کد خبر: 26799
تاریخ انتشار: یکشنبه, 26 دی 1395 - 23:06

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

پانزدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی برگزیدگان خود را شناخت

منبع : lisna.ir
مراسم پانزدهمین دوره گرامیداشت حامیان نسخ خطی عصر امروز بیست و ششم دی ماه، با تجلیل از استاد نجیب مایل هروی و معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف در کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
پانزدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی برگزیدگان خود را شناخت

به گزارش لیزنا، مراسم پانزدهمین دوره گرامیداشت حامیان نسخ خطی عصر امروز با حضور مسئولان و معاونان کتابخانه ملی، سفیر افغانستان در ایران و تعدادی از فهرست‌نویسان و اهالی فرهنگ و هنر، در سالن قلم کتابخانه ملی برگزار شد.


در ابتدای این مراسم غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی، با اشاره به رابطه عمیق دو کشور ایران و افغانستان تاکید کرد: در این دوره از تلاش‌های علمی آقای نجیب مایل هروی تحلیل می‌کنیم. رابطه ایران و افغانستان همیشه رابطه‌ای برادرانه بوده و فرهیختگان و دانشمندان دو کشور هیچگاه خودشان را از یکدیگر جدا ندانسته‌اند. حتی 7 سال پیش که شرایط سیاسی ایران تا حدودی هیجانی شده بود و در جمع گروهی از دوستان افغانستانی بودم؛ پرسیدند چرا در کشور ما با آقای هاشمی اینگونه رفتار می‌شود و مورد توهین قرار گرفته‌اند.


در ادامه برنامه، نجفقلی حبیبی دبیر علمی پانزدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی گفت: با اصلاح آیین‌نامه تصمیم گرفته شد تا این جشنواره هر دو سال یک بار برگزار شود تا فرصت برای کار بر روی آثار بیشتر شود. همچنین با اضافه شدن بخش‌های صحافی، مرمت، کتابداری و... در حوزه نسخ خطی این همایش تا 15 رشته گسترش یافته است.

وی افزود: محورهای جشنواره به دو بخش اصلی و فرعی اختصاص یافت. دربخش اصلی کتاب های حوزه نسخ خطی در تمام موضوعات اعم از فهرست نگاری، چاپ، عکسی و نسخه پژوهشی، دین ، فلسفه، ادبیات، تاریخ و جغرافیا، اسناد و علوم و فنون منتشره در دو سال گذشته ارزیابی شد. در بخش جنبی نیز کارنامه فعالان این عرصه اعم از اهدا کننده، کتابدار، مرمتکار و پیشکسوتان این حوزه تقدیر می شود.

حبیبی در پایان تصریح کرد: همایش امسال در دو بخش اصلی و بخش جنبی کلید خورد. در نهایت 30 تن از کارشناسان کار داوری 259 اثر از 150 ناشر را آغاز کردند و بعد از ارزیابی 16 اثر برگزیده و شایسته تقدیر شناخته شدند.


حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مختاری رییس موسسه کتابشناسی شیعه نیز از دیگر سخنرانان این برنامه بود. او در سخنان خود با طرح پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت نسخ خطی در کشور، بیان کرد: بسیاری از کتابخانه‌های کشور که گنجینه عظیمی هستند و سال‌هاست فهرست‌نویسی انجام می‌دهند اما چون این فهرست‌نویسی‌ها تفصیلی استُ هنوز نیمی از این آثار باقی مانده‌اند که فهرست نویسی نشده‌اند. پیشنهاد می‌کنم که ابتدا فهرستی از کل این نسخ تهیه شود تا آمار کلی آنها را داشته باشیم و سپس به فهرست‌نویسی تفصیلی بپردازند.


مختاری ادامه داد: برخی از کتابخانه‌ها بلاتکلیف مانده و نسخه‌های خطی در آنها در معرض آسیب قرار گرفته است. امیدوارم متولیان این امر فکری به حال این کتابخانه‌ها و نسخ خطی در معرض خطر کنند.


رییس موسسه کتابشناسی شیعه در پایان در کنار پیشنهاداتی همچون تهیه فهرست‌های جدا برای هر مجموعه و تاسیس انجمن کتابخانه‌های نسخ خطی، پیشنهاد داد: فهرست فنخا و دنا کار خوبی است و در کشورمان انجام شده است. پیشنهاد می‌کنم فهرستی جهانی از نسخ خطی جهان اسلام تهیه و در دسترس همگان قرار گیرد.


محمد سرور مولایی نیز با اشاره به برنامه‌ریزی همایش برای تجلیل از نجیب مایل هروی گفت: واقعا خوشحالم که در این مراسم از استاد نجیب مایل هروی تحلیل می‌کنیم. خاندان نجیب مایل هروی در بخش فرهنگ و کتاب و شناخت و نگهداری نسخ خطی در افغانستان از اعتبار و سابقه‌ای بالا برخوردار هستند. کاش کسالت اجازه می‌داد تا در این مراسم حضور داشته باشند و ببیند کشور خودشان و کشور میزبان چگونه قدر اهالی فرهنگ همچون او را ارج می‌نهد.

او افزود: در کارهای نجیب مایل هروی نوعی هنجار شکنی مثبت دیده می‌شود. او هیچ مطلبی را حتی از معروف‌ترین و معتبرترین مراتب علمی بدون تحقیق قبول نمی‌کند و با بازبینی خاص خود نسخ خطی را با تاکید بر تحقیق تصحیح می‌کند. تصحیح متون و نسخ خطی واقعا کار دشواری است که بدون عشق و علاقه میسر نمی‌شود. معمولا هم شخص فعال در حوزه نسخ خطی چندان دیده و شناخته نمی‌شوند. به همین دلیل برپایی چنین مراسم بزرگداشتی برای حامیان نسخ خطی بسیار با ارزش است.

در پایان و پس از قرائت پیام محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان توسط سفیر این کشور به مناسبت بزرگداشت نجیب مایل هروی، برگزیدگان پانزدهمین دوره گرامیداشت حامیان نسخ خطی مورد تقدیر قرار گرفتند.

پانزدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی برگزیدگان خود را شناخت

در مراسم پانزدهمین دوره گرامیداشت حامیان نسخ خطی با اعطای جایزه سید عبدالله انوار و تقدیر از نجیب مایل هروی پیشکسوت نسخه شناسی و متن پژوهی، امروز در کتابخانه ملی برگزار شد و از برگزیدگان این دوره تقدیر به عمل آمد.


در بخش اصلی این آیین در گروه فهرست نویسی، «فهرست نسخه‌هاي خطي كتابخانه مركزي و مركز اسناد دانشگاه تهران»، جلد بيست و يكم، اثر برگزیده نوشته پريسا كرم رضايي، در گروه چاپ عکسی، چاپ عكسي «صحيفه سجاديه»، به خط ابراهيم بن علي كفعمي٬ اثر برگزیده با مقدمه سيد محمدحسين حكيم، در گروه دین «ضیا الشهاب» اثر برگزیده به کوشش جویا جهانبخش٬ حسن عاطفی و عباس بهنیا، در گروه فلسفه «لوامع الاسرار في شرح مطالع الانوار»، اثر شایسته تقدیر به کوشش ابوالقاسم رحماني، در گروه ادبیات «تذكره خزانه عامره»، اثر برگزیده به کوشش هومن يوسفدهي، در گروه تاریخ «سمط العلي للحضرة العليا»، اثر شایسته تقدیر به کوشش مريم مير شمسي، در گروه اسناد «مكاتبات و يادداشت‌هاي انجمن ايالتي تبريز»، اثر برگزیده به کوشش راضيه يوسفي نيا و در گروه علوم و فنون اثر «كامل التعبير»، اثر برگزیده به کوشش مختار كميلي، مورد تقدیر قرار گرفتند.

 در بخش جنبی پانزدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی نیز در حوزه پیشکسوت مديريت حوزه نسخ خطي، محمد رضا انتظاري، در بخش کتابدار شایسته تقدیر فریبا حری، در بخش مرمت کار شایسته تقدیر نورالدین حسینی سنابادی، در بخش اهداکننده شایسته تقدیر نصرالله توکلی نیشابوری، در بخش فراهم آورنده شایسته تقدیر سیمین صیدیه و در نهایت در بخش ناشر شایسته تقدیر حجت الاسلام رضا مختاری( ریاست موسسه کتابشناسی شیعه) به عنوان برگزیده معرفی شدند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: