کد خبر: 25457
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 28 مهر 1395 - 00:24

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

برگزاری اولین نشست کتابخوان تخصصی حوزه زبان و ادبیات فارسی

منبع : لیزنا
اولین نشست تخصصی کتابخوان در روز سه شنبه 27 مهر ماه باحضور اساتید، پژوهشگران و کتابداران کتابخانه های عمومی به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
برگزاری اولین نشست کتابخوان تخصصی حوزه زبان و ادبیات فارسی

به گزارش لیزنا، نخستین نشست تخصصی زبان و ادبیات فارسی به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران 27 مهرماه با حضور فاطمه ذوالقدر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و طیبه سیاوشی شاه عنایتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی؛ مهردخت وزیرپور کشمیری، مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ مرتضی محمدزاده، مدیرکل مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران ؛محمد نجات، رئیس پژوهشگاه زبان و ادبیات فارسی و جمعی از اساتید،پژوهشگران و کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان تهران در سالن حکمت پژوهشگاه ادبیات برگزار شد.


نشست کتاب‌خوان، اولین قدم در توسعه فرهنگ جامعه است

طیبه سیاوشی شاه عنایتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن حضور در نخستین نشست تخصصی زبان و ادبیات فارسی، برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان و نقد و بررسی کتاب را اولین قدم در توسعه فرهنگ جامعه دانست.

در این نشست ذوالقدر، نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی ضمن تأکید بر لزوم حمایت از کتاب و کتابخوانی و ترویج نشست‌های کتاب‌خوان گفت:« از حضور در این نشست بسیار خرسندم؛ برگزاری چنین نشست‌هایی در راستای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی جای مباهات و فخر دارد

وی افزود: «طبق آمارهایی که اخیراً داشته‌ایم، متأسفانه جوانان ما در عصر تکنولوژی کمتر به کتاب و کتابخوانی رو می‌آورند و بیشتر در فضاهای مجازی هستند؛ لذا برگزاری این نشست‌ها با این کیفیت که به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و حضور پرشور اساتید و دانشجویان برپا شده است، تأثیری مفید در ترغیب جوانان به کتاب و کتابخوانی خواهد داشت. در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته از این‌گونه نشست‌ها برگزار می‌شود؛ ولی شیوه برگزاری این نشست‌ها برایم جالب بود؛ اینکه برجسته‌ترین اساتید در حوزه تخصصی خودشان به زبانی دل‌نشین به معرفی بهترین کتاب‌خوانده شده خود می‌پردازند، قابل تشکر و تقدیر است

وی در پایان سخنانش ضمن ابراز امیدواری از برگزاری مستمر این نشست‌ها گفت:« ما در کمیسیون فرهنگی همیشه از فرهنگ کتاب و کتابخوانی حمایت کرده و تمام سعی‌مان را می‌کنیم تا در برنامه‌های مرتبط با کتاب و کتابخوانی حضور داشته باشیم».

 

اولین قدم در جهت توسعه فرهنگ، توسعه کتاب و کتاب‌خوانی است

عطیه سیاوشی شاه عنایتی، نماینده مجلس و از اعضای کمیسیون فرهنگی ضمن تشکر از برگزاری این نشست گفت:« از حضور در این جمع بسیار خرسندم؛ این اتفاق مهم به لطف و همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران ستودنی است؛ چراکه اقدامی در راستای کمک به ترویج فرهنگ ایرانی، زبان و ادبیات فارسی است

وی افزود: «اولین قدم در جهت توسعه فرهنگ هر کشوری توسعه کتاب، کتابخوانی و ترغیب مردم به مطالعه است. برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان و نقد و بررسی کتاب ازجمله اقدامات اثربخش در ترویج مطالعه است؛ اهمیت این بحث به‌قدری است که حتی می‌شد نقد کتاب به‌عنوان یک شغل در جامعه مطرح شود. امیدوارم این تلاش‌ها تداوم پیدا کند و ما شاهد گسترش کتاب‌خواندن در بین جوانان باشیم

در ادامه این نشست 6 عنوان کتاب توسط استادان دانشگاه معرفی و ارائه شد:

 روح انگیز کراچی به معرفی کتاب بانو گشسب نامه که نوشته ی خود ایشان است پرداخت و بیان کرد: «در طول سالهایی که به پژوهش درباره زنان پرداختم رنج بسیار بردم ازین رو کتاب بانو گشسب نامه کتابی منحصر به فرد در ادبیات حماسی است».

بانو گشسب نامه

 وی هدف خود را از تصحیح نسخه های خطی در مورد زنان نشان دادن و برجسته کردن هویت زن ایرانی در زمانه ای که به آن نیاز است بیان کرد و افزود: «بانو گشسب نامه منظومه ای منحصربه فرد است زیرا از نظر موضوعی در دوره ی اوج حماسه سرایی و پهلوانی که عرصه ای مردانه است زن در نقشی غیر معمول محور یک قصه ی حماسی پهلوی قرار میگیرد که این موضوع طبق تحقیقات من در ادبیات جهان بی سابقه است» وی ویژگی رفتاری بانو گشسب را عقل، خرد، شجاعت استقلال رای و تدبیر شمرد که آن را نمونه شخصیت زن ایرانی دانست.

سپس اسماعیل امینی به معرفی کتاب تاریخ شعر زنان از آغاز تا سده هشتم هجری  نوشته ی دکتر روح انگیز کراچی پرداخت. وی ابتدا به نحوه معرفی و همچنین ویراستاری این کتاب ارزشمند انتقاد کرد و بیان کرد: «این پژوهش در شرایطی انجام شده است که نسبت به موضوع زنان نظر مساعدی وجود نداشت و نگاه به زن نگاهی بدبینانه و انکار بود. هدف این پژوهش پاک کردن آن شرایط ناگوار از فرهنگ و ادبیات ما و از بین بردن بی انصافی و تحریف نسبت به زنان بوده است»      

این کتاب که در سال 94 انتشار یافته است در حوزه ی پژوهش ادبی، در جشنواره پروین مقام اول را کسب کرد و کتاب برگزیده شد.

نگاهی تحلیلی به علم بیان

پس از آن لیلا کردبچه به معرفی کتاب نگاهی تحلیلی به علم بیان نوشته دکتر حسین آقاحسینی پرداخت. وی بیان کرد: «در این کتاب آرای قدما و معاصران نقل ، تحلیل ، بررسی و حتی در مواردی نقد شده است. در نوشتن این کتاب به تمامی آثاری که در زمینه علم بیان وجود دارد توجه شده است. در این  کتاب هم از ادبیات قدیم و هم ادبیات معاصر مثال هایی موجود است و همچنین بسیار جامع و ساده فهم است.

سخن آشنای ادبیات از ابتدا تا کنون

سپس امید نقوی به معرفی کتاب سخن آشنای ادبیات از ابتدا تا کنون که نوشته ی خود ایشان  و دکتر پروانه عزیزی است پرداخت و دلیل انتخاب این کتاب را خالی بودن جای آن در این حوزه بیان کرد.

وی هدف خود را از تالیف این کتاب در وهله اول علاقه مند کردن دانشجویان به حوزه  ادبیات فارسی و در وهله دوم وجود کتابی برای استفاده ی عموم که در آن گزیده ای از ادبیات فارسی وجود دارد بیان کرد و افزود در این کتاب سعی شده زیباترین اثر از هر شاعر و نویسنده گرد آوری شود تا باعث ایجاد علاقه درعموم شود.

هشت رساله درباره احوال زنان

پس از آن شراره علاء کتاب هشت رساله درباره احوال زنان نوشته دکتر روح انگیز کراچی را معرفی نمود وی در مورد این کتاب بیان کرد: این کتاب به دوره ی صفوی بر میگردد که در آن دوره به دلیل اجبار این سلسله در سرودن اشعار فقط در حوزه ی مذهب آن هم از نوع شیعه، تغییراتی در سبک ادبیات  فارسی به وجود آمد. این کتاب به آثاری در مذمت زن پرداخته و در مورد زنانی است که در هر موقعیتی از مکرشان استفاده می کنند.

 وی افزود: «برای تالیف این کتاب زحمت بسیار کشیده شده است و از بین 62 رساله 8 رساله انتخاب شده که باید به نوع چینش آنها در کتاب بسیار دقت نمود و تاکید کرد برای خواندن این کتاب حتما از مقدمه شروع کنید زیرا مقدمه آن به نوعی دردنامه است».

فرهنگ داستان های عاشقانه در ادب فارسی

سپس سمیه ذاکری به معرفی کتاب فرهنگ داستان های عاشقانه در ادب فارسی نوشته علی اصغر باباصفری پرداخت.

وی بیان کرد: «این کتاب در سال 1392 برای نخستین بار به چاپ رسیده است که دارای 1389 داستان عاشقانه فارسی اعم از نظم و نثر است که به  زبان فارسی نوشته شده اند و تحت 715 عنوان اصلی معرفی شده است. دوره ی زمانی داستان های معرفی شده در این کتاب از پیش اسلام یعنی دوره ی مادها تا دوره ی معاصر را در بر گرفته است. در این کتاب صرفا داستانهایی که مکتوب هستند جمع آوری شده و به داستانهایی که به صورت شفاهی هستند پرداخته نشده است. همچنین  بیوگرافی کوتاهی از نویسنده آثار نیز آورده شده است.

در پایان  نیز علی نیک نام، مدیر کل کتابخانه های عمومی تهران، از اساتید حاضر تقدیر به عمل آورد.

کتابدار شمال فارس
|
Iran
|
1395/07/28 - 07:59
0
0
یه نشست کتابخوان تخصصی زبان و ادبیات فارسی هم در فارس برگزار شد. میشد برای تکریم کتابداران قبل از برپایی با یه نامه ساده اما رسمی از همکارانی که رشته تحصیلیشون زبان و ادبیات فارسی هست دعوت می شد تا در نشست شرکت کنند. به نظرم کار زیبایی می بود و علاوه بر اینکه نشون می داد که اداره کل استان به پرسنلش اهمیت میده نشون دهنده تخصص گرایی و احترام به متخصصین می تونست باشه.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: