کارگاه «استانداردهای حفاظت و نگهداری در کتابخانه‌های دیجیتالی» برگزار شد

 به گزارش لیزنا، استاد این دوره دکتر میترا صمیعی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این دوره آموزشی که به مدت 6 ساعت و به صورت آنلاین برگزار شد در مورد استاندارد ISO و مراحل تدوین آن، استاندارد NISO، ANSI، W3C، استانداردهای کتابخانه کنگره امریکا، استانداردهای ایفلا و استاندارد بریتانیا توضیحاتی ارائه داد.  همچنین در مورد حفاظت دیجیتالی و الگوی مرجع OAIS به صورت مفصل صحبت کرد.

 

وی در جلسه های بعدی درباره آشنایی با قالب های استاندارد و ذخیره سازی، معیارهای انتخاب قالب، انواع قالب‌های متنی و تصویری مطالبی را ارائه کرد و نیز درباره اشیای رقمی و انواع آن صحبت کرد.

دکتر صمیعی در این دوره درباره فراداده، استانداردهای فراداده‌ای، اهداف فراداده و انواع آن و اینکه فراداده‌های لازم و مناسب برای کتابخانه‌های دیجیتالی چیستند توضیح داد. همچنین در مورد شناسگرها مانند شاپا، شابک، آیسان، دی. او. آی. و غیره به طور مفصل صحبت کرد و در پایان هر جلسه  تکالیفی به شرکت کنندگان ارائه داد.

 

دوره آموزشی «آشنایی با مفاهیم و معرفی استانداردهای حفاظت و نگهداری در کتابخانه‌های دیجیتالی» با همکاری موسسه آرموک و به صورت آنلاین برگزار شد و به همین دلیل علاقمندان از سراسر کشور توانستند در این دوره حضور یابند. افرادی که در این دوره آموزشی ثبت نام کردند می توانند  تا پایان شهریور ماه به محتوای ویدئویی و متنی دوره دسترسی داشته باشند و تکالیف خود را انجام دهند تا موفق به دریافت گواهی شوند.

 

گفتنی است گواهی حضور در این دوره آموزشی توسط انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران ارائه می گردد.