کد خبر: 28964
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 31 خرداد 1396 - 10:15

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

سیدعباس صالحی

کانون توسعه فرهنگ کتابخوانی، مدرسه است

منبع : لیزنا
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از روند تجهیز کتابخانه های مدارس استان تهران که در سی اُمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران وعده داده شده بود، بازدید کرد.
کانون توسعه فرهنگ کتابخوانی، مدرسه است

به گزارش خبرنگار لیزنا، روند تجهیز کتابخانه های مدارس استان تهران روز سه شنبه، 30 خردادماه در انبار دبیرستان یارجانی واقع در خیابان بهمنیار اجرا شد.

مراسم بازدید از فرایند بسته بندی و ارسال کتاب های مورد نیاز مدارس با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همایون امیرزاده، مشاور اجرایی معاونت فرهنگی و مهدی فیض، معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

 

تجهیز کتابخانه های مدارس؛ حاصل همکاری میان ارشاد و آموزش و پرورش

در این مراسم سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سال 1393 باتفاهم نامه وزارت ارشاد و وزارت آموزش و پرورش به این توافق رسیدیم که اگر می‌خواهیم فرهنگ کتابخوانی را در کشور توسعه دهیم کانون اصلی این فعالیت ها هم از لحاظ اینکه شخصیت افراد در سنین مدرسه شکل می‌گیرد و هم از نظر بعد جمعیتی با 14 میلیون دانش‌آموزان و هم تداوم و در اختیار بودن آن ها، مدارس هستند.

صالحی دسترسی راحت دانش آموز به کتاب و کتابخانه را به معنی رشد کتابخوانی عنوان کرد و افزود: طرح 50 هزار نمایشگاه در 50 هزار مدرسه را با هدف ایجاد عطش مطالعه و کتابخوانی در دانش‌آموزان اجرا کردیم که تأمین منابع مالی آن را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برعهده گرفت و امور اجرایی نیز به وزارت آموزش و پرورش سپرده شد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد توجه به کتابخانه‌های کلاسی را نیز لازم دانست و ادامه داد: آموزش و پرورش برای افزایش میزان توجه به کتابخانه‌های مدارس می‌تواند دو کار انجام دهد؛ اولا سازمانی که مربوط به حوزه‌ کتابخانه‌های مدارس است باید با نشاط و فعال عمل کند تا شوق خواندن به وجود آورد؛ مخصوصا در شرایطی که فضای مجازی و انواع موبایل و تبلت رقیب جدی کتابخوانی شدند. مساله دوم نیز تجهیز فیزیکی کتابخانه‌های مدارس است تا دانش آموز به کتاب‌های جدید و نو دسترسی داشته باشد و کتاب غیراستفاده و کهنه در دست دانش آموزان نباشد زیرا کتاب‌های قدیمی و کهنه باعث دور شدن دانش‌آموزان از فضای کتابخوانی می‌شود.

وی تجهیز کتابخانه‌های کلاسی را از دیگر برنامه های این طرح اعلام کرد و توضیح داد: این طرح برای پرهیز از مراجعه دانش‌آموز به بخشی دیگر از مدرسه برای تهیه کتاب اجرا شد و مثلث دانش‌آموز، کتاب و معلم در آن شکل گرفت.

صالحی در توضیح دیگر طرح های مشارکتی این دو وزارتخانه افزود: در مسیر اجرایی شدن این تفاهم نامه هم استان‌های مرزی، عشایری و کم برخوردار را در نظر داشتیم و هم کتابخانه‌های مدارس ایرانیان خارج از کشور را، تا فرزندان ایرانی خارج از کشور دچار گسست فرهنگی و زبانی نشوند. امسال نیز به سراغ شهرستان‌های استان تهران آمده‌ایم که واقعا در برخی مناطق کمتر برخوردار، از نظر تجهیز کتابخانه‌‌ای نیاز به حمایت داشتند.

وی با اشاره به اختصاص بن کارت‌های نمایشگاهی به دانش‌آموزان گفت: امسال با تعامل با آموزش و پرورش 40 هزار دانش‌آموز از نمایشگاه کتاب تهران بازدید کردند. در همین مسیر تصمیم گرفته شد علاوه بر حضور آن‌ها به ارتقای سطح کیفی و کمی کتابخانه‌های مدارس  نیز کمک کنیم و امروز اتفاقی که شاهد هستید رقم خورد.

به گفته صالحی کتاب‌هایی که انتخاب و دسته بندی شده‌اند آماده ارسال به مدارس هستند تا از تابستان مورد استفاده قرار گیرند. در طول این طرح و در چهار مرحله 4هزار و 700 مدرسه و آموزشگاه از نظر منابع کتابخانه‌ای تجهیز شدند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب و کتابخوانی را حافظ دانش آموزان عنوان کرد که او را یک انسان سالم و با اخلاق بار می‌آورد و گفت: توجه به همین مسائل بود که باعث شد ارشاد از 5 میلیارد هزینه‌ای که طرح تجهیز مدارس نیاز داشته 3 میلیارد و 400 میلیون تومان را تقبل کند.

به گفته صالحی در طی سه سال گذشته کتابخانه‌های 4700 مدرسه در سراسر کشور تجهیز شده است و بالغ بر 34 میلیارد ریال برای این موضوع هزینه شده است. در سه مرحله‌ی نخست 3 هزار و 200 کتابخانه مدارس 31 استان به جز پایتخت تجهیز شده و در مرحله‌ی چهارم هم هزار و 500 کتابخانه مدارس تهران تجهیز خواهد شد.

او در پایان اظهار امیدواری کرد که هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم وزارت آموزش و پرورش توجه به کتاب و کتابخوانی دانش آموزان را بیشتر جدی بگیرند.

تاکید معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش بر نقش کتابدار در مدارس

مهدی فیض، معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش در سخنانی ضمن تاکید بر نقش کتابدار در کتابخانه‌های مدارس گفت: متاسفانه وجود فضایی به نام کتابخانه‌ در بسیاری از مدارس و آموزشگاه‌های ما کم رنگ شده و رو به افول است چرا که نیاز داریم حرفه‌ای به نام کتابدار در مدرسه را مجدد در دستور کار قرار دهیم.

فیض توجه به کتابخانه و کتابدار  را مولفه ای مهم برای توسعه مدرسه مطلوب دانست و افزود: در همین راستا آموزش و پرورش اقداماتی را آغاز کرده و دنبال می‌کند که از جمله می‌توان به تدوین بسته مطالعاتی پیشنهادی برای دانش آموزان اشاره کرد.

به گفته وی منظور از تدوین این بسته تحمیل و اجبار در انتخاب کتاب به دانش‌آموز نیست بلکه پیشنهاد کتاب به او بر اساس به اقتضائات هر پایه تحصیلی و در نظر گرفتن روحیات دانش آموز است.

وی همچنین برگزاری مستمر و مدام مسابقات کتابخوانی با اتکا به امکانات و تکنولوژی روز مثل اینترنت و گوشی‌های هوشمند را از دیگر برنامه‌های آموزش و پرورش عنوان کرد.

به گفته حسن ازهری، مدیرعامل مؤسسه انتشاراتی منادی تربیت، مربیان، معلمان و کارشناسان حوزه کتاب مدارس در بازدید از سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کتاب‌های مورد نیاز خود را انتخاب و سفارش دادند. در این برنامه و در راستای طرح تجهیز 1500 کتابخانه مدارس استان تهران و شهرستان‌های تهران، فرایند بسته بندی و ارسال کتاب‌های انتخاب شده به مدارس انجام می شود.

 به گفته ازهری در این طرح، 900 کتابخانه شهرستان‌های استان تهران و 600 کتابخانه استان تهران به کتاب‌های جدید تجهیز می‌شوند.

او اظهار امیدواری کرد در مرحله بعد با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این طرح در کتابخانه‌های کانون‌های فرهنگی ـ تربیتی اجرا شود.

-
|
Iran
|
1396/03/31 - 21:06
0
0
کتاب و کتابخانه در مدارس بدون کتابدار ....
مثلت دانش آموز، معلم و کتابدار
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: