تسهیلات اهالی قلم ظرف یکماه آینده پیگیری می‌شود / توقف روند تغییر کاربری کتابفروشی‌ها

به گزارش خبرنگار لیزنا، همایون امیرزاده مشاور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از کتاب «یادگار ماندگار، پرتره يكصد و ده پيشكسوت اهل قلم » که صبح روز 13 تیرماه در کتابخانه ملی برگزار شد، با اشاره به جلسه پیشین خود با معاون فرهنگی وزارتخانه، مدیرعامل خانه کتاب اظهار داشت: پیشنهاد تقویت نظام ارزش گذاری اجتماعی با حرکت به سمت حفظ حرمت قلم، اهل قلم و اندیشه‌های آنها از سوی عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد ارائه شد.

وی با بیان اینکه در میان پیشنهادات مختلف ارائه شده در جلسه، پیشنهاد مدیرعامل خانه کتاب مورد توجه قرار گرفت، ادامه داد: ضمن توجه بر تمرکز فعالیت‌های سیاستگذاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، داشتن مجموعه‌ای از بزرگان و پیشکسوتان این کشور که فعالیت‌های بزرگ هرکدام بهانه‌ای برای تعظیم است، مورد توجه قرار گرفت.


به زودی 14 هزار اهل قلم سرزمین ساماندهی می‌شوند

امیرزاده عنوان کرد: در کنار این اقدام، ساماندهی نزدیک به 14 هزار اهل قلم سرزمین (که در دل کویرها و دورترین نقاط سرزمین با اندیشه‌های متجلی حضور دارند و گاهی اصلا فرصت استفاده از این جلسات را پیدا نمی‌کنند) را در دستور داریم که این امر نشان از حرکت جدی ما در این زمینه است.

وی ادامه داد: در واقع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تولی‌گری خانه کتاب شرایط خوبی را برای این امر فراهم کرده است همچنین به زودی بحث تسهیلات اهل قلم را آغاز می کنیم و بعد از تهیه آیین‌نامه از سوی خانه کتاب احتمالا تا یکماه آینده با شرایط احترام اهل قلم و حل مشکلات روزانه آنها قول می‌دهیم که بتوانیم موضوع تسهیلات را دنبال کنیم.

مشاور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت 4 ساله عباس صالحی در معاونت فرهنگی که روبه پایان است، گفت: با توجه به شرایط فراهم شده و محدودیت‌های اعتباری در صندوق هنر که تا قبل از این دوره دارای 66 میلیارد تومان بدهی به مجموعه‌های مختلف بود هم اکنون نه تنها این صندوق بدهی ندارد بلکه نزدیک به 20 تا 30 میلیارد تومان در مجموعه‌های مختلف دارای اندوخته است که آن را به سمت کتابفروشی‌ها حرکت می‌دهد.

وی طرح‌های حمایتی را ارائه یک بسته دانست و با اشاره به این طرح‌ها اظهار داشت: ارائه تسهیلات به حوزه نشر، راه‌اندازی کتابفروشی‌ها در مناطق کم‌برخوردار، انجام طرح حمایتی عیدانه، پاییزه و تابستانه کتاب از جمله فعالیت‌های موثر است.


 توقف روند تغییر کاربری کتابفروشی‌ها

همایون امیرزاده همچنین از توقف روند تغییر کاربری کتابفروشی‌ها طی گزارش‌های میدانی دقیق 8 ماه اخیر خبر داد و گفت: این ماه‌های اخیر با توجه به طرح‌ها و تسهیلات ارائه شده دیگر کمتر گزارشی برای تغییر کاربری‌ها داشتیم و اعلام می‌کنیم که این طرح‌ها با افزایش اعتبار ادامه خواهند داشت.

در انتهای برنامه مراسم رونمایی از کتاب «یادگار ماندگار، پرتره يكصد و ده پيشكسوت اهل قلم » با حضور ژاله آموزگار، اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، احمد سمیعی گیلانی، حسن بلخاری، امید طاری فر عکاس کتاب و مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب برگزار شد.