کد خبر: 27816
تاریخ انتشار: سه شنبه, 17 اسفند 1395 - 12:35

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

کارگاه دو روزه آموزشی «سازمان‌دهی اطلاعات» برگزارشد

منبع : لیزنا
اختتامیه دومین کارگاه دو روزه آموزشی «سازمان‌دهی اطلاعات» پانزدهم اسفندماه برگزار شد.
 کارگاه دو روزه آموزشی «سازمان‌دهی اطلاعات» برگزارشد

به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اختتامیه دومین کارگاه دو روزه آموزشی «سازمان‌دهی اطلاعات» ۱۵ اسفندماه با حضور مهردخت وزیرپور، مشاور دبیرکل نهاد؛ امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات؛ سکینه خاتون مهدیان پور، مشاور معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی؛ محمدربیع احمدخانی، مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد و کتابداران شرکت‌کننده برگزار شد.

مهردخت وزیرپور، ‌عضو هیأت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: فهرست‌نویسی و به دنبال آن نمایه‌سازی یکی از مؤثرترین نقش‌های کتابدار در حرفه کتابداری است؛ چراکه سازمان‌دهی لازمه کار کتابداری است و چنانچه منابع کتابخانه‌ای سازمان‌دهی نشده باشد، کتابخانه پاسخگوی نیاز مراجعه‌کننده نخواهد بود.

وی کار کتابداران فهرست‌نویس را فعالیتی ارزشمند دانست و شناسایی مشکلات احتمالی نرم‌افزار سامان در حوزه مدیریت کتابخانه‌ها را از آنان خواستار شد.

وزیرپور با تأکید بر لزوم توجه به فهرست‌نویسی منابع غیرکتابی و استفاده از مدل‌های FRBR و RDA به‌منظور تسهیل کار کتابداری، در پایان اظهار داشت: امید است با همت شما کتابداران، کتابخانه‌های نهادی هم‌تراز با کتابخانه‌های استاندارد جهان شود.

امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات ضمن تقدیر از همکاران معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی در طراحی و اجرای این دوره آموزشی که در کمتر از ۶ ماه برای دومین نوبت برگزار شد، از همکاری همه‌جانبه معاونت برنامه‌ریزی در جهت استمرار این دوره آموزشی خبر داد.

وی با تأکید بر لزوم بررسی میزان اثرگذاری دوره‌های آموزشی برگزارشده، خواستار طراحی سازوکاری برای شناسایی معایب و مشکلات نرم‌افزار سامان مبتنی بر نگاه تخصصی فهرست‌نویسان شد.

متولیان تصریح کرد: تا امروز نگاه به سامان بیشتر معطوف به شناسایی نواقص مدیریتی بوده است، ‌ که از طریق افزایش تعامل با معاونت توسعه درصدد رفع نواقص موجود برآمدیم. امید است با پایش سامان از سوی همکاران فهرست‌نویس، روند شناسایی و رفع معایب موجود این نرم‌افزار همچنان با دقت انجام شود.

در ادامه این نشست محمدربیع احمدخانی، مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد به ارائه گزارشی از دومین کارگاه آموزشی سازمان‌دهی اطلاعات پرداخت و گفت: سازمان‌دهی اطلاعات با اهدافی همچون سرعت و سهولت دسترسی به منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه‌ها، تعیین موجودی کتابخانه، ‌کمک به کاربر در شناسایی، انتخاب و دسترسی به آثار، ‌دستیابی به فهرستگان عمومی پیوسته، استفاده از داده‌های حاصل از سازمان‌دهی اطلاعات با هدف خرید منابع و مطالعه رفتار اطلاع‌یابی کاربران و ... انجام می‌شود.

وی در خصوص روند تشکیل این کارگروه اظهار داشت: فعالیت کارگروه با تعیین فهرست‌نویسان ارشد و محلی در استان‌ها به‌منظور یکپارچه‌سازی ورود اطلاعات، و جذب سه نفر نیروی فهرست‌نویس ستادی برای آموزش فهرست‌نویسان در حوزه سازمان‌دهی اطلاعات و ارزیابی عملکرد آنان آغاز شد. با توجه به حجم بالای رکوردهای زائد و لزوم تجمیع و اصلاح آن‌ها، ۶۵ فهرست‌نویس از طریق استان‌ها معرفی و نخستین کارگاه آموزشی سازمان‌دهی و تجمیع اطلاعات، شهریورماه ۹۵ با حضور ۳۰ فهرست‌نویس از سراسر کشور برگزار شد. بازبینی کارکرد و ارزیابی فهرست‌نویسان آموزش‌دیده، به انتخاب نفرات برتر انجامید و در نهایت ۲۲ نفر از گروه اول برای ادامه مسیر انتخاب شدند. دومین کارگاه نیز با عنوان «سازمان‌دهی اطلاعات» و با حضور ۲۴ فهرست‌نویس از سراسر کشور برگزار شد.

احمدخانی تصریح کرد: اکنون ۵۷ نفر شامل فهرست‌نویسان ستادی، ارشد و محلی در سراسر کشور، عهده‌دار مسئولیت ایجاد، اصلاح و تجمیع رکوردها هستند. بر این اساس تا امروز فرایند ایجاد، ‌تجمیع و اصلاح رکورد بر اساس منابع ارسالی به کتابخانه‌ها، طرح‌های کتابخوانی نهاد، پوستر این چند کتاب، طرح کتابخوان ماه، رکوردهای مربوط به ناشران، رکوردهایی با محوریت شخصیت‌ها و موضوعات خاص و همچنین رکوردهای مربوط به کتابشناسی رضوی به‌عنوان نخستین کتابشناسی تهیه‌شده توسط نهاد، انجام شده است. درمجموع ۱۰۱ هزار و ۳۰۷ رکورد نیاز به تجمیع داشت که پس از اصلاح به ۱۳ هزار و ۸۴۱ رکورد تقلیل یافت؛ همچنین ۸ هزار و ۶۷۸ رکورد جدید نیز ایجاد و ثبت شد.

 مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد در ادامه سخنان خود نظارت بر عملکرد فهرست‌نویسان محلی و استانی و همچنین ارتقاء نرم‌افزار مدیریت کتابخانه‌ها را (سامان) با تکیه بر قواعد و اصول ذخیره و بازیابی اطلاعات از دیگر فعالیت‌های در حال انجام دانست و خواستار مساعدت لازم از سوی معاونت برنامه‌ریزی در جهت استمرار این دوره آموزشی شد.

به گفته وی برنامه‌ریزی به‌منظور تسریع در امر تجمیع اطلاعات، بهینه‌سازی کاربرگه منابع غیرکتابی با هدف استانداردسازی فهرست‌نویسی آن منابع، ارتقاء دانش تخصصی فهرست‌نویسان استانی در خصوص سازمان‌دهی منابع غیرکتابی، پیاده‌سازی بخش‌هایی از الگوهای مفهومی سازمان‌دهی اطلاعات و پیاده‌سازی معیارها و اصول گرافیکی محیط رابط نرم‌افزار سامان با هدف کاربرپسندی بخشی از فعالیت‌های آتی اداره کل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد خواهد بود.

دومین کارگاه آموزشی سازمان‌دهی اطلاعات با اهدای لوح تقدیر به شرکت‌کنندگان پایان یافت.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: