رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
دانشگاه تهران، امیرکبیر و صنعت نفت در میان 10 دانشگاه برتر جهان

به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ايران، سیروس علیدوستی گفت: مرکز رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان یا «سی.دبلیو.یو.آر.» در گزارش رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۷ میلادی، دانشگاه تهران، امیرکبیر و صنعت نفت را در فهرست ۱۰ مؤسسه برتر در موضوع‌های متفاوت رتبه‌بندی کرده است.

وی افزود: دانشگاه تهران در حوزه‌های مهندسی نفت و مهندسی ساخت و تولید، دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزۀ علم مواد ـ مواد مرکب، و دانشگاه صنعت نفت در حوزۀ مهندسی نفت توانسته‌اند در میان ۱۰ مؤسسۀ برتر جهان در این حوزه‌ها قرار گیرند.

رئیس ایرانداک تصریح کرد:‌ رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌های جهان، مؤسسه‌ها را در ۲۲۷ حوزۀ موضوعی بر پایۀ شمار مقاله‌های پژوهشی‌شان در نشریه‌های برتر ارزیابی و نام ۱۰ مؤسسۀ برتر در هر حوزه را منتشر می‌کند و داده‌های لازم برای سنجش عملکرد مؤسسه‌ها از پایگاه «Clarivate Analytics» دریافت می‌شوند.

علیدوستی افزود: برای هر حوزۀ موضوعی در پایگاه «جی.سی.آر.» یا «گزارش استنادی نشریه‌ها»، نشریه‌ها بر پایۀ «ضریب آیجین» و «امتیاز تأثیر مقاله»، از مقدار بزرگ به کوچک فهرست می‌شوند. سپس برترین مقاله‌ها در نشریه‌های باکیفیت‌تر شناسایی می‌شوند. این روند برای تمامی حوزه‌های موضوعی انجام و امتیاز مؤسسه‌ها بر پایۀ نمایه‌نامۀ علوم و علوم اجتماعی محاسبه می‌شود.

 

در جدول زیر رتبۀ جهانی و امتیاز مؤسسه‌های ایرانی در موضوع‌های متفاوت این نظام رتبه‌بندی آمده است.

رتبۀ جهانی و امتیاز مؤسسه‌های ایرانی در نظام رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌های جهان

 

نام مؤسسه

مهندسی ساخت و تولید

مهندسی نفت

علم مواد ـ مواد مرکب

رتبۀ جهانی

امتیاز

رتبۀ جهانی

امتیاز

رتبۀ جهانی

امتیاز

دانشگاه تهران

10

86/01

4

89/07

ـ

ـ

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

ـ

ـ

ـ

ـ

5

94/42

دانشگاه صنعت نفت

ـ

ـ

7

80/99

ـ

ـ


همچنین، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با پشتیبانی دبیرخانه شورای‌عالی عتف، با راه‌اندازی سامانۀ نما (جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان) می‌کوشد نتایج نظام‌های گوناگون ارزیابی علم، فناوری، و نوآوری را پایش کند و گزارش‌هایی کاربردی گوناگونی را در اختیار سیاست‌گذاران بگذارد. سامانۀ نما در نشانی
NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.