کد خبر: 27817
تاریخ انتشار: سه شنبه, 17 اسفند 1395 - 13:49

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

کارگاه «حقوق تالیف در فضای مجازی» برگزار شد

منبع : لیزنا
کارگاه «حقوق تالیف در فضای مجازی» با تدریس سید عباس حسینی نیک روز 15 اسفند 1395 به صورت آنلاین برگزار شد.
کارگاه «حقوق تالیف در فضای مجازی» برگزار شد

به گزارش لیزنا، در ادامه برگزاری کارگاه‌های مرتبط با دومین کنفرانس ملی کتابخانه های دیجیتالی با عنوان «مالکیت فکری»، کارگاه «حقوق تالیف در فضای مجازی»، با تدریس سید عباس حسینی نیک روز 15 اسفند 1395 به صورت آنلاین با همکاری موسسه آرموک برگزار شد.

در این کارگاه، سید عباس حسینی نیک، مدیر انتشارات مجد، ضمن بیان مقدمه ای درباره حق تالیف گفت: از ایده تا زمانی که ظهور و بروز پیدا نکرده ، حمایت نمی‌کنیم و وقتی ظهور پیدا کرد، بدون در نظر گرفتن طریقه یا روشی که در بیان و یا ظهور و یا ایجاد اثر به کار رفته، از آن حمایت می کنیم.

سپس وی در بخش اول صحبت‌های خود «قوانین و ضوابط حوزه نشر»  را توضیح داد و گفت: در قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان مصوب 1348 سه نکته شایان ذکر وجود دارد. نکته اول جامعیت قانون و هماهنگی با کنوانسیون برن، نکته دوم: حمایت از پدیدآورنده و به تبع وی ناشر و نکته سوم: کیفری بودن قانون است.

وی در ادامه از قوانین دیگری از جمله،  قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی مصوب 1352، قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای مصوب 1379،  قانون تجارت الکترونیکی مصوب 1382، و کنوانسیون برن – ۱۸۸۶ م نام برد و به لایحه حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط اشاره کرد.

حسینی نیک در بخش دوم صحبتهایش درباره حقوق پدید آورنده که شامل حقوق مادی و معنوی می‌شود توضیحاتی ارائه داد و درمورد انواع حق معنوی پديدآورنده (ماده ۳ قانون حمایت مصوب ۱۳۴۸) و جرایم و مجازات‌هاي مربوط به حقوق معنوی صحبت کرد.

او گفت: جرم استفاده از نام و عنوان و نشانه اثر دیگری، جرم عدم درج نام پدیدآورنده و یا عنوان یا نشانه ویژه اثر و  جرم تغییر و تحریف اثرهای مورد حمایت قانون، و نشر آنها، مجازات بر اساس ماده 25 قانون مصوب ۱۳۴۸: سه ماه تا یكسال حبس است.

دومین کنفرانس ملی کتابخانه های دیجیتالی با عنوان «مالکیت فکری» مورخ ۴ اسفند ۱۳۹۵، در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد و این کارگاه، یکی از 5 کارگاه آموزشی آنلاین و مرتبط با این کنفرانس بود که  با همکاری موسسه آرموک در فضای مجازی، برگزار شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: