کد خبر: 25676
تاریخ انتشار: یکشنبه, 09 آبان 1395 - 14:04

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

تعداد مولفان کتب درسی بسیار کم است

منبع : لیزنا
رئیس سازمان پژوهش، آموزش و برنامه‌ریزی کشور گفت: تعداد مولفان کتب درسی کشور بسیار کم است و نیاز به تربیت نیروهای متخصص در این زمینه وجود دارد.
تعداد مولفان کتب درسی بسیار کم است

 به گزارش خبرنگار لیزنا؛ حجت‌الاسلام محمدیان، رئیس کل سازمان پژوهش آموزش و برنامه ریزی کشور در نشستی با عنوان "سازمان و یک روز با درهای باز "  که با حضور معاونین پژوهشی و روسای ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران برگزار شد، اظهار داشت: این جلسه که ایده‌‌ای از طرف سازمان بود، هنوز در حد مطلوب گسترده و فراگیر نشده و نیاز به فراگیری و همگانی شدن این طرح خصوصا در شهرهای مختلف و با حضور شهروندان، معلمان و اولیای دانش‌آموزان وجود دارد تا مشکلات فراوانی که در پیش روی سازمان آموزش و پرورش هست را با حضور اقشار مختلف مردم در نهاد تعلیم و تربیت حل شود.

 

وی افزود: حضور اولیای دانش‌آموزان برای آگاهی از زحمات فراوانی که معلمان برای فرزندان آن‌ها متحمل می‌شوند، آگاهی پیدا کنند و موضوع مهم دیگر عدم اطلاع بسیاری از معلمان کشور از نحوه تالیف و تدوین کتب درسی است که لازم است با وسیع‌تر کردن دایره این جلسات و کاربردی‌تر کردن آنها بسیاری از مشکلات موجود در امر آموزش را حل کنیم.

محمدیان عنوان کرد: در حال حاضر پرتیراژ‌ترین روزنامه کشور ۸۰ هزار تیراژ روزانه است، در حالی که این تعداد برای کتب درسی به میزان ۱۴۰ میلیون در سال است و همچنین سالانه حدود ۴۰ میلیون مجله رشد در ۳۷ عنوان مختلف چاپ می‌شود‌.

 

رئیس سازمان پژوهش کشور، با تاکید بر اهمیت نقش معلمان، بیان کرد: در امر آموزش و پرورش نیاز به تحول اساسی وجود دارد که لازم است با تربیت معلمان و با کمک رابطین پژوهشی و نیز کمک‌های مالی از جانب دولت، این تحول عظیم ایجاد و مشکلات حل و فصل شود که البته در این خصوص نیاز به برنامه‌ریزی اساسی و پایه‌ای وجود دارد.

 

محمدیان گفت: متاسفانه در حال حاضر تعداد مولفین کتب درسی بسیار کم است و در این امر نیاز به تربیت نیروهای متخصص وجود دارد و در این راستا حضور معلمان و معاونین پژوهشی در تولید محتوای کتب درسی و تربیت آنها برای این امر ضرورت دارد چرا که در تالیف کتب درسی باید به وجوه مختلفی از جمله نیازهای فردی اجتماعی و اقتضائات روحی دانش‌آموز توجه ویژه شود و این امر نیاز به اقدامات اساسی در تربیت نیروهای متخصص وجود دارد و البته برای ارزیابی و ارزشیابی صلاحیت علمی معلمین لازم است سازمان نظام معلمین احداث شود.

 

وی با تاکید بر این موضوع که کنکور در دوره متوسطه اهداف آموزشی را مخدوش کرده است، گفت: مهم‌ترین منبع و مرجع برای دانش‌آموزان در هر دوره‌ای صرفا کتب درسی است و ورود افراطی کتب کمک‌ درسی در سیستم آموزشی کشور اشتباه است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: