کد خبر: 25282
تاریخ انتشار: سه شنبه, 06 مهر 1395 - 08:53

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد

رونمایی از کتابخانه هوشمند مبتنی بر سیستم RFID سه بعدی

منبع : لیزنا
مراسم رونمایی از کتابخانه هوشمند مبتنی بر سیستم RFID سه بعدی دانشگاه امام صادق (ع) پیش از ظهر روز دوشنبه، 5 مهرماه، در تالار آیت‌الله مهدوی کنی(ره) دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.
رونمایی از کتابخانه هوشمند مبتنی بر سیستم RFID سه بعدی

 به گزارش خبرنگار لیزنا، مراسم رونمایی از کتابخانه هوشمند دانشگاه امام صادق (ع) پیش از ظهر روز دوشنبه، 5 مهرماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سعید مهدوی کنی، رئیس دانشگاه امام صادق (ع)، مجید جراح، مدیرعامل شرکت پارس آذرخش، عادل پیغامی، معاون پژوهشی این دانشگاه، علی رضا اداوی، مدیر توسعه کسب و کار شرکت پارس آذرخش، محمد هاشمی، رئیس کتابخانه‌ جامعه المصطفی، سعید رضایی شریف‌آبادی، نائب رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و رئیس دانشکده علوم تربیتی دانشگاه الزهرا، دکتر سیدمجید امامی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق و تعدادی از مدیران و مسولان کتابخانه‌های دیگر کشور، در تالار آیت‌الله مهدوی کنی(ره) دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

 

 سید مجید امامی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق در مراسم رونمایی از کتابخانه هوشمند دانشگاه امام صادق (ع) در تالار حضرت آیت الله مهدوی کنی (ره) با اشاره به جایگاه کتابخانه در افزایش بینش افراد  اظهار داشت:  دانشگاه‌های مطرح  جهان خود را با کتابخانه‌های بزرگشان به رخ سایر مراکز علمی می کشند.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: کتاب شرط معلمی است چرا که همیشه ما فقط موظف به بیان دانسته‌های خود نیستیم بلکه باید یاد بگیریم. یکی از مشکلات ما در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا تدریس بدون معرفی کتاب است. ما به ازای هر تخصص باید به ایجاد یک کتابخانه مجازی اقدام کنیم. امیدواریم که در حوزه آموزش و پژوهش به کتاب برگردیم.

 

 کتابخانه قلب هر مرکز تحقیقاتی

در ادامه این مراسم علی پیغامی معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق  گفت: فضای مجازی در کسب اطلاعات برای پژوهشگران سیری کاذب ایجاد کرده و کتابخانه قلب دانشگاه محسوب می‌شود و برای ارتقای سطح علمی دانشجویان باید به آن توجه ویژه داشت. 

 وی ادامه داد:‌ در طول سه سال گذشته با اجرای فاز نخست ارتقای کتابخانه دانشگاه امام صادق بهره ‌وری از آن 7 برابر شده همچنین با این ارتقا معاونت پژوهشی به بهره‌وری هزار و 400 درصدی دست یافته است. 

 

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق، با اشاره به افزایش ساعات کاری کتابخانه و تسهیلات ویژه در ایام امتحانات برای دانشجویان گفت: ایستگاه‌های دریافت اطلاعات آفلاین کتابخانه از 30 به 120 ایستگاه و شیفت دوم آن تا ساعت 11 شب افزایش پیدا کرده است. همچنین دانشجویان در ایام امتحانات می‌توانند 24 ساعته از خدمات کتابخانه استفاده کنند. 

 علی پیغامی با اشاره به کاهش زمان سیاهه برداری (شلف خوانی) با کمک سیستم هوشمند در کتابخانه گفت: این امر در 18 سال گذشته در کتابخانه صورت نگرفته بود اما با پیاده سازی سیستم هوشمند و استفاده از RFID سیاهه برداری در مدت 18 ماه امکانپذیر و قفسه خوانی به فرآیندی روزانه تبدیل شده است. 

 

پیغامی با اشاره به مدت زمانی که برای هوشمند سازی کتابخانه صرف شده است گفت: برای پیاده سازی این سیستم 2 هزار ساعت مطالعه و 180 ساعت زمان برای بازدید از کتابخانه‌های صاحب این فناوری، در سایر دانشگاه‌ها صرف شده است. در طول تابستان گذشته در کمتر از 40 روز کار جمعی با همکاری شرکت صاحب این تکنولوژی، موفق به ایجاد کتابخانه هوشمند دانشگاه امام صادق شده ایم. 

 وی با اشاره به 4 برابر شدن استفاده از پایگاه اطلاعاتی دانشگاه امام صادق در طول سه سال گذشته گفت: در سال 95 فاز دوم هوشمند سازی تکمیل می‌شود. در نیمه نخست سال 95 استفاده از پایگاه اطلاعاتی برابر کل سال 92 بوده و در آینده نزدیک سیستم ابری برای ارائه خدمات بیشتر راه اندازی می‌شود. 

 

 معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق با بیان پیشرفت‌های کتابخانه دیجیتال دانشگاه در سال 96 گفت: منابع کتابخانه دیجیتال دانشگاه در سال 96 به 60 هزار منبع افزایش پیدا کرده و کتابخانه فعال راه اندازی می‌شود. این کتابخانه در موضوعات بازاریابی و مسئله سازی تمرکز دارد. کتابخانه فعال باید به ابزاری در دست  استاد تبدیل شود. 

 

امکان بازگشت خودکار کتب در سیستم کتابخانه هوشمند

 در ادامه این مراسم علیرضا اداوی، مدیر توسعه کسب و کار شرکت پارس آذرخش گفت: در سال 95 سیستم هوشمند کتابخانه دانشگاه  امام صادق همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید افتتاح می شود و کتابخانه هوشمند مبتنی بر سیستم RFID سه بعدی برای اولین بار در بین دانشگاه‌های کشور در دانشگاه امام صادق پیاده‌سازی شده است. 

  وی تصریح  کرد: با کمک فرکانس رادیویی، شناسایی خودکار بین اشیاء صورت می‌گیرد و با وجود تگ‌های قرار داده شده در منابع موجود سیستم کتاب‌ها را از سایر وسایل به راحتی شناسایی می‌کند. 

 اداوی با بیان اینکه از مزایای کتابخانه هوشمند دسترسی به سیستم تمدید و بازگشت خودکار بدون حضور دانشجو است، افزود:  علاوه بر این امکانات به کمک این تکنولوژی هوشمند می‌توان مانع از ایجاد صف‌های طولانی در کتابخانه شد و ارتقای کمی و کیفی و امنیت بالای داده‌ها از دیگر مزایای این سیستم است. 

 وی با اشاره به اینکه کتابخانه هوشمند مانع بروز از اشتباهات در فرآیند امانت کتاب می‌شود افزود: سیاهه نویسی و تهیه فهرست از منابع کتابخانه صرف چند ساعت امکانپذیر شده و تهیه فهرست از ده‌ها هزار از منابع کتابخانه در مدت کوتاهی امکانپذیر می‌شود. علاوه بر این‌ها RFID به اعضا کمک می‌کند تا با قرائت خوان، کتابی را که در جای اصلی خود قرار ندارد بتوانند به راحتی پیدا کنند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: