را باید ظرفیت کم نظیری برای ایجاد ارتباط بین انجمن های علمی و فرهنگی، نخبگان و فرهیختگان و مردم دانست. وی اظهار داشت این کتابخانه ها با تمام ظرفیت خود پاسخگوی نیازهای جامعه، متناسب با ظرفیت ها و امکانات موجود خواهند بود و دانش خود را در خدمت رشد و تعالی علمی و فرهنگی استان قرار می دهند. دکتر ابراهیمی ادامه داد: امید آن داریم که با سیاستگذاری مناسب و با استفاده از همفکری نهادهای علمی و فرهنگی استان و انجمن ها از جمله انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران ـ شاخه فارس بتوانیم رشد و بالندگی کتابخانه های عمومی استان را در آینده نزدیک نظاره گر باشیم. در پایان وی اشاره داشت: هنوز جایگاه انجمن های علمی به طور روشن و شفاف تعریف نشده و پتانسیل آنها در مشارکت مدنی به وضوح و مشخص مد نظر قرار نگرفته است، نقش علمی و صنفی آنها به خوبی تعریف نشده و با اهداف استراتژیک خود هنوز فاصله زیادی دارند.

 

سپس دکتر محمدعلی کریمی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور به معرفی ظرفیت ها و پتانسیل دانشگاه پیام نور اشاره داشت و بیان کرد که این دانشگاه با 700 هزار دانشجو و 500 مرکز و واحد در حال فعالیت است و با شیوه کتاب محور، آموزش را به درب خانه تک تک عزیزان هم میهن در نقاط محروم برده و قطعاً نقش بسزایی در ارتقاء سطح علمی و فرهنگی وبستر سازی برای جامعه بهتر، برای آینده بهتر داشته و خواهد داشت. در ادامه معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور اظهار داشت: وقتی صحبت از 500 مرکز و واحد می کنیم قطعاً این به معنای حضور و فعالیت قریب 500 کتابخانه است که مدیریت و سازماندهی این کتابخانه ها می طلبد که یک تشکل مردم نهاد و علم نهادمانند انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران ما را یاری کند. ضمن اینکه نگاه ویژه ای در دانشگاه به ارتقاء کیفی دانشگاه است که این ارتقاء از مجرای کتاب، نشریات و هر زمینه ای که به نحوی جنبه محتوایی داشته باشد، می گذرد و قطعاً باز در این عرصه هم این مجموعه  می تواند نقش بسزایی داشته باشد. دکتر کریمی در ادامه اظهار داشت: در جامعه ایران و درکشور ایران، حضور و ایفای نقش تشکل های مردم نهاد و علم نهاد آن طور که باید و شاید جدی تلقی نشده؛ در صورتی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته یکی از ارکان پیشرفته شدن آنها بهای مناسبی است که به چنین نهادها و تشکل ها داده شده؛ بسیاری از سیاستگذاری های سرنوشت ساز در این کشورها از دل تجربه و مشورتی است که از این نهادها برگرفته است. ساینتیست ها [دانشمندان] نقش بسزایی در سیاستگذاری های سیاسی سیاسیون کشورها دارند که متاسفانه از این جهت ما یک مقدار دچار عقب ماندگی هستیم و قرار نیست کسی از بیرون بیاید و نسخه ای برای ما بپیچد. در پایان ایشان بیان کرد که: ما باید در این راستا قدم برداریم و به این تشکل ها و انجمن ها خودمان بهاء دهیم تا صاحب جایگاه شویم و به ضرس قاطع اعلام می کنیم دانشگاه پیام نور این آمادگی را داردکه انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران در کنار آن قرار گیرد و در راستای توسعه کیفی در کنار توسعه کمّی که اتفاق افتاده، گام های خوبی را انشاالله برداریم. از همین فرصت استفاده می کنیم از عزیزان دعوت می کنیم که دانشگاه پیام نور را در این راستا یاری بفرمایند.   

دکتر جعفر مهراد رئیس همایش به عنوان آخرین سخنران مراسم افتتاحیه چنین آغاز نمود که: مایه افتخار است که به شما میهمانان محترم در این همایش نقشِ انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران در توسعه علم خوش آمد بگویم. به خاطر این رویداد، ما امروز در شیراز زمانی دور هم گردآمده ایم که انتخابات انجمن برای تعیین هیئت مدیره جدید درست یکماه پیش از این در تهران برگزار گردید. مایلم سپاس خود را از شاخه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در استان فارس به مناسبت سازماندهی این همایش ابراز کنم. نیز، مایلم مراتب قدردانی خود را خدمت سازمان ها و مؤسساتی که از این رویداد بزرگ و با اهمیت حمایت کرده اند تقدیم کنم. من انتخاب موضوع این نشست را تبریک می گویم همچنین از کتابخانه ملی استان فارس و ریاست آن جناب آقای دکتر کمالی سروستانی به خاطر فراهم آوردن تسهیلات لازم برای شاخه انجمن در استان فارس و این همایش سپاسگزاری کنم. در ادامه وی اشاره کرد: انجمن خدمات خود را به تمام کتابخانه ها و مراکز اطلاعات علمی در استان های مختلف کشور در جهت حرکت به سوی توسعه علمی ارائه می دهد. در ارائه این خدمات با یاری و همکاری شاخه های استانی، انجمن همواره کوشیده است با مؤسسات، نیروهای علمی مختلف و نیز جامعه مدنی وارد گفتگو شود. بر اساس این گفتگوها، انجمن در تهران و شهرستان ها دیدگاه های تخصصی و راهکارهای علمی را برای توسعه همه جانبه ارائه می دهد. چهره ماندگار علم اطلاعات و دانش شناسی بر این عقیده است که: شهرت و اعتبار انجمن به عنوان یک نهاد امین و مورد وثوق عمدتاً بر اساس دو وجه، یکی دانش فنی و تخصصی و دیگری رسالت و مأموریت فرهنگی استوار است که امروز باعث اتحاد و یکپارچگی ما شده. ایشان افزود: در سال های اخیر، همکاری های انجمن با نهاد ها و سازمان ها در راستای تعمیق برنامه ها و خدمات و گسترش ارتباطات توسعه یافته و تقویت پیدا کرده است، به طوری که تعداد قابل توجهی از سازمان ها و مؤسسات علاقه مندی خود را جهت عضویت در انجمن و همکاری با برنامه های آن ابراز داشته اند. نمونه موفق آن شاخه استان فارس است که در کوتاه مدت با عملکردی که از خود نشان داده است از یک طرف توانسته از حمایت های مؤسسات و سازمان ها برخوردار باشد و از طرف دیگر این مؤسسات و سازمان ها از ظرفیت ها، توانایی ها و برنامه های مؤثر این شاخه بهره مند شده اند.

 

رئیس بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز بیان داشت: در میان ما امروز استادان علم اطلاعات و دانش شناسی حضور دارند که در پیشرفت این رشته و اثر بخشی آن در توسعه علمی گام های بزرگی برداشته اند. شرکت این استادان علم اطلاعات و دانش شناسی بدون شک بحث هایی را که در این همایش صورت خواهد گرفت، غنی و پرمایه خواهد کرد. در ادامه رئیس همایش افزود: افزایش تعداد انجمن های علمی، افزایش تعداد نشریات، تأسیس پارک های علم و فناوری در استان ها و دانشگاه ها، نهضت در تولید علم و کسب رتبه اول در منطقه یکباره پروفایل ایران را به شدت در معرض تغییر قرار داد. انجمن های علمی در این فرایند شرکای واقعی اند. این واقعیت تنها می تواند با پشتیبانی انجمن ها از اهمیتی که توسعه علمی برای کشور دارد صورت پذیرد. انجمن های علمی، اعضای مؤسسات و سازمان ها را با هم متحد می کنند و ارزش های توسعه یافتگی را به اشتراک می گذارند.   

 

وی بیان کرد: در این شرایط انجمن به یک برنامه راهبردی روزآمد نیاز دارد که هدف آن ایجاد تسهیلات و تحکیم ارتباطات و مناسبات با مؤسسات و سازمان هایی است که در خط مقدم توسعه علمی کشور قرار دارند. در پایان اعتقاد عمیق خود را که انجمن سازمانی است مردم نهاد که می تواند برای تمام کتابخانه ها و مراکز اطلاعات علمی از یک طرف، و برای مؤسسات علمی و آموزشی کشور از طرف دیگر، شریکی ارزشمند بشمار آید، ابراز می دارم. بر این باورم که تنوع کتابخانه ها و تعداد دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی به یقین سرمایه ای است برای انجمن جهت اشتراک گذاری تجربه ها و مبادله ایده ها به منظور تعمیق و ترسیم پیشرفت های علمی در کشور.

 

برنامه پایانی مراسم افتتاحیه به تقدیر از هیئت مؤسس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران: دکتر جعفر مهراد، دکتر فریبرز خسروی، دکتر غلامرضا فدایی ، دکتر سعید رضایی شریف آبادی، دکتر محمدحسین دیانی، دکتر احمد شعبانی، دکتر عبدالحسین فرج پهلو، دکترفاطمه اسدی گرکانی، دکتر سیّد کاظم موسوی بجنوردی و مرحوم دکتر عباس حرّی اختصاص داشت.

 

برنامه دو روزه همایش از 6 پنل تشکیل شده بود. در پنل اول با محوریت جایگاه انجمن در راهبری اسناد بالادستی و انجمن های علمی و حرفه ای و جایگاه آن ها در توسعه پایدار، دکتر کوروش کمالی سروستانی رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملّی فارس با موضوع تفکر انجمنی به عنوان سخنران کلیدی در بیانات خود به جایگاه ویژه سازمان های مردم نهاد و انجمن های علمی به عنوان نهادهای مدنی اشاره داشت. از دیدگاه وی : سازمان های غیر دولتی پدیده ای جدید در هیئت اجتماعی جوامع محسوب می شوند که به دنبال بسیج نیروهای مردمی و داوطلب برای بهبود وضعیت جامعه، رفع کاستی ها و توسعه پایدار هستند. وی در خصوص فرهنگ کتابخوانی اشاره داشت که: سال هاست که از ضرورت توسعه کتابخوانی و گسترش فضاهای کتابخانه ای و ارج گذاری به کتابداران سخن می گوییم. باز همان کژراهه بوروکراتیک، بی برنامه و بی سنجش کارکرد، روبه روی ماست. ایشان بر این باور است اگرچه سازمان های ذیربط از مخاطب خود می خواهند که کتاب بخوانند، ولی نمی خوانند. رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در رابطه با انجمن های علمی بیان داشت که: به باور بسیاری از  نخبگان و مردم، ناکارآمدی ساختارهای رسمی می تواند از طریق انجمن ها و تشکل های مردم نهاد جبران شود. چرا که در سازمان های دولتی اصل بر اقدام است و در انجمن ها اصل بر اقناع، سازمان های ما، انجمن های غیر وابسته به دولت را رقیب یا جایگزین خود تلقی می کنند و همین امر مانع شکل گیری یک الگوی مناسب و منسجم برای تعامل و همکاری بین بخش های سه گانه خصوصی، عمومی و دولتی می شود. در نتیجه گیری ایشان اشاره نمود: در جامعه مدنی و توسعه یافته تنها راه توسعه پایدار، اعتماد به مردم و نهادهای مردمی است. انجمن هایی که به ضرورت و نه به مصلحت توسط علاقه مندان و عاشقان عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی تشکیل می شوند و با خلاقیت و باور و به صورت داوطلبانه و بدون بوروکراسی جانکاه، تعالی بخش جامعه می شوند؛ انجمن هایی که به صورت علمی و تخصصی و با علاقه و عشق سامان می یابند؛ به دنبال تأثیرگذاری هستند و نه گزارش دهی. رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملّی فارس بر این عقیده است که: این انجمن ها در صورتی که از آسیب های دولتی شدن، بورکراتیک شدن، کارنامه ای شدن، حسادت ها، نام جویی ها و عدم تحمل دیدگاه های انتقادی اعضاء مصون بمانند،مهمترین رکن توسعه فرهنگی و اجتماعی کشور خواهند بود. وی در پایان گفت: انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران با فراز و نشیب های بسیار و با پایمردی هیئت مؤسس عالم و عاشق آن و اعضای مبتکر و کوشایش، امروز جایگاه ویژه ای به عنوان یک انجمن علمی در سپهر توسعه فرهنگی ایران دارد. اگرچه این انجمن نباید به داشته هایش بسنده کند و لازم است که با بازنگری مستمر برنامه و سنجش تأثیر گذاری، جایگاه خود را در نظام فرهنگی کشور ارتقا بخشد.

 

در این پنل روح الله منوچهری سخنرانی خود را با عنوان نقش برنامه راهبردی انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران در تحقق اهداف سند چشم انداز کتابخانه های عمومی کشور از دیدگاه اعضای هیأت علمی رشته در استان فارس و سپس دکتر علی منصوری و ملیحه سلیمیان بررسی نقش انجمن‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی در توسعه پایدار ارائه کردند.

 

در پنل دوم با محور نقش انجمن در مدیریت و توسعه منابع انسانی دکتر مهری پریرخ به عنوان سخنران کلیدی موضوع انجمن کتابداری و اطلاع رسانی: راهبری توانمندسازی حرفه ای چارچوب مبحث خود را به شرح زیر بیان نمود:

 

  •  انجمن بعنوان یک سازمان
  • نظریه سازمان و رشد و تحول در ذینفعان
  • نظریه مازلو در مورد نیازهای انسان
  • نیاز به کسب دانش و خودشکوفایی
  • یادگیری سازمانی
  • 5 اصل سنگه و یادگیری سازمانی
  • نگاهی به برخی از فعالیت های آموزشی انجمن
  • راهبری آموزش انجمن از نگاه برنامه راهبردی
  • انجمن بعنوان سازمانی یادگیرنده

 

وی بیان داشت انجمن نهادی اجتماعی است و یک سازمان تشکیل شده از گروهی از افراد که دور هم جمع می شوند تا بتوانند به هدف های مشترکی دست یابند  (نظریه سازمان)؛ نهاد اجتماعی با کمک اعضاء خدمات و محصول هایی را ارائه می کند که نه تنها برای جامعه، بلکه برای تک تک افراد آن نهاد سودمند است. در یک نهاد اجتماعی نیروهایی نهفته است که می تواند به نهادهای دیگر، جامعه و افراد آن  تزریق شود. دکتر پریرخ در خصوص انجمن درنظریه سازمان گفت: پرورش منظم افراد برای دستیابی به اهدافی مشخص، برای تغییر در نگرش و رفتار اعضاء و پاسخگویی به انتظارها و نیازها ضروری است. در رابطه با آموزش توسط انجمن و توجه به نیازهای افراد و مرتبط بودن آن  با سلسله مراتب نیازهای انسانی (هرم مازلو)، خودشکوفایی، کسب دانش، نیاز به زیبایی و نظم، اعتبار و عزت (احترام، ارزشمندی)، اجتماعی (عشق، دوستی، صمیمیت)، امنیت (جانی، مالی، شغلی، خانوادگی) و نیازهای فیزیکی (خوراک، پوشاک، مسکن، تنفس) مطالبی ارائه گردید و بیان شد که به نیازهای سطح بالا توجه می کنیم و افزود بارزترین ویژگی خودشکوفایی تمایل مداوم به یادگیری و توانمند سازی است. استاد دانشگاه فردوسی مشهد بیان داشت: در آموزش توسط انجمن به کسب دانش و خود شکوفایی توجه می شود. از این رو مدیریت انجمن به نیازها توجه دارد و برای این منظور مدیریت استراتژیک و برنامه راهبردی مد نظر است. بنابراین پنج اصل سنگه در مورد یادگیری سازمانی را که شامل آگاهی ازتوانایی های فردی،  مدل ها و الگوهای ذهنی، چشم انداز و آرمان مشترك،  یادگیری جمعی و  تفكر سیستمی است، باید لحاظ شود. در خصوص آگاهی ازتوانایی های فردی  برنامه انجمن شامل اطلاع رسانی در مورد فلسفه، رسالت، ارزش ها و هدف های حرفه ای؛ میزگرد با پیشکسوتان؛ مصاحبه با افراد موفق و نشر دلایل موفقیت آنها؛ جلسه های بحث و گفتگو در مورد چگونگی توجه به هدف های حرفه ای در عمل؛ بررسی علت شکست ها، عدم موفقیت ها، مشکلات حرفه ای، جایگاه اجتماعی حرفه ای در نشست ها و همایش ها؛ تهیه و انتشار تجارب موفق و علت شکست ها؛ فراهم کردن فرصت برای طرح تجربه ها، دیدگاه ها و انتقادها ؛ ارزشگذاری بر نظرات؛ برگزاری کارگاه هایی در مورد مهارت های پایه و دلایل نیاز به آنها برای هر فرد؛ برگزاری کارگاه هایی در مورد نظریه های نوین حرفه ای و مهارت های مربوطه اطلاع رسانی در مورد رویداهای جاری و نقش کتابداران در آنها می باشد. در بخشی دیگر وی پیامدهای توانمندی های فردی را  افزایش دانش و مهارت، آگاهی از توانمندی ها، افزایش کیفیت خدمات، آگاهی از نقش انجمن در توانمند سازی اعضاء، آگاهی از ارزشگذاری انجمن بر عقاید اعضاء، فراهم شدن امکان برتری جویی، افزایش رضایت مراجعان، افزایش رضایت درونی و افزایش انگیزه برای یادگیری و تغییر و تحول دانست. در رابطه با مدل ها و الگوهای ذهنی و رابطه آن با برنامه های آموزشی انجمن بیان داشت که: برگزاری نشست هایی در مورد فلسفه و رسالت کتابخانه ها و کتابداران، برگزاری نشست هایی در مورد پیوند بین رسالت کتابخانه ها و سازمان مادر، برگزاری همایش در مورد دیدگاه های نظری، تهیه و توزیع استانداردها، معیارها و رهنمودهایی در مورد انواع فعالیت ها، تهیه و توزیع رهنمودهایی در مورد چگونگی بهره گیری از استانداردها و معیارها در برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی برنامه ها و عملکرد و برگزاری همایش و میز گرد در مورد چگونگی پیاده سازی نظریه ها در عمل مورد نیاز است. پیامدهای آن را کسب تفکر علمی و استفاده از آن در فعالیت ها، داشتن زبان توجیه برای فعالیت ها و ارزشمندی و درستی آنها، توانایی برنامه ریزی و پیاده سازی برنامه ها بر پایه اصول پذیرفته شده، توانایی سنجش عملکرد بر پایه معیارهای پذیرفته شده، افزایش خودباوری علمی و حرفه ای، افزایش انگیزه برای یادگیری بر پایه اصول علمی بر خلاف یادگیری بر پایه آزمون و خطا و یا شانس و افزایش احساس تعلق به انجمن بر شمرد.

 

در زمینه چشم انداز و آرمان مشترک دکتر پریرخ اظهار داشت که: انتشار و توزیع وسیع بروشور در مورد  هدف و رسالت انجمن و کتابخانه ها، تشکیل جلسه های بحث و بررسی رسالت و هدف های انواع کتابخانه ها در دنیای متغیر و انتشار نتایج این نشست ها، دعوت از اعضاء برای همکاری در تهیه انواع انتشارات، رهنمودها، برگزاری نشست ها، تهیه و یا ترجمه انواع رهنمودهای مبتنی بر نظریه ها برای انواع فعالیت های کتابخانه، تهیه رهنمودها برای برنامه ریزی و مدیریت  انواع کتابخانه ها، تهیه رهنمود برای تبدیل انواع بحث های نظری به عمل مانند سواد اطلاعاتی، مدیریت دانش، دسترس پذیری و مدل های طراحی کاربرپسند وب سایت ها و ...، تهیه بروشورهای اطلاعاتی در مورد انواع سبک های مدیریت و رهبری، و ارزش و اهمیت آن در پویا سازی کتابخانه ها و کتابداران، تهیه بروشورهای اطلاعاتی در مورد انواع تعامل مراجعان از برنامه های آموزشی انجمن است. در پایان راهبری یادگیری سازمانی توسط انجمن بعنوان سازمانی یادگیرنده را شامل این موارد دانست: نظریه ها، فلسفه حرفه ای، مسائل اخلاقی، تجربه ها و علل موفقیت ها و شکست ها، معیارها، استانداردها، رهنمودها، چگونگی تبدیل نظریه به عمل، درک روابط بین هدف ها و فعالیت ها، مسولین حرفه ای واجتماعی، توزیع هدف ها، معیارها و آموزش ها به همه کتابداران عضو و غیر عضو، نشست های تخصصی، تولید کتاب، نشریه، انجام پژوهش، طراحی وب سایت آموزشی، تشکیل شبکه های اجتماعی. از نظر وی سازمان یادگیرنده در انجمن باید شکل بگیرد، فعالیت ها جمعی باشد، مدیریت راهبردی پیشه کار باشد و ارزیابی مرتب انجام شود. در نتیجه اعضای یادگیرنده از طریق سازمان یادگیرنده مدام آموزش می بینند و به خود شکوفایی می رسند.

 

در این پنل دکتر مهدی حسینی، دکتر مصطفی قادری و مصطفی اسفندیاری با عنوان نقش انجمن های علمی در ایجاد رفتار علمی به عنوان بخشی از برنامه درسی پنهان: مطالعه موردی دانشگاه کردستان، صنم ابراهیم زاده و دکتر رویا برادر تأثیر الگوی مدیریت سایبرنتیک بر بهره وری منابع انسانی در انجمن های علمی ، زهرا چوپانی، زهرا حقیقی و الهه ابراهیمی اردکانی و زینب فرشته حکمت واکاوی کارگاه های آموزشی، نشست های علمی و همایش های انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران ، دکتر حسن مقدس زاده، لیلا قربانی و آزاده سلطانی تأثیر فعالیت های انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران- شاخه فارس در ارتقاء سطح انگیزشی کتابداران و دانشجویان سخنرانی خود را ارائه نمودند.

 

بعد از ظهر پنجشنبه 30 اردیبهشت ماه پنل سوم با محور انجمن در قلمرو آموزش و انجمن و مشاوره های علمی به سازمان ها و نهادها و با سخنرانی کلیدی دکتر رحمت الله فتاحی با عنوان مرجعیت علمی و حرفه ای انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران: از آرمان تا واقعیت آغاز گردید. وی با سه گزاره سخنان خود را آغاز کرد: فلسفه وجودی انجمن ها در اثربخشی آنها تجلی می یابد، مرجعیت یکی از مهمترین زمینه های اثربخشی انجمن هاست و  تحقق مرجعیت یکی از آرمان های انجمن است. در بخش نخست به ملزومات توسعه در اسناد ملی توسعه؛ آیا توسعه علمی و حرفه ای نیاز به مرجعیت دارد؟چه نهادهایی مرجع شناخته می شوند؟ ویژگیهای آنها کدام است؟ و در بخش دوم مرجعیت انجمن کتابداری و اطلاع رسانی چگونه است؟ روش این جستار: واکاوی زمینه ها و مصداق های مرجعیت انجمن در اسناد و گزارش ها و چالش های موجود بر سر راه مرجعیت و در نهایت بخش سوم راه های پیش رو برای ارتقای مرجعیت انجمن مطالبی ارائه گردید. وی پرسش آیا توسعه علمی و حرفه ای نیاز به مرجعیت دارد؟ را طرح نمود و بیان داشت تدوین اسناد ملی توسعه: نیاز به همفکری و همکاری نهادهای گوناگون، بهره گیری از تخصص و خرد جمعی، نیاز به نهادهایی برای تولید فکر و برنامه و نیز ارزیابی، وابستگی توسعه و از جمله توسعه علمی و حرفه ای به نهادهای مرجع و وجود شواهد تاریخی از اثربخشی نهادهای مرجع دارد. در باب ویژگی های مرجعیت اشاره شد که برخورداری از مجموعه ای از دانش ها، آگاهی ها، و توانمندی ها (خرد جمعی) که در نهادهای معمولی و یا افراد عادی وجود ندارد، این ویژگی ها باید از آنچنان سطح، ارزشمندی، و کارآمدی برخوردار باشند که مورد پذیرش مخاطبان قرار گیرد، نتیجه آنکه این ویژگی ها باید بتواند قدرت برنامه ریزی و تصمیم گیری نهاد یا فرد مرجع را شکل دهد و از آن پشتیبانی نماید. پرسش های اساسی در خصوص مرجعیت را اینگونه بیان می کند:1. مرجعیت انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران چگونه است؟مقبولیت درونی (پذیرش مرجعیت در درون حرفه) و مشروعیت انجمن (پذیرش مرجعیت از سوی دیگران)، 2. زمینه ها و مصداق های مرجعیت در رویکردها و فعالیت های انجمن کدام است؟، 3. راه ها و رویکردهای ارتقای مرجعیت انجمن چیست؟ برداشت ها در مورد مرجعیت معطوف به سیاست ها و رویکردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاست ها و رویکردهای کلان دولت، سیاست ها و رویکردهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سیاست ها و رویکردهای کمیسیون انجمن های علمی کشور، سیاست ها و رویکردهای انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران می شود. وی در ادامه سخنرانی به توجه آرمانی به مرجعیت انجمن در اساسنامه، برنامه راهبردی، برخی اسناد بالادستی، و دیدگاه های برخی مدیران ارشد کشور، اقدام های نسبتا موفق اما پراکنده، غیرمنسجم و ناپیوسته در سطح حرفه و  اقدام های ضعیف و پراکنده در سطح فراحرفه ای می داند. از نظر دکتر فتاحی ریشه یابی چالش های تحقق مرجعیت انجمن در موارد زیر خلاصه می شود:

 

  • نوپا بودن پایگاه حرفه ای و فراحرفه ای انجمن و حرفه کتابداری
  • عدم تعامل مدیران و سرآمدان حرفه با مقامات ارشد کشور
  • دور بودن از هرم قدرت: ناشناس ماندن در سطح ملی
  • وجود شواهد پراکنده و کم از توجه عملی مدیران ارشد به انجمن به منزله نهاد کمک کننده به دولت و تصمیم گیران
  • عدم همکاری متقابل، گسترده و پیوسته میان انجمن و مخاطبان درون حرفه:
  • اعضای هیئت علمی
  • دانشجویان
  • کتابداران شاغل
  • نهادها، کتابخانه ها و مراکز اطلاعاتی

 

و با این پرسش که راه های پیش رو چیست؟ پاسخ می دهد که: اقدام ها بر پایه برنامه راهبردی که شامل توسعه تعامل برون حرفه ای، توسعه تعامل درون حرفه ای، توسعه فعالیت های آموزشی، پژوهشی و انتشاراتی، توسعه فعالیت های حقوقی، توسعه فعالیت های متفرقه است. دکتر فتاحی در نتیجه گیری بیان کرد که آرمان انجمن: تحقق مرجعیت انجمن در درون حرفه و برون حرفه در سطح ملی و بین المللی و واقعیت موجود: پراکنده بودن اقدام ها و نداشتن برنامه عملیاتی در سطح ملی است و توجه مخاطب را به این موضوع معطوف می دارد که انجمن همچون یک وزارتخانه با بودجه ای هنگفت و ساختاری سلسله مراتبی از مدیران و پیکیره ای عظیم از کارشناسان نیست، انجمن تشکلی حرفه ای و غیردولتی بسیار کوچک با تعداد اندکی از کتابداران علاقمند و دغدغه دار است، انجمن شدیداً نیازمند مشارکت همگانی اهل حرفه و اقدام های جمعی برای بسترسازی تحقق مرجعیت خود است و با یک پرسش اساسی به سخنرانی خود پایان می دهد: آیا برنامه ها، سیاست ها، رویکردها و فعالیت های انجمن به صورتی که تاکنون مطرح شده و یا رخ داده است، می تواند سازوکار قوی برای پذیراندن مرجعیت انجمن باشد؟ یا باید راهبرد دیگری را دنبال کرد؟

 

 سخنرانان این محور دکتر موسی یمین فیروز و کبری محمدنژاد با عنوان نقش انجمن های علمی در تولید علم جهانی: مطالعه ای علم سنجی ، دکتر حسن مقدس زاده، فرزانه رئیسی و آزاده سلطانی جایگاه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در نظارت و ارزیابی برنامه های درسی از دید اعضای هیئت علمی گروه های آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی ، رضیه اسماعیل پور و زهرا عزیزخانی نقش مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در تحقق اهداف انجمن کتابداری و اطلاع رسانی در زمینه شناساندن حرفه به جامعه و  شیوا یاری تعاملات انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه کرمانشاه و اداره کل کتابخانه های عمومی استان: شناخت دستاوردها، کاستی ها و قابلیت ها مطالب خود را ارائه کردند.

 

محور پنل چهارم  نقش انجمن در ترویج فرهنگ مطالعه  بود که دکتر احمد شعبانی به عنوان سخنران کلیدی مطالب خود را تحت عنوان نقش انجمن کتابدارای و اطلاع رسانی ایران در ترویج فرهنگ مطالعه  بیان داشت. وی اشاره کرد: در دوران کنونی و جامعه مدرن ایران و بویژه دهه چهل شمسی به بعد بر موضوع مطالعه و اجزاء آن مانند رابطه مطالعه و مهارت های آن، مطالعه و کودک، مطالعه و فرهنگ، مطالعه و کتابخانه های عمومی و امثالهم از سوی مراجع رسمی و غیر رسمی، دانشگاهی و غیر دانشگاهی تأکید زیادی شده و سعی وافری صورت پذیرفته تا ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه ایرانی رشد یافته و نضج گیرد. وی اساره کرد درباره ی مطالعه تعریف های متنوعی پذیرفته[اند]، از ال کنین، گودمن، نیلز، تا بلوم فیلد که مطالعه را از آفرینش صورت شنیداری کلمات بر اساس شکل تصویری  تصور کرده اند تا اینکه مطالعه را فرآیند پیچیده ای به جلوه در آوردند که خواننده پیامی تصویری ـ نوشتاری توسط نویسنده را با رمزگذاری بازسازی نموده، و مطالعه چیزی جز ارتباط صورت شنیداری با صورت دیداری مرتبط با آن را جلوه گر کرده اند. استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان در ادامه بیان داشت: پیش از پیدایش چاپ، اصولا کتاب در دسترس عامه نبود تا از آن بهره ای برند و فایده ای اخذ شود، کتاب مهجور بود و مطالعه با فرآیند امروزین نا شناخته، مطالعه از دوره ای به ثمر نشست که سواد توسعه یافت، روزنامه و جریده و مطبوعات برای اهل اجتماع ظاهر شد، و رمان و پاورقی جوششی در میان مردم به وجود آورد. طبیعت مطالعه به خصوص به دوران تجدد در اروپا مرتبط است، دوره ای که کانت به نقد عقل علمی روی آورد و فضیلت را از اجزا اخلاق انسانی برشمرد. به واقع تجدد بازتابی از فراهم آوری نفی جهالت بود و جهان متجدد می اندیشید که پاره های نیاز ذاتی و ماهوی را از طریق سکولاریزاسیون بنا سازد، پس عقل به ماهیت گشایش فکری نیاز داشت. در ادامه دکتر شعبانی افزود: کافی است به شمار انواع فراغت های همگانی در طول سال های پس از نیمه دوم قرن نوزدهم در اروپا و آمریکا اشاره شود تا بیان گردد چه تعداد کتابخانه، سینما، تئاتر، ورزشگاه، و سالن موسیقی ملی و محلی برای همگان ظاهر شد تا اوقات فراغت آنها را در بر گیرد. این جزیی از تمدن جدید و جامعه ی متجدد به حساب می آمد و به واقع نوعی تربیت جامعه در قرون نوین تلقی شد. وی بیان داشت: به راستی چرا معضل مطالعه دامان فرهنگ ایرانی را فرو خورده و چرا این ابزار آهنگین تجدد که به گفته برخی آلام روحی را تسکین می دهد، فرهنگ را می پالاید، و به ذوق ادبی و سازگاری اجتماعی منتهی می شود، چنین عامه ی مردم را از خود بیزار می کند و مگر مطالعه چه دارد که باید در همسازی با آن، این همه رشک جوامع مدرن را تحمل کنیم. استیگر در کتاب پرنفوذ خود که همچنان مورد استفاده منابع و مراجع جاری است برای بهبود موضوع مطالعه دستورالعملی صادر  کرده است که عوامل نفوذ مطالعه را شرح داده است: نفوذ خانوادگی، دنیای مطالعه کننده، تحصیلات، نفوذ رسانه ها، نفوذ کتابخانه، نفوذ تجارت کتاب، و نفوذ حکومت از مواردی است که در فکر نامبرده به منزله عوامل بهبود مطالعه ذکر شده و به واقع کیست که بتواند با این فکر مخالفت کند؟ اینگونه دستورالعمل و اینگونه تفکرات ناشی از جهان متجددی است که تصور می شود با ساختن چار دیواری کتابخانه های عمومی و انجمن های علمی و تخصصی می توان سرانجام خوبی را برای بداعت های فکری پدید آورد. بر این قرار چه بهتر که همین روند تداوم و آیا می توان نفی و اشکالی بر موقعیت پیش آمده، جستجو کرد.

 

سخنرانان این پنل اعظم بیگ لو و ملیحه سلیمان با سخنرانی بررسی  نقش انجمن های ملی و بین المللی کتابداری و اطلاع رسانی در ترویج مطالعه و مهدی رحمانی، مریم انصاری و دکتر امیررضا اصنافی با عنوان نقش انجمن های علمی ـ دانشجویی در تقویت فرهنگ مطالعه مطالب خود را ارائه نمودند.

 

در روز دوم همایش، محور پنجم به نقش انجمن در ارتقاء و توسعه علم اطلاعات و دانش شناسی توجه داشت. دکتر فریبرز خسروی به عنوان سخنران کلیدی موضوع انجمن رکن چهارم: حقیقی یا مجازی را به بحث گذاشت. در ابتدا معاون پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملّی جمهوری اسلامی ایران 10 نقش را برشمرد: نقش خبری و اطلاع رسانی، آموزش، فرهنگ سازی، آگاه سازی، نقش همگن سازی، نظارت و ارزیابی، ایجاد احساس تعلق اجتماعی، ایجاد همبستگی میان آحاد جامعه، انتقال میراث فرهنگی از نسلی به نسل دیگر، عرضه اندیشه های نوین. در ادامه ایشان نقش سرگرمی و تفریح را به آنها افزود و مخاطبان را در معرض این سؤال که آیا می توان این نقش را اضافه کرد قرار داد. وی گفت 10 نقش را که یادداشت کردم از اهداف و وظایف مطبوعات است و یک ارتباط تنگاتنگی بین رسالت هایی که یک انجمن دارد و رسالتی که مطبوعات دارد به شدت با هم تعمیق دارد و نزدیک است. پس اگر می گوییم مطبوعات رکن چهارم بودند برای مشروطه و اکنون رکن چهارم هستند برای دموکراسی، این اجازه را داریم که بگوییم انجمن ها هم به نوعی رکن چهارم هستند برای حوزه علم، حوزه دانش و درون حوزه ای که کار می کنند. سپس به زمینه نظارتی و کنترلی انجمن اشاره نمود و بیان داشت: می شود این نتیجه را گرفت که آن رکن چهارم بودن، کار اصلیش به نوعی نظارت، پایش، کیفیت سنجی و اظهار آن در جامعه و کنترل است. وی ادامه داد: اگر قرار باشد مطبوعات رکن چهارم دموکراسی باشند، دو شرط باید ساری و جاری باشد: آزادی بیان و استقلال رسانه و همین مورد در خصوص انجمن ها صادق است. انجمن اگر قرار است رکن چهارم اطلاق شود و پایش درستی داشته باشد، فصل یکش این است که ما انجمنیان که در این جمع حضور داریم آزادی بیان داشته باشیم و اقلاً به خود سانسوری درون خودمان متوسل نشویم. مسئله دوم استقلال است. اگر قرار باشد که انجمن دولتی باشد و ناف انجمن به شبکه های قدرت و ثروت وصل باشد، نمی تواند پاسخگو باشد. به شدت اعتقاد دارم اگر دخالت دولت در انجمن بیشتر شود،   باعث مرگ انجمن می شود؛ این دولت می تواند کتابخانه ملی ایران باشد, نهاد کتابخانه های عمومی باشد یا هر جای دیگر. این دو صفت را اگر ما توانستیم درون خودمان ساری و جاری کنیم، آنگاه می توانیم بگوییم انجمن توانسته پایش درستی را داشته باشد. ایشان در  ادامه معضل مقاله سازی و رواج این بی اخلاقی مطالبی ارائه نمود و ایستادن جلو این کژ رفتاری ها را وظیفه انجمن دانست و اضافه کرد پایشی که می گوییم از این جنس است. وی این پیش فرض را بیان کرد که: پیوندها و ارتباطات انسانی خمیرمایه جامعه مدنی و نهادهای منبعث از آن  است و مخاطبان را با این سؤال روبرو نمود: رسانه های اینترنتی و موبایلی ، چه نقشی در این پیوندها و ارتباطات انسانی بازی می کنند ؟ در پایان دکتر خسروی به نقش رسانه های اجتماعی، انقلاب نوار و انقلاب فیس بوک پرداخت و در بحث آسیب شناسی اقناع فرد از طریق مشارکت مجازی را مطرح نمود و نتیجه گرفت که: با وجود نقش بسیار مهم رسانه های اجتماعی در اطلاع رسانی و حتی بسیج های اجتماعی این  تهدید وجود دارد که نقش و عملکرد این رسانه ها  جایگزین حرکت های واقعی اجتماعی و مدنی گردد. در رابطه با انجمن وی اشاره کرد: به عنوان مسئول انجمن درخواست من این است که حضور واقعی، دائم و کامل داشته باشید.

 

در این پنل امیرحسین مردانی به عنوان سخنران نقش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در شکل دهی اجتماع علمی غیبت داشت. اما زهرا چوپانی، مرضیه گل تاجی و سمیه یاری پور تحلیل عوامل درونی و بیرونی مؤثر بر عملکرد انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران (مطالعه موردی: شاخه فارس) را عنوان سخنرانی خود قرار دادند. اعظم بیگ لو و پریسا لرکی ارزیابی تطبیقی شاخص های سرمایه فکری در انجمن های کتابداری و اطلاع رسانی ایران و مهدی علیزاده، دکتر محمد اعظمی، دکتر اورانوس تاج‌الدینی و دکتر علی سادات‌موسوی بررسی دیدگاه جامعه کتابداران استان نسبت به عملکرد انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران ـ  شاخه کرمان طی سال های 94 ـ1391  را ارائه دادند. زهرا نامور و مرضیه دژم خوی به علت عدم حضور موفق به ارائه موضوع خود با عنوان بررسی کارکردهای انجمن های علمی: پژوهشی درباره کارکردهای انجمن علم اطلاعات و دانش شناسی ایران نشدند.

 

پنل ششم به محور انجمن های علمی و فضای مجازی و بدون سخنران کلیدی با سخنرانی نرجس ورع، پردیس پرتو و محمدرضا نیازمند با عنوان ارزیابی کیفی صفحات وب انجمن های  علمی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران آغاز و با سخنرانی شراره گودرزی و حدیث گودرزی با عنوان بررسی وب سایت ها و وبلاگ های انجمن های علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران پایان پذیرفت. متاسفانه دکتر بهاره پهلوان زاده و دکتر هاجر صفاهیه به علت عدم حضور موفق به ارائه سخنرانی خود تحت عنوان بررسی تکنیکهای طراحی وب سایت های انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران و جهان براساس شاخص های سئو نشدند.

 

مراسم اختتامیه با ارائه جمع بندی همایش توسط دکتر احمد شعبانی آغاز گردید. سپس موسیقی سنتی اجرا شد و در پایان  پس از گزارش دبیر اجرایی همایش از هیئت مدیره دوره اول انجمن شاخه فارس، سخنرانان کلیدی و اعضای پنل ها، سازمان های حامی همایش و عوامل اجرایی همایش تقدیر به عمل آمد.  

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: