کد خبر: 28421
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 13 ارديبهشت 1396 - 14:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

سید عباس صالحی مطرح کرد

نمایشگاه کتاب نقطه عطفی در روابط ایران و ایتالیا +عکس

منبع : لیزنا
غرفه ایتالیا میهمان ویژه سی امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز، چهارشنبه (13 اردیبهشت ماه) افتتاح شد.
نمایشگاه کتاب نقطه عطفی در روابط ایران و ایتالیا +عکس

به گزارش خبرنگار لیزنا، غرفه ایتالیا در نمایشگاه بین المللی تهران با حضور سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آنتیمو چزارو، معاون وزیر میراث و فعالیت های گردشگری و فرهنگی ایتالیا افتتاح شد.

 معاونان فرهنگی ایران و ایتالیا از غرفه ایتالیا و  کتاب های عرضه شده در آن بازدید کردند. امسال 10 نویسنده ایتالیایی در نمایشگاه تهران حضور یافته اند و تا پایان نمایشگاه هر روز با بازدیدکنندگان علاقمند به ادبیات این کشور در این غرفه دیدار خواهند کرد.

از قسمت های جالب غرفه ایتالیا تابلویی از نقاشی های عصر رنسانس است. این تابلو به منظور معرفی ایتالیای کلاسیک در کنار کتاب های ایتالیای مدرن با هدف هدایت بازدیدکنندگان ایرانی برای آشنایی با فرهنگ گذشته ایتالیا در طراحی این غرفه بکار رفته است.

آنتیمو پزارو، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ ایتالیا ضمن ابراز خیرمقدم به بازدیدکنندگان پیام رییس‌جمهور ایتالیا و وزیر میراث و فعالیت‌های فرهنگی این کشور را خواند.

وی گفت: ایتالیا به عنوان اولین کشور غربی مهمان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است.

پزارو به حضور خود در ایران در نمایشگاه کتاب سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته هم مهمان و بازدیدکننده نمایشگاه کتاب تهران بودم تا مقدمات مهمان ویژه شدن ایتالیا در ایران را فراهم کنم و این افتخار را داشتم که با عباس صالحی آشنا شوم.

او افزود: اهمیت این رویداد که در نوع خود بزرگترین رویداد فرهنگی خاورمیانه است  بر کسی پوشیده نیست و غنای فرهنگی ایران را به دنیا معرفی می کند و تعداد ناشران و بازدیدکنندگان باعث می شود تا به موضوعی شورانگیز و بی بدیل تبدیل شود.

وی از رونمایی کتاب های راه ابریشم در کتابخانه ملی تهران خبر داد و از موسسه نمایشگاه های فرهنگی و امیر مسعود شهرام نیا، انجمن ناشران ایتالیا و رئیس آن، شهر کتاب و مدیر عامل آن، رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران و سفیر این کشور و همچنین مهندس ایرانی-ایتالیایی طراح غرفه لیلا عرقیان و تمامی کسانی که در حضور این کشور در نمایشگاه تهران کمک کرده اند تشکر کرد.

او ادامه داد: ایتالیا تلاش می کند در راستای بزرگداشت حضور خود در ایران به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب، زمینه را برای رشد و ارتباط میان فرهنگ ها ایجاد نماید و اطمینان می دهد که این ارتباط ادامه دار خواهد بود. تبادل فرهنگی ایران و ایتالیا می تواند امکان آشنایی بیشتر این کشورها از یکدیگر را فراهم کند. این نمایشگاه امکان دستیابی به شناخت برای رفع عواملی که باعث جدایی می شود را ایجاد می نماید.

چزارو با بیان اینکه این برنامه برای هموار سازی روابط کشورهای ایتالیا و ایران است که بیش از دوهزار سال پیش آغاز شده، افزود: به خود می بالیم که امکان حضور در آیین بزرگداشت روابط فرهنگی دو کشور حضور داریم و امیدواریم اینچنین برنامه هایی بین ایتالیا و ایران ادامه خواهد داشت. با آقای صالحی در مورد مسائل مختلف صحبت کردیم که باعث رشد و توسعه تعاملات بین دو کشور خواهد شد.

او پس از رساندن پیام وزیر فرهنگ این کشور، ضمن ابراز خرسندی دوباره از حضور در نمایشگاه کتاب تهران گفت که با دیدن جوانان بازدید کننده کتاب به وجد می آید و این همان تصویری است که ایتالیا دوست دارد از کشورمان به دنیا معرفی کند.

سید عباس صالحی ضمن خیرمقدم به معاون وزیر فرهنگ ایتالیا و هیات همراه وی گفت: فقط رنگ پرچم های ایران و ایتالیا یکی نیست بلکه رنگ فرهنگ آن ها هم به هم نزدیک است.

صالحی ادامه داد: سابقه تمدنی ایتالیا با سابقه تمدنی ایران، سابقه فرهنگی ایتالیا با سابقه فرهنگی ایران، سایقه ادبی ایتالیا با سابقه ادبی ایتالیا با سابقه ادبی ایران و سابقه دینی ایتالیا با سابقه دینی ایران یکی است و این کشور بیش از دو هزار سال پا به پا و همراه ایران است.

 

او افزود: سال گذشته که آقای چزارو به ایران آمد و زمینه های حضور ایتالیا در ایران فراهم شد، دیدم که علاقمندی های مشترکی هم داریم و آن علاقه فلسفی مشترک است.

به گفته وی  این مشترکات باعث شد تا کار حضور ایتالیا در نمایشگاه به سرعت پیش رود.

رئیس نمایشگاه کتاب ادامه داد: گفتگوهایی که سال گذشته و این دوره داشتیم یک نقطه عطفی در تبادلات فرهنگی بخصوص در حوزه نشر و کتاب بود که زمینه ساز ارتباطات جدید خواهد بود. من مطمئنم زمانی که چهلمین نمایشگاه کتاب ایرن را برگزار کنیم، روابط ایران و ایتالیا در نقطه متفاوتی از آنچه الان در آن قرار داریم، خواهد بود.

صالحی در پایان ضمن ابراز امیدواری در تقویت و تحکیم روابط ایران و ایتالیا، از اتحادیه ناشران ایتالیا، وزیر فرهنگ و معاون وی، سفیر و رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران تشکر کرد.

خبرنگار : زهرا شریفی
عکاس : ونداد ذوقی
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: