طی دو سال اخیر توجه خاصی به کتابداران روستایی شده است

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مراسم قدردانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از برگزیدگان جشنواره روستای دوستدار کتاب” که صبح امروز در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد، گفت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور از ابتدای آغاز طرح روستاهای دوستدار کتاب حمایت همه جانبه خود را آغاز کرد و تا امروز توانسته است رضایت همگان را جلب کند.

وی افزود: خوشبختانه آثار حمایت از طرف نهاد به وضوح قابل مشاهده است و این طرح خیلی زودتر از حد تصور آثار مثبت خود را نشان داده است.  

مختار پور بیان کرد: در این طرح مشاهده شد روستاهایی هستند که کتابخانه ندارند گفته شد ابتدا محیطی فراهم شود تا جایی برای کتاب داشته باشیم از این رو بلافاصله کتاب ارسال می‌کنیم.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: طرح روستاهای دوستدار کتاب نباید تنها محدود به تعداد اندکی روستا شود و این طرح باید زودتر گسترش یابد و مراکز متعددی از کشور را شامل شود.

وی تاکید کرد: جامعه ای که در آن کتاب و کتابخوانی به عنوان ارزش تلقی نشود به تبع دامنگیر مشکلات و آسیب های اجتماعی زیادی می شود و یکی از ارکان عدالت اجتماعی بحث فرهنگ کتابخوانی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طی این دو سال اخیر توجه خاصی به کتابداران روستایی شده است هر چند به لحاظ حقوق و مزایا به کمک هیأت امنا کتابداران نسبت به قبل وضعیت بهتری دارند اما تا وضعیت مطلوب فاصله داریم ولی جهت‌گیری درست بوده اگر نقصی هم دیده می‌شود در کمبود توانایی‌هاست.

مختارپور یادآور شد: روستاهای کشور در گذشته از امکانات و وضعیت مناسبی برخوردار نبودند اما امروز با اجرای طرح هایی مانند روستاهای دوستار کتاب به وضعیت قابل قبولی دست یافته ایم.

مختارپور با اشاره به سخنان کتابدار بلوچی حاضر در این مراسم گفت: دوستمان اشاره کردند که به ماهی‌گیرانی که یک ماه از خانه و زندگی خود دورند و در دریا زندگی می‌کنند، بسته‌های کتاب امانت می‌دهند. بد نیست بدانیم که شکل‌گیری قالب داستان‌های عامه‌پسند در اروپا نیز چنین وضعیتی داشته و به خاطر اینکه تجار و بازرگانان در روزهایی که دور از خانواده و در سفر هستند سرگرم شوند، کتاب‌هایی تولید شد که بعدها رمان‌های عامه‌پسند نام گرفتند.

 

گفتنی است؛ در انتهای این مراسم از روستاهای دوستدار کتاب از جمله بوشهر، همدان، کهگیلویه و بویر احمد و غیره تقدیر و تشکر به عمل آمد و و برخی از کتابداران پیرامون طرح های پیشنهادی گزارش دادند.