کد خبر: 28398
تاریخ انتشار: دوشنبه, 11 ارديبهشت 1396 - 16:27

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

در خانه کتابدار فانوس هدیه می دهند

منبع : لیزنا
خانه کتابدار کودک و نوجوان واقع در میدان منیریه تهران سال هاست که در جهت ترویج کتابخوانی در کشور فعالیت می کند.
در خانه کتابدار فانوس هدیه می دهند

به گزارش خبرنگار لیزنا، در یکی از محلات قدیمی و اصیل تهران به نام میدان منیریه، چهاردهم اسفندماه 1383، در خانه پدری دو خانواده فرهنگ دوست، خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن افتتاح شد و بر سر در آن آویختند «اینجا مکانی است که در آن فانوس هدیه می دهند».

خانه کتابدار به عنوان پایگاهی جهت ترویج علم و فرهنگ خواندن، در راستای تاسیس سازمان های مشابه، برپایی نمایشگاه های کتاب، آموزش شیوه های درست خواندن، لذت بردن از کتابخوانی، اجرای برنامه های بازی و سرگرمی برای علاقمند کردن کودکان به فعالیت های مشارکتی و پیوند با منابع خواندنی و آشنایی با کتاب های مرجع به ویژه فرهنگنامه کودکان و نوجوانان راه اندازی شده است.

همچنین خانه کتابدار با برنامه ای تحت عنوان «بیایید باهم شادی بسازیم» و «نجوای شادی» در مناسبت های مختلف با حضور در مراکز کودکان کار، برنامه هایی شاد را اجرا کنند.

خانه کتابدار تا الان توانسته است پایگاهی برای توسعه کتابخانه ها در مناطق محروم باشد؛ تاسیس کتابخانه در مهمانسرهای پناهندگان ساوه و سمنان و تامین تجهیزات کتابخانه برای مدارس و مناطق محروم از جمله فعالیت های خانه کتابدار دراین زمینه است.

یکی از فعالیت های این کتابخانه، در سال 1392 تاسیس کتابخانه در در روستای گونجیک (ازمناطق زلزله زده اهر در استان آذربایجان شرقی) بوده است و اکنون با طرحی به نام «بامداد کتابخانه ها» به تجهیز و راه اندازی کتابخانه های کوچک درروستاها و مناطق می پردازد.

کتابک، پنجره ای به جهان خواندن

خانه کتابدار پایگاه اطلاع رسانی کتابک را با این هدف طراحی کرده بود که راهنمایی برای ترویج خواندن در میان کودکان فارسی زبان باشد و اطلاعات لازم را در اختیار مادران وپدران، آموزگاران، کتابداران و مروجان قرار دهد. این پایگاه با تعامل وگفت و گوی بنیان گذاران خانه کتابدار و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در سال 1385 شکل گرفت که تاسال 1392 خانه کتابدار مدیریت آن را بر عهده داشت.

کتابخانه های خانه کتابدار

1. کتابخانه کودک و نوجوان:

این بخش کتابخانه 13 هزار منابع اطلاعاتی دارد که شامل کتاب، نشریه، لوح فشرده، کتاب گویا، نقشه،پوستر آموزشی و بازی های فکری است. در حال حاضر 2هزار و 247 کودک و نوجوان عضو این کتابخانه هستند.

 همچنین برای کودکان و نوجوانان کارگاه های با تاکید بر ترویج خواندن و گسترش تفکر علمی تشکیل می دهند که کارگاه های هنر و خلاقیت، اسباب بازی خانه، قصه گویی،  حلقه های مطالعاتی برای 1 تا 99 سال (با اهداف مختلف از جمله؛ بالا بردن مهارت های کلامی، قدرت استدلال، دفاع از نظر شخصی، داستان سازی، افزایش خلاقیت، صحبت در جمع، قانع کردن، تصویرسازی، گوش دادن و تحلیل تعدادی از آثار نویسندگان بزرگ ایران و جهان) و آشنایی با ادبیات کلاسیک ایران به صورت خلاق از جمله این کارگاه ها است. همچنین کارگاه های دیگری مانند میراث من، آمبولانس کتاب، اتوبوس کتاب، سفربه دنیای مجازی، الفبای بازیگوش، شاهنامه خوانی و.... در این کتابخانه برگزار می شود.

2.    کتابخانه خانواده

این بخش کتابخانه از سال 1385 تاسیس شده و هم اکنون شامل 8هزار و 161 منبع اطلاعاتی در شکل های گوناگون منابع نظری و کاربردی ادبیات کودکان و کتابداری و اطلاع رسانی می شود.

 ازجمله فعالیت های این بخش کتابخانه می توان به برنامه های ویژه خواندن، کارگاه آرامش رفتار با کودک و نوجوان، ارتباط کلامی، تربیت جنسی، آشنایی با ادبیات کلاسیک، بازی و فعالیت در خانواده، آشنایی با مهارت های زندگی، حلقه های مطالعاتی، شرکت در جلسات نمایش و نقد فیلم مستند، جشن و برنامه های گوناگون تفریحی و اجرای طرح هایی در محیط های اجتماعی از جمله طرح سبد خواندن در خانواده اشاره کرد.

این بخش کتابخانه نیز 800 عضو دارد.

فروشگاه خانه کتابدار

این بخش به منظورسهولت و دسترس پذیری بیشتر به کتاب های مناسب ایجاد شده است.

 فروشگاه خانه کتابدار کلیه کتاب های کارشناسی شده و مورد تائید شورای کتاب کودک را به علاقه مندان عرضه می کند.

همچنین لازم به ذکراست، خانه کتابدار در سال 1390 برنده سیزدهمین دوره جایزه انجمن ترویج علم ایران شده و در سال1393 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهرن، برگزیده ترویج کتابخوانی اعلام شد.

خانه کتابدار همه روزه (به جز پنجشبه و جمعه) از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر پذیرای علاقه مندان به کتاب و کتاب خوانی است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: