کد خبر: 24616
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 03 تیر 1395 - 18:28

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

در کتابخانه مرکزی تبریز

نخستین نشست کتاب‌خوان موسسه شهرستان ادب برگزار شد

منبع : لیزنا
نشست کتاب‌خوان ویژه موسسه شهرستان ادب با معرفی کتاب، توسط 7 نویسنده و شاعر برجسته آذربایجان شرقی برگزار شد.
نخستین نشست کتاب‌خوان موسسه شهرستان ادب برگزار شد

 

به گزراش لیزنا، نخستین نشست کتاب خوان ویژه موسسه شهرستان ادب و جلسه شعرآورد استان پیرو تفاهم نامه نهاد کتابخانه های عمومی کشور و موسسه شهرستان ادب، روز سه شنبه یکم تیرماه 1395 با حضور اصحاب قلم نویسندگان، شاعران برجسته استان و جمعی از علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در تالار نخجوانی کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد.

در این نشست 7 تن به معرفی کتاب های خوانده شده خود پرداختند:

با معرفت ها

فرهاد باغشمال اولین فردی بود که برای معرفی کتاب پشت تریبون قرار گرفت. او با نام بردن از کتاب با معرفت ها گفت: کتاب «با معرفت‌ها» منظومه‌ای است طنز سروده ابوالفضل زرویی نصرآباد طنز نویس صاحب نام کشور، به زبان محاوره.

باغشمال افزود: زرویی در این منظومه سفره دلش را باز کرده است و با زبانی ساده و صمیمی به روایت احوال زمانه نشسته است. درددل‌های سراینده از روزگار در قالب بیست فصل و دو ضمیمه با نام‌های «حال و هوای عاشقی» و «نامه‌های مرد زن‌ذلیل» در کتاب بامعرفت‌ها منتشر شده است.

باغشمال در مورد پدید آورنده اثر تصریح کرد: در مورد زرویی نصرآباد اکتفا به این جمله زنده یاد کیومرث صابری فومنی(گل آقا) کافی است که در مصاحبه ای می گوید: «قلمی که عبید و دهخدا در دست داشتند،الان بی صاحب نیست.طنز دارد جان می گیرد.یکی از مشهورترین طنزنویسان امروز ما ملانصرالدین ]ابوالفضل زرویی نصرآباد[ فقط ۲۳ سال دارد!چراغ ها دارند روشن می شوند.شهر چراغانی خواهد شد»

کتاب صوتی بامعرفت‌ها توسط نشر شهر و آوای باربد منتشر شده بود و مجموعه مکتوب این منظومه زیبا توسط نشر قاف به چاپ رسیده است.

 

شعر شیعی قفقاز (گزیده اشعارحاج مایل علی اف)

شهریار شفیعی، دومین فردی بود که پشت تریبون قرار گرفت تا در 10 دقیقه کتاب مورد نظرخود را معرفی کند. شفیعی در مورد شعر شیعی قفقاز (گزیده اشعارحاج مایل علی اف) در حضور مترجم این اثر مهدی نعلبندی گفت: «گزیده اشعار حاج مایل علی اف» شامل اشعار آیینی، انتظار، انقلاب اسلامی، حکمت، غزل، قطعه، تخمیس، ترجیع بند، رباعی، قوشمای این شاعر، توسط انتشارات حوزه هنری آذربایجان شرقی و با همکاری سوره مهر در ۲۷۰ صفحه و در قطع رقعی چاپ و منتشر شده است.

وی ادامه داد: کتاب «گزیده اشعار حاج مایل علی اف» گزینش و چکیده ای از چهار دیوان این شاعر آذربایجانی است. وی در مورد سراینده اثر نیز گفت: حاج مایل شاعر، غزل سرا و پژوهشگر شهیر جمهوری آذربایجان است که در غزل های عاشقانه و شاعرانه شیعی ارادت خود به ائمه معصومین(ع) را نشان داده و در پندهای حکمتی و قرآنی و نیز در ظرایف زبانی و نوآوری های ادبی از سرآمدان روزگار خود است.

 

دفتر خسروان (برگزیده شاهنامه فردوسی)

حسن اسدی، کارشناس منابع اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی، به عنوان سومین فرد پشت تریبون قرار گرفت و به معرفی کتاب دفتر خسروان (برگزیده شاهنامه فردوسی) پرداخت و گفت: سجاد آیدنلو ، شاهنامه پژوه جوان، پس از انتشار دو مجموعه مقالات « نا رسیده ترنج » و «از اسطوره تا حماسه»، که دقت و اشراف او را به اهل تحقیق نشان داده است، برگزیده ای از شاهنامه با عنوان دفتر خسروان منتشر کرده است. این گزیده شامل حدود نه هزار بیت از شاهنامه به همراه توضیح و معنای لغات است. این گزیده بر مبنای تصحیح خالقی مطلق فراهم آمده و نخستین گزیده شاهنامه است که بر مبنای تصحیح خالقی منتشر می شود.

اسدی تصریح کرد: کتاب مقدمه مفصلی دارد و مولف در 54 فصل مهم ترین موضوعات و مسائل اختلاف برانگیز و مورد سوال درباره شاهنامه و فردوسی را بررسی کرده است. فردوسی و محمود غزنوی ، هجو نامه ، شاهنامه و تاریخ ، زن در شاهنامه و آذربایجان ، ترکان و شاهنامه از مهم ترین موضوعات مورد بررسی در مقدمه کتاب است.

وی گفت: مقدمه کتاب و توضیحات پایانی درباره ابیات برای فهم شاهنامه بسیار مفید و موثر بوده و مولف در رفع ابهام ها و توضیح ابیات موفق بوده است.

 

گندم به گندم

در ادامه نشست فرخ سایس برای معرفی کتاب «گندم به کندم» پشت تریبون قرار گرفت .سایس گفت :این کتاب اشعار کلاسیک یاسین محمدی را از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۱ در بر می گیرد که توسط نشر افراز به چاپ رسیده است. وی ادامه داد: این کتاب علاوه بر غزل، تعدادی از دوبیتی های محمدی را نیز شامل می شود. «گندم به گندم» ۲ دفتر دارد که دفتر اول آن «از بغض» نام دارد و غزلیات این مترجم را در بر می گیرد. دفتر دوم نیز «تاقفس» نام دارد و تعدادی از دوبیتی های محمدی در آن درج شده است.

سایس گفت: دفتر «از بغض» ۳۲ غزل و دفتر «تاقفس» نیز با شماره گذاری، ۱۶ دوبیتی را شامل می شود. این کتاب با ۹۶ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۷ هزار و ۷۰۰ تومان منتشر شده است.

 

جلسه شعر

لیلا حسین نیا، شاعر و پژوهشگر ، تجربه مطالعه کتاب جلسه شعر را با مخاطبان به اشتراک گذاشت. حسین نیا در ابتدا با تشکر از برپایی این نشست که با همکاری شهرستان ادب و نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار شد، گفت: کتاب «جلسه شعر» فراهم آمده از یادداشت هایی است اسماعیل امینی پدیدآورنده کتاب درباره­ی شعر و جلسات شعر نوشته و به تدریج در مطبوعات منتشر کرده است. یادداشت هایی کوتاه با لحنی معلمانه و آمیخته به طنز که تجربه های سالیان حضور او در جلسات شعر را به دوستداران شعر منتقل می کند.

حسین نیا افزود: به زعم نویسنده اثر، بسیاری از کسانی که به جلسات شعر می روند، حتی برخی از کسانی که جلسات را اداره می کنند، چندان با بحث های شفاهی و محفلی خو گرفته اند که کمتر به سراغ مطالعه ی منابع و مراجع معتبر می روند. هدف نویسنده برای انتشار این یادداشت ها، گشودن راهی است برای تامل در فراز و فرودهای مباحث ادبی و برانگیختن شوق به مطالعه ی جدی کتاب های معتبر است.

 

سکانس کلمات

فرشید باغشمال ششمین فردی بود که برای معرفی کتاب پشت تریبون قرار گرفت. باغشمال در معرفی کتاب گفت: کتاب «سکانس کلمات» شامل مقالات، ترجمه‌ها و خاطرات سید حسن حسینی است که با تنظیم، تدوین و مقدمه‌ی دکتر سعید یوسف نیا شاعر و محقق معاصر جمع‌آوری شده است. مطالب کتاب در پنج بخش با عنوان‌های : «یادداشت ها و مقالات»، «روایت گونه ها»،«ترجمه ها»،«کوته نوشته ها» و«خاطرات و یادداشت ها» تنظیم شده است. در واقع هر بخش از «سکانس کلمات» در ادامه‌ی فعالیت‌های حسینی در زمینه‌هایی است که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم به عنوان مثال بیشتر مقالات بخش اول در ادامه‌ی فعالیت‌های پژوهشی و ادبی این شاعر است که وی با کتاب « بیدل، سپهری، سبک هندی» آغاز کرد.

  یا بیشتر یادداشت‌های کتاب در رده‌ی نثرهای ادبی وی جای می‌گیرد، در قسمت کوته نوشته‌ها نیز که طنز حسینی به شکل عریان تری خودنمایی می‌کند و شامل بخش‌های « براده ها» و « فرهنگ خودمانی» است در ادامه‌ی کارهای طنز سید مانند کتاب‌های «نوشداروی طرح ژنریک» و «براده ها» قرار دارد و بخش «ترجمه ها» که پر واضح است. به عبارت دیگر « سکانس کلمات » کشکولی است از آثار متعدد سید حسن حسینی در ساحت‌های مختلف ادبی که متأسفانه اجل مهلتش نداد تا هر یک را در قالب یک اثر منسجم و جداگانه عرضه کند. وی ادامه داد کتاب سکانس کلمات توسط نشر نی در سال 1392 به چاپ رسیده است.

 

خیالین کونلومه قوناق گلنده

رضا شیبانی مسئول و نماینده موسسه شهرستان ادب در استان آذربایجان شرقی آخرین فردی بود که با معرفی مجموعه اشعار ترکی محمد انجمن شاعر صاحب نام خطه آذربایجان و شهر تبریز تجربه خواندن خود را با حاضرین به اشتراک گذاشت. شیبانی گفت: این کتاب که در 286 صفحه توسط انتشارات یانار منتشر شده است از این لحاظ که سراینده آن با زبان مادری خود آشنایی کامل دارد از لحاظ ساختار شعری و محتوا بسیار ارزنده و قابل توجه می باشد.

در انتهای نشست کتاب خوان و در بخش دوم برنامه، جلسه شعرآورد شهرستان ادب استان با شعرخوانی شاعران برجسته و متعهد استانی برگزار شد که با استقبال گرم علاقمندان به ادبیات متعهد و فاخر رو­به رو شد.

 

گفتنی است تفاهم نامه نهاد کتابخانه های عمومی کشور با موسسه شهرستان ادب، به منظور توسعه و ایجاد فضاهای برگزاری نشست با نویسندگان، شعراء و مولفین با استفاده از ظرفیت های بالفعل و بالقوه کتابخانه های عمومی استان، ارائه فهرست بررسی شده و مفید برای خرید و ارسال منابع به کتابخانه های عمومی و مشارکت در بازنمایی و معرفی مجدد منابع موجود در کتابخانه های عمومی استان از طریق حضور نویسندگان در کتابخانه ها منعقد گردیده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: