کد خبر: 26502
تاریخ انتشار: دوشنبه, 06 دی 1395 - 10:33

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

وبینار «داده‌های بزرگ در کتابخانه‌ها» برگزار شد

منبع : لیزنا
وبینار «داده‌های بزرگ در کتابخانه‌ها» با تدریس سید‌مهدی طاهری، ریاست کتابخانه مرکزی و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
وبینار «داده‌های بزرگ در کتابخانه‌ها» برگزار شد

به گزارش لیزنا، این وبینار با همکاری کمیته آموزش انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و موسسه آرموک، روز پنجشنبه، دوم دی ماه، برگزار شد.

در این وبینار سید‌مهدی طاهری در چهار بخش به موضوع داده‌های بزرگ پرداخت.

طاهری در بخش اول مفهوم، ویژگی‌ها، عوامل زمینه ساز و کاربردهای داده‌های بزرگ را توضیح داد.

وی گفت: اصطلاح داده‌های بزرگ بر مفهوم و رشد داده‌ها در محیط شبکه‌ای دلالت دارد. این داده‌ها، هم به صورت ساختارمند و هم به صورت غیرساختارمند هستند.

او افزود: اهمیت داده‌های بزرگ برای این است که حجم داده‌ها، امکان تحلیل‌های بیشتر را باعث شده است، و در واقع دانش بیشتری تولید می‌شود و زمینه را برای اتخاذ تصمیمات بهتر فراهم می‌کند.

طاهری ویژگی‌های داده های بزرگ را حجم داده، گوناگونی، شتاب، درستی، تغییر‌پذیری و پیچیدگی داده‌ها برشمرد و گفت: معنای داده‌ها به بافت وابسته است.

وی در بخش دوم به فرصت‌ها و تهدیدهای داده‌های بزرگ پرداخت و گفت: فرصت یا تهدید داده‌های بزرگ به رویکرد ما بستگی دارد.

او افزود: عدم آگاهی از micro –processes، و نحوه اجرا و محرمانگی اطلاعات از جمله انتقاد‌ها به داده‌های بزرگ است، همچنین تعامل اطلاعات، معنا‌بخشی، توسعه بین‌المللی در همه زمینه‌ها از جمله فرصت‌های داده‌های بزرگ محسوب می‌شود.

طاهری در ادامه و در بخش سوم صحبت‌های خود گفت: داده ثروتی عظیم است ولی تا زمانی که داده‌ها پردازش و روابط میان آن‌ها کشف نشود، به خوبی قابل استفاده نیستند، و از این رو، داده‌های پیوندی و داده کاوی را، از راه حل‌های رفع چالش داده‌های بزرگ بیان کرد.

وی در بخش چهارم مباحث مطرح شده درباره داده‌های بزرگ و بافت کتابخانه‌ای گفت: استانداردها، ابزارها، و فنون مورد استفاده علم اطلاعات از جمله در حوزه سازماندهی اطلاعات و دانش می‌تواند برای کنترل و پردازش پدیده داده‌های بزرگ مناسب باشد؛ همچنین داده‌های کتابخانه‌ای بهترین بستر پیاده‌سازی برای داده‌های پیوندی است؛ مانند خدمات داده‌های بزرگ کتابخانه کنگره آمریکا.

 در پایان وبینار نیز، به پرسش‌های گوناگون کاربران پاسخ داده شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: