کد خبر: 30912
تاریخ انتشار: دوشنبه, 17 مهر 1396 - 15:04

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

نشان و پوستر هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی رونمایی شد

منبع : لیزنا
آیین رونمایی از نشان و پوستر و تشریح برنامه های ویژه هشتادمین سالگرد تاسیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و آیین افتتاح نمایشگاه عکس منابع مرجع تخصصی جدید کتابخانه امروز(دوشنبه، 17 مهر ماه) برگزار شد.
نشان و پوستر هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی رونمایی شد

به گزارش خبرنگار لیزنا، این مراسم با حضور مظفر پاسدار شیرازی مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی کتابخانه ملی، روابط عمومی و امور بین الملل و غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی در محل این کتابخانه برگزار شد.

غلامرضا امیرخانی معاونت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با گرامیداشت نام و یاد محسن جعفری مذهب، عضو هیات علمی پژوهشکده سازمان اسناد و‌ کتابخانه ملی ایران که دیروز درگذشت، گفت: کلنگ تاسیس کتابخانه ملی از سال 75 به زمین زده شد و ساخت این بنای فرهنگی 8 سال به طول انجامید. با توجه به پروژه هایی مانند مصلی تهران که در ایران سال ها نهایی نمی شود، 8 سال زمان خوبی بود و ساخته شدن بنایی به این با شکوهی برای ما جای خوشحال و امیدواری دارد.

امیر خانی افزود: در کشور ما سوابق و نام‌ها خیلی زود فراموش می‌شوند و یا با انحلال یا ادغام سازمان‌ها، هویت‌ها آن ها بین می‌رود. بسیاری از گذشتگان ما که کارهای بزرگی در عرصه فرهنگی و نشر انجام داده اند امروز نامی از آنان باقی نمانده است. نام ناشران ما در شهرستان ها و در تهران بعد از فوت، فراموش می‌شود. اما کتابخانه ملی، به اعتبار ملی بودنش این بخت را داشته و دارد که هیچ ‌وقت تعطیل نشود و یا اسم آن تغییر نیابد. به پشتوانه قانون که این کتابخانه را موظف به نگهداری از منابع کرده است، کتابخانه ملی خاصیت نامیرایی دارد.

وی به ساختمان اولیه کتابخانه ملی اشاره کرد و گفت: ساختمان قدیم کتابخانه ملی که در سال 1316 افتتاح شده بود، بیشتر از اینکه یک کتابخانه ملی باشد، کتابخانه‌ای عمومی برای شهر تهران بود و حتی با عنوان کتابخانه ملی تهران یا کتابخانه فردوسی هم نامیده می شد. احتمالا در آن زمان مسئولیت‌هایی که الان کتابخانه ملی بر دوش دارد، مد نظر دایرکنندگان آن نبوده است.

معاونت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان زحمات مهدی بیانی، بنیانگذار و نخستین رییس کتابخانه ملی وهمچنین با یادآوری زحمات رئیس دولت اصلاحات در کلنگ زنی ساختمان جدید کتابخانه ملی در زمان ریاست این کتابخانه و سپس افتتاح آن در زمان ریاست جمهوری وی در سال 1383 و با اشاره بر خدمات  ایرج افشار بنیانگذار کتاب شناسی ملی  گفت: هرگز نام و تلاش‌های ‌ احداث کنندگان کتابخانه ملی فراموش نخواهد شد؛ از زحمات اولین رئیس کتابخانه ملی گرفته تا تمام مدیران و روئسای بعدی تا به امروز.

او درباره جایگاه سازمانی کتابخانه ملی در ایران توضیح داد: از سال 1369 کتابخانه ملی ایران با تصویب یک اساسنامه جدید از زیر مجموعه وزارت علوم خارج شد و به طور مستقیم زیر نظر ریاست جمهوری قرار گرفت. بر اساس قانون رئیس کتاخانه ملی حکم مشاور رئیس جمهوری را دارد و  بالاترین نشان سازمانی برای کتابخانه ملی در نظر گرفته شده است. بنای فعلی  کتابخانه ملی بی‌شک جزو 10 کتابخانه برتر دنیا به ‌شمار می‌آید.

او در مورد تلاش های سید رضا صالحی امیری در برپایی سالن اندیشگاه گفت: با تاسیس اندیشگاه که به همت صالحی امیری انجام شد، کتابخانه علاوه بر اینکه محل مطالعه کتاب است، به محل آمد و شد اندیشمندان نیز تبدیل شده است. ده ها نشست تخصصی در طول سال در اندیشگاه برگزار می شود که قابل تقدیر است.

امیرخانی در ادامه صحبت های خود به اقدامات این سازمان در عرصه ‌های بین ‌المللی اشاره کرد و افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایزان وجهه جهانی خوبی پیدا کرده است و در عرصه بین المللی نیز مورد توجه مقامات فرهنگی سایر کشورهاست.  اغلب  مقامات فرهنگی و سیاسی در سفر به ایران علاقمند به بازدید از کتابخانه ملی ایران هستند. قطعا این جایگاه 10 سال قبل برای کتابخانه ملی وجود نداشت.

در ادامه پاسدار شیرازی، مدیرکل حوزه ریاست روابط عمومی و امور بین الملل به بیان برنامه های کتابخانه ملی تا پایان سال پرداخت.

به گفته وی برنامه‌های خاص روز جهانی کودک که در حال برگزاری است، پاسداشت و تقدیر از اهدا کنندگان کتاب با رونمایی از مجموعه اهدایی دکتر فاضل از برنامه های کتابخانه ملی در مهر ماه؛ نمایشگاه نسخ خطی، برنامه های ویژه هفته کتاب و روز کتاب، کتابخانه و کتابدار از جمله برنامه های آبان ماه؛ رونمایی از یادمان اهداگران کتاب به کتابخانه ملی و برنامه های ویژه هفته پژوهش از برنامه های آذر ماه؛ برپایی یادمان محدث ارموی در دی ماه؛ آغاز برگزاری سلسله نشست های تخصصی چهار دهه دستاوردهای انقلاب که تا بهمن ماه سال بعد ادامه خواهد داشت، از برنامه های بهمن ماه و در نهایت برگزاری برنامه‌های پایانی سال از 5 تا 9 اسفندماه و رونمایی تاریخچه کتابخانه ملی، رونمایی از گزینه اسناد کتاب و کتابخوانی در ایران، رونمایی از فهرست مرقعات کتابخانه ملی و رونمایی از فهرست مهرهای کتابخانه ملی از برنامه های آخرین ماه امسال است.

در پایان این برنامه از پوستر هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی ایران رونمایی وهمچنین نمایشگاه عکس منابع مرجع تخصصی جدید کتابخانه و نمایشگاه تازه‌های نشر بین الملل در حوزه ایرانشناسی و اسلام‌شناسی افتتاح شد.

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: