کد خبر: 30601
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 29 شهریور 1396 - 09:42

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد

واردات صنعت چاپ در دو سال گذشته 60 هزار تن کاهش داشت/ 10 هزار تن صادرات محصولات چاپی

منبع : لیزنا
 اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ روز سه‌شنبه 28 شهریورماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی چاپ  و با معرفی پیشکسوتان، واحد صنعتی نمونه و کارآفرین برتر جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.
واردات صنعت چاپ در دو سال گذشته 60 هزار تن کاهش داشت/ 10 هزار تن صادرات محصولات چاپی

به گزارش لیزنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ، این صنعت را نقطه عطف و فصل دوم زندگی بشری توصیف کرد و گفت: اگر کشف آتش را نقطه اول بدانیم، چاپ فصل دوم اتفاقات زندگی بشری را رقم می‌زند. با این اتفاق بزرگ، بشر وارد انقلاب علمی و اجتماعی و صنعتی بعد از رنسانس شد. بدون چاپ دانشگاه‌ها، مدارس و انقلاب‌های بزرگی همچون انقلاب فرانسه و روسیه، شکل نمی‌گرفت. چاپ فصل جدید انقلاب‌های اجتماعی و علمی بشر بود.

صالحی به بیان ارتباط صنعت چاپ با انقلاب های صنعتی دیگر پرداخت و افزود: صنعت چاپ با انقلاب صنعتی گره خورده و جزئی از آن و بخش مقوم آن شده است. با پدیدآمدن انقلاب الکترونیکی و مخابراتی، این صنعت با آن گره خورد. صنعت چاپ در ادامه روند تاریخی خود، با انقلاب چهارم بشری یعنی انقلاب دیجیتال پیوند درونی، عمیق، گسترده و پرلایه‌ای پیدا کرد.

او چاپ را کشف دوم و ماندگار بشر پس از آتش عنوان کرد و با بیان اینکه  چاپ ا به‌عنوان یک فرافرهنگ، فراهنر و فراصنعت جایگاه بسیار مهم، جدی و اساسی در همه حوزه‌های زندگی بشر دارد، ادامه داد: چاپ سه ضلع دارد. در حوزه فرهنگ، فرافرهنگ است و بخش جدی از تولید مستقیم و غیرمستقیم فرهنگ بر دوش چاپ قرار دارد. چاپ فراهنر است زیرا خلاقیت‌های زیباسازانه انسان در صنعت چاپ ظهور پیدا می‌نماید. چاپ فراصنعت و فرااقتصاد نیز هست.

چاپ ارزش مالی 800 میلیارد دلاری در جهان دارد

به گفته وزیر ارشاد چاپ ارزش مالی 800 میلیارد دلاری در جهان دارد و نقش آن به‌عنوان صنعت بسته‌بندی در تولید ارزش افزوده بر کالاهای اقتصادی و خدماتی چشمگیر است.

او حوزه چاپ را با 5هزار مجوز و ده‌ها هزار شاغل مستقیم و غیرمستقیم، یکی از نقطه‌های قابل‌توجه کشور در حیطه‌های هنر، فرهنگ، صنعت و اقتصاد دانست و گفت:  با تمهیدات صورت گرفته، شاهد روند نزولی واردات این صنعت و روند صعودی صادرات در صنعت چاپ ایران هستیم که اتفاق خوبی است، ولی کافی نیست.

وی تاکید کرد: برای رفع نیاز داخلی و حضور در فضای رقابتی صادرات، باید فرصت‌های از دست رفته را جبران و به خلق فرصت‌های جدید بپردازیم.

صالحی به کاهش 60 هزار تنی واردات صنعت چاپ در دو سال گذشته اشاره کرد و توضیح داد: در سال 1394، 144 هزار تن محصولات وارداتی ثبت شده که در سال 1395 به 84 هزار تن رسید. امروز به مرز 10 هزار تن صادرات محصولات چاپی رسیده‌ایم که می‌تواند نویدبخش باشد. برای تقویت این روند، باید به چاپخانه‌های داخل اعتماد کرد.

او تصریح کرد:  صنعت چاپ ما می‌تواند در منطقه حرف اول را بزند، چیزی که براساس سند چشم‌انداز از آن فاصله داریم. همچنین باید بتوانیم جای خود را در بازار رقابت جهانی باز کنیم که جهت رسیدن به این هدف، نیازمند رفع موانع کسب‌وکار و تولید، تسهیل و تنقیح قوانین و کمک‌های مجلس و دولت هستیم. در صنعت چاپ لازم است اصلاحات ساختاری صورت گیرد که در این زمینه از زمان وزارت دکتر جنتی، نامه‌نگاری‌ها آغاز شد و در زمان دکتر صالحی‌امیری ادامه پیدا کرد و کارگروه‌های مختلفی نیز تشکیل شد. نتیجه آن تنظیم متنی با‌ عنوان اصلاح آیین‌نامه است که در هیأت دولت مراحل نهایی را طی می‌کند.

وی این صنعت را از لحاظ تاثیرگذاری اقتصادی و صنعتی بسیار پردامنه دانست و اظهار امیدواری کرد تمهیداتی که در وزارت صنعت و معدن اتفاق می‌افتد، متناسب با شأن صنعت چاپ باشد تا بتواند ایران را متحول نماید.

استان تهران بیشترین میزان مشارکت در جشنواره را داشت

محمدحسن فکری، دبیر هفدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ آماری از برگزاری هفدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ ارائه داد و گفت: در بخش پیشکسوتان 120 پیشکسوت صنعت چاپ از کل استان‌ها به دبیرخانه معرفی شدند  که شامل 30 پیشکسوت از تهران، 80 پیشکسوت از استان‌ها و 10 نفر در بخش خلاقیت و نوآوری است.آثار چاپی ارسالی به دبیرخانه نیز در این دوره 320 اثر بود که به دقت از سوی داوران مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه مهرداد نباتچیان ، متولی شرکت آسانپک قزوین و برگزیده نمونه در بخش واحدهای صنعتی، صنعت چاپ را صنعتی فراصنعتی دانست و  درباره نیازمندی این صنعت در کارهای مختلف به طرح‌های توجیهی توضیح داد.

 وی برخی مشکلات و چالش‌های صنعت چاپ و نیز دغدغه‌های اهالی این صنعت در زمینه‌هایی مانند حمایت‌های دولتی، بیمه، مالیات و ... را بیان کرد.

سقایی بیانیه هیات داوران را خواند. به گفته وی مسابقات آثار چاپی برتر هفدهمین جشنواره صنعت چاپ کشور با فراخوان گسترده از ابتدای مردادماه سال جاری آغاز شد. در این دوره از مسابقات که در 4حوزه چاپ بسته‌بندی، چاپ نشر، چاپ تبلیغاتی و چاپ امنیتی برگزار شد تعداد 320 اثر فاخر به دبیرخانه جشنواره رسید، در این دوره از مسابقات تعداد آثار ارسال توسط مجموعه‌های صنعت چاپ کشور نسبت به دوره‌های قبلی به ازای هر شرکت کننده کاهش یافته که از لحاظ کیفی دقت نظر و حسن انتخاب شرکت کنندگان در انتخاب و ارسال آثار برگزیده را می‌رساند. همچنین تعداد آثار نسبت به دوره‌های گذشته کاهش و مشارکت استان‌ها 7 درصد رشد داشته است. استان تهران با 72 درصد بیشترین میزان مشارکت را داشت و استان‌های البرز، خراسان رضوی، اصفهان و فارس نیز در رده‌های بعدی بودند. از نظر فرایندی نیز چاپ افست با 97/63 درصد بیشترین سهم آثار را به خود اختصاص داد.

معرفی پیشکسوتان، کارآفرین و نوآور برتر این دوره از جشنواره

میر یونس جعفری از چاپ جامی، سید خلیلی سیدین افرمجانی از صحافی سیدین، سیدرضا کروبی از چاپ اختر شمال، خیراله محبوبی از چاپ کامل برچسب و رضا انصاری از لیتوگرافی ارغوان به عنوان پیشکسوتان استان تهران انتخاب شدند.

همچنین پیشکسوتان استان‌ها نیز عبارتند از: میرحسین مجابی از چاپ اتحاد، حسین ربیعی از چاپ اندیشه، حسین بیاتی از چاپ بیاتی، محمود ناظران‌پور از تدراکات چاپ، حسین زاهدنیا از چاپ زاهدنیا، صمد قلعه‌ای از چاپ سپهر، علی سنجری از چاپ سنجری، محمود خادم شمس از چاپ شمس ارومیه، ابراهیم عرب از چاپ نزاری و اسداله فلاحت پیشه از چاپ بازرگان.

با اعلام نظر هیات داوران، آقای نباتچیان از آسان پک قزوین به عنوان واحد صنعتی نمونه و آقای رستگار از شرکت رادسیس پوشش به عنوان نوآور برتر جشنواره شناخته شدند.

معرفی برگزیدگان مسابقات آثار چاپی هفدهمین جشنواره صنعت چاپ

براساس نظر هیات داوران این دوره از جشنواره  در بخش چاپ بسته‌بندی مهناز حسینی خیرآبادی از شرکت فام تک صنعت چاپ، حمیدرضا کشانی از شرکت صنایع لمینت و بسته‌بندی نفیس کارآفرین، امیرحسین رزاقی از چاپ بسته‌بندی فرارنگ آریا، کمال فتحی بیطرف از شرکت آرتا پلاست، محمدعلی آقایی‌زاده نیکجو از شرکت نقشینه چاپ تبریز، رضا منصوری از شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران، علیرضا سمیعی‌زاده از شرکت رایانه افق، سید احسان لاجوردی از شرکت چاپ رایانه افق، سید محمد معالج از شرکت چاپ دایره سفید، حسین حق‌شناس از موسسه مطبوعاتی همشهری، به عنوان برگزیدگان بخش چاپ نشر معرفی شدند.

 

در بخش چاپ امنیتی بر اساس اعلام نظر هیات داوران مهدی علیدادی از شرکت سهامی چاپخانه دولتی ایران و سید محمود سلیمانی وندآذر از سازمان تولید اسکناس و مسکوک به عنوان نفرات برگزیده و در بخش چاپ تبلیغاتی نیز امیر کشانی از مجتمع چاپ و بسته‌بندی ماتریس نقش‌آفرین، مجید شکوهی کتابچی از شرکت اندیشه ایده تابان و داریوش سرمدی از مجتمع چاپ سرمدی به عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: