کد خبر: 25179
تاریخ انتشار: شنبه, 20 شهریور 1395 - 10:54

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

کارگاه «استانداردهای حفاظت و نگهداری در کتابخانه‌های دیجیتالی» برگزار شد

منبع : لیزنا
دوره آموزشی «آشنایی با مفاهیم و معرفی استانداردهای حفاظت و نگهداری در کتابخانه‌های دیجیتالی» توسط انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران با همکاری آرموک در روزهای شنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه، ۱۳و ۱۶و ۱۷ شهریور ماه بصورت آنلاین برگزار شد.
کارگاه «استانداردهای حفاظت و نگهداری در کتابخانه‌های دیجیتالی» برگزار شد

 به گزارش لیزنا، استاد این دوره دکتر میترا صمیعی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این دوره آموزشی که به مدت 6 ساعت و به صورت آنلاین برگزار شد در مورد استاندارد ISO و مراحل تدوین آن، استاندارد NISO، ANSI، W3C، استانداردهای کتابخانه کنگره امریکا، استانداردهای ایفلا و استاندارد بریتانیا توضیحاتی ارائه داد.  همچنین در مورد حفاظت دیجیتالی و الگوی مرجع OAIS به صورت مفصل صحبت کرد.

 

وی در جلسه های بعدی درباره آشنایی با قالب های استاندارد و ذخیره سازی، معیارهای انتخاب قالب، انواع قالب‌های متنی و تصویری مطالبی را ارائه کرد و نیز درباره اشیای رقمی و انواع آن صحبت کرد.

دکتر صمیعی در این دوره درباره فراداده، استانداردهای فراداده‌ای، اهداف فراداده و انواع آن و اینکه فراداده‌های لازم و مناسب برای کتابخانه‌های دیجیتالی چیستند توضیح داد. همچنین در مورد شناسگرها مانند شاپا، شابک، آیسان، دی. او. آی. و غیره به طور مفصل صحبت کرد و در پایان هر جلسه  تکالیفی به شرکت کنندگان ارائه داد.

 

دوره آموزشی «آشنایی با مفاهیم و معرفی استانداردهای حفاظت و نگهداری در کتابخانه‌های دیجیتالی» با همکاری موسسه آرموک و به صورت آنلاین برگزار شد و به همین دلیل علاقمندان از سراسر کشور توانستند در این دوره حضور یابند. افرادی که در این دوره آموزشی ثبت نام کردند می توانند  تا پایان شهریور ماه به محتوای ویدئویی و متنی دوره دسترسی داشته باشند و تکالیف خود را انجام دهند تا موفق به دریافت گواهی شوند.

 

گفتنی است گواهی حضور در این دوره آموزشی توسط انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران ارائه می گردد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: