جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارشاد برگزار شد
صالحی بر ضرورت دیپلماسی فرهنگی تاکید کرد /حمایت اعضای کمسیون فرهنگی مجلس از صالحی

به گزارش خبرنگار لیزنا، در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی ابتدا مخالفان و موافقان سخنرانی می کنند سپس وزیر پیشنهادی از خود دفاع می‌کند.

در این جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خدیجه ربیعی، علیرضا ابراهیمی، قاسم میزایی نکو، سیده فاطمه ذوالقدر، محمود صادقی، جمشید جعفرپور و علی ادیانی در بررسی صلاحیت سید عباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن گفتند و سپس صالحی برنامه‌ها و اهداف خود را برای مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  تشریح کرد.

همه اعضای کمسیون فرهنگی مجلس از سید عباس صالحی حمایت می کنند

خدیجه ربیعی در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ ضمن اشاره بر  شخصیت متدین صالحی و رابطه خوب وی با بدنه فرهنگی کشور، سختی کار در این حوزه را از تعدد تعاریف مختلف این حوزه دانست و حساسیت وزیر ارشاد را  بیشتر از سایر وزرا عنوان کرد.

او  در مخالفت خود با برنامه های پیشنهادی سید عباس صالحی بر بیان چالش ها بدون ارائه راهکار درست، عدم مشخص نشدن برخورد وی با تاثیر دستگاه‌های موازی بر قانون در کنار همکاری با آنان، عدم ارائه راهکار عملی برای ارتباطات و تعاملات فرهنگی در عرصه بین‌المللی و جلوگیری از مصادره مفاخر ما از سوی دیگر کشورهای فارسی‌زبان، عدم ارائه برنامه برای جامعه هنری به ویژه تئاتر و موسیقی آیینی اشاره کرد.

 

علیرضا ابراهیمی که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، بر نیاز به روشنفکر دینی و فرهنگی در عرصه وزارت ارشاد و لزوم گفت و گو و مدارا با اهل فرهنگ اشاره کرد و صالحی را یک روشنفکر تمام عیار دینی داری این صلاحیت دانست.

او بر لزوم ترمیم فرهنگ و مقابله با طرح‌های دشمنانی که به دنبال فاصله انداختن بین دین و زندگی مردم و اسلامیت و جمهوریت هستند تاکید کرد و صالحی را مدیری دانست که نفوذ کلام و دیپلماسی دارد، اصول را قبول دارد، فرهنگ را می‌فهمد و می تواند ظرفیت‌ها و خلاقیت‌های امروزی را پاسداری کند.

نماینده رامیان و آزادشهر با بیان اینکه جامعه ایرانی توسعه یافته، متکی بر اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی و انقلابی است و با تاکید بر آزادی دینی و مردم سالاری استوار است گفت که حمایت از هنرمندان و تشکل‌های صنفی و پاسداری  از ارزش‌های این جامعه ایرانی به خوبی در برنامه های صالحی دیده می شود.

او بر واگذاری امور اجرایی کتاب و نمایشگاه به اهالی نشر و فرهنگ در کمال آرامش، تمرکز زدایی و سپردن امور به اهالی فرهنگ اشاره کرد و صالحی را فردی کاردان در امور فرهنگی توصیف نمود.

 

قاسم میزایی نکو در در مخالفت با سید عباس صالحی‌، او را فردی از پژوهشگاه فلسفه حوزه علمیه، مردی از مشهد مقدس، شهر کنسرت ممنوع توصیف کرد.

او با انتقاد از عدم ارائه این پست به اهالی فرهنگ، دغدغه اهالی فرهنگ را به جای آرامش و آسایش، بیمه و حمایت صنفی و نان و شعر، قبری در قطعه هنرمندان عنوان کرد.

میزایی نکو با یادآوری حمایت رئیس جمهور دولت هفتم و هشتم و رای بالای روحانی، بابت از بین رفتن اعتماد مردم به وی هشداد داد.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه، وزارت ارشاد را  حق مسلم هنرمندان و چهره‌های ماندگار و نخبگان فرهنگ و هنر و ادب این مرز و بوم  دانست و بر احقاق حقوق شجریان خالق ربنا،  پاسداشت هنر سید معمار حسینه ارشاد و بانوی مجسمه مادر تاکید کرد.

او با انتقاد از ممیزی ها و سانسور ها  و با یاد آوری لزوم حمایت از کیارستمی‌ها و اسکار فرهادی و  همچنین کارتون‌های هادی حیدری و سیاه‌مشق‌های محمد قوچانی و نیز کلنل محمود دولت آبادی و غیره بخاطر عدم  وجود دستخطی مبنی بر حمایت و یا حمایت نکردن صالحی از این افراد انتقاد کرد.

وی با اشاره بر لیست بلندبالای رایزنان فرهنگی و سازمانی مشابه وزارت خارجه و سفیران فرهنگی ایران از عدم کارایی دیپلماسی فرهنگی برون‌مرزی نیز انتقاد کرد.

او در ادامه از فیلتر فضای مجازی، از صفحات اجتماعی صالحی و همچنین عدم حضور وی در جشنواره‌ها، کنسرت‌ها و تئائر و جشنواره‌های صنفی انتقاد نمود.

میزایی نکو با اشاره بر شفاف نبودن محل خرج هزینه ها و بودجه های وزارت ارشاد از صالحی خواست تا بگوید که مهره‌های تسبیح چه کسانی خواهند بود؟ و ضمن بیان اینکه هنر سیاسی‌بازی شده است از وی خواست تا تعریف‌ خود از فرهنگ را بیان کند.

 

سیده فاطمه ذوالقدر در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، راهکار فرهنگی را بهره گیری از منطق و استدلال و در مواردی جدال نیکو دانست که نیاز به فردی اهل علم و فرهنگ دارد و  گفت که این خصوصیات در چهره دکتر صالحی قابل مشاهده است.

او وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مرز میان فرهنگ و دین و صالحی را، به علت روابط منحصر به فرد با علما، آشنا به این امور عنوان کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس صالحی را  پلی میان مطالبات مردم، علما و اصحاب فرهنگ توصیف کرد و توجه به ارزش‌های والای انسانی و جایگاه فرهنگ و هنر و ادب در تحول جامعه و تعالی محیط پیرامونی را جزو نقاط مثبت برنامه‌های ایشان دانست.

وی فرهنگ را  فضایی پر از فرصت‌ها و تهدیدها و صالحی را به عنوان فردی غیرجناحی و سیاسی و دارای دغدغه فرهنگی و معتقد به گفت‌وگو و تعامل و انتخابی مناسب در این حوزه توصیف کرد و اظهار امیدواری نمود  که او پس از تایید صلاحیت از  ظرفیت زنان و جوانان در این حوزه استفاده کند.

 

محمود صادقی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، صالحی را داری سابقه مدیریتی کافی و اقتدار لازم برای مدیریت این حوزه پرچالش ندانست.

او عدم ارائه راه حل برای تنوع و تکثر در این دستگاه فرهنگی و نبود شفافیت، عدم بیان چگونگی مقابله با مداخلات در عرصه فرهنگی، چگونگی حل مشکل ممنوع التصویری شخصیت مهم سیاسی و فرهنگی کشور، عدم بیان چگونگی رفع ابهامات هزینه‌کرد بودجه‌های هنر و عدم بیان چگونگی مقابله با  بیت‌المال‌سوزی بر اساس جدول ۱۷، عدم بیان چگونگی حل مشکلات جدی در حوزه حمایتی و نظارتی، عدم بیان چگونگی رفع تداخل وظایف بین هیات نظارت مطبوعات و قوه قضاییه، عدم بیان چگونگی اصلاح نگرش و رفتارهای سلیقه‌ای، عدم مشخص بودن برنامه ها برای آشفته بازار موسیقی و باندسازی و اعمال سلیقه در این عرصه، مشخص نبودن برنامه ها برای اقتصاد هنر و مشخص نبودن برنامه ها برای به‌روزرسانی قانون حمایت از مولفان و مصنفان را دلایل مخالفت خود با وزارت صالحی عنوان کرد.

 

جمشید جعفرپور نماینده لارستان در موافقت با  وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشورت پذیری و اعتقاد به گفت و گو و تعامل، حضور در مراجعی که سیاست ساز حوزه‌ فرهنگ  است، آگاهی به مسائل اسلام و تخصص فرهنگی،  پرهیز از حاشیه سازی در اختلافات فرهنگی را از جمله ویژگی‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ عنوان کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به سوابق کاری صالحی، حمایت از کتاب فروشی‌ها، انتقال نمایشگاه از مصلا و نمایشگاه بین‌المللی به شهر آفتاب، توجه به استان‌ها و مناطق محروم  را از جمله برنامه‌هایی عنوان کرد که توسط صالحی انجام شده و به آنها توجه خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد که او و اعضای کمسیون فرهنگی به صالحی رای مثبت خواهند داد.

 

علی ادیانی نماینده قائمشهر که در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت فرهنگ  را یکی از وزارت‌خانه‌های خطیر و حاکمیتی و برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارای رویکرد حاکمیتی دانست.

وی  صالحی را دارای این ظرفیت دانست و صلاحیت علمی و مبانی فکری وی را،  بر اساس فرهنگ و هنر در چارچوب باورها و ارزش های دینی و ملی ما عنوان کرد و با اشاره بر سوابق 10 ساله حوزوی ایشان و مدرک دکتری دانشگاهی، مدارک علمی  تخصصی وی را  زووجهین توصیف کرد.

ادیانی در ادامه با اشاره به سوابق اجرایی و مدیریتی صالحی، عضویت او در اکثر نهادهای تصمیم ساز مثل عضویت در  کمیسیون فرهنگی در شورای امنیت کشور و عضویت در شورای فرهنگ  عمومی را باعث شناخت کامل نسبت به دفتر تبلیغات اسلامی و دیگر نهادهای تصمیم ساز دانست.

او تاکید کرد که وزیر پیشنهادی مورد اعتماد علما، اصحاب فرهنگ و هنر و رئیس دولت است و سابقه‌ او نشان داده می‌تواند امین باشد و قویا درحوزه‌ مدیریت معتقد به برون سپاری است.

ایران پایگاه جهانی شدن فرهنگ است

سیدعباس صالحی در جلسه علنی صبح امروز مجلس در دفاع از برنامه خود برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سخنان خود را با گرامی داشت یاد امام راحل و شهدا و با تشکر از حسن روحانی، مجلس و کمیسیون ها و فراکسیون های مختلف، همچنین مخلفان و موافقان و با قدردانی از سکان‌داران پیشین وزارت ارشاد در دولت یازدهم، علی جنتی و صالحی امیری آغاز کرد و گفت: جامعه ایرانی به اعتبار استعداد ذاتی خود و اینکه در چهارراه  تاریخی، حلقه وصل شرق و غرب عالم بوده، مفاخر و آثار فرهنگی و هنری زیادی را به جهان عرضه کرده و سهم مهمی در تبادل فرهنگی جهان در طول تاریخ داشته است.

صالحی ایران را پایگاه جهانی شدن فرهنگ عنوان کرد و با اشاره بر سهم بسزای ایران در تلطیف شاعرانه بودن جهان بشری، فرهنگ و هنر ایرانی را ذات و هویت ایران توصیف کرد و ادامه داد: جامعه ایرانی با دین‌مداری، توحیدگرایی، معنویت و اخلاق‌گرایی هزاران سال زیسته و ورود اسلام به ایران فرهنگ ایران را به فرهنگ پر فروغ تری تبدیل کرده است. حب اهل بیت  (ع) نیز بر جان و خاک این سرزمین نقش بسته است.

او گوهر هویت ایرانی  را  در  فرهنگ، هنر و ادب، دین‌مداری توحیدی و مهر و معرفت اهل بیت (ع) دانست و افزود: همه افرادی که در ایران زیسته‌اند و می‌زیند با این سه ضلع نسبت دارند. برنامه فرهنگی دولت دوازدهم هم از این نگاه برخوردار است که اضلاع مختلف فرهنگ کشور با یکدیگر ارتباط پیوسته و محکمی داشته باشند و صد البته با شرایط معاصر ایران و جهان و آینده‌نگری پیوند محکمی برقرار کند.

دوره مدیریت پشت درهای بسته گذشته است

وی در ادامه به چند اتفاق و رویکردی مثبت در دولت یازدهم یعنی گسترش اعتمادسازی‌ها٬ گسترش کمی و کیفی پاره‌ای از محصولات فرهنگی و هنری، بهبود نسبی اقتصاد هنر و شفافیت بیشتر اشاره کرد و در معرفی خود و روش مدیریتی‌اش گفت: اعتماد عمیق به اصول اساسی دین، نظام اسلامی، انقلاب، رهبری، قانون و اخلاق دارم که از مهمترین رویکردهای وزارت ارشاد در دولت دوازدهم خواهند بود.

او ادامه داد: این وزارتخانه به دنبال شفافیت در همه مراحل تصمیم‌گیری و اجرا است و ما معتقدیم دوره مدیریت پشت درهای بسته در غیاب مردم گذشته است. 

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تاکید بر ضرورت مشارکت جمعی و گفت‌وگو محور با اصحاب فرهنگ و هنر، واگذاری امور به بخش خصوصی و فعالیت‌های نهادهای صنفی را برنامه بعدی خود عنوان کرد و به اجرای این اصل در دوره چهارساله معاونت فرهنگی اشاره نمود.

او  در مورد اصل تمرکززدایی جغرافیایی بیان کرد: از تمام جان معتقدم که خلاقیت ایرانی در همه ایران با همه اقوام و مذاهب و ادیان سلیقه‌ها موجود است. در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و اجرا باید پهنه جامعه فرهنگی ایرانی را ۸۰ میلیون و بیش از ۳۰ استان دید. در معاونت فرهنگی این مسیر را پیموده‌ام و در معاونت فرهنگی سال گذشته ۶۵ درصد بودجه در استان‌ها صرف شد.

صالحی با اشاره بر عدم امکان توضیح جزئیات همه برنامه ها در 16 صفحه تاکید کرد که برنامه ارائه شده از سوی وی متکی بر اسناد بالادستی، برنامه فرهنگی دولت و برنامه ششم توسعه است. او گفت: برنامه من سه هدف دارد صیانت و تعالی هویت سبک زندگی ایرانی اسلامی، حمایت از اقتصاد هنر و فرهنگ‌پروری و  این سه هدف هفت عرصه را در برمی‌گیرد: هنر و ادبیات، مناسبات اقوام و موارد دیگر.

حمایت از محصولات فرهنگی و هنری و دیپلماسی فرهنگ و هنر مهم‌ترین محورهای برنامه صالحی

وی توضیح داد: با بررسی چالش‌های فراوان و فرصت‌های عرصه فرهنگ و هنر به ۱۴ مساله رسیدیم که این ۱۴ مساله به ۴۶ برنامه تبدیل شد. صیانت و تعالی هویت فرهنگی، حمایت از محصولات فرهنگی و هنری و دیپلماسی فرهنگ و هنر از مهم‌ترین محورهای این برنامه است. وزارت ارشاد هشت حوزه کاری دارد؛ حوزه حوزه دین، فرهنگ، سینما، رسانه، محتوایی فضای مجازی، بازی‌های یارانه‌ای، فعالیت‌های خارج از کشور و آموزش‌ها و پژوهش‌های فرهنگی.

او ادامه داد: بنده در این حوزه‌های هشت‌گانه در بخشی می توانم مدعی تخصص باشم و در بخشی آشنایی نه‌چندان اندک دارم. در چند دهه به طور پیوسته با اهالی هنر مانوس بوده‌ام. دغدغه‌های آنان را می‌شناسم و تلاش می‌کنم اهالی هنر چون اهالی فرهنگ در صدر بنشینند.

او در مورد برنامه ۴۶ گانه خود برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسته اول را بهبود کسب درآمد در این حوزه در زمینه اقتصاد مقاومتی نامید و گفت:اگر اقتصاد مقاومتی را به دانش‌بنیانی تعریف کنیم در حوزه فرهنگ و هنر این اتفاق راحت‌تر می‌افتد.  

وی پیشنهادهای برنامه خود در زمینه بهبود کسب و کار در زمینه فرهنگ و هنر را مانع‌زدایی و تمرکززدایی، تسهیل ساختاری و عرضه محصولات فرهنگی، افزایش سرانه فضاهای فرهنگی، توسعه زیرساخت‌های فروش محصولات فرهنگی به ویژه با توجه به ظرفیت فضای مجازی، در حوزه حمایت‌های اثربخش بحث معافیت مالیاتی و همچنین پوشش مناسب هنرمندان در زمینه بیمه برشمرد و افزود: معتقدیم بهبود کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر با جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی امید دور از دسترسی نیست.

تنوع قومی و زبانی بر اقتدار ایران می‌افزاید

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران  را رنگین‌کمان زیبایی از قومیت ها، مذاهب و فرهنگ های مختلف توصیف کرد  و  گفت: هویت‌گرایی ایرانی و اسلامی یکی از نقاط جدی است. اخلاق، خانواده، زبان و آداب و رسوم سنت‌ساز اجتماعی را جدی بگیریم و هویت‌های قومی را مورد توجه قرار دهیم. همه باید نقش و سهم خود را در این تنوع حفظ کنند زیرا تنوع قومی و زبانی اقتدار ایران را کم نمی کند بلکه بر آن می‌افزاید.

صالحی در ادمه بر تحکیم حقوق فرهنگی و  بر حق منزلت و امنیت و حق قومی و صنفی اهالی فرهنگی در ذیل حقوق شهروندی تاکید کرد و بر استقرار نظام مالکیت فکری معنوی و الحاق به کنواسیون‌ها با رعایت شرایط لازم، مجازات‌های وسیع و جدی برای افراد وارد شده به حریم مادی و معنوی دیگران و شفافیت و پایداری در مجازات ها اشاره نمود.

سرمایه ایران نفت نیست بلکه فرهنگ، هنر و دانش ایرانی است

 او در ادامه با اشاره بر محور فرهنگ و هنر افزود: باور کنیم که سرمایه ایران نفت نیست. سرمایه ایران فرهنگ وهنر و دانش ایرانی است. آنچه می‌ماند این است و آنچه می‌رود نفت است. با این باور دیپلماسی فرهنگی هم برای اقتصاد هم سیاست و فرهنگ ضرورتی اساسی دارد.  ما باید تلاش کنیم ارتباطات اصحاب فرهنگ و هنر را در دیپلماسی عمومی تقویت کنیم. جامعه‌ای که فرهنگ مقتدر و پویا داشته باشد به جهان نشان می‌دهد که امنیتش پایدار خواهد بود. ما باید تلاش کنیم ارتباطات اصحاب فرهنگ و هنر را در دیپلماسی فرهنگی و گفت ‌و‌ گو های دینی را در جهان و جهان اسلام تقویت کنیم و برای حضور محصولات ایرانی در بازارهای جهانی بکوشیم.

باید جلوی مداخلات غیرمسولانه و غیررسمی در وظایف وزارت ارشاد گرفته شود

وی با اشاره به سوالات برخی نمایندگان نیز گفت: این برنامه الزاماتی برای تحقق دارد. الزام اول ارتقای منابع مالی و انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. دوم، باید انتظارات متکثر و گاه متناقض را به هم نزدیک کرد. نمی‌توان از ارشاد انتظارات متناقض داشت. سوم، باید جلوی مداخلات غیرمسولانه و غیررسمی در وظایف وزارت ارشاد گرفته شود. این مداخلات به اعتبار و اقتدار نظام و حاکمیت ضربه می‌زند. نکته چهارم، ارتقای نقش حاکمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. ارشاد دستگاه منسجم حاکمیتی در حوزه اجرا در فعالیت‌های فرهنگ عمومی است. همه باید به آن توجه کنیم و شئون آن را مورد توجه قرار دهیم.

وی  راه رسیدن به این الزامات را  گفت و گو و مشارکت عنوان کرد و  با تاکید بر لزوم گفت وگوی اهالی فرهنگ و هنر با خود و با کنش‌گران اجتماعی، اصحاب دین و غیره توضیح داد: اهالی فرهنگی باید دغدغه‌های خود را عرضه کنند تا در این تعامل امکان رسیدن به راه حل به وجود آید. راه دوم مشارکت اصحاب فرهنگ و هنر و ادب ایرانی یعنی کانون مرکزی این تحرک است. ارشاد به تنهایی این میدان عظیم را نمی‌تواند بپیماید. امیدوارم ارتباط با دستگاه‌های فرهنگی فرصت این مشارکت را فراهم کند.

سیدعباس؛ صالحی فرزند حوزه و دانشگاه

او در پایان سخنان خود گفت: من سیدعباس صالحی فرزند حوزه و دانشگاه تمامی اعتبار خانوادگی و سرمایه وجودی‌ام را در کف گذاردم تا شاید سهمی در اعتلای دین و اخلاق و ارتقای فرهنگ و هنر ایران زمین داشته باشم.

او در پایان اظهار امیدواری کرد که با یاری خداوند نگرانی‌های فرهنگی مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، مراجع اعظام و علمای اسلام و اهالی فرهنگ را بشنود و  به نوید و قوت فرهنگی بدل سازد.