کد خبر: 29096
تاریخ انتشار: سه شنبه, 13 تیر 1396 - 12:19

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

ضرورت حفظ آثار گذشتگان و بزرگان کشور بعنوان سرمایه‌های فرهنگی کشور

منبع : لیزنا
معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی در مراسم رونمایی از کتاب «یادگار ماندگار» بر ضرورت حفظ آثار گذشتگان و بزرگان کشور بعنوان سرمایه‌های فرهنگی کشور تاکید کرد.
ضرورت حفظ آثار گذشتگان و بزرگان کشور بعنوان سرمایه‌های فرهنگی کشور

به گزارش خبرنگار لیزنا، غلامرضا امیرخانی معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی از دیگران سخنران  آيین رونمایی از کتاب «یادگار ماندگار، پرتره يكصد و ده پيشكسوت اهل قلم » ضمن تاکید بر پاسداشت اهل قلم و اندیشه عنوان کرد: هرچند برگزاری مراسم و برنامه‌های مختلف برای گرامیداشت و رونمایی از کتاب مناسب است اما آیا کفایت می‌کند؟ چه کسی باید از نویسنده‌ای که به دوران کهولت رسیده و بعنوان پیشکسوت این حوزه شناخته می‌شود را از لحاظ رفاهی و حتی درمانی حمایت کند؟

وی ادامه داد: علیرغم انجام کارهای مفید بسیاری در خانه کتاب مثل برنامه‌ریزی برای بیمه اهالی قلم اما هنوز هم باید کارهای بیشتری صورت گیرد.

امیرخانی با اظهار تاسف از کپی آثار و راحت شدن سرقت‌های ادبی در کشور بیان کرد: متاسفانه حق و حقوق نویسندگان و پدیدآورندگان رعایت نمی شود و این مسئله نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح بین‌المللی هم چهره خوبی ندارد و مشکلات عدیده‌ای را پدید می‌آورد.

وی اظهار داشت: حق و حقوق ناشران و مولفان باید حفظ شود و نگرانم که کتابفروشی‌های مقابل دانشگاه هم به لوازم‌التحریری تبدیل شوند، همچنین یادمان‌های نویسندگان، ناشران و کتابفروشان در عین حال که بعنوان سرمایه‌های فرهنگی کشور محسوب می‌شوند اما در حال نابودی است مثلا منزل محمود شهابی که استاد راهنمای سه شخصیت بزرگ مانند شهید بهشتی، شهید مفتح و شهید باهنر بودند هم اکنون تخریب شده و دیگر اثری از آن نیست.

به گفته معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی، آثار گذشتگان و بزرگان کشور مانند کتابخانه‌ها و حتی منازل آنها را باید حفظ کنیم چرا که آنها بعنوان سرمایه‌های فرهنگی کشور حساب می‌شوند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: