هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی به کار خود پایان داد
مشارکت 648 هزار نفر در هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی

به گزارش خبرنگار لیزنا، آیین اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی با معرفی برگزیدگان این جشنواره در بخش‌های کودک، نوجوان، بزرگسال و همچنین بخش خانوادگی، کتاب‌ خوان مجازی، کتابداران و فارسی‌ زبانان خارج از کشور برگزار شد.

در این مراسم سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ جمشید جعفرپور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی؛ حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد، رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی؛ علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ جمعی از کتابداران و مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی حضور داشتند.

از ۳۵ کشور دنیا در هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند

در ابتدای این جلسه محمد الهیاری معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد و دبیر جشنواره کتابخوانی رضوی گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در این دوره از جشنواره ارئه داد.

او مهمترین فعالیت‌های صورت گرفته در نهاد برای برگزاری هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی را تشكیل هیات اندیشه‌مند برگزاری جشنواره از شهریورماه ۹۵ با آسیب شناسی نقاط ضعف و قوت دوره قبلی جشنواره، تشكیل كارگروه‌های انتخاب منابع مسابقه در مهر ماه ۹۵،  آغاز فرآیند اجرایی كشوری جشنواره از دی ماه ۹۵،  انتخاب ۶ عنوان كتاب از میان ۷۳ منبع معرفی شد به هیات اندیشمند جشنواره بعنوان منابع مسابقه در حوزه كودك، نوجوان و بزرگسال، تهیه نسخه‌های مكتوب، دیجیتال، گویا و بریل منابع مسابقه برای شركت همه افراد با هر سطحی از توانمندی جسمی و یا امكان دسترسی به وسایل ارتباط جمع،  طراحی ۸۰۰ سوال مسابقه از منابع جشنواره براساس استاندارهای آزمون سازی توسط موسسات تخصصی، تولید تیزر صوتی و تصویری و پخش از شبكه‌های ملی و استانی و بهره‌گیری از ظرفیت تلویزیون‌های شهری، ناوگان حمل و نقل عمومی، دستگاه‌های خودپرداز بانك‌ها، پیامك برای اعضای كتابخانه‌های عمومی و شركت كنندگان دوره قبل جشنواره،  ترجمه منابع مسابقه به ۳ زبان خارجی و تولید فراخوان و پوستر جشنواره به ۶ زبان خارجی برای شركت علاقمندان غیر ایرانی،  آغاز فرآیند داوری جشنواره در بخش‌های مختلف كودك و نوجوان از خرداد ماه و بخش بزرگسال از دهه سوم تیرماه و  برگزاری اختتامیه ملی در تهران و ۳۱ اختتامیه در مراكز استان‌های كشور عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ویژگی های متمایز این دوره جشنواره كتابخوانی رضوی را برشمرد.

به گفته الهیاری اختصاص منبع مسابقه ویژه حضرت معصومه (س) و حضرت احمدبن موسی (ع)، فراهم شدن امكان مشاركت اختصاصی همه دستگاه‌ها و صنوف در مسابقه با در اختیار داشتن كد سازمان اختصاصی، اضافه شد بخش پویش كتابخوان مجازی به بخش‌های مسابقه در بخش كودك، افزوده شدن بخش تقدیر كتابخانه‌ای در ۲ هزار و ۴۰۰ كتابخانه عمومی نهادی سراسر كشور بمنظور تكریم شركت كنندگان در جشنواره، افزایش تعداد تقدیر شوندگان جشنواره از ۱ هزار و ۳۵۰ نفر در سال گذشته به ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر در این دوره و  مشاركت كم‌نظیر رسانه‌ای گروه‌های مرجع مانند نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها، ائمه جمعه، استانداران، فرمانداران، ‌هنرمندان،‌ ورزشكاران و نویسندگان ملی و استانی برای دعوت مردم به شركت در جشنواره از ویژگی های این دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی است.

او در پایان با اشاره بر افزایش ۲ و نیم برابری میزان مشاركت در جشنواره به نسبت دوره قبل گف: عدد مشاركت از ۲۳۸ هزار نفر در دوره قبل به بیش از ۶۴۸هزار نفر در این دوره رسید كه یك نصاب بی‌سابقه در مسابقات كتابخوانی در كشور است.

دبیر هفتمین جشنواره کتابخوانی رضویداز مشاركت ۲ هزار ۲۴۰ نفر از ۳۵ كشور دنیا در بخش بین‌الملل جشنواره با همكاری و مساعدت جامعه المصطفی العالمیه و مشاركت ۴۲۷ شهرستان از مجموع ۴۲۹ شهرستان كشور در جشنواره خبر داد.

همچنین به گفته وی ۳۱۹ دستگاه دولتی و خدماتی، علمی و فرهنگی، نظامی و اقتصادی در سازمان مردم نهاد در مسابقه شرکت کردند. مشاركت كودكان نیز از ۵۰ هزار نفر در سال گذشته به ۱۳۸ هزار و ۷۰۰ نفر افزایش یافته است.

آستان قدس رضوی ۵۰ میلیون نسخه کتاب منتشر کرده است

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین گنابادی نژاد رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به عجین شدن کتاب و کتابخوانی با هویت شیعی از تلاش علما و دانشمندان شیعه برای بسط و گسترش کتابخوانی تا مرز شهادت سخن کفت.

گنابادی نژاد در ادامه سخنان خود با اشاره بر رشد بیش از دو و نیم برابری شرکت کنندگان در یک مسابقه کتابخوانی، آن را نشانه ای خوب برای حرکت به سمت کتابخوانی دانست.

وی افزود: کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی که در سال ۱۳۷۴ فعالیت خود را آغاز کرد، ۲۸ هزار و ۸۰۰ متر مساحت دارد. ۱۶ هزار نسخه خطی و سنتی که توسط مقام معظم رهبری به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا شد، یکی از افتخارات این کتابخانه است.

او بر سابقه وجود کتابخانه در این مرکز اشاره کرد و افزود: مجموعه آستان قدس از سال 1327 هجری قمری تأسیس قرآن‌خانه و کتابخانه در این مکان مقدس سابقه داشته است. براساس اسناد موجود از سال 861 هجری قمری در حرم حضرت امام رضا (ع) کتابخانه دایر بوده است.

به گفته او تا قبل از انقلاب اسلامی فقط ۲۸ عنوان کتاب توسط آستان قدس رضوی منتشر شده بود؛ در حالی که در حال حاضر ۵ هزار و ۶۰۰ عنوان و بیش از ۵۰ میلیون نسخه کتاب توسط این مرگز به چاپ رسیده است.

تولید محتوا نیاز اساسی ما در حوزه فرهنگ است

سید رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک ایام دهه کرامت و تقدیر از همه دست اندرکاران این حرکت فرهنگی، راه نجات جامعه خسته و پرحاشیه امروز را بازگشت به فرهنگ رضوی عنوان کرد.

او مختار پور را از مدیران موفق فرهنگی کشور دانست که منشا خدمات بسیار مهمی در نهاد کتابخانه های عمومی و ایجاد تحولات بزرگی در عرصه فرهنگی کشور بوده است و خواهد بود.

صالحی امیری گفت: ما نیازمند احیای مفهوم کریم و کرامت در جامعه هستیم و آنچه که می توانیم به طریق آن در جامعه مفهوم کرامت را مستجل کنیم مراجعه به قرآن است.

او حضرت ثامن الحجج را خورشید تابانی توصیف کرد که قرار گرفتن در شعاع نور آن افراد را از زشتی ها، پلشتی ها، بدی ها و غیره دور می کند و باعث نشاط و ایجاد زبان و قلبی پاک می شود.

وی ادامه داد: جامعه ای که در آن انبوهی از چالش های اجتماعی بیداد می کند و در آن بد اخلاقی حاکم است از فرهنگ رضوی فاصله گرفته است. از این منظر احیای گفتمان رضوی یعنی احیای اخلاق. ما نیازمند احیای مفهوم کرامت، کریم و کریمان در جامعه هستیم.

صالحی امیری این نشاط را نه نشاط ظاهری بلکه رضایت داشتن از شرایط موجود در اطراف دانست و تاکید کرد که اگر بتوانیم سبک زندگی رضوی را در جامعه اجرا کنیم جامعه اسلامی مدینه فاضله خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره بر جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: این یک حرکت نمادین است که کتاب را به خانه ها و خانواده ها را به کتابخانه ها ببریم. باید به کودک و نوجوان، جوان، میانسال و غیره این پیام را منتقل کنیم که تنها راه رسیدن به معرفت و فضیلت مسیر اهل بیت (ع) است. ما کتاب را بستر توسعه فرهنگ رضوی می‌دانیم. فرهنگ غربی و لیبرالی نمی‌تواند درمان بخش جامعه ما باشد و باید از این منظر از فرهنگ غربی فاصله بگیریم.

او کتاب را مسیر توسعه فرهنگ اسلامی دانست و با اشاره بر ایجاد و توسعه مجراهای مختلف برای انتقال مفاهیم فرهنگی در سال های گذشته گفت: تولید محتوا امروز نیاز اساسی ما در حوزه فرهنگ است. ما در مورد فضای مجازی نمی توانیم سیاست تسلیم یا سیاست مقابله در پیش بگیریم. بلکه باید سیاست مدیریت داشته باشیم؛ یعنی تولید انبوه مطالب ارزشی در حوزه فضای مجازی. به جای رویکرد تقابلی باید به نهضت تولید محتوا در فضای مجازی فکر کنیم و این کار از عهده مساجد و مراکز فرهنگی برمی‌آید.

وی با تاکید بر اهمیت حاکم شدن دانش و دانایی در جامعه و حرکت جامعه در مسیر حق، افزود: اگر امروز در منطقه خونریزی و تعصب می‌بینیم، ناشی از جهلی است که در عده‌ای وجود دارد. ما باید فرهنگ گفتگو و تعامل را در جامعه اشاعه دهیم.

علم آموزی بی‌زمان، بی‌مکان و بدون محدودیت است

در ادامه جمشید جعفرپور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، راه طلب علم و دانشجویی را مطالعه و کتابخوانی عنوان کرد و افزود: اگر بخواهیم به کمال عقل در مسلمانی برسیم، باید مطالعه داشته باشیم و کتاب در سبد خانوار ما باشد.

وی به سخنی از شهید مطهری اشاره کرد و گفت: علم آموزی بی‌زمان، بی‌مکان و بدون هیچ محدودیتی است.

او در ادامه با تاکید بر اهمیت آموزش علم برای پیشرفت‌ در همه زمینه‌ها گفت: ما مدیران و برنامه ریزان فرهنگی باید شرایطی را فراهم کنیم که کتاب در خانواده‌ها وارد شود.

 

در ادامه برنامه از ۸۰ برگزیده در بخش‌های کودک، نوجوان، بزرگسال و همچنین بخش خانوادگی، کتاب‌خوان مجازی، کتابداران و فارسی‌زبانان خارج از کشور به شرح زیر تقدیر شد.

 

بخش کودک

ردیف

بخش

نام و نام خانوادگی

شهر

استان

۱

اینترنتی

پوریا شاه کوهی

بابل

مازندران

۲

مکتوب

کیمیا اسلامی‌مهر

تبریز

آذربایجان شرقی

۳

فاطمه شهرکی

زاهدان

سیستان و بلوچستان

۴

مهسا اصغری

فریدون‌کنار

مازندران

۵

علی شهاب لومانی

خمینی شهر

اصفهان

۶

فاطمه عباسی نسب

شهر بابک

کرمان

۷

ریحانه عباس نژاد حصار

شیروان

خراسان شمالی

۸

راحله شکرالهی

خرم‌بید

فارس

۹

محمدعلی سلطانی

قزوین

قزوین

۱۰

کوثر حدادزاده

قم

قم

۱۱

آرینا غلامی

گیلان‌غرب

کرمانشاه

۱۲

محمد صالح زند عباس آبادی

ملایر

همدان

 

بخش نوجوان

ردیف

بخش

نام و نام خانوادگی

شهر

استان

۱

مکتوب

زهرا شکور زاده

خوی

آذربایجان غربی

۲

محمد فدایی

تیران و کرون

اصفهان

 

بخش بزرگسال

ردیف

بخش

نام و نام خانوادگی

شهر

استان

۱

مکتوب

حسین بصیرانی مقدم

بیرجند

خراسان جنوبی

۲

حسین کرمی

زنجان

زنجان

۳

معین شکاری

سیرجان

کرمان

۴

وحیداله رضایی

کبودرآهنگ

همدان

۵

محمد پور محمد

بستک

هرمزگان

۶

اینترنتی

فاطمه محمد

مهدیشهر

سمنان

۷

علی محمدی درویشی

بافق

یزد

۸

فرزانه دخت محمدی

لنگرود

گیلان

۹

زینب موسوی

لردگان

چهارمحال بختیاری

۱۰

غلام محمد داروغه

تربت جام

خراسان رضوی

 

بخش خانوادگی

ردیف

بخش

نام و نام خانوادگی

شهر

استان

رتبه

۱

مکتوب

مریم‌اسادات میرلوحی

قلاورجان

اصفهان

رتبه اول خانواده‌های ۲ نفره

۲

داوود عادل‌فر

گتوند

خوزستان

رتبه اول خانواده‌های ۳ نفره

۳

فائزه پروانه

ترکمن

گلستان

رتبه اول خانواده‌های ۴ نفره

۴

پروین حسن‌پور

بویر احمد

کهگیلویه و بویر احمد

رتبه اول خانواده‌های ۵ نفره

۵

اینترنتی

سمیرا رحمانی

راز

خراسان شمالی

رتبه دوم خانواده‌های ۲نفره

۶

معصومه نقابی

جوین

خراسان رضوی

رتبه دوم خانواده‌های ۳ نفره

۷

حبیب‌الله فضلی

زنجان

زنجان

رتبه دوم خانواده‌های ۴ نفره

۸

زهرا برازنده

کرج

البرز

رتبه دوم خانواده‌های ۵ نفره

 

پویش کتابخوان مجازی

ردیف

نام و نام خانوادگی

شهر

استان

۱

آتناجعفری شهنی

مسجد سلیمان

خوزستان

۲

عاطفه علوانی

آبادان

خوزستان

۳

مهنا معینی

زاهدان

سیستان و بلوچستان

۴

فاطمه جعفری

شیراز

فارس

۵

آتنا سخاوتی

کرمانشاه

کرمانشاه

۶

کوثر سیروس

یزد

یزد

۷

مه یاس سلطانپور

یزد

یزد

۸

حدیثه خسروبیگی

خسروبیگ

مرکزی

۹

مهسا گودرزی

مهدیشهر

سمنان

۱۰

آوا آتشین پنجه

تربت جام

خراسان رضوی

۱۱

سحر شبانی

اردکان

یزد

۱۲

فاطمه صناعتی

همدان

همدان

 

کتابداران

ردیف

بخش

نام و نام خانوادگی

شهر

استان

رتبه

۱

فردی

فاطمه پرکاری

اردبیل

اردبیل

برگزیده

۲

محمد محمدی فر

سیروان

ایلام

برگزیده

۳

صدیقه اکبری

دشتی

بوشهر

برگزیده

۴

سید یداله نظری

پاکدشت

تهران

برگزیده

۵

مجید کیانی سلمی

کیار

چهارمحال و بختیاری

برگزیده

۶

فرزانه کریمی

هفتکل

خوزستان

برگزیده

۷

افسانه مظفری

نی‌ریز

فارس

برگزیده

۸

رفعت موسوی

بافت

کرمان

برگزیده

۹

میترا کرجی

کرمانشاه

کرمانشاه

برگزیده

۱۰

سیدتقی امام دوست

صومعه‌سرا

گیلان

برگزیده

۱۱

زهرا خورشیدی

ازنا

لرستان

برگزیده

۱۲

فاطمه السادات موسوی هفتادر

اردکان

یزد

برگزیده

۱۳

خانوادگی

عبدالحکیم منصوری نژاد

گمیشان

گلستان

رتبه اول خانواده‌های ۲ نفره

۱۴

صدف شفیع

اراک

مرکزی

رتبه دوم خانواده‌های ۲ نفره

۱۵

نسرین عزیزی

نهبندان

خراسان جنوبی

رتبه اول خانواده‌های ۳ نفره

۱۶

زهرا باقری

شهرکرد

چهارمحال و بختیاری

رتبه دوم خانواده‌های ۳ نفره

۱۷

شهر همامی

قدس

تهران

رتبه اول خانواده‌های ۴ نفره

۱۸

ابوالحسن ناصرپور

بویراحمد

کهگیلویه و بویراحمد

رتبه دوم خانواده‌های ۴ نفره

۱۹

فاطمه آویژه

سرایان

خراسان جنوبی

رتبه اول خانواده‌های ۵ نفره

۲۰

چیمن مقصودی

سنندج

کردستان

رتبه دوم خانواده‌های ۵ نفره

 

بین‌الملل

ردیف

بخش

نام و نام خانوادگی

ملیت

۱

فردی

ذاکر حسین

استرالیا

۲

رزاق راشد بلال

تانزانیا

۳

محمد اجمیر احمد محی الدین

سریلانکا

۴

خدیجه سیسه

سیرالئون

۵

زهرا کاظم حرز

سوئد

۶

لیلی اختر

بنگلادش

۷

اسماعیل پاتان

تایلند

۸

رولا الصیداوی

سوریه

۹

خانوادگی

مسوار عبدالله

اندونزی

۱۰

مصطفی بدوی

لبنان

۱۱

ساجده العبد الخانی

عراق

۱۲

شمع رضوی

هندوستان

۱۳

مطهره احمدی

افغانستان

۱۴

زهرا ضاحی

عربستان

۱۵

خیرالنسا حسنی

پاکستان

۱۶

سید عبدالحسین حسینی

افغانستان