کد خبر: 28126
تاریخ انتشار: شنبه, 26 فروردين 1396 - 12:03

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

گزارش شانزدهمین نشست باشگاه كتاب ايرانداك

منبع : لیزنا
نشست شانزدهم باشگاه کتاب ایرانداک، به صحبت هایی پیرامون دو کتاب «زمانی که یک اثر هنری بودم» از اریک امانوئل اشمیت و «تأملات» از مارکوس اورلیوس اختصاص داشت.
گزارش شانزدهمین نشست باشگاه كتاب ايرانداك

به گزارش لیزنا، کتاب اشمیت که تاکنون به چاپ یازدهم رسیده ماجرای پسری ناامید است که به دلیل کاستی‌های فردی و نارضایتی‌هایی که در خانواده داشته و هچنین به خاطر عدم موفقیت در زندگی شخصی‌اش، تصمیم به خودکشی می گیرد که هر بار چیزی مانع از تصمیم وی می‌شده؛ اما در تصمیم آخر خود برای خودکشی با ممانعت یک هنرمند روبرو می‌شود. هنرمند از جوان فرصتی را می‌خواهد که وی را به زندگی علاقمند سازد البته مشروط بر اینکه عنان و اختیار خویش را به دست وی بسپارد. نویسنده، سعی دارد خواننده را با به چالش کشیدن موضوع سلب اختیار و قوه تصمیم یک انسان توسط فردی دیگر، به طور مکرر متعجب می‌سازد.   اثر اورلیوس با عنوان «تأملات»، مجموعه نوشته‌های شخصی فلسفی وی با موضوع مکتب رواقی است. مارکوس اورلیوس تلاش می ‌کند از منظری خودکاوانه، خواننده را با مضامینی چون ناپایداری زندگی دنیوی، محدودیت و بی ارزش بودن جسم و حیات انسان، نشان دادن مسیر درست زندگی و درس‌های معرفتی آشنا ساخته و وی را در مسیر خودشناسی رهنمون سازد.   برخی عبارات و جملات کتاب به کرات در متن کتاب «تأملات» تکرار می‌شوند تا مخاطب را متوجه عمق و غنای مضمون سازند. یکی از این جملات تکرارشونده از این قرار است: «عمر آدمی لحظه‌ای بیش نیست، وجودش جریانی گذرا، احساساتش مبهم، جسمش طعمه کرم‌ها، نفسش گردبادی ناآرام، سرنوشتش نامعلوم و شهرتش ناپایدار است.»

در ادامه نشست، یکی از اعضاء از تجربیات خود از خواندن کتاب «دنیای قشنگ نو» از آلدوس هاکسلی گفت. این رمان علمی – تخیلی، ضد آرمان شهری را برای مخاطب به تصویر می‌کشد که در آن انسان‌ها با مهندسی ژنیک تکثیر می‌شوند که گاهی دارای ویژگی‌های مشابهی هستند. اين اثر با به تصوير كشيدن دنيايی كه در آن قوه اراده فردی سلب شده است، تلاش می‌كند تا اين دنيا را برای خوانندگان متصور سازد.

یکی دیگر از مباحث مطروحه پیرامون کتاب هاکسلی، شباهت دنیای قشنگ تجسمی وی با زندگی پيرامون ماست که در برخي ويژگی‌های دنیای امروزی ما نیز متجلی است، كه با تهی شدن افراد، می‌توان نمونه‌هايی از اين انسان‌ها را در گوشه و كنار اين دنيا ديد.

 

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: