کد خبر: 28527
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 20 ارديبهشت 1396 - 15:35

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

در نمایشگاه بین المللی کتاب

شرایط معافیت مالیاتی ناشران و کتاب‌فروشان بررسی شد    

منبع : لیزنا
کارگاه «مباحث مالیاتی در صنعت نشر» توسط اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، از سری نشست‌های سرای اهل قلم علمی فرهنگی در سی‌امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.
شرایط معافیت مالیاتی ناشران و کتاب‌فروشان بررسی شد    

به گزارش خبرنگار لیزنا، کارگاه «مباحث مالیاتی در صنعت نشر» با همت اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران و بدون حضور کارشناس سازمان امور مالیاتی علی رغم دعوت از آنان، برگزار شد.

محمد علی جعفریه، عضو سابق هیات مدیره اتحادیه و مدیر مسئول نشر ثالث در سخنانی با تاکید بر اینکه صنف تولیدکننده فرهنگ باید معاف از مالیات باشند، گفت: در این راستا نتیجه رایزنی‌های مختلفی که انجام شد این بود که کار کتاب از نظراقتصادی کاری ضعیف بوده و هم اکنون ضعیف‌تر هم شده است. هیچ انگیزه‌ای برای اینکه افراد جدیدی به این صنف وارد شوند وجود ندارد. این امر باعث سنجش راهکارهایی مثل طرح تغییر کاربری فرهنگی شد؛ یعنی بتوانیم در مکان مسکونی، کتابفروشی راه اندازی کنیم که البته هنوز به سر منزل مقصود نرسیده است.

جعفریه با اشاره به طرح‌هایی مثل کاهش تعرفه آب، برق و گاز و بخشودگی مالیات کتاب‌فروشی‌ها اظهار داشت: علیرغم تصویب چنین قانونی برای اجرای آن اما و اگرهای بسیاری وجود دارد و امیدوارم به سمتی حرکت کنیم که تمام آنها برداشته شوند.

مدیر مسئول نشر ثالث با اشاره به حضور سی ساله  خود در نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت: کتاب‌فروشی‌های ما از نظر اقتصادی در حال تعطیل شدن هستند و این امر در شهرستان‌ها بیشتر است.

مدیر مسئول انتشارات تیمورزاده و عضو کمیته فنی اتحادیه ناشران با اشاره بر شعارهای دولت در حمایت از فرهنگ، کتاب و نشر بیان کرد: موضوع حمایت از نشر و کتاب و معافیت مالیاتی از سال‌ها پیش وجود داشته است ولی صرف دریافت مجوز از ارشاد و پروانه کسب از اتحادیه برای استفاده از این معافیت کافی نیست و الزام در پرکردن اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر، جهت بهره مندی از مزایا لازم است و متاسفانه برخی از همکاران ما به این دلیل مشمول مالیات شدند.

فرهاد تیمورزاده با انتقاد از بی توجهی برخی از ناشران در پرکردن اظهارنامه مالیاتی خود در موعد مقرر، تاکید کرد که سیستم دارایی و دولتی برای معافیت نیز نیاز به اطلاعات دارد.

در ادامه جعفریه با بیان اینکه گردش مالی سالیانه نشر کشور به اندازه یک روز بازار موبایل نیست، بر ضرورت ارائه اظهارنامه و دفاتر سود و زیان برای استفاده از معافیت مالیاتی تاکید کرد و افزود برخلاف اظهارنامه، عدم ارائه دفاتر باعث محرومیت از معافیت مالیاتی نمی‌شود.

به گفته وی، مالیات ارزش افزوده برای مواردی است که تولیدکننده و خدمات دهنده باید این مبلغ را دریافت کنند و از نفر بعدی بگیرد و آخرین فردی که این مبلغ را پرداخت می‌کند، مصرف کننده است.

جعفریه ادامه داد: به کتاب وکاغذ مانند کالاهای ذکر شده مالیات بر ارزش افزوده تعلق نمی‌گیرد؛ چاپخانه و غیره نباید این مبلغ را از ما دریافت کنند چون دریافت مبلغ از مصرف کننده مجاز نیست.

در ادامه نشست تیمورزاده درباره مالیات حقوق و تکلیف کارفرمایان و دلیل تعلق جریمه به آن علیرغم مالیات حقوقی صفر و همچنین مشکلات تخصیص غرفه‌ها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب توضیحاتی را ارائه کرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: