کد خبر: 24414
تاریخ انتشار: یکشنبه, 09 خرداد 1395 - 15:46

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

نشست کتابخوان فرهنگیان شهرستان دلیجان برگزار شد

اولین نشست کتابخوان فرهنگیان شهرستان دلیجان در سالن جلسات اداره آموزش و پرورش این شهرستان برگزار شد.
نشست کتابخوان فرهنگیان شهرستان دلیجان برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، اولین نشست کتابخوان فرهنگیان شهرستان دلیجان، استان مرکزی، با حضور کتابداران و معلمان در سالن جلسات اداره آموزش و پرورش دلیجان برگزار شد.

در این نشست 6 نفر از کتابداران و فرهنگیان شهر دلیجان به معرفی کتاب پرداختند.

 

جاذبه و دافعه        /  نویسنده:    شهید مرتضی مطهری   /   معرفی‌کننده: لیلا اشرفی(کتابدار کتابخانه اشراق)

شخصیت عظیم و گسترده امیرالمؤمنین علی علیه السلام وسیعتر و متنوعتر از اینست که یک فرد بتواند در همه جوانب و نواحی آن وارد شود و توسن‏ اندیشه را به جولان آورد . برای یک فرد حداکثری که میسر است اینست که‏ یک یا چند ناحیه معین و محدود را برای مطالعه و بررسی انتخاب کند و به‏ همان قناعت ورزد . یکی از جوانب و نواحی وجود این شخصیت عظیم ، ناحیه تأثیر او بر روی‏ انسانها به شکل مثبت یا منفی است و به عبارت دیگر " جاذبه و دافعه " نیرومند او است که هنوز هم نقش فعال خود را ایفا می‏نماید و در این‏کتاب درباره اش گفتگو شده است . شخصیت افراد از نظر عکس العمل سازی در روحها و جانها یکسان نیست . به هر نسبت که شخصیت حقیرتر است کمتر خاطرها را به خود مشغول می‏دارد و در دلها هیجان و موج ایجاد می‏کند و هر چه عظیمتر و پرنیروتر است خاطره‏انگیزتر و عکس العمل سازتر است ، خواه عکس العمل موافق یا مخالف .شخصیتهای خاطره انگیز و عکس العمل ساز ، زیاد بر سر زبانها می‏افتند ، موضوع مشاجره‏ها و مجادله‏ها قرار می‏گیرند ، سوژه شعر و نقاشی و هنرهای‏ دیگر واقع می‏شوند ، قهرمان داستانها و نوشته‏ها می‏گردند . اینها همه‏ چیزهائی است که در مورد علی علیه السلام به حد اعلی وجود دارد و او در این جهت بی رقیب و یا بسیار کم رقیب است . گویند محمد بن شهرآشوب‏ مازندرانی که از اکابر علمای امامیه در قرن هفتم است ، هنگامی که کتاب‏ معروف " مناقب " را تألیف می‏کرد، هزار کتاب به نام مناقب که همه‏ درباره علی علیه السلام نوشته شده بود در کتابخانه خویش داشت . این یک‏ نمونه می‏رساند که شخصیت والای مولی در طول تاریخ چه قدر خاطرها را مشغول‏ می‏داشته است .کتاب جاذبه و دافعه در طرح ۵۰ کتاب سال توسط نهاد کتابخانه های عمومی در اردیبهشت ماه معرفی گردیده است.

 

آموزش اخلاق، رفتار اجتماعی و قانون پذیری به کودکان /   نویسنده:  مسعود جان بزرگی  /   معرفی‌کننده: علی ظهیری(مربی پرورشی مدرسه شهید بهشتی)

درونی شدن مفاهیم اخلاقی و اجتماعی از نگرانی‌های مهم والدین و مراقبان كودك است. در جامع ایران به دلایل متعدد از جمله دلایل مذهبی، فرایند درونی شدن از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است. خانواده نخستین مرجعی است كه شخصیت فرد در آن شكل می‌گیرد و با نفوذترین مرجع رسمی و اجتماعی برای تربیت است. خانواده‌ها با راهبردهای متعدد تلاش می‌كنند مفاهیم اجتماعی و اخلاقی را در كودكان درونی كنند. تحقیقات نشان می‌دهند كه نوع مداخل والدین می‌تواند به تمرد یا اطاعت كودكان منجر شود. بنابراین امید اصلی برای توفیق در درونی‌سازی و تربیت شهروندان موفق، بیش از هر مرجعی به خانواده معطوف است. نگارندگان در كتاب حاضر تلاش می‌كنند شیوه‌های عملی دست‌یابی به موفقیت در تربیت را بیان كنند. آن‌ها نخست مدل تربیتی خود را تشریح و سپس چند مجموع آموزشی شامل مدل بازی‌درمانی، آموزش قانون، و آموزش همدلی و خودمهارگری به كودكان را عرضه می‌كنند.

 

میانجیگری در مدرسه     /  نویسنده:    زهرا بازرگان    / معرفی‌کننده:آسیه نوروزی(مربی پرورشی مدرسه حضرت معصومه(س))

در این کتاب برخی روش‌های تغییر و تعدیل رفتار دانش‌آموزان در مدرسه با عنایت به اصل میانجیگری طی پنج بخش تشریح می‌شود .در بخش نخست نحوه 'میانجیگری و حل تعارض در جامعه 'نظیر :خانواده, همسایه, سازمان‌ها و میانجیگری جزایی توضیح داده شده, سپس راه‌ها و روش‌های میانجیگری در مدرسه بیان شده است . در این بخش دو پژوهش موردی درباره میانجیگری که در کشور ایرلند شمالی و بلژیک انجام شده آمده است. بخش‌های بعدی شامل این مباحث است :خط مشی و سیاست کلی رفتاری در مقابله با خشونت و آزارگری در مدرسه, طرح شفیلد و خدمات حمایتی و سرپرستی دانش‌آموزان

 

خداشناسی قرآنی کودکان /   نویسنده:    غلامرضا حیدری ابهری  /  معرفی‌کننده: حمیده مهدیزاده نراقی(مربی پرورشی آموزشگاه بهشت)

خدا چه رنگى است ؟ خدا کجاست ؟ آیا خدا هم شیرینى دوست دارد ؟ خدا کامل است ، یعنى چه ؟ آیا مى‏توان با خدا تلفنى حرف زد ؟ چرا خدا جن‏ها را آفریده تا آدم‏ها را اذیت کنند ؟ آیا خدا ما را دوست دارد ؟ پرسش‏هاى مربوط به خدا ، از مهم‏ترین و اصلى‏ترین و مطرح‏ترین پرسش‏هاى کودکان و نوجوانان است .کتاب خداشناسى قرآنى کودکان که حاصل تلاش حجت‏الاسلام حیدرى ابهرى است به 40 سؤال مهم در این زمینه پاسخ داده است . این کتاب از یک سو به معارف ناب قرآنى تکیه دارد و از سوى دیگر با ادبیات ویژه کودکان و نوجوانان نگارش یافته است . نویسنده کتاب ، نه به بهانه ساده‏نویسى ، از طرح دیدگاه‏هاى توحیدى بزرگان دین چشم‏پوشى کرده و نه با تفصیل مباحث از ادبیات ویژه و نیاز مخاطبان آن دور گشته است . امید آن که این اثر مورد توجه مربیان ، معلمان ، پدران و مادران گرامى قرار گیرد و آنان را در پاسخگویى به پرسش‏هاى فرزندان عزیز سرزمین اسلامى‏مان یارى دهد .

 

کلیدهای برخورد با ناتوانی در یادگیری /   نویسنده :باری ای مک نامارا  /  معرفی‌کننده: فهیمه لطفعلی(رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان دلیجان)

در این کتاب روش‌ها و راه‌کارهای کاربردی برای درمان ناتوانی در یادگیری کودکان مطرح گردیده و طی آن روش‌های آموزش، نحوه‌ی برخورد با فرزندان ناتوان در یادگیری در خانه و چگونگی مشارکت آن‌ها در فعالیت‌های اجتماعی بررسی شده است. در کتاب خاطرنشان شده است: ناتوانی در یادگیری عبارتی کلی است و به گروه ناهمگنی از اختلالات اطلاق می‌شود که از طریق اشکالات مهمی در کسب و استفاده از قوه‌ی شنوایی، تکلم، خواندن، نوشتن، برهان یا توانایی در ریاضیات ظاهر می‌شود. این اختلالات درونی است و احتمالا منشا آن آسیب‌هایی در دستگاه عصبی مرکزی می‌باشد که در طول عمر انسان روی می‌دهد. ممکن است مشکلات در رفتارهای خودگردان، درک اجتماعی و کنش متقابل اجتماعی همراه با مشکل ناتوانی در یادگیری پدید آید که به خودی خود دال بر مشکل ناتوانی در یادگیری نمی‌باشد. با وجود این که ناتوانی‌ها ممکن است به صورت همزمان با دیگر معلولیت‌ها پدید آید (مثل اختلال حسی، عقب‌ماندگی ذهنی و اختلال هیجانی وخیم) یا به شدت تحت تاثیر مسائل مختلفی باشند (مثل تفاوت‌های فرهنگی، درک ضعیف یا نامناسب) خود علت یا تاثیرگذار بر آن‌ها محسوب نمی‌شوند.

 

کلیدهای یادگیری /  نویسنده مژده پورحسینی /   معرفی‌کننده: فرزانه مدنی( مربی پرورشی آموزشگاه پروین)

 

در كتاب، اصول و راه‌كارهایی به منظور موفقیت در كنكور، تحصیلات و آزمون‌های مختلف ذكر گردیده است. نگارنده ابتدا این موضوع را مطرح می‌سازد كه موفقیت در كنكور الزاما مساوی با خوشبختی نیست. وی سپس خصوصیات كسانی را بیان می‌كند كه در كنكور موفق نمی‌شوند. این خصوصیات عبارت‌اند از: ترس، یاس و ناامیدی، نداشتن اعتماد به نفس، نداشتن قاطعیت و عدم تصمیم‌گیری، احساس ناكامی و شكست، كاهش توانایی در تمركز یافتن، و منفی‌گرایی. در بخش دیگر كتاب به ویژگی‌های انسان موفق اشاره می‌شود؛ آن‌گاه خصوصیات افراد موفق در كنكور با این مختصات بیان می‌گردد: ایمان و شهامت، امید، اعتماد به نفس، قدرت تصمیم‌گیری و قاطعیت، احساس پیروزی، قدرت تمركز، رها كردن خود از فشار موفقیتن و مثبت‌اندیشی. بخش پایانی كتاب نیز ذكر كلیدهای موفقیت در كنكور است كه عبارت‌اند از: دعا، ایمان، اعتماد به نفس، قاطعیت و تصمیم‌گیری، امید، قدرت تمركز، رها كردن خود از فشار موفقیت، مثبت‌اندیشی، شادی، پذیرفتن موقعیت و شروع تغییر، مسئولیت‌پذیری، خواستن، هدف، تلاش، سپاسگزاری، شروع كار در همین لحظه، تغییر نگرش، تمركز هدف برای امروز، شهامت به كارگیری واژه‌های مثبت، عمل كردن، آرامش، علاقه به مطالعه، بخشش، صبر، استمرار، كمك به موفقیت دیگران، لذت بردن از كار خویش، استراحت و تفریح لازم، روابط با انسان‌های مثبت و تشویق خویشتن.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: