کد خبر: 25456
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 28 مهر 1395 - 00:20

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

ایرانداک باید جهت دهنده باشد/ لزوم تغییر مدل کسب و کار در ایرانداک

منبع : لیزنا
استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران گفت: وضعیت کمک رسانی ایرانداک به سیاست‌های علم و فناوری خوب نیست.
ایرانداک باید جهت دهنده باشد/ لزوم تغییر مدل کسب و کار در ایرانداک

 به گزارش خبرنگار لیزنا،  لیلا نامداریان استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) در نشستی با عنوان بررسی و تبیین نحوه پشتیبانی مراکز اسناد و مدارک علمی از سیاست گذاری علم و فناوری که  27 مهر 95 در این پژوهشگاه برگزار شد گفت: در زمینه کمک مراکز اسناد و مدارک علمی، به سیاست‌گذاران علم و فناوری 24 پویه استخراج شد تا وضعیت ایرانداک و خدمات‌رسانی این پژوهشگاه مورد بررسی قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: در مورد هر یک از این پویه‌ها از کارشناسان ایرانداک سوالاتی پرسیده و در نهایت نتیجه آن مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه این کارشناسی‌ها مشخص شد وضعیت کمک‌رسانی ایرانداک به سیاست‌های علم و فناوری کشور خوب نیست.

 نامداریان با اشاره به ضعف‌های ایرانداک اظهار کرد: ضعف در تولید اطلاعات تحلیلی، ضعف در نظام آمار و اطلاعات علمی، پژوهشی و فناوری، فقدان کمک به تکمیل زیر‌ساخت‌ها و قوانین و مقررات مربوطه، مشارکت و همکاری اندک با نهادهای سیاست‌گذار، ناشناخته بودن ایرانداک، کاستی در فرآیند‌های نشر و اشاعه دانش از جمله ضعف‌های پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران است.

 

وی با اشاره به بیشترین انتظار از ایرانداک افزود: تقویت قانون مالکیت علمی و تدوین منشور در این زمینه از انتظارات برای پیشرفت کشور و این پژوهشگاه است.

 نامداریان با اشاره به اهداف و چشم‌انداز مطلوب ایرانداک عنوان کرد: دستیابی به زیر‌ساخت و نظام فعال سازمانی برای خلق دانش و اطلاعات تحلیلی مورد نیاز سیاست‌گذاران، تقویت و بهبود فرآیند‌های اشاعه دانش به سایر سازمان‌ها با برگزاری دوره آموزشی مجلات تخصصی و همایش‌ها، دستیابی به زیر‌ساخت و نظام سازمانی برای مشارکت رضایت‌بخش در سیاست‌گذاری علم و فناوری و تصویر‌سازی پژوهشگاه در میان نهادهای مختلف و راه‌اندازی نظام‌های آماری از اهداف و چشم اندازهای تقویت و پیشرفت ایرانداک است.

 

در ادامه حسام زند حسامی مدیر کل برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت سیاست گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: یکی از مشکلاتی که با مجامع علمی داریم تعریف ما از سند علمی است.ایرانداک باید خود جهت دهنده باشد نه اینکه در مسیر استفاده از سوی سایر نهادها قرار گیرد.

 وی ادامه داد:  وجود چند‌گانگی در سیاست‌گذاری در علم و فناوری کشور باعث می‌شود که زمان مراجعه مراجع بین‌المللی، آمار درستی از پایان‌نامه‌ها و پتنت‌ها وجود نداشته باشد.

زند حسامی افزود: مدل کسب و کار در ایرانداک باید عوض شود در حال حاضر این مجموعه به دنبال دانشگاه‌ها می‌رود تا مقاله و پایان‌نامه خود را در آن ثبت کند، اگر دانشجو و دانشگاه از منفعت ثبت پایان‌نامه‌ها مطلع شود خود به دنبال ثبت پایان‌نامه‌ها در ایرانداک رفته و از منافع آن سود می‌برند.

 

وی با اشاره به کلیدی‌ترین کار در ایرانداک گفت: توسعه پایگاه داده اطلاعات و اتصال به شبکه جهانی پایان نامه ها و مقاله‌ها کلیدی‌ترین کاری است که باید در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران انجام شود.

 زند حسامی با اشاره به گسست بزرگی که بین علم و فناوری و بازار در کشور ما وجود دارد گفت: اکنون وزارت علوم روی مقالات و نیاز‌های علمی متمرکز شده، معاونت علمی بر روی علومی که اختراع و فناوری منجر می‌شود که بتوان از آنها در جهت رشد تجارت استفاده کرد تمرکز کرده، و همچنین چندین نهاد دیگر نیز به طور مستقل با اهداف متفاوتی فعالیت می‌کنند.

 

وی افزود: بسیاری از اساتید به اشتباه یافته‌های تجاری خود را در قالب مقاله علمی در پایگاه‌های ثبت مقاله خارجی ترویج داده و با این کار سرمایه‌های زیادی را از کشور خارج می‌کنند و تنها به جای کسب درآمد و رشد اقتصاد کشور رتبه علمی استاد بالا می‌رود. باید نگاه علمی، فناوری و تجاری سازی علم و محصول به هم وصل شود.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: