کد خبر: 25008
تاریخ انتشار: سه شنبه, 26 مرداد 1395 - 15:14

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

نشست «شیوه های تجمیع محتوای ویدیوئی» برگزار شد

منبع : لیزنا
دهمین نشست از ششمین سری نشست های تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی روز چهارشنبه 20 مرداد 95 در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد برگزار شد.
نشست «شیوه های تجمیع محتوای ویدیوئی» برگزار شد

  به گزارش لیزنا، دهمین نشست از ششمین سری نشست های «علم اطلاعات و مدیریت محتوای ویدیوئی» در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد برگزار شد.

 در این نشست، مهندس مصطفی حسینی ، از کسب و کار مکتب­خونه و دکتر مجید نبوی از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) سخنرانان و دکتر مصطفی امینی دبیر این نشست بودند.

دکتر مجید نبوی  در ابتدای نشست گفت: در این جلسه قصد دارم درباره صنعت اطلاعات، صنعت محتوا، تجمیع‌کنندگان محتوا، تجمیع محتوا و گزینش محتوا، تجمیع محتوای ویدئویی و کاربردهای آن، شیوه‌های تجمیع محتوای ویدئویی، مراحل تجمیع محتوای ویدئویی، چالش‌های تجمیع محتوای ویدئویی، تجمیع محتوای ویدئویی در ایران و با جمع بندی در خدمت شما عزیزان باشم.

 

وی ادامه داد: صنعت محتوا اصطلاحی اعم است که مبین کسب و کار شرکت‌هایی است که مالک و دسترس‌پذیر سازنده رسانه‌های جمعی و فراداده‌های رسانه‌ای هستند. این صنعت می‌تواند در برگیرنده موسیقی و فیلم، متن، تمامی انواع انتشارات، مالکیت استانداردها، داده‌های جغرافیایی و فراداده‌هایی در زمینه تمامی انواع این محتواها باشد مانند ویکی‌پدیا. در برخی از کشورها نظیر تایوان برای این صنعت در شکل دیجیتالی آن، آینده‌ای نوید بخش ترسیم شده است.

نبوی افزود: تجمیع کنند‌گان محتوا اشخاص یا سازمان‌هایی هستند که محتوای وبی و یا گاهی اوقات نرم افزارهای کاربردی را از منابع برخط مختلف به منظور استفاده یا فروش دوباره جمع آوری می‌نمایند مانند «وات ایز دات کام».

تجمیع محتوا و گزینش محتوا مفاهیمی هستند که با وجود اشتراکات فراوان تفاوت‌هایی از نقطه نظرهای مختلف مانند: نحوه گردآوری محتوا، تغییر محتوا، دسته بندی محتوا، رتبه بندی محتوا و انتشار محتوا دارند.

درباره تجمیع محتوای ویدئویی می توان گفت: تجمیع محتوای ویدیوئی، جمع‌آوری، سازماندهی و ارائه محتوای ویدئویی به کاربران است. برای این فرایند کاربردهای مختلفی را می‌توان متصور شد که مهمترین آن آموزش، سرگرمی و همچنین اطلاع‌رسانی است.

محتوای ویدئویی را به شکل‌های مختلف می‌توان تجمیع کرد که سه شکل عمده آن عبارتند از: انتخاب و تجمیع  توسط انسان (خبرگان، میزان استقبال عمومی)، انتخاب و تجمیع محتوا توسط کاربران، انتخاب و تجمیع محتوا توسط ماشین.

 

وی اظهار داشت: از اصول مطرح در رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی می‌توان برای بیان مراحل تجمیع محتوای ویدئویی (زنجیره ارزش)  هم بهره برد. این اصول عبارتند از: مجموعه سازی یا  شناسایی و گردآوری محتوای ویدئویی مناسب بر اساس نیاز کاربران، سازماندهی یا  فهرست‌نویسی، ده‌بندی و تنظیم محتوای تجمیع شده و ارائه آن به کاربر ، خدمات اشاعه‌ای: بررسی روش‌ها و مسائل مطرح در ارائه محتوا به کاربران.

در زمینه محتوای ویدئویی چالش‌های مختلفی وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از: قوانین حق مؤلف، مدل‌های موفق کسب و کار برای تداوم ارائه خدمت، ممیزی و سیاست‌های مربوط به حذف محتوا، قالب‌های متنوع ویدئویی، و حفظ کاربران.

در ایران نیز در سال‌های اخیر به تجمیع محتوای اینترنتی توجه شده و وب‌سایت‌های مختلفی در این زمینه ایجاد شده است. برخی از  اشکال ارائه خدمات تجمیع محتوای ویدئویی در ایران عبارتند از: خدمات تجمیع ویدئو مبتنی بر مشارکت کاربران، خدمات تجمیع ویدئو مبتنی بر انتخاب گروه خبره و خدمات تجمیع ویدئو در راستای فروش آن‌ها.

نبوی در پایان گفت: در جمع بندی مطالب ارائه شده می توان به مواردی نظیر  لزوم توجه و  بهره گیری از امکانات و همچنین ظرفیت ایجاد شده از طریق تجمیع محتوای ویدئویی در راستای آموزش و فرهنگ‌سازی در جامعه، لزوم توجه به مسائل مختلف نظیر حق مؤلف پیش از راه اندازی خدمات تجمیع محتوا و لزوم توجه به ارزش افزوده در ارائه محتوای ویدئویی تجمیع شده برای کاربران.

 

در ادامه نشست مهندس مصطفی حسینی صحبت کرد و گفت: نسخه اول مکتب­خونه در سال 1391 ارائه شد. مکتب‌خونه یک سامانه آموزش آنلاین است که محتوای آموزشی دانشگاه‌های برتر کشور را به‌صورت ویدئو‌های رایگان در دسترس کاربران علاقه‌مند به یادگیری قرار می‌دهد. مکتب‌خونه با همکاری مدرسین و اساتید علامند، کلاس‌های درس آنها را از طریق این سامانه با کاربران و دانشجویان به صورت رایگان به اشتراک می‌گذارد. کاربران و فراگیران امکان دریافت رایگان تمام محتوای آموزشی اعم از ویدئو، اسلاید، متن، تصویر و .. را دارند.

وی افزود: بخش قابل توجهی از محتوای آموزشی این سایت با مشارکت و همکاری دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهیه شده است. این آموزش‌ها شامل بهترین کلاس‌های برگزار شده در دانشکده‌های مهندسی آنها است که با تلاش تیم مکتب‌خونه و کمک دانشجویان و اساتید این دانشگاه ضبط شده است.

حسینی در پایان گفت: مالکیت معنوی محتوای ارائه شده متعلق به دانشگاه‌ها است و مکتب خونه فراهم کننده‌ی بستری است برای گسترش دسترسی به این آموزش‌ها. تمام آموزش‌های ارائه شده در مکتب‌خونه رایگان و متن باز است، اکثر آموزش‌ها در رشته‌‌های مختلف مهندسی است و از سطح علمی بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. مکتب‌خونه در حال گسترش محتوای خود به حوزه‌های علوم انسانی، پزشکی و ... است.

  

 این نشست پس از پرسش و پاسخ  در ساعت 18:15 پایان یافت.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: