به گزارش خبرنگار لیزنا؛ حجتالاسلام محمدیان، رئیس کل سازمان پژوهش آموزش و برنامه ریزی کشور در نشستی با عنوان "سازمان و یک روز با درهای باز " که با حضور معاونین پژوهشی و روسای ادارات آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران برگزار شد، اظهار داشت: این جلسه که ایدهای از طرف سازمان بود، هنوز در حد مطلوب گسترده و فراگیر نشده و نیاز به فراگیری و همگانی شدن این طرح خصوصا در شهرهای مختلف و با حضور شهروندان، معلمان و اولیای دانشآموزان وجود دارد تا مشکلات فراوانی که در پیش روی سازمان آموزش و پرورش هست را با حضور اقشار مختلف مردم در نهاد تعلیم و تربیت حل شود.
وی افزود: حضور اولیای دانشآموزان برای آگاهی از زحمات فراوانی که معلمان برای فرزندان آنها متحمل میشوند، آگاهی پیدا کنند و موضوع مهم دیگر عدم اطلاع بسیاری از معلمان کشور از نحوه تالیف و تدوین کتب درسی است که لازم است با وسیعتر کردن دایره این جلسات و کاربردیتر کردن آنها بسیاری از مشکلات موجود در امر آموزش را حل کنیم.
محمدیان عنوان کرد: در حال حاضر پرتیراژترین روزنامه کشور ۸۰ هزار تیراژ روزانه است، در حالی که این تعداد برای کتب درسی به میزان ۱۴۰ میلیون در سال است و همچنین سالانه حدود ۴۰ میلیون مجله رشد در ۳۷ عنوان مختلف چاپ میشود.
رئیس سازمان پژوهش کشور، با تاکید بر اهمیت نقش معلمان، بیان کرد: در امر آموزش و پرورش نیاز به تحول اساسی وجود دارد که لازم است با تربیت معلمان و با کمک رابطین پژوهشی و نیز کمکهای مالی از جانب دولت، این تحول عظیم ایجاد و مشکلات حل و فصل شود که البته در این خصوص نیاز به برنامهریزی اساسی و پایهای وجود دارد.
محمدیان گفت: متاسفانه در حال حاضر تعداد مولفین کتب درسی بسیار کم است و در این امر نیاز به تربیت نیروهای متخصص وجود دارد و در این راستا حضور معلمان و معاونین پژوهشی در تولید محتوای کتب درسی و تربیت آنها برای این امر ضرورت دارد چرا که در تالیف کتب درسی باید به وجوه مختلفی از جمله نیازهای فردی اجتماعی و اقتضائات روحی دانشآموز توجه ویژه شود و این امر نیاز به اقدامات اساسی در تربیت نیروهای متخصص وجود دارد و البته برای ارزیابی و ارزشیابی صلاحیت علمی معلمین لازم است سازمان نظام معلمین احداث شود.
وی با تاکید بر این موضوع که کنکور در دوره متوسطه اهداف آموزشی را مخدوش کرده است، گفت: مهمترین منبع و مرجع برای دانشآموزان در هر دورهای صرفا کتب درسی است و ورود افراطی کتب کمک درسی در سیستم آموزشی کشور اشتباه است.