کد خبر: 28448
تاریخ انتشار: جمعه, 15 ارديبهشت 1396 - 11:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

کارگاه « خبرنگاری حوزه کتاب» برگزار شد

منبع : لیزنا
 کارگاه خبرنگاری حوزه کتاب پنجشنبه چهاردهم اردیبهشت ماه 96 در کمیته علمی فرهنگی سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب با حضور پیش کسوت روزنامه نگاری فرامرز پور رستمی برگزار شد.
کارگاه « خبرنگاری حوزه کتاب» برگزار شد

 به گزارش خبرنگار لیزنا، در این کارگاه آموزشی فرامرز پور رستمی، پیشکسوت حوزه خبری، به ویژگی های خبر از جمله تازگی و مورد توجه بودن اشاره کرد و گفت: خبرنگار حوزه کتاب خود باید کتابخوان باشد و با اصطلاحات کتابداری آشنا باشد همچنین با مراکز ایرانی و خارجی مرتبط با حوزه کتاب در ارتباط باشد و به یک زبان غیر از زبان مادری مسلط باشد.

وی در ادامه گزارش خبری را با خبر مقایسه نمود و خبر را کوتاه تر از گزارش خبری دانست و گزارش خبری را، خبری با تمام جزئیات تعریف کرد.

او ضمن اشاره به اهمیت مصاحبه در حوزه کتاب  با نویسنده، ناشر و کتابفروش نحوه انجام مصاحبه را به دو روش حضوری و پرسشنامه ای تقسیم کرد.

وی  هرم وارونه، تاریخی، تاریخی همراه با لید و پایان شگفت انگیز را از سبک های مهم و پرکاربرد درخبرنویسی دانست.

این متخصص حوزه روزنامه نگاری منبع خبر را از موارد مهم دانست و آن را به اشخاص، اسناد، خبرنامه و نظرسنجی تقسیم کرد وی همچنین گفت: «منبع باید موثق باشد تا مخاطب به آن اعتماد کند.»

در ادامه به عناصر خبری شامل کی، کجا و چه کسی، چه، چرا و چگونه اشاره کرد و گفت: «ارزش های خبرها به ما می گوید که چه رویدادی باید خبر شود.»

وی عناصر ارزش خبری را شهرت، شگفتی، تازگی، در برگیری، فراوانی و مجاورت نام برد.

او در خصوص تیتر گفت: تیتر هدایت گر مخاطب به سوی خبر است، نباید با حروف اضافه شروع شود و نیز نباید منفی و پرسشی باشد. بهتر است حداقل کلمات و حداکثر مفهوم آورده شود.

 

وی همچنین در پایان به چگونگی نوشتن لید اشاره کرد و ویژگی های آن را چنین شمرد که لید باید به چند عنصر خبری پاسخ بدهد و لزومی ندارد به همه عناصر پاسخ بدهد چون بقیه خبر کم ارزش می شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: