معاون اول رئیس جمهور
 وزارت فرهنگ ضعیف نه به سود جامعه است نه به سود نظام

به گزارش خبرنگار لیزنا، مراسم تودیع سید رضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و معارفه سید عباس صالحی وزیر جدید این وزارتخانه با حضور  معاون اول رییس‌جمهور و جمعی از اهالی، فرهنگ، ادب و هنر در تالار وحدت برگزار شد.

مدیریت فرهنگی در ایران به علت دخالت سلایق، سخت و پیچیده است

علی نصیریان، بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلوزیون و سینما به عنوان اولین سخنران مراسم در سخنانی در مورد سید رضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: صالحی امیری عید نوروز به دیدار من و چند هنرمند دیگر آمد و این اتفاق زیبایی بود. او در عملکرد و فعالیت های خود نشان می داد که توجه زیادی به فرهنگ و هنر دارد. سوای اقداماتی که در جهت مسایل فرهنگی و هنری انجام داد کارهای دیگری هم کرد؛ برای مثال ساخت خانه تئاتر تمام شد. او دلبسته به فرهنگ و هنر بود، متاسفم که او رفته است و امیدوارم آقای صالحی بهتر از او بتواند به هنر و فرهنگ این سرزمین کمک کند.

نصبریان در ادامه با تاکید بر لزوم توجه به هنرهای زنده مثل تئاتر که مانند موسیقی یا فیلم تکثیر پذیر نیست، بیان کرد: تئاتر روان، درون و روح انسان را جراحی می‌کند و تماشاگر شاهد آن است.

وی ادامه داد: ما فکر می کنیم فقط وزارتخانه هایی مثل نفت و صنعت مهم است.  هرچند این وزارتخانه ها مهم است  ولی فرهنگ و هنر هم اهمیت دارد اما متاسفانه در بودجه به آن توجهی نمی شود.

وی با اشاره بر توسعه فرهنگی کشور در چند سال گذشته، مدیریت فرهنگی در ایران را به علت وجود و دخالت سلایق بسیار، سخت و پیچیده عنوان کرد و انجام کار فرهنگی را وابسته به دلبستگی به فرهنگ دانست.

این هنرمند ادامه داد: بسترسازی برای ارائه و جلوبردن فرهنگ و هنر نیازمند مدیریت بوده و مدیریت فرهنگی در کشور ما با مشکلات زیادی مواجه است.

او با اشاره بر مساله جامعه و جوانان گفت: توسعه فرهنگی باید باعث خوشایند مسئولان ما باشد زیرا مردم اندیشمند شده اند و جامعه ما به لحاظ فرهنگی ترقی کرده است.

وی با اشاره بر وجود استعدادهای درخشان در شهرستان ها از مسئولان درخواست کرد که در مسائل فرهنگی فقط به تهران توجه نکنند واین جوانان  را دریابند و به آنها مجال و فرصت دهند.

نصیریان در پایان گفت: صالحی امیری در مدت کم وزیر بودندش کارهای زیادی کرد و امیدوارم صالحی نیز توفیق پیدا کند و ما نیز هر امری بود در اختیار او هستیم.

فرهنگ فراتر از سیاست است

در ادامه، فریدون عموزاده خلیلی نویسنده و رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، بیان کرد: ما اهالی قلم عادت داریم اولین مواجهه ما با آنچه که هم حرفه هم معیشت و هم عشق ما است سفید باشد. کاغذ سفید اولین مواجهه ما است. قضاوت کردن درباره یک وزیر و شخصیت اجرایی نگاه کردن به همان کاغذ سفید است. سخت است درباره کارنامه کسی که فقط 10 ماه مسئولیت داشته صحبت کنیم. فرهنگ یک امر ژرف است؛  پس برای اینکه شکوفایی یک حرکت فرهنگی را ببینیم نیاز به زمان داریم و در یک زمان ۱۰ ماهه باید ببینیم چه کارهایی انجام نشده است. کارنامه وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کارهایی که نکرده درخشان است.

او توضیح داد: ما اهالی فرهنگ همواره هراس داریم که بنویسیم یا ننویسیم، نوشته ما سانسور می شود یا نه، مجوز می گیرد یا نه،چاپ می شود یا نه، از کتابفروشی ها جمع می شود یا نه و  در این مورد صالحی امیری کارهای خوبی نکرد. سانسور نکرد، مجوز باطل نکرد، دستور جمع آوری نداد و همه اینها کارهای درخشان او ست.

او خطاب به صالحی امیری گفت: از شما ممنونیم که این آرامش و اطمینان را به اهالی قلم دادید و هراس آن ها را به آرامش بدل کردید.

وی در ادامه گفت: من شهادت می دهم بسیاری از کارهای نشر در این 10 ماه به اهالی نشر سپرده شد و سوء ظنی که به نهادهای غیردولتی وجود داشت از میان برداشته شد و اهالی نشر نه تنها در اجرا بلکه در سیاست گذاری هم شریک شدند. شهادت می دهم که  بزرگترین نمایشگاه ایران به تشکل‌های غیر دولتی سپرده شد و این کار درخشانی است که ظرفیت ها را شکوفا می‌کند. به همین دلیل اهل قلم و تشکل‌ها فعال شدند.

عموزاده خلیلی فرهنگ را فراتر از سیاست عنوان کرد و ادامه داد: فرهنگ جایگاه واقعی خود را یافت و ذیل سیاست قرار نگرفت. فرهنگ سیاست نیست. در این دوره فرهنگ بر جای خود نشست.

او در مورد سید عباس صالحی گفت: تردید ندارم که اگر این همه فعالیت انجام شد، دکتر صالحی هم همراه بودند و شکی نیست در دوره وزارت دکتر صالحی، شکوفایی نشر و اهالی قلم تداوم پیدا می‌کند.

وی ایجاد تشکل نویسندگان و روزنامه نگاران را آرزوی اهالی قلم عنوان کرد و با اشاره بر مشکلات موجود برای ایجاد این تشکل ها، اظهار امیدواری کرد با گفتمان فرهنگی صالحی و با ایجاد تعامل درست میان روزنامه نگاران و نویسندگان، این اتفاق بیافتد.

عموزاده خلیلی در پایان گفت: امیدوارم در پایان دوره صالحی کارنامه قابل قبولی از ایشان ببینیم.

صالحی را عادلِ عادل و صالحِ صالح می شناسیم

حجت الاسلام و المسلمین محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات با اشاره بر سابقه آـشنایی خود با صالحی امیری اظهار داشت: من با صالحی امیری بعد از پیروزی روحانی در دور اول در مرکز تحقیقات استراتژیک آشنا شدم، او پیشتر مسئولیت کتابخانه ملی را عهده دار بود و چیزهای زیادی را به ما یاد داد. وی در تحقبق، پژوهش و ژرف نگری در مسایل فرهنگی خبره است. وقتی هم که ضرورت اقتضا کرد به جای جنتی سکاندار وزارت فرهنگ شود این کار را پذیرفت. در این دوران کوتاه با کسانی همکاری کرد که افتخاراتی آفریدند و این امر ارزشمند بود.

دعایی سپس به سابقه آشنایی خود با سید عباس صالحی اشاره کرد و گفت: دکتر صالحی را برای اولین بار در جلساتی که با دردمندان  حوزه فرهنگ در دوران دولت دهم برگزار می کردیم دیدم و متوجه شدم که او نیازها را مطرح می کند. در دوره جنتی باز با وی مواجه شدم. ایشان را عادلِ عادل و صالحِ صالح می شناسیم

به گفته دعایی، صالحی در زمان مراجه وی از سوی ناشران در مواقع بروز مشکلات ایشان را یه سرعت می پذیرفت به صحبت ها گوش فرا میداد و با روشنگری پاسخ می گفت و به همین دلیل همه ناشران راضی هستند.

او اظهار امیدواری کرد صالحی نیز به مانند صالحی امیری از توانمندی افرادی که در دوره رئیس دولت اصلاحات فعالیت می کردند استفاده کند و تداوم این راه روشنگر و همراه با تعادل را باعث ایجاد امید و روحیه در اهالی فرهنگ دانست.

ما باید یک قانون، یک دولت و یک مجلس داشته باشیم

سید رضا صالحی امیری وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: باور دارم که دستگاه بزرگ فرهنگی برای حرکت به سوی آینده، به یک رویکرد همه‌ جانبه‌ نگر و استراتژیک نیاز دارد. ما نمی‌ توانیم جامعه را به‌شکل سلیقه‌ ای اداره کنیم. برای تداوم نظام فرهنگی، به سازوکاری به نام نقشه راه، چشم‌ انداز و برنامه عملیاتی که یک ضرورت حیاتی است، نیازمندیم.

صالحی امیری دستگاه فرهنگی را برای حرکت به سوی آینده، نیارمند استراتژی خاصی دانست که در آن سلیقه جای ندارد و تغییر مدیران نباید تغییر سیاست‌های کلی را ایجاد کند.

 او چشم‌انداز ثابت فرهنگی را یک ضرورت حیاتی عنوان کرد و گفت: من این برنامه را در وزارتخانه آغاز کردم. راه نجات ما عبور از روزمرگی است. باید فکر کنیم که در ده سال آینده، هر یک از حوزه‌ های فرهنگ و هنر کجا ایستاده‌اند؟ ما نیازمند عبور از مناسک به معرفت و همچنین از تکرار عادت به خلاقیت، عبور از باید ها به باورها، عبور از نظام رسمی به صنفی، عبور از مونولوگ به دیالوگ، عبور از جزایر مستقل و از نظام بسته به نظام باز، عبور از نگاه کوتاه و همچنین عبور از نظام کارگزار به سیاستگذار هستیم که باید به سیاست تبدیل شود.

او با اشاره بر درخشش خانه سینما و خانه موسیقی و خانه تئاتر در جامعه و واگذاری  اداره صندوق هنر به خود هنرمندان و  واگذاری  امور اجرایی نمایشگاه کتاب به صنف تصریح کرد:  وزارت ارشاد باید سیاستگذار باشد و نه کارگذار. نکته کلیدی عبور از تصدی‌گری است و عبور از نظام کمی‌گرایانه به کیفی‌گرایانه؛ این محورها باید عملیاتی شود.

صالحی امیری افزود: نمی‌توان مملکت را با حکومت محلی اداره کرد؛ بعد از مشکلی که برای هنرمند عزیز کشور، آقای ناظری (خواننده) در خراسان پیش آمد، من به سران سه قوه نامه نوشتم تا جلوی این اتفاق گرفته شود. مجرای کاری ما براساس تشدید جامعه نبود، بلکه براساس مقاومت بود. باید بدانیم اداره کشور فقط با یک دولت مرکزی ممکن است و لاغیر.

وی ادامه داد: به اعتقاد من باید رویکرد گفتگو داشته باشیم. نظام رفتار سلیقه‌ ای باید در کشور جمع شود و من در مدت کوتاه فعالیتم، اجازه ندادم کسی وارد عرصه فرهنگ و هنر شود. ما باید یک قانون، یک دولت و یک مجلس داشته باشیم.  برای کار فرهنگی باید محیط فرهنگی، آرام باشد. من در دوران تصدی خود در وزارت ارشاد به ۲۶ استان سفر کردم و از همه مسئولان و نمایندگان ولایت فقیه در استان‌ ها خواستم که بگذارند نظام فرهنگی حاکم و اوضاع فرهنگ، آرام باشد.

او  راه نجات کشور را گفتگو عنوان کرد و ادامه داد: ما باید از دوران تخریب،‌ انگ‌ زنی و شایعه عبور کنیم. باید گفتگوی فرهنگی با اصحاب فرهنگ و هنر شکل بگیرد. بپذیریم که همه در این ملک و سرزمین حق دارند و محترم هستند. باید این گفتمان فرهنگی را به رسمیت بشناسیم.

وی افزود: گفتمان فرهنگی یعنی به رسمیت شناختن دیانت و اخلاق فرهنگی. از این منظر وزارت ارشاد باید در همین مسیر گام بردارد. همه اقوام حق حیات دارند و ما نمی‌ توانیم یک‌ تنه دیگران را شبیه خودمان کنیم، زیرا شبیه‌ سازی فرهنگی در دنیای امروز غیر ممکن است. این دولت از مردم رأی گرفته است. بنابراین باید گفتمان اعتدال فرهنگی، به رسمیت شناختن عقلانیت، انسجام و دیانت فرهنگی را بپذیریم، زیرا این نوع گفتمان، در ذیل گفتمان مقام معظم رهبری است.

صالحی امیری در پایان گفت: من تلاش کردم که با تعامل با دستگاه‌های فرهنگی، قطار بزرگ فرهنگ و ارشاد را به حرکت در آورم و امروز آن را به دست برادرم سید عباس صالحی بسپارم.

مرجعیت قانونی حوزه فرهنگ باید از اقتدار کافی برخوردار باشد

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در سخرانی خود تاکید کرد که‌ با جابجایی وزیر فرهنگ، تغییری در سیاست های دولت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد نمی شود و وعده های رئیس‌جمهور در این حوزه دنبال خواهد شد.

وی گفت: آقایان صالحی امیری و صالحی دو همکار،  دو دوست و دو همفکر با سلایق مشترک بودند و تغییری در سیاست ها به وجود نخواهد آمد.

جهانگیری صیانت از فرهنگ را، در مرتبه اول، مستلزم بازشناسی دقیقی از مبانی جلوه های اندیشه های ادب و هنر ایرانی اسلامی دانست  و در مرتبه بعد بر لزوم  پیشگیری از گسست فرهنگی تاکید کرد و گفت که بار این دو مسئولیت سنگین بیش از آنکه بر دوش نهادهای رسمی حاکمیتی باشد، بر دوش اصحاب فرهنگ، هنر و اندیشه است و  تا به امروز در تاریخ ایران به خوبی انجام شده است و انجام خواهد شد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقتدار فرهنگ کشور در دست اصحاب فرهنگ و هنر است تصریح کرد: هر چه تولیدات فرهنگی ما به ریشه فکری ما نزدیک‌ تر باشد، قدرت فرهنگی ما بیشتر خواهد بود. توسعه کشور اتفاق نمی افتد مگر اینکه توسعه فرهنگی به وقوع بپیوندد و اقتصاد و سیاستی موفق خواهد بود که جهت دهی به آن توسط فرهنگ انجام شود. وقتی ما از قدرت فرهنگی صحبت می‌کنیم لازمه آن این است که تشکیلات قدرتمندی در بخش اداری وجود داشته باشد که این مسئولیت را به طور مطلوب اجرا کند. باید مرجعیت قانونی حوزه فرهنگ از اقتدار کافی برخوردار باشد. اگر نهاد متولی فرهنگ کشور ضعیف شود،  جامعه، فرهنگ، سیاست و اقتصاد کشور هم دچار مشکل می‌شود. وزارت فرهنگ ضعیف نه به سود جامعه است نه به سود نظام. ما باید به یک وزارت فرهنگ مقتدر فکر کنیم که سیاست گذار و داور باشد نه مداخله گر. تضعیف و تخریب فرهنگ از آن جا شروع می‌شود که به جای محوریت قانون، جهت گیری های شخصی و سیاسی حاکم می‌شود.

جهانگیری با اشاره بر چالش های مردم، وضعیت معیشت جامعه، وضعیت منطقه و رقبای گفت: اولویت اول کشور ما هم بحث اقتصاد است. البته بدان معنا نیست که فرهنگ از اولویت خارج شده است زیرا گاهی مسائل اقتصادی می‌تواند امنیت ما را نیز دچار مشکل کند.

معاون اول رئیس جمهور اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک موضوع جدی و پیچیده مطرح کرد و گفت: ما هر گاه موضوعات پیچیده را برای اهل فرهنگ بیان کردیم و  دغدغه خود را به آن‌ها منتقل کردیم، در حل آن مسائل موفق شدیم. مثلا وقتی محیط زیست دغدغه اهل هنر و فرهنگ شد،‌ به دغدغه مردم هم تبدیل شد.

او ادامه داد: اقتصاد مقاومتی باید به گفتمان غالب در جامعه تبدل شود و کسی جز اهل فرهنگ نمی تواند آن را به گفتمان غالب تبدیل کند.

وی ویژگی عمده اقتصاد مقاومتی را استفاده از ظرفیت درونی کشور عنوان کرد و ادامه داد:  آثار فرهنگی ما هم از جمله کتاب، موسیقی، تابلو، مجسمه و تئاتر هم جز تولیدات داخلی کشور هستند که اگر خوب حمایت شوند قابل عرضه در فضای بین‌المللی است.امیدوارم وزارت فرهنگ در دوره مسئولیت آقای عباس صالحی بتواند این راه را باز کند که وقتی بحث تعامل بین‌ المللی گسترده را مطرح می‌ کنیم، کالاهای فاخر فرهنگی ما قابل عرضه در نظام بین‌ الملل باشد.

جهانگیری در پایان گفت: با حضور عباس صالحی می توان گره های زیادی از این مسیر باز کرد. دولت هم نهایت حمایت خود را خواهد کرد که بتوانیم به اهدافی که رئیس‌جمهور در زمان تبلیغات انتخابات مطرح کردند دست یابیم.

فرهنگ بخشنامه ای و آمرانه نیست

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی اظهار کرد: اگر وزارت در جمهوری اسلامی با نگاهی دینی به معنای خدمت است، در حوزه فرهنگ و هنر دقیقا معنای خادم بودن دارد. به عنوان خادم اهالی فرهنگ، ادب و رسانه به این خدمتگزاری افتخار می کنم و این اغراق و تملق نیست.

صالحی فرهنگ را جان و روح ایرانی و هوای تنفس و زندگی انسان توصیف کرد و ادامه داد: آنها که تلاش می کنند این هوا سالم و عاری از آلودگی باشد، حق حیات اجتماعی دارند. اگر پزشکان طبیبان جسم هستند، اصحاب فرهنگ و هنر طبیبان روح هستند، اگر باید قدر پزشکان دانسته شود (که می شود)، باید قدر کسانی که در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه نیز تلاش می کنند، دانسته شود.

او فرهنگ را هوای پر نفس جامعه عنوان کرد و گفت:  این هوا را نمی توان گلخانه ای حفاظت و قطره ای تزریق کرد. این هوا باید به گونه ای باشد که همه به اندازه کافی از آن بهره مند شوند و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه باید در حفظ این فضا تلاش کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مفتخرم که چند دهه در میان اصحاب فرهنگ و هنر زندگی کرده ام، امروز هم این را توفیق الهی را نعمت خدادادی می دانم که بتوانم برای این افراد گامی بردارم.

او در ادامه تاکید کرد:  فرهنگ بخشنامه ای و آمرانه نیست.  فرهنگ، معاشرت، همدلی و هم نفسی است، از این رو می کوشم همدمی خوب برای اصحاب فرهنگ هنر و رسانه باشم و تلاش می کنم خاک پای کسانی باشم که می کوشند ورق کتاب قطور فرهنگ قطورتر شود.

صالحی افزود:  جان ایران با فرهنگ و هنر و ادب زنده است.: حیف است امروز تعریف دیگری از خود ارائه کنیم و نام ما با نام دیگری  قرین شود و فرهنگی که همیشه با تحمل، مدارا، معاشرت و دریچه های گشوده تعریف شده است با ایران هراسی از آن یاد شود. تنها به گذشته تاریخ وصل نیستیم و تنها از گذشته ارتزاق نمی کنیم، امروز فرهنگ، هنر، ادب و رسانه شاداب، زنده و پرتکاپو است.

وی در ادامه گفت: به جد مدعی هستیم که هیچ کالایی به اندازه فرهنگ و هنر جهانی نیست، چند دهه برای خودرو تبلیغ کردیم، اما جهانی نشدیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما چه اندازه برای فرهنگ و هنر خرج کرده ایم؟ درحالی که امروز ما را با سینمای مان، جوایز اسکار، موسیقی فاخر، تابلوهای نقاشی، هنرهای نمایشی پر شکوه و بارزترین شخصیت های آن از جمله علی نصیریان می شناسند.

وی در توضیح فرهنگ ایرانی گفت: فرهنگ ایرانی زنده، پرنشاط و پرتکاپو است و  ایرانی در طول قرن های متمادی با نفس فرهنگ و هنر زنده مانده و هر جریان مهاجمی را به خاک نشانده است. ما با ارتش خود نه تنها در مقابل هجوم دشمن ایستاده ایم بلکه مغولان را با فرهنگ و هنر زمین گیر کردیم.

صالحی افزود: اگر می خواهیم دارای امنیت و اقتصاد پایدار و سیاست مطمئن باشیم، این کاخ و بارو را بر نفت و سلاح بنا نکنیم، هرچند این دو نیز بی اهمیت نیست بلکه بر روی فرهنگ و ادب ینا کنیم.

وی ضمن قدردانی از خدمات سه ساله علی جنتی در دوره خدمت در وزارت ارشاد و تلاش های صالحی امیری، به چالش های زیاد حوزه فرهنگ اشاره کرد و کارهای بزرگ انجام گرفته در دولت یازدهم را معلول یک رویکرد جدی در فضای سیاست و فرهنگ یعنی سرنوشت مردم سالارانه دانست.

وزیر ارشاد در ادامه گفت: در دولت یازدهم با وجود اتفاقات خوب، سه چالش عمده کیفی و کمی در حوزه فرهنگ وجود داشت. چالش اول در این حوزه، تکثر نظر فرهنگی بدون قدر جامع است و استراتژی گفت وگو راه حل این چالش است.  بنابراین باید به سمت رفع سوء تفاهم ها حرکت کنیم زیرا نمی شود در میان میلیون ها نظر حرکت کرد و جامعه را در ابهام عملی قرار داد.

او ادامه داد: چالش دوم وجود ابهام در حوزه فرهنگی است. جامعه باید نسبت به حقوق خود آشنا باشد و حاکمیت از آن پاسداری کند، حق امنیت فکر، حق مالکیت فکر، حق هویت های قومی و زبانی حقوقی هستند که جامعه نسبت به آن ها حساسیت دارد.

وی شکاف های قومی و تمدنی را چالش سوم عنوان نمود و در ادامه بر سه فرصت موجود در این حوزه اشاره کرد و افزود: جهانی شدن فرهنگ و هنر ایران زمین، یک فرصت است و طی 100 سال گذشته در همه حوزه ها چنین فرصتی در اختیار نبود، امروز ایران در همه عرصه ها حرف برای گفتن دارد که این یک واقعیت اجتماعی است. فرهنگ امروز ایران، ارزش افزوده است که قابلیت مبادله در سطح جهانی دارد.

به نظر وی سینما، موسیقی، شعر، ادبیات کودک و نوجوان و تئاتر به عنوان حوزه هایی است که فرصت های زیادی را برای بیشتر دیده شدن ایران در اختیار دارند.

صالحی ادامه داد: فرصت دوم  وسعت کشوری شدن فرهنگ و هنر است. در چند دهه قبل، افراد برای فعالیت های هنری باید به تهران سفر می کردند، اما امروز جای جای ایران، فضای خلاقیت، فرهنگ و ادب است و به هر استانی که رفتم موجی از فعالیت های ادبی، هنری و فرهنگی وجود دارد. در حالی که قبلا تهران و یا سرای شاهان مهد فرهنگ بود.

او نسل جوان را فرصت سوم دانست و گفت: باید قدر جوانان دانسته شود زیرا این نسل می تواند تولید اشتغال و عرضه فرهنگ و هنر را متکثر کند.

 او یادآور شد که با وجود جدی بودن این چالش ها، امیدها کم نیست و در هیچ دوره ای از تاریخ ایران زمین، این سه فرصت با هم و یک جا وجود نداشته است.

صالحی در پایان تصریح کرد که می خواهد شنونده باشد تا با همراهی اهالی فرهنگ این راه را پیش ببرند.

 

گفتنی است در این مراسم حجت الاسلام جوادی پیام سید حسن خمینی، یادگار امام خمینی را به مناسبت مراسم تودیع سیدرضا صالحی امیری قرائت کرد. همچنین اجرای موسیقی از سوی ارکستر سمفونیک تهران و نیز خوانندگی حجت اشرف زاده از دیگر برنامه های این جلسه بود.