کد خبر: 24582
تاریخ انتشار: دوشنبه, 31 خرداد 1395 - 10:08

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

دبیر کل نهاد کتابخانه‌ها در نشست کتابخوان اهل قلم؛

«معرفی رو در روی کتاب» اقدامی مهم برای ترویج کتابخوانی

منبع : لیزنا
 دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: "معرفی رو در رو کتاب" یکی از مهم ترین کارهایی است که برای ترویج فرهنگ کتابخوانی انجام داده ایم.
«معرفی رو در روی کتاب» اقدامی مهم برای ترویج کتابخوانی

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، در نشست کتابخوان اهل قلم که عصر دیروز 30 خرداد 1395 در سرای اهل قلم منطقه یوسف آباد برگزار شد، علیرضا مختارپور، دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، ضمن خیرمقدم به حضار، خلاصه ای از اهداف برگزاری نشست های سرای اهل قلم را بیان و اظهار امیدواری کرد با تشریک مساعی و تبادل تجربیات در حوزه کتاب و کتابداری، بتوان فرهنگ کتابخوانی را در جامعه گسترش داد. وی همچنین به اهمیت بحث در مورد کتاب ها و نقد آثار نویسندگان اشاره کرد و افزود: غیر از نشانه بالا بودن شمارندگان کتاب در یک جامعه، عضویت و امانت گیری کتاب از کتابخانه ها بحث در مورد کتاب و نویسندگان و نقد آن ها سکه رایج آن کشوراست.

  وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: از 50 سریال مشهور غربی که جوانان ایرانی با زیرنویس می بینند در بیش از 45 سریال در بخش هایی از فیلم به کتاب و نویسنده اشاره شده است این در حالی است که طی سال های اخیر تنها یک فیلم سینمایی مشهور در کشور در مورد کتاب بوده است.

 وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید ویژه به ترویج فرهنگ کتابخوانی دارد، ادامه داد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  در دیدار با استادان و اعضای هیأت‌های علمی دانشگاه‌های سراسر کشور، به 3 کتاب استناد و به کتاب "خوشه های خشم" اشاره کرد.

 دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور افزود: "معرفی رو در روی کتاب" که در نشست های سراهای اهل قلم صورت می گیرد یکی از مهم ترین کارهایی است که برای ترویج کتاب انجام داده ایم و باید آرام آرام فضا را برگردانیم و دستگاه های فرهنگی کشور باید همکاری خودشان را در این زمینه بیشتر کنند.

 

در این نشست محمدرضا سرشار، رییس انجمن قلم ایران، ضمن تشکر از نهاد کتابخانه های عمومی کشور، بخاطر همکاری در برپایی نشست های "طرح کتابخوان"، به همکاری های مشترک میان انجمن اهل قلم و نهاد کتابخانه عمومی کشور اشاره کرد و افزود: بین نویسندگان و مترجمان و نهاد کتابخانه های عمومی کشور ارتباط خوبی برقرار شده و طرح های بسیاری در حال عملیاتی شدن است.

سپس نویسندگان کتاب های مطرح از جمله کتاب "بچه های حاج قاسم" اثر محسن پرویز، "کوچه اقاقیا" اثر راضیه تجار، "خورشید می ماند" اثر کامران پارسی نژاد، "شب آویز" اثر منیژه آرمین، "فیض گل" اثر محمدرضا اصلانی، "زنی با کفش های کتانی" اثر محمدعلی گودینی، "انجمن مخفی" اثر احمد شاکری مواردی را مطرح نمودند. پرداختن به ابعاد داستانی رمان و کاهش خاطرات، بکارگیری تمام حس های پنج گانه مخاطب هنگام خواندن کتاب، استفاده از مستندات تاریخی و واقعیت در نوشتن کتاب از نکات مورد بحث در این نشست بود.

 

همچنین در این نشست در مورد برنامه های ویژه انجمن اهل قلم و نهاد کتابخانه های عمومی مطالبی عنوان شد که عضویت رایگان انجمن قلم ایران در کتابخانه های عمومی کشور، خرید تعدادی از کتاب پیشکسوتان پس از برآوردها، طراحی و تالیف داستان نویسان بزرگ، خرید کتاب های برگزیده 13 جشنواره قلم زرین توسط نهاد، برگزاری نکوداشت اساتید اهل قلم ساکن در استان ها، از جمله موارد طرح شده در این نشست بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: