کد خبر: 30710
تاریخ انتشار: دوشنبه, 03 مهر 1396 - 14:38

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

پیگیری 40 برنامه با شعار گفت‌وگو، حقوق و هویت فرهنگی در وزارت ارشاد

منبع : لیزنا
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پیگیری و اجرای 3 هدف، 9 مسئله و 40 برنامه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دولت دوازدهم با شعار گفت‌وگو، حقوق و هویت فرهنگی خبر داد.
پیگیری 40 برنامه با شعار گفت‌وگو، حقوق و هویت فرهنگی در وزارت ارشاد

به گزارش خبرنگار لیزنا، اولین نشست خبری سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب رسانه دوشنبه ۳ مهرماه در سالن همایش‌های این وزارتخانه برگزار شد.

سیدعباس صالحی ابتدا رسانه را به عنوان رکن چهارم دموکراسی دانست و در این نشست گزارشی از فعالیت‌های یک ماهه خود بیان کرد و گفت: مسئولان باید برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را بگویند تا اینگونه در معرض قضاوت قرار گیرند چرا که رسانه چشم بیدار و ناظر هوشیار مسئولان است.

وی ادامه داد: در این یکماه فصل اول کار من به برنامه‌ای معطوف شد که به مجلس شورای اسلامی ارائه کردم، معمولا مواجهه با برنامه‌های ارائه شده به مجلس به دو صورت است یا برای اخذ رای اعتماد یا برای عمل و اجرا که نگاه من این است که باید برنامه را برای عمل دید.

مشخص شدن اقدامات و برنامه‌هایی کامل از وزارت ارشاد تا پایان مهرماه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: بعد از رای اعتماد، در مرحله اول از مجموعه‌های مختلف نظرات اصلاحی مکمل (بدون تغییر روح برنامه) را دریافت کردیم و مستندسازی صورت گرفت که درنهایت پس از ویرایش نهایی به 3 هدف، 9 مسئله و 40 برنامه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم با شعار گفت‌وگو، حقوق و هویت فرهنگی رسیدیم.

وی با بیان اینکه این 40 برنامه در 3 دسته جای می‌گیرد، عنوان کرد: بسته اول هویت ایرانی اسلامی (شامل 2 مسئله و 9 برنامه)، بسته دوم تولید و مصرف فرهنگی، هنری و رسانه‌ای (شامل 4 مسئله و 19 برنامه) و بسته سوم مناسبات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای بین‌المللی (شامل 3 مسئله و 12 برنامه) است.

به گفته وی، کلید اقدامات این سه بسته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زده و به تمام معاونت‌ها، مدیریت‌ها و سازمان‌ها اعلام شده که آنها برنامه‌های خود را متناسب با این 40 برنامه ارائه کنند.

صالحی بیان کرد: امیدواریم از این مسیری که برای تحقق برنامه دولت دوازدهم طی می‌کنیم  به 3 تا 5 اقدام اساسی برای دوره 4 ساله فعالیت خود برسیم و امیدوارم تا پایان مهرماه برنامه‌ها و اقدامات ما کامل شده باشد.

وی با اشاره به اقدام دوم وزارتخانه در یکماه فعالیت عنوان کرد: ریاست جمهور در دولت یازدهم و دوازدهم تاکید داشتند که هر وزارتخانه در یک برنامه 100 روزه  برای اقداماتی که در آنجا رخ می‌دهد فراهم کنند از این رو ما هم یک برنامه 100 روزه در چندین حوزه را ارسال کردیم و به اجرای آن متعهد هستیم.

از بهبود فضای کسب‌وکار تا بهره‌گیری از مراکز استانی در بسته 100 روزه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این بسته 100 روزه گفت: بهبود فضای کسب‌وکار فرهنگی، هنری و رسانه‌ای؛ انتشار تمامی هزینه و بودجه فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در حوزه شفاف‌سازی (تمام قرارادهای حمایتی و کاری شفاف شوند و قرارداد پنهانی وجود نداشته باشد)؛ گفت‌وگوی فرهنگی و هنری و تشکیل دبیرخانه برای آن؛ تمرکززدایی دولتی جغرافیایی؛ حضور جدی‌تر و قاطع‌تر نمایندگان صنوف و تشکل‌ها و شوراهای سیاستگذاری؛ استفاده از مراکز استانی و شهرستانی در تصمیم‌گیری‌ها و غیره از جمله برنامه‌های مطرح شده در این بسته است.

وی با بیان اینکه شنیدن در اداره کشور بیشتر کمک می‌کند، ادامه داد: در مسیر اخذ مشورت‌های جمعی و فردی درحال حرکت هستیم و ضمن مصاحبه و تهیه گزارش از افراد پیشکسوت هر حوزه تاکنون گزارش‌های متعدد آنها را در جهت بهر‌ه‌مندی از نقطه نظرات در مسئولیت خویش و رفع مشکلات آن حوزه مطالعه کرده‌ام.

انسجام در ارشاد کم است

صالحی بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 10 حوزه فعالیتی هنری، فرهنگ، رسانه، فضای مجازی، وقف و منابع ملی، حمایت‌ها، دین و غیره دارد که شامل معاونت‌ها و سازمان‌های متعدد هستند به همین دلیل اقدام بعدی در راستای انسجام‌گرایی درونی وزارت است.

وی ادامه داد: این انسجام‌ها هم در درون هم در ارتباط هر حوزه با حوزه‌های دیگر و هم در سطح فراحوزه‌ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کم است. نگاه بنده این است که ماه اول را به شناسایی وزارت و تدوین و تنقیح برنامه خود برای وزارت اختصاص دهیم و ماه دوم را برای استقرار معاونت‌ها، مدیریت‌ها و مجموعه‌های مختلف.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: نه تغییر ارزش است و نه ثبات، بلکه برنامه و کارکرد ارزش است به همین دلیل گاهی در این برنامه کارکرد افراد جدید می‌آیند و گاهی هم ممکن است همان افراد قبلی به این برنامه‌ها نزدیک باشند و پرانرژی و با تجربه‌تر برنامه‌ها را پیش گیرند.

وی تاکید کرد: تلاش دارم صادق باشم و حرف نادرست نزنم، همچنین صداقت را فدای سیاست نکنم و با این نگاه پیش روم.

هیچ رفتار فراقانونی با هیچ استدلالی پذیرفته نیست

در ادامه نشست خبرنگاران سوالات خود را به ترتیب پرسیدند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط به یک سوال هرخبرنگار پاسخ جامع و مختصر داد.

وی درپاسخ به سوالی درباره برنامه وزارت برای لغو برخی کنسرت‌ها به ویژه در شهرهای مثل مشهدمقدس گفت: کشور را باید قانون اداره کند و قانون بد هم از بی‌قانونی بهتر است، هیچ رفتار فراقانونی‌ای با هیچ استدلالی پذیرفته نیست و این امر رویکرد و نگاه من است امیدوارم ضمن گفت‌وگوها به این اجمال برسیم که هیچ کار غیرقانونی حمایت نشود. لغو حتی یک مجوز هم اشتباه است، ما مسئولان باید مشکلات خود را باهم حل کنیم و مردم را گرفتار مسئله‌های خود نکنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی اینکه آیا قرار است این وزارت همانند دوره‌های قبل فقط به ارائه آمار بسنده کند و برای افزایش سطح کیفی فعالیت‌ها برنامه‌ای نداشته باشند، بیان کرد: فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای یک شاخص کالبدی و درونی و نرم‌افزای دارند که متاسفانه عمده شاخص‌های ما کالبدی هستند، درواقع به حوزه شاخص‌گذاری‌ها ورود پیدا نکردیم اما امیدوارم با رویکرد موجود و گفت‌وگوها به طرف شاخص‌های نرم‌افزارانه بیشتر حرکت کنیم.

اقتصاد مطبوعاتی ما گرفتار اختلال است

صالحی درباره اکران برخی فیلم‌های توقیف شده عنوان کرد: از آنجا که سازمان سینمایی باید برمبنای ساختاری تصمیم گیرد تشکیل یک کمیته برای بررسی این نوع فیلم‌ها ساختار سومی بود که شکل گرفت و این کمیته زمینه نمایش فیلم را با ساختارهای جاری مهیا می‌کند و در این راستا باید اصلاحات رفع شوند.

وی با اشاره به فیلم‌هایی که علیرغم اخذ مجوز ساخت اما مجوز نمایش و اکران را نمی‌گیرند، ادامه داد: برای رفع این مسئله باید فاصله بین شورای ساخت و شورای پروانه نمایش کمتر کنیم.

 

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره حمایت از نشریه‌ها و مطبوعاتی که امیدی به بقا ندارند، اظهار داشت: اقتصاد مطبوعاتی ما گرفتار اختلال است که عوامل درونی و بیرونی دارد، از یکسو فضای پرآشوب مجازی که رقیب رسانه‌های رسمی و حرفه‌ای ما هستند، از سویی افزایش رسانه‌های غیرحرفه‌ای و همچنین رقابت رسانه‌های بیرونی با رسانه‌های داخلی رسمی ما از جمله اختلالات هستندف لذا حوزه مطبوعات ما به اصلاح درونی و ساختاری‌تری احتیاج دارد  اما حمایت‌های فعلی قطع نمی‌شوند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: