کد خبر: 25322
تاریخ انتشار: یکشنبه, 11 مهر 1395 - 09:02

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

10 مهر برگزار شد

یازدهمین آیین تجلیل از مولفان و پدید آورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی

منبع : لیزنا
یازدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدید آورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی با حضور علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، محی‌الدین محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.
یازدهمین  آیین تجلیل از مولفان و پدید آورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی

 به گزارش خبرنگار لیزنا، یازدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدید آورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی با حضور علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، محی‌الدین محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و جمعی از مدیران کل و مولفان کتاب‌های درسی در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد.

 

 در این مراسم محمدیان با بیان اینکه امسال با همکاری قریب به هزار نفر در سازمان پژوهش 200 عنوان محتوای آموزشی تولید شده گفت: این حجم تولید محتوای آموزشی بی‌سابقه بوده و برای انجام این مهم برنامه‌ریزی دقیقی از سال 93 تا کنون  انجام شده است.

محمدیان از بهره‌برداری و به کارگیری سامانه اعتبار بخشی محتوای کتب جدید التالیف خبر داد و اظهار کرد: به کمک این سامانه نظرات معلمان را درباره محتوای آموزشی جدید جویا می‌شویم.

 وی ادامه داد:‌ در تالیف کتاب‌های فنی و حرفه‌ای تولید 10 سند راهبردی برای تالیف کتب و همکاری قریب به 700 نفر از رشته‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته بود تا کتاب‌های دانش آموزان فنی و حرفه‌ای از کیفیت مناسب برخوردار باشد.

 

توجه به رعایت اصول نگارشی در کتب درسی

در ادامه مراسم علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه همایش تجلیل از مولفان و پدیدآوردگان مواد و رسانه‌های آموزشی درباره نحوه ویرایش کتاب‌های درسی مطابق با زبان فارسی در سال تحصیلی جدید اظهار داشت:‌ فعالیت‌هایی با فرهنگستان زبان فارسی انجام دادیم و تلاش براین است تا کتاب‌های درسی در تمام زمینه‌ها با رعایت اصول ویرایشی زبان فارسی برای دانش‌‌آموزان ارائه شود که این دستورالعمل برای تمامی رشته‌های تحصیلی به کار گرفته شده است.

 وی با بیان اینکه زبان فارسی عامل وحدت ایرانیان است، عنوان کرد: در این راستا برای مناطق دو زبانه ردیف بودجه‌ ویژه‌ای پیش بینی شده و به توسعه پیش دبستانی رایگان پرداختیم که آموزش و پرورش وظیفه خود می‌داند تا زبان فارسی را در تمامی مناطق کشور گسترش دهد.

 وزیر آموزش و پرورش از تشکیل کمیته‌ای برای برنامه‌ریزی آموزش زبان‌های خارجی خبر داد و بیان کرد: این کمیته متشکل از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان است تا آموزش‌ زبان‌های خارجی به شیوه‌ای نظام‌مند برای دانش آموزان ارائه شود.

 

لزوم تولید بسته آموزشی های در کنار کتاب درسی

فانی با بیان اینکه رویکرد وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش تولید بسته آموزشی در کنار کتاب درسی است، گفت: این مسئله مجموعه عناصر و امکاناتی است که به یادگیری کمک شایانی می‌کند و این رویکرد هرگز به خدشه‌دار شدن جایگاه کتاب‌های درسی منجر نمی‌شود.

 وی ادامه داد:‌ آموزش و پرورش آیینه تمام نمای کشور بوده و مصداق آن در کتاب درسی تجلی می‌یابد لذا نقش مولفان بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.

 

فانی اظهار داشت: باید کتاب درسی مبنای عمل دانش آموزان قرار گیرد و کتاب‌های کمک آموزشی غیر استاندارد با همکاری نهادهای ذیربط تبلیغ نشود تا به این طریق دانش آموزان برای آمادگی امتحانات صرفا بر کتب درسی تکیه کنند و اکنون اغلب اعتراضاتی که دانش آموزان پس از برگزاری برخی امتحانات دارند به دلیل استفاده از جزوات به جای کتاب‌های درسی است

وی ادامه داد:‌ امسال تالیف کتاب‌های درسی پایه دهم به طور فشرده انجام شد و بیش از 140 عنوان محتوای آموزشی در اختیار دانش آموزان قرار گرفت که این امر جز با همکاری مجموعه سازمان پژوهش انجام پذیر نبود.

 وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: علاوه بر تالیف کتاب‌های درسی پایه دهم در دوره ابتدایی نیز در 8 عنوان اصلاحاتی در کتاب‌های درسی حاصل شد همچنین در دوره فنی و حرفه‌ای 41 رشته وجود دارد که برای آنها کتاب‌های درسی در نظر گرفته شده علاوه بر آن امسال در شاخه نظری تالیف کتب تخصصی رشته معارف با همکاری حوزه علمیه در دسترس دانش آموزان قرار گرفت.

  

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تولید کتاب درسی و تالیف آن کاری سهل و آسان است، عنوان کرد: تالیف کتاب درسی نیازمند نقش ممتاز معلمان و نیازسنجی آنها برای مقاطع تحصیلی مختلف است که محدودیت‌های ‌آموزش و پرورش از یک سو و همچنین توجه به توانمندسازی معلمان از سوی دیگر بر حساسیت موضوع می‌افزاید.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: