کد خبر: 26101
تاریخ انتشار: شنبه, 06 آذر 1395 - 11:15

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

راه‌اندازی کتابخانه دیجیتالی ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی به زبان روسی

منبع : لیزنا
سه کارگاه آموزشی و دو سخنرانی علمی توسط عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی برای راه‌اندازی کتابخانه دیجیتالی ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی به زبان روسی، در روسیه برگزار شد.
راه‌اندازی کتابخانه دیجیتالی ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی به زبان روسی

به گزارش لیزنا، دکتر سید مهدی طاهری عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی و رییس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبایی از تاریخ 12 آبان الی 22 آبان ماه سال جاری به دعوت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به روسیه سفر،و سه کارگاه آموزشی و دو سخنرانی علمی برای کتابخانه‌ها و مراکز اطلاعاتی روسیه در شهر مسکو برگزارکرد.

 

 در این سفر که به منظور طراحی و ایجاد کتابخانه دیجیتالی ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی به زبان روسی برنامه‌ریزی شده بود، تجربیات دانشگاه علامه طباطبائی (ره) در توسعه کتابخانه دیجیتالی استاندارد به اشتراک گذاشته شد.

همچنین از دانشگاه علامه دعوت شد، به عنوان یکی از موسسات همکار در طراحی کتابخانه دیجیتالی یاد شده، در کنار رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی، بنیاد ایران‌شناسی، مرکز مطالعات اسلامی، موسسه شرق‌شناسی روسیه، و موسسه اطلاعات علمی در علوم اجتماعی روسیه (اینیون) مشارکت نماید.

 

افزون بر برگزاری چندین جلسه سیاستگذاری و جلسات ارائه راهکارهای فنی، در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی برای طراحی و ایجاد کتابخانه دیجیتالی استاندارد به زبان روسی، کارشناسان موسسات همکار در این پروژه در قالب دو کارگاه آموزشی شرکت کردند.

کارگاه «سازماندهی اشیای محتوایی کتابخانه‌های دیجیتالی» در محل رایزنی فرهنگی، و کارگاه «استانداردهای مدیریت اطلاعات در کتابخانه‌های دیجیتالی» در محل موسسه اینیون با تدریس دکتر سید مهدی طاهری برگزار شد.

همچنین کارگاه «طراحی راهبردهای جستجو در موتورهای کاوش وب» در محل رایزنی فرهنگی ایران برای دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های مسکو  برگزار شد.

 

کتابخانه ملی روسیه (لنین) و دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه نیز میزبان رییس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه برای ارائه دو سخنرانی علمی بودند.

در کتابخانه دولتی روسیه، دکتر سید مهدی طاهری به بیان تجربیات برتر ایران در حوزه کتابخانه‌های دیجیتالی پرداخت. در این جلسه که معاون پژوهش و فناوری کتابخانه، و تعداد زیادی از مدیران و کارشناسان آن حضور داشتند، سرعت رشد و روند گسترش کتابخانه‌های دیجیتالی در ایران مورد ستایش قرار گرفت، و پیشنهاد همکاری بیشتر ارائه گردید.

«همگرایی بافت‌های کتابخانه، آرشیو، و موزه و حرکت به سمت ایجاد بافت میراث فرهنگی»، موضوع سخنرانی دیگر دکتر طاهری بود که در دانشکده آرشیو دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه ارائه شد. مباحث این سخنرانی بسیار مورد استقبال اعضای هیئت علمی و دانشجویان شرکت‌کننده در این جلسه قرار گرفت، و از عضو هیئت علمی دانشگاه علامه برای برگزاری برنامه‌های مشابه به طور رسمی دعوت شد.

 

ادامه همکاری دانشگاه علامه در پروژه کتابخانه دیجیتالی ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در قالب تفاهم‌نامه مشترک درخواست گردید. لازم به ذکر است، در این سفر با حضور فعالان شبکه‌های اجتماعی تحت نظارت رایزنی فرهنگی، دیداری با سفیر ایران در روسیه، در محل سفارت ایران به عمل آمد. گفتگو و توافق بر روی ترجمه و انتشار چندین اثر ارزشمند تاریخی منتشر شده در روسیه در مورد روابط ایران و روسیه در جنبه‌های گوناگون، با همکاری دانشگاه علامه و رایزنی فرهنگی دستاورد پایانی این سفر بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: