سید رضا صالحی امیری
 شکوفایی فرهنگ بدون شکوفایی نشر ناممکن‌ است

به گزارش خبرنگار لیزنا، آیین اختتامیه سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور سید رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد و رئیس نمایشگاه کتاب تهران؛ سفیر ایتالیا و اهالی نشر و قلم و با معرفی غرفه‌های برتر و شایسته تقدیر برگزار شد.

کلید نمایشگاه سی و یکم کتاب تهران در دستان ناشران و کتابفروشان

سیدعباس صالحی در سخنانی ضمن تشکر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه نمایشگاه های فرهنگی، اهالی نشر و نهادهای مسئول در برگزاری نمایشگاه سی‌ام گفت: نمایشگاه کتاب مراحل نهایی واسپاری را طی کرده است و اکنون به مراحل پایانی آن نزدیک می شویم.

صالحی افزود: از اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان و اتحادیه های آشنا به امور می خواهیم که کلید نمایشگاه سی و یکم را بزنند و برنامه ریزی آن را با نگاه به نقاط قوت و ضعف های نمایشگاه سی ام انجام دهند.
رئیس نمایشگاه سی‌ام کتاب تهران از این اتحادیه ها خواست فردای روز اختتامیه نمایشگاه برنامه ریزی های خود را آغاز کنند و برنامه خود را برای سی و یکمین نمایشگاه کتاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه نمایند.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد با اشاره به تحول و اتفاقات خوب در حوزه بین الملل نمایشگاه کتاب گفت: کشور ایتالیا امسال به عنوان میهمان ویژه با برنامه های متنوع به خوبی حاضر شد و استانبول هم به عنوان شهر میهمان حضور خوبی داشت
صالحی با بیان اینکه امسال  150 دیدار جانبی و 40 نشست تخصصی در حوزه بین الملل برگزار شده است افزود: امسال برای نخستین بار از کشورهای مختلف به نمایشگاه کتاب تهران آمدند و امیدواریم دریچه بین المللی نمایشگاه تهران، به دروازه های فعال توسعه فرهنگی با ایران و سایر کشورها تبدیل شود و نمایشگاه کتاب پل ارتباطی فعالی برای گسترش این دیپلماسی فرهنگی باشد.
وی  با اشاره بر اهمیت فضای نمایشگاه کتاب به عنوان پایگاهی برای اقتصاد نشر، از رضایت نسبی در نمایشگاه امسال خبر داد.

وی به آمار 10 روزه نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در این روزها 76 میلیارد و نیم فقط از طریق بانک شهر و به عنوان بانک عامل - به غیر از سایر بانک ها و فروش های نقدی و چک - انجام شد. آماری که در سال گذشته 69 میلیارد از طریق بانک شهر بود که رشد 12 درصدی را نشان می دهد.
به گفته وی در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب در مصلی روز ششم، 85 هزار و 628 و همین روز در نمایشگاه بیست و نهم 70 هزار و 452 نفر و نمایشگاه سی ام، 95 هزار و 50 نفر بازدیدکننده داشته است و در نهمین روز نمایشگاه بیست و نهم، 174 هزار و 356بازدیدکننده و امسال در همین روز 245 هزار نفر از نمایشگاه بازدید کردند. همچنین نمایشگاه سال گذشته در روز دهم 204 هزار و 400 نفر و امسال در همین روز 291 هزار بازدیدکننده داشته است. روز گذشته نیز با وجود شرایط داغ سیاسی و اجتماعی، حدود 100 هزار نفر بازدیدکننده بیشتر نسبت به سال قبل وجود داشته است.
صالحی از حمایت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاه کتاب تقدیر کرد و گفت: از جمله این حمایت ها می توان به 17 میلیارد در فضای بناها، 10 میلیارد بن دانشجویی، 5 میلیارد بن مشارکتی با مراکز علمی و یک و نیم میلیارد بن دانش آموزی اشاره کرد.همچنین یک و نیم میلیارد بابت اجاره غرفه از ناشران خرید کتاب انجام می شود
رییس نمایشگاه کتاب تهران در خصوص اهمیت وجه نمایشگاهی این رویداد و  با اشاره بر زحمات انجام شده در  آماده سازی شهر آفتاب گفت: شهر آفتاب با این نگاه محل برگزاری نمایشگاه کتاب قرار گرفت که محیط نمایشگاهی را دارد ولی تا زمانی که زیرساخت های شهر آفتاب تکمیل نشود نگرانی جدی وجود دارد.
او همچنین با یادآوری عذرخواهی رسمی مسئولان نمایشگاه از اتفاقات پیش آمده در اثر بارندگی، خواستار  ایجاد سالن های مسقف بیشتر شد.

صالحی با بیان اینکه امیدواریم با تلاش بانک شهر، سال آینده ناشران و مردم را به چادر نبریم، تصریح کرد: شان مردم این جامعه فرهنگ دوست و فرهنگ پرور این نیست که اقامت فرهنگی اش با زجر و سختی همراه باشد

معاون اجرایی سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران در بخش دیگری از سخنان خود از آمادگی تشکل‌های نشر برای دریافت کلید سی‌و‌یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد.

معاون اجرایی نمایشگاه: امیدواریم اختیاراتمان متناسب با مسئولیتمان باشد

مهدی اسماعیلی راد، معاون اجرایی سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران  در سخنان کوتاهی به آمار این دوره از نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد و گفت: در این دوره 1860 ناشر داخلی و 140 ناشر خارجی حضور داشتند. همچنین بیش از 233هزار عنوان کتاب در بخش داخلی و 190هزار عنوان کتاب در بخش خارجی عرضه شد. همچنین ناشران 11 کشور به صورت مستقیم در نمایشگاه حضور پیدا کردند و 13 کشور به صورت غیرمستقیم و به واسطه نمایندگان در نمایشگاه حضور داشتند.

اسماعیلی راد اضافه کرد: بیش از 800 فعال رسانه در نمایشگاه فعالیت داشتند. 200 هزار دانشجو و طلبه نیز از تسهیلات خرید کتاب بهره‌مند شدند و علاوه بر دانشجویان و طلاب، اساتید حوزه و دانشگاه و دانش‌آموزان نیز از تسهیلات خرید کتاب بهره مند شدند.

وی با اشاره به واگذاری نمایشگاه کتاب به اصناف ادامه داد: تلاش کردیم در طول این سه سال شکافی را که از سال 1386 در واسپاری نمایشگاه به اصناف پیش آمده بود برطرف کنیم.

معاون اجرایی سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران تاکید کرد که امیدواریم اختیاراتمان متناسب با مسئولیتمان باشد.

او ادامه داد:  از وزیر ارشاد می‌خواهیم تا کلید اداره امور نمایشگاه کتاب سی و یکم را از فردا در اختیار ناشران قرار دهد.

وزیر ارشاد: کتاب می‌تواند بشریت را از پوپولیسم‌ نجات دهد

صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی ضمن تشکر از تمامی نهادهای مسئول و اهالی چاپ و نشر گفت: اینکه این نمایشگاه با اعیاد شعبانیه‌ همزمان شد را به فال نیک می‌گیریم و برای ظهور حضرت حجّت دست به دعا و نیاش برمی‌داریم‌.

 صالحی امیری ادامه داد: نمایشگاه کتاب تهران را بهار کتاب و کتابخوانی‌ و اقتصاد نشر می‌دانم. این رخداد، یک رخداد فرهنگی در سطح ملی و مجموعه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی است و سالم‌ترین فعالیت فرهنگی در کشور محسوب می‌شود، از این جهت که همزمان با نمایشگاه، گفتگوهای فرهنگی نیز برگزار می‌شود.

او با اشاره بر تعهد دولت در واگزاری امور نمایشگاه به صنوف، از تلاش دولت در 4 سال گذشته و واگزاری همه امور اجرایی آن در این دوره از نمایشگاه خبر داد و سیاست کلی دولت را تنها انجام وظیفه سیاست گزاری در امور فرهنگی و نقش حمایتی اعلام کرد.

او نمایشگاه سی‌ام را نمایشگاه گفتگوی فرهنگی نامید و کتاب را مظهر گفتگوی فرهنگی در سطح ملی و در سطح بین‌الملل‌ دانست.

وی با اشاره بر حضور 140 نمایندگی از کشورهای دیگر گفت: حضور مهمان ویژه ایتالیا و حضور مسئولان فرانسه ‌بیانگر توجه انقلاب اسلامی به ابعاد فرهنگی است و حضور استانبول‌ بیانگر روابط سالم با همسایگان است.

صالحی امیری یکی از فلسفه‌های تشکیل نمایشگاه را پرسشگری‌ عنوان کرد و ادامه داد: اگر نقد شکل نگیرد تفکر زیرزمینی‌ می‌شود و متفکران‌ به انزوا‌ می‌روند، اگر در جامعه سالم نقد سالم شکل بگیرد، متفکرانی‌ چون علامه طباطبایی‌ و مطهری به وجود می‌آیند، متفکران تشنه پرسش‌اند و متحجران‌ سیراب از پرسش‌. جامعه بی‌پرسش در فضای رسمی بی‌نیاز از کتابخوانی‌ است و در چنین جامعه‌ای انبوهی از آسیب‌های اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی وجود دارد.

صالحی امیری یادآور شد: در جامعه‌ای که کتاب‌خوانی به ارزش ملی تبدیل نشود باید منتظر جهل و نادانی باشیم، در چنین جامعه‌ای رذیلت جایگزین فضیلت، فساد جای سلامت و نا‌امنی جای امنیت، شایعه جای دروغ‌، منافع فردی جای منافع ملی را می‌گیرد، بنابراین کتاب بخوانیم و دیگران را تشویق به کتابخوانی‌ کنیم تا جامعه‌ای با زیست فرهنگی داشته باشیم.

صالحی امیری حل مسئله کتاب، نشر و کتابخوانی‌ در جامعه را وابسته به عزم ملی دانست و ادامه داد: سی‌امین‌ نمایشگاه کتاب تهران به پایان رسید اما همچنان کتاب و اقتصاد نشر با ده‌ها‌ مشکل مواجه است. اقتصاد نشر‌ و موضوع کتابخوانی‌ نباید مغفول‌ بماند، کتاب رکن پایدار فرهنگ ایرانی– اسلامی است و منبع همه حوزه‌های فرهنگی مثل تئاتر و موسیقی است، زوال کتابخوانی‌ زوال پیوند‌های اجتماعی است و کتاب می‌تواند بشریت را از پوپولیسم‌ نجات دهد، تمام قوا باید همکاری کنند تا فرهنگ در این کشور شکوفا شود، شکوفایی فرهنگ بدون شکوفایی نشر ناممکن‌ است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه کتاب با زیرساخت‌های مناسب را حق مسلم‌ مردم و ناشران عنوان کرد و بابت همه مشکلاتی که برای اصحاب نشر و مردم به وجود آمد عذرخواهی کرد و ادامه داد: امیدوارم در نمایشگاه سی‌ویکم شاهد این مشکلات نباشیم، باید تلاش کنیم فرصت‌ها را تقویت و آسیب‌ها را رفع کنیم، از همه مؤلفان، ناشران و اصحاب قلم‌ به خاطر مشکلات و مسائلی که در این مدت خصوصاً در زمان بارندگی مواجه شدند عذرخواهی می‌کنم.

صالحی امیری ضمن تشکر از اعضای معاونت فرهنگی، مؤسسه نمایشگاه‌ها، مدیران و کارکنان شهر آفتاب و مترو و مجموعه کسانی که در این چند روز زحمت کشیدند، تأکید کرد: از فردا سیاست واگذاری اختیارات اجرایی نمایشگاه را نه فقط در تهران بلکه در استان‌ها‌ بر اساس اعلام آمادگی اتحادیه اقدام عملی خواهیم کرد، باید با تدوین پیش‌نویس و تفاهم‌نامه هم در تهران و هم در استان‌ها مسئولیت اجرایی را واگذار کنیم و حمایت خود را از صنعت نشر ادامه بدهیم. سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه واگذاری مسئولیت اجتماعی افزایش میزان مشارکت‌ها است، همه اتحادیه‌ها باید تقویت شوند تا زمانی که بتوانند این مسئولیت را به انجام برسانند.

از غرفه های برتر تقدیر شد

در این نشست بیانیه هیات داوران برای انتخاب غرفه‌های برتر در سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خوانده شد.

در این بیانیه آمده است:نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با پشت سر نهادن سه دهه فراز و فرودهای بسیار با همراهی ناشران، نویسندگان، اندیشمندان و شیفتگان کتاب و کتابخوان به آستانه سی سالگی پا نهاد. امروز می‌‌توان سرفراز ایستاد و از بلندای رمان به پاس تلاش و کوشش و همت والای فرهنگ‌سازان این مرز و بوم سر تعظیم فرود آورد. جشن تولد سی‌ سالگی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بر شما فرهیختگان، صاحبان قلم، دوستدارن کتاب و فرهنگ مبارک باشد.

هرسال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که با هدف ارتقا و گسترش فرهنگ کتابخوانی، تقویت اقتصاد نشر و توسعه نهادهای حرفه‌ای برگزار می‌‌شود فرصتی فراهم می‌‌سازد تا به منظور تشویق و ترغیب ناشران به غرفه‌آرایی مطلوب، ارتقا کیفیت نمایش کتاب‌ها رعایت مقررات و ضوباط نوآوری و خلاقیت و در دو بخش داخلی و بین‌الملل غرفه‌ای برتر را انتخاب نماید.

هیات داوران طی بررسی‌های روزانه و امتیازدهی به غرفه‌داران در بخش داخلی براساس شاخص‌های پیش گفته و مندرج در آیین‌نامه، غرفه‌های برتر و شایسته تقدیر را در این دوره از نمایشگاه انتخاب کرد.

بر اساس این بیانیه اعضای هیات داروان سی‌‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از افراد زیر تشکیل شده است:

شورای نظارت نمایشگاه؛

معاونت اجرایی؛

کمیته ناشران داخلی؛

بخش ناشران الکترونیک؛

یکی از فعالان و معتمدین نشر داخلی؛

مدیران اجرایی تشکل صنفی مرتب در هر بخش

دفتر توسعه کتابخوانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

هیات دوران ناشران داخلی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عبارتند از: آموزگار؛ معتمد صنف و رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان، حسن‌پور؛ رئیس هیات داوران و مدیر کمیته ناشران داخلی سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران، اسماعیلی‌راد؛ معاون اجرایی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کمالی‌نژاد؛ عضو هیات نظارت بر نشر داخلی و نماینده دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، طالقانی؛ نماینده بخش ناشران دانشگاهی، جداری؛ نماینده بخش کودک و نوجوان، رئیسی‌نیا؛ نماینده بخش ناشران آموزشی، موحدی؛ نماینده مدیر بخش ناشران دیجیتال،‌ معینی؛ نماینده بخش ناشران عمومی، عین‌اللهی؛ نماینده ناشران داخلی.

در این مراسم غرفه‌های برتر سی‌اُمین نمایشگاه کتاب نیز معرفی شدند.

بر اساس حکم هیات دوران ناشران برگزیده و شایسته تقدیر سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به شرح زیر اعلام شدند:

 در بخش ناشران عمومی حوزه تهران ضمن تقدیر از انتشارات سفیر اردهال، غرفه انتشارات ققنوس به عنوان غرفه برتر معرفی شد.

در بخش ناشران عمومی حوزه شهرستان نیز ضمن تقدیر از غرفه معروف، غرفه انتشارات درالعلم به عنوان غرفه برتر معرفی شد.

در بخش ناشران دانشگاهی ضمن تقدیر از غرفه ابن سینا، غرفه انتشارات نگاه دانش به عنوان غرفه برتر معرفی شد.

در بخش ناشران کودک و نوجوان ضمن تقدیر از غرفه خط خطی، غرفه انتشارات زعفران به عنوان غرفه برتر معرفی شد.

در بخش ناشران آموزشی، ضمن تقدیر از غرفه راه اندیشه، غرفه انتشارات سرمشق به عنوان غرفه برتر معرفی شد.

در بخش ناشران دیجیتال نیز غرفه فیدیبو به عنوان غرفه برتر انتخاب شد.

در این مراسم همچنین از سفیر ایتالیا به عنوان کشور مهمان ویژه و مدیر موسسه یونس عمره به عنوان نماینده شهر استانبول، شهر مهمان این دوره از نمایشگاه کتاب تقدیر شد.

مائورو کنچاتوری، سفیر ایتالیا در ایران در سخنان کوتاهی گفت: افتخار می‌‌کنم در این روز بزرگ این جایزه‌ بزرگ را دریافت می‌کنم و با آمار و اطلاعات دقیقی که امروز اعلام شد، این نمایشگاه اتفاق بسیار بزرگ و ویژه‌ای به شمار می‌رود.

کنچاتوری در مورد حضور ایتالیا در نمایشگاه کتاب تهران گفت: کشور ایتالیا تمام توان خود را برای بهترین حضور در این اتفاق بزرگ به کار گرفت و با غرفه‌ ویژه‌ ایتالیا شاهد این حضور بودیم.

او در پایان گفت: برای نمایشگاه سال آینده بهترین‌ها را آرزو دارم، همان طور که در نمایشگاه امسال شاهد بهترین اتفاق‌ها بودیم.

سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از ۱۳ تا ۲۳ اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.