کارگاه « خبرنگاری حوزه کتاب» برگزار شد

 به گزارش خبرنگار لیزنا، در این کارگاه آموزشی فرامرز پور رستمی، پیشکسوت حوزه خبری، به ویژگی های خبر از جمله تازگی و مورد توجه بودن اشاره کرد و گفت: خبرنگار حوزه کتاب خود باید کتابخوان باشد و با اصطلاحات کتابداری آشنا باشد همچنین با مراکز ایرانی و خارجی مرتبط با حوزه کتاب در ارتباط باشد و به یک زبان غیر از زبان مادری مسلط باشد.

وی در ادامه گزارش خبری را با خبر مقایسه نمود و خبر را کوتاه تر از گزارش خبری دانست و گزارش خبری را، خبری با تمام جزئیات تعریف کرد.

او ضمن اشاره به اهمیت مصاحبه در حوزه کتاب  با نویسنده، ناشر و کتابفروش نحوه انجام مصاحبه را به دو روش حضوری و پرسشنامه ای تقسیم کرد.

وی  هرم وارونه، تاریخی، تاریخی همراه با لید و پایان شگفت انگیز را از سبک های مهم و پرکاربرد درخبرنویسی دانست.

این متخصص حوزه روزنامه نگاری منبع خبر را از موارد مهم دانست و آن را به اشخاص، اسناد، خبرنامه و نظرسنجی تقسیم کرد وی همچنین گفت: «منبع باید موثق باشد تا مخاطب به آن اعتماد کند.»

در ادامه به عناصر خبری شامل کی، کجا و چه کسی، چه، چرا و چگونه اشاره کرد و گفت: «ارزش های خبرها به ما می گوید که چه رویدادی باید خبر شود.»

وی عناصر ارزش خبری را شهرت، شگفتی، تازگی، در برگیری، فراوانی و مجاورت نام برد.

او در خصوص تیتر گفت: تیتر هدایت گر مخاطب به سوی خبر است، نباید با حروف اضافه شروع شود و نیز نباید منفی و پرسشی باشد. بهتر است حداقل کلمات و حداکثر مفهوم آورده شود.

 

وی همچنین در پایان به چگونگی نوشتن لید اشاره کرد و ویژگی های آن را چنین شمرد که لید باید به چند عنصر خبری پاسخ بدهد و لزومی ندارد به همه عناصر پاسخ بدهد چون بقیه خبر کم ارزش می شود.