کد خبر: 26278
تاریخ انتشار: یکشنبه, 21 آذر 1395 - 15:17

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

در سالروز تولد 91 سالگی شاملو

برگزیدگان دومین دوره «جایزه احمد شاملو» معرفی شدند

منبع : لیزنا
آیدا عمیدی به خاطر مجموعه شعر «لشکر شکسته خورده کلمات» به عنوان برگزیده دومین دوره از «جایزه احمد شاملو» معرفی شد.
برگزیدگان دومین دوره «جایزه احمد شاملو» معرفی شدند

 به گزارش لیزنا،  هیئت داوران «جایزه احمد شاملو» مجموعه شعر «لشکر شکسته خورده کلمات» را بخاطر زبانی معجز و منسجم با واژه هایی که در پیوند موسیقیایی با یکدیگر به لحن شعر تشخص بخشیده‌اند،  استفاده خلاقانه از کلمات  آشنای زندگی  و اقلیم جنوب کشور، بیان غیر مستقیم تجربه هولناک جنگ، بازتاب ترس  و اضطراب ناشی از زندگی در جهانی ناامن  با خلق استعاره‌ها  و زبانی زنانه، خوانش پذیری برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان و برخورداری از ظرفیت‌ خوانش‌های چندگانه و خلاقانه ،‌به عنوان برگزیده اول دومین دوره جایزه شعر شاملو معرفی کرد.

 همچنین هیئت داوران  دو مجموعه شعر «زمین کره سیاسی بود»، سروده سمیه (شوکا) حسینی و «مسافرت از اتاق تا بیرون بلعکس» سروده شهریار وقفی‌پور مشترکا با عنوان برگزیدگان دوم این جایزه معرفی شدند.

 همچنین  هیئت داوران مجموعه شعر  «عصر را در نیمه دیگرت برمان» سروده عطیه عطارزاده و مجموعه شعر  «هیچ‌کس  مراقب سایه‌ها نیست» سروده الینا نریمان شایسته تقدیر شدند.

بر اساس این گزارش حافظ موسوی، دبیر دومین دوره جایزه شاملو در سخنرانی خود در مورد جایزه شاملو گفت: زمانی که شاملو زنده بود و موسسه‌ای به اسم ایشان تاسیس شد همواره به فکر این بود که حرکتی در حمایت از شعر نسل جوان اتفاق بیفتد و جایزه‌ای برگزار شود و موسسه الف بامداد به مدیرعاملی عبدالله سالم و با ریاست آیدا سرکیسیان جایزه شاملو رابنیان گذاشت.

وی با تقدیر از آیدا سرکسیان همسر شاملو گفت: در همه این سال‌ها خانم آیدا میراث فرهنگی شاملو بزرگ را برای ما نگاه داشته است و بر انتشار آثار او نظارت دارد و به نظرم باید جامعه فرهنگی  از تلاش‌های خانم آیدا تشکر و قدردانی کند.

 

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارائه گزارش از دومین جایزه شاملو پرداخت و تصریح کرد: 171 عنوان کتاب شعر منتشر شده در سال 94 مورد داوری قرار گرفت؛ هرچندتعداد شعرهای منتشر شده بیشتر بود. پس از داوری مرحله اولیه توسط علیرضا عباسی، علیرضا بهنام و من در نهایت 16 اثر به عنوان نامزد در این رقابت معرفی شدند.

وی مزیت این دوره از جایزه شعر شاملو را ترکیب متنوع هیئت داوران این رقابت دانست تصریح کرد: ما سعی کردیم در میان نامزدها نمایندگان نحله های مختلف شعر امروز ایران دیده شود.

موسوی در پایان تصریح کرد: در دهه اول مهر ماه با برگزاری بزرگداشت احمد شاملو جوایز برگزیدگان این رقابت به آنها اهدا خواهد شد و ابراز امیدواری کرد به اعتبار نام شاملو و شعر فارسی، «جایزه احمد شاملو» جایگاهی در اندازه جایزه الیروت پیدا کند.

 در بخش دیگری از این نشست، لیلی گلستان از اعضای هییت داوران، بیانه‌ هیئت داوران را قرائت کرد و از این که زن‌ها در این رقابت درخشیدند ابراز خوشحالی کرد.

 همچنین آیدا سرکسیان، رئیس هیت مدیره بنیاد شاملو، با تبریک تولد 91 سالگی احمد شاملو گفت: خیلی خوشحالم با کمک دوستان توانستیم این کار را به سرانجام برسانیم و هرچند من کاری نکردم؛ اما اشتیاق و علاقه مردم به شاملو و شعر او ما را بر سرذوق آورد که این کارها را در بنیاد شاملو انجام دهیم.

 وی در پایان از حافظ موسوی هیئت داوران و اعضای بنیاد شاملو تشکر کرد و گفت: خوشحالم که با انجام شدن این فعالیت‌ها وجدان راحتی دارم در حالی که شاملو نیست و من همچنان هستم.

همچنین در این جلسه ایدا عمیدی، برگزیده دومین دوره جایزه شاملو، با ابراز خوشحالی از دیده شدن کتابش در این رقابت ابراز امیدواری کرد که با برگزاری «جایزه احمد شاملو» زمینه‌  توجه فعالان علوم انسانی  به شعر وادبیات امروز بیشتر شود.

شوکا حسینی نیز در سخنان خود از برگزیده‌شدن در این رقابت ابراز خوشحالی کرد و از برگزار‌کنندگان این جایزه تشکر کرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: