کد خبر: 25043
تاریخ انتشار: دوشنبه, 01 شهریور 1395 - 00:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

در اولین نشست ژورنال کلاب انجمن کتابداری

«رویکردهای پژوهشی در حوزه رفتار اطلاع­‌یابی» بررسی شد

منبع : لیزنا
اولین نشست ژورنال کلاب کمیته پژوهش انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌­رسانی ایران با عنوان «رویکردهای پژوهشی در حوزه رفتار اطلاع­‌یابی» در تاریخ 30 مرداد 1395 و در تالار سخن پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) برگزار شد.
«رویکردهای پژوهشی در حوزه رفتار اطلاع­‌یابی»  بررسی شد

 به گزارش لیزنا، در ابتدای نشست، دکتر محمد زره­‌ساز مسئول، کمیتۀ پژوهش انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران، و مدیر جلسۀ نخستین ژورنال کلاب، به اهمیت این نشست­‌ها در آشنائی با مباحث روز و یافته‌های جدید حوزه‌های تخصصی رشته اشاره کرد و این جلسه‌ها را مکان مناسبی برای آشنائی با شیوۀ ارزیابی و نقد مقاله‌های منتشر شده دانست.

 

وی در ادامه به بخش‌هایی از شیوه‌نامۀ اجرایی برای برگزاری جلسه‌های ژورنال کلاب، شامل شرائط انتخاب مقاله و نحوۀ ادارۀ این نشست­‌ها اشاره کرد. زره ساز اظهار امیدواری کرد که برگزاری این نشست‌ها، زمینۀ تشکیل کارگروه‌های تخصصی پژوهشی را فراهم سازد.

 

در ادامه نشست، محمود سنگری از اعضای کمیتۀ پژوهش و یکی از نویسندگان مقالۀ «بررسی رفتار اطلاع‌­­جویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی در تدوین پایان­‌نامه» که در سال 1394 در نشریه علمی- پژوهشی تعامل انسان و اطلاعات منتشر شده بود، به ارائه مقاله خود پرداخت. پس از آن نوبت به ارائۀ مقالۀ انگلیسی با عنوان " Practical and scholarly implications of information behaviour research: a pilot study of research literature " رسید. دکتر محمد زره‌ساز مسئولیت ارائۀ این مقاله را که توسط سه تن از اساتید حوزه رفتار اطلاع‌­یابی دانشگاه اوکلاهما آمریکا نگاشته شده و در سال 2015 در نشریه Information Research منتشر شده است را برعهده داشت.

 پس از ارائۀ مقاله‌ها، حضار ضمن پر کردن «فرم ارزیابی مقاله»، نظرات خود را نیز در رابطه با محتوا و ساختار پژوهشی و نگارشی هر کدام از مقاله‌ها ارائه دادند.

 

از جمله نکات مطرح شده در این جلسه، ضرورت توجه به توسعۀ نظری، عملیاتی و پژوهشی در پژوهش‌های حوزۀ رفتار اطلاع‌یابی و بیان پیامدهای محتمل حاصل از نتائج به صورت جامع و با استفاده از الگوی معرفی شده است. همچنین نکات ارزنده‌ای در رابطه با ساختار پژوهشی و نحوۀ نگارش یافته‌ها در مقاله‌های مورد بررسی مطرح شد.

 

بر اساس اعلام کمیته پژوهش انجمن، مقرر شده است که تا پایان سال این نشست­ها در آخرین شنبه هر ماه و در حوزه­‌های موضوعی همچون تعامل انسان با رایانه، سازماندهی اطلاعات، سواد اطلاعاتی، علم­سنجی، مدیریت دانش، بازیابی اطلاعات و کتابخانه دیجیتال برگزار شوند.  

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: