کد خبر: 27613
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 04 اسفند 1395 - 18:33

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

چاپ سه بعدی در سال 2020 و شبیه سازی مغزانسان در سال2030 محقق می شود

منبع : لیزنا
 چاپ سه بعدی، شبیه سازی مغز انسان و حواس پنجگانه از جمله موضوعات مورد بحث در پنل تخصصی دومین کنفرانس ملی کتابخانه دیجیتالی بود.
چاپ سه بعدی در سال 2020 و شبیه سازی مغزانسان در سال2030 محقق می شود

به گزارش خبرنگار لیزنا، در دومین کنفرانس ملی کتابخانه دیجیتالی با رویکرد مالکیت فکری سه پنل تخصصی با حضور جمعی از اعضای هیات علمی، کارشناسان و مدیران این حوزه ارایه شد.

دکتر مهدی زاهدی عضو هیات علمی حقوق عمومی و بین الملل، دکتر اسماعیل زارعی زوارکی عضو هیات علمی تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی و دکتر سید مهدی طاهری رییس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی اعضای اصلی و حاضر پنل سوم بودند.

دکتر سید مرتضی موسویان رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکترای مدیریت استراتژیک به ایراد سخنرانی تحت عنوان "ساماندهی محتوای فضای مجازی با تاکید بر قوانین مالکیت فکری" پرداخت.

وی بیان کرد: وب3 یا وب مفهومی که تا سال 2020 به بلوغ می رسد 100درصد مخاطب را درگیر می کند درحقیقت با رایج شدن نسل 4 موبایل آغاز شده و به تدریج تا بسترسازی کامل محیط پیشرفت می کند.

وی با بیان اینکه در سال 2020 چاپ سه بعدی را خواهیم داشت،افزود: در وب 4 حرکت به سمت هوش مصنوعی است و در سالهای 2030 تا2035 مغز انسان شبیه سازی می شود.

موسویان درباره وب5 اعلام کرد: وب5 یا وب حاکم، حکمرانی همه زمینه ها را برعهده می گیرد و بدون شک شبیه سازی تمام حواس در سال 2030 به 100 درصد می رسد.

ادامه پنل به ارایه تجربه ملی کتابخانه دیجیتال تبیان اختصاص داشت که به جای مهندس امیرحسین بهبودی مدیر این کتابخانه دیجیتالی، موذنی به ارایه آن پرداخت.

موذنی با بیان اینکه موسسه فرهنگی تبیان طبق هدف توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در کشور سال 82 کتابخانه های دیجیتالی را راه اندازی کرد، اظهار داشت:دامنه موضوعی کتابخانه دیجیتالی تبیان بعنوان یکی از سابقه دارترین کتابخانه‌های دیجیتالی ایران،عمومی بوده و با روزانه بیش از 55 هزار بازدید جز پربازدیدترین کتابخانه های دیجیتالی کشور است.

موذنی انسجام، یکپارچگی و میان کنش پذیری با دیگر نظام های اطلاعاتی از مهمترین قابلیتهای این کتابخانه دیجیتالی دانست و افزود: ارایه ابزارها و امکانات پژوهشی دیجیتالی برای کاربران، خدمات مرجع و دسترسی رایگان کاربران به بیش از 150 هزار منبع الکترونیکی این کتابخانه را در نوع خود در کشور منحصربه فرد کرده است.

در ادامه پنل مقاله مشترک رویا و راضیه حسنخانی که به بررسی حمایت ناشی از حق مولف در مالکیت ادبی و هنری و حمایت خاص از نرم افزارهای کتابخانه‌های دیجیتال می پرداخت از سوی رویا حسنخانی دانشجوی کارشنایی ارشد حقوق مالکیت فکری دانشگاه علامه طباطبایی ارایه شد.

حسنخانی بیان کرد: در عصر جدید با دیجیتالی شدن بیشتر امور از جمله کتابخانه ها، حمایت از حق مولف با مشکلات زیادی روبه رو شده است. وی افزود: از آنجا که در عصر فناوری دیجیتال کتابخانه های سنتی جای خود را به نوع دیجیتال خود داده اند، حفاظت اطلاعات در شبکه کامپیوتری و نرم افزار مطرح می شود.

وی ادامه داد: درواقع تبیین جایگاه حقوقی این حمایت در مقاله نورد نظر است که آیا می توان نرم افزار و برنامه های موجود در این شبکه اطلاعاتی را از طریق نظام حق مولف مورد حمایت قرار داد یا نیاز به نظام خاص حقوقی است.

وی یادآور شد: عامل اصلی و تاثیرگذار در ایجاد کتابخانه های دیجیتال سیستم نرم افزاری است که وظیفه پردازش،ذخیره و اشاعه اطلاعات دیجیتال را برعهده دارد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: