کد خبر: 28225
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 31 فروردين 1396 - 13:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

شانزدهمین مجمع عمومی انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران  برگزار شد

شانزدهمین مجمع عمومی عادی سالانه انجمن عصر روز چهارشنبه 30 فروردین ماه در محل تالار همایش‌های ساختمان گنجینه اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
شانزدهمین مجمع عمومی انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران  برگزار شد

به گزارش لیزنا، پیرو انتشار آگهی دعوت رسمی هیات مدیره انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران در روزنامه اطلاعات (شماره 26682، چهارشنبه 25/12/1395)، شانزدهمین مجمع عمومی عادی سالانه انجمن عصر روز چهارشنبه 30 فروردین ماه ساعت 16 با حضور اعضا در محل تالار همایش‌های ساختمان گنجینه اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران آغاز شد.

این مجمع، که بر اساس تکالیف قانونی انجمن‌های علمی برگزار شد، ابتدا مصطفی امینی رئیس کمیته فناوری‌های نوظهور انجمن، درباره «فرصت‌های فناوری‌های برهم‌زننده برای علم اطلاعات و دانش‌شناسی»سخن گفت.

وی، ضمن بیان ویژگی‌های عصر اطلاعات، تفاوت‌های آن را با عصر صنعت تشریح کرد و گفت:  ما در حال حاضر با مهاجرت جوامع به عصر دیجیتال مواجه هستیم که از نیمه دوم دهه 2000 آغاز شده است.

وی سپس با تشریح پیامدهای ورود به عصر دیجیتال به مثابه فاز چهارم انقلاب صنعتی، در باره مفهوم فناوری‌های برهم‌زننده (Disruptive Technologies) در عصر دیجیتال توضیح داد و جهت این فناوری‌ها را ذکر کرد.

مسئول کمیته فناوری‌های نوظهور انجمن، در ادامه با مرور سیر تکاملی رشته و حرفه کتابداری، علم اطلاعات+ علم داده را مرحله تکامل‌یافته‌تر رشته و حرفه برشمرد و گفت:  فناوری‌های برهم‌زننده فرصت‌های مهمی را فراروی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی قرار داده است که برخاسته از شکاف‌هایی است که در حال حاضر متولی و مدعی خاصی خارج از رشته و حرفه کتابداری و اطلاع‌‌رسانی ندارد و برنامه‌ریزان دوره‌های آموزشی و نیز دانش‌آموختگان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی با شناخت دقیق این شکاف‌ها و با زاویه دید میان‌رشته‌ای می‌توانند از این فرصت‌های نوظهور در جهت بالندگی شغلی بهره بگیرند.

در دومین سخنرانی مجمع به موضوع دیدبانی انتشارات تخصصی حوزه فعالیت انجمن اختصاص داشت که توسط رضا رجبعلی بگلو، مسئول کمیته انتشارات انجمن ایراد شد.

بگلو با تاکید بر وظیفه انجمن در نظارت و دیدبانی حوزه فعالیت خود شامل آموزش، پژوهش و انتشارات، فعالیت‌های انجام شده توسط انجمن در زمینه رصد و تحلیل انتشارات تخصصی رشته را تشریح کرد.

مسئول کمیته انتشارات انجمن با اشاره به انواع انتشارات در حوزه فعالیت انجمن شامل کتاب‌ها و نشریات، نتایج مطالعات و بررسی‌های انجمن در خصوص انتشارات تخصصی رشته و حرفه را تشریح نمود و گفت در این بررسی‌ها، کتاب‌های منتشرشده در بازه زمانی 1358 تا 1395 در 14 موضوع و به تفکیک انواع ناشران و تالیفی یا ترجمه بودن بررسی، دسته‌بندی و تحلیل شده‌اند.

تشریح انجمن عملکرد انجمن در سال 1395

فریبرز خسروی، رئیس انجمن عملکرد انجمن در سال 1395 را تشریح کرد. وی با اشاره به اساسنامه، برنامه راهبردی انجمن و چارچوب ارزیابی کمیسیون انجمن‌های علمی ایران به عنوان سه سند بالادستی انجمن، اهم رویکردها، فعالیت‌ها و دستاوردهای انجمن را برشمرد.  برگزاری ششمین دوره انتخابات انجمن و اصلاح اساسنامه انجمن، دعوت از همه افراد نامزد در انتخابات هیات مدیره و بازرسان اعم از انتخاب شده و نشده برای همکاری و مشارکت، تبدیل نشریه الکترونیکی شناسه به ارگان انجمن سراسری، تشکیل بانک اطلاعات نخبگان و متخصصان رشته و حرفه، تعیین اولویت‌های پژوهشی با همکاری گسترده نخبگان، برگزاری دومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات، برگزاری جلسات نقد و تحلیل در زمینه‌های مختلف مانند پذیرش دکتری، پایان‌نامه‌ها، انتشارت و ...، تهیه و انتشار کتاب دومین کنگره ملی انجمن، ابتکار و برگزاری جلسات دورهمی کتابداران، تعامل و همکاری با مراکز آموزشی، پژوهشی، کتابخانه‌ها و ارشیوها و نهادها و سازمان‌های سیاستگذار، تلاش در جهت استانداردسازی خدمات کتابخانه‌ای و آرشیوی، تقدیر از پیشکسوتان رشته و حرفه، کسب رتبه A از وزارت علوم، انتخاب انجمن به عنوان دبیرخانه جشنواره ملی ترویج خواندن و برگزیده شدن سایت انجمن در جشنواره وب‌سایت‌های ایران، از جمله مواردی بود که رئیس انجمن به آن‌ها اشاره کرد.

ارائه گزارش عملکرد مالی انجمن

در بخش سوم برنامه، فرامرز مسعودی عضو هیات مدیره و خزانه‌دار انجمن گزارش عملکرد مالی انجمن در سال 1395 را تشریح نمود و گزارشی نیز درباره درآمدها و هزینه‌های دومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات و حامیان مالی و غیرمالی انجمن ارائه کرد.

سپس محسن حاجی‌زین‌العابدینی، بازرس انجمن گزارشی از عملکرد انجمن ارائه کرد. وی ضمن تشریح فرایند بازرسی فعالیت‌های انجمن و اعلام انطباق عملکرد انجمن با اساسنامه و قوانین و مقررات، بر اهمیت فعالیت‌های بین‌المللی تاکید کرد و از هیات مدیره انجمن خواست در جهت گسترش فعالیت‌های بین‌المللی انجمن از جمله عضویت انجمن در اتحادیه بین‌المللی انجمن‌ها و موسسه‌های کتابداری، ایفلا تلاش‌های بیشتری صرف نمایند.

رای گیری برای انتخاب بازرسان انجمن

در بخش پایانی برنامه‌های مجمع، رحمت‌اله فتاحی، ابراهیم افشار زنجانی و کاظم حافظیان رضوی به عنوان هیات رئیسه مجمع برای تصویب تراز مالی انجمن، تصویب برنامه راهبردی انجمن و انتخاب بازرسان انتخاب شدند. در این بخش، تراز مالی انجمن به تصویب رسید و برنامه راهبردی انجمن نیز برای دوره 5 ساله آتی به تصویب رسید. پس از آن برای انتخاب بازرس رای‌گیری به عمل آمد که در نتیجه شمارش آرا، محسن حاجی‌زین‌العابدینی و پریسا پاسیار به عنوان بازرسان اصلی و حسن کیانی به عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب شدند.

شانزدهمین مجمع عمومی عادی انجمن در ساعت 18:30 با پذیرایی از اعضای شرکت‌کننده خاتمه یافت.

گزارش: فرامرز مسعودی

 

عکاس : پیروز جعفری
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: