پرونده بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات تهران بسته شد

به گزارش خبرنگار لیزنا، آئین اختتامیه بیست  و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات با حضور سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی شمخانی؛ دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، غلامعلی حدادعادل؛ رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حسین انتظامی؛ معاون امورمطبوعاتی و رئیس نمایشگاه مطبوعات درمحل مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد.

تدوین لایحه های قانون مطبوعات و خبرگزاری ها و سازمان نظام رسانه ای در دولت

در ابتدای این جلسه حسین انتظامی با تقدیر از فعالان رسانه ها و غرفه  داران در این دوره از نمایشگاه مطبوعات بخاطر ارائه تصویری کامل از رسانه های گفت: امسال سه گروه به ضیافت سالانه ما آمده اند؛ گروه اول مسئولان که در جهت قدردانی نمادین از تلاش های یکساله رسانه ها در نمایشگاه حضور یافتند. گروه دوم متخصصان و نخبگان که به واسطه جنبه های تخصصی نشریات در این ضیافت حاضر شدند و گروه سوم هم صاحبان واقعی رسانه ها و سرمایه سازان اصلی آنها یعنی مردم که رسانه ها مرهون حضورآنان و تعامل با آن ها هستند.

انتظامی ادامه داد: جمعیت بازدیدکنندگان این دوره از نمایشگاه در مقایسه با سال های قبل افزایش قابل توجهی داشته است که این موضوع وظیفه ما را نسبت به انجام رسالت خود سنگین  تر می  کند.

رئیس بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با اشاره بر نقش سیاستگذاری شورای هماهنگی تشکل های مدیریتی مطبوعات در نمایشگاه مطبوعات ازحضور هزار رسانه در ۶۰۰ غرفه در این نمایشگاه خبر داد.

او برگزاری نشست  های تخصصی را یکی از ویژگی  های نمایشگاه امسال عنوان کرد و توضیح داد: پیش از نمایشگاه، ما درخواست برگزاری ۳۰۰ نشست تخصصی را داشتیم که عمده آنها توسط رسانه ها در غرفه ها و همچنین تالارهای گفتگو برگزار شد؛ ولی در حین برگزاری نمایشگاه، نشست های تخصصی بالغ بر ۴۰۰ نشست شد.

وی گزاری اعتراضات مربوط به مؤسسات اعتباری را فرصت  سازی رسانه  ها برای آن ها دانست و گفت: رسانه  ها هم نشان دادند که محرم و شنونده اعتراض آن ها هستند.

انتظامی در ادامه گزارشی از عملکرد دولت در حوزه رسانه در چهار سال گذشته ارائه کرد و گفت: در حال حاضر بالغ بر ۸هزار عنوان رسانه وجود دارند که از این تعداد ۲ هزار و ۸۰۰ عنوان یعنی ۲۴ درصد کل رسانه ها، سایت های خبری هستند. این نسبت در ابتدای دولت یازدهم سه درصد بود. این مسئله نشان دهنده رویکرد دولت به تسهیل در فعالیت رسانه  ای در فضای برخط است.

او ادامه داد: در حال حاضر ۳۳ درصد از کل نشریات موجود را نشریات استانی، منطقه ای و محلی تشکیل می دهند. چهار سال پیش این عدد ۲۳ درصد بود و این به معنای رویکرد دولت در تشویق فعالان رسانه  ها برای فعالیت  های رسانه  ای در مناطق مختلف کشور، استان ها و همچنین محلات است. زیرا توسعه مناطق ما جز با توسعه رسانه  ای در آن مناطق امکان پذیر نیست.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد افزود: در حال حاضر ۳۹ درصد از رسانه  های کشور را رسانه های تخصصی و اختصاصی تشکیل می دهند. این نسبت چهار سال پیش ۲۵ درصد بود و نشانه  دهنده رویکرد عمومی دولت و هیأت نظارت بر مطبوعات در استقبال از ایجاد رسانه های تخصصی است.

به گفته انتظامی مطابق تکلیفی که در سند برنامه توسعه وجود دارد و با توجه به رویکرد دولت در اجرای این  قانون، تدوین دو لایحه در حوزه رسانه در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفته است؛ یکی قانون مطبوعات و خبرگزاری ها و یکی لایحه سازمان نظام رسانه ای.

او توضیح داد: در قانون مطبوعات و خبرگزاری  ها که بخش عمده ای از آن در هیأت دولت تصویب شده، پیش از این قوانین افتراقیِ حقوقی در نظر گرفته شده بود و برای مطبوعات و رسانه ها جرم های خاص پنج  گانه از جمله جرایم مربوط به هتک حرمت، نقض حریم خصوصی، نقض امنیت ملی، توهین به مقدسات و افشای اسناد محرمانه دولتی، تعیین شده بود و مابقی موارد به عنوان تخلف در دستور کار قرار می گرفت. قانون سازمان نظام رسانه ای که در دستور کار دولت جدید است، رابطه بین روزنامه  نگاران را تبیین می  نماید. در مسیر تدوین این قانون تلاش شد تا نظرات موافقین و مخالفین جمع آوری شود.

او از دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه  ها درخواست کرد  که در هفته پیش  رو جلسه  ای را با حضور موافقان و مخالفان این قانون تشکیل دهد تا دولت هم در فرآیند بررسی لایحه پیشنهادی از نظرات آن ها استفاده کند.

انتظامی در پایان از تشکیل قریب  الوقوع دادگاه  های حل اختلاف در حوزه رسانه با مساعدت قوه  قضائیه در جهت پرونده  زدایی در زمینه فعالیت  های رسانه  ای خبر داد.

آمادگی فرهنگستان ادب برای برگزاری دوره های تخصصی درست نویسی در مطبوعات

غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی یکی از برکت های نمایشگاه مطبوعات را در پنج سال اخیر را توجه ویژه به موضوع زبان فارسی در مطبوعات و پاسداشت آن عنوان کرد.

 حداد عادل زبان را ابزار اصلی کار رسانه ها و توجه و اهتمام به درست نویسی را یکی از بایستگی های مهم در کار مطبوعاتی دانست و گفت: همانطور که شخصیت هر فرد در سخن گفتن او آشکار می شود، فرهنگ یک ملت هم در زبان و ادبیات آن ملت آشکار می شود. رابطه مستقیمی بین اقتدار ملی با اقتدار زبان و ادبیات یک ملت وجود دارد و هر چه انضباط زبانی بیشتر باشد، انضباط فکری هم بیشتر است. علاوه بر این، هویت ملی نیز به حفظ زبان و پاسداری از ادبیات فارسی بستگی دارد.

او با اشاره بر همکاری خوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور مطبوعاتی این وزارتخانه ادامه داد: در این پنج سال با تجربه ای که هر سال به دست آورده ایم، موازین داوری را بهتر کرده ایم و هر سال هم قدم تازه برداشته ایم

رئیس فرهنگستان زبان و ادب از آمادگی این فرهنگستان برای برگزاری دوره های تخصصی درست نویسی در مطبوعات در رسانه ها خبر داد.

حداد عادل در پایان سخنان خود از نسبت دادن برخی لغات در فضای مجازی به عنوان واژگان مصوب از سوی فرهنگستان انتقاد کرد و افزود: از رسانه ها تقاضا دارم تا به فرهنگستان کمک کنند تا دستاوردهای صحیح آن به اطلاع مردم رسانده شود.این کار کمک به یک شخص یا موسسه نیست بلکه کمک به زبان فارسی است که هویت ملی کشور ایران را پاسداری می کند و پرچم فرهنگ ایرانی در همه جهان و در همه تاریخ ما بوده است.

باید به تیز شدن تیغ رسانه ها برای مقابله با فساد کمک کنیم

علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی  در سخنرانی خود از وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی و مجموعه رسانه های کشور که با تلاش و حضور فعال خود موجب شکل گیری و غنای بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات به عنوان رخداد فرهنگی و رسانه ای منحصر بفرد شدند سپاسگزاری کرد.

شمخانی با اشاره بر اینکه دو بار در این نمایشگاه حضور یافته است، گفت: از همه رسانه های مسئول و متعهد کشور که در طول سال های پر فراز و نشیبی که پشت سر گذاردیم، همکار و همراه تاثیر گذار و ارزشمندی برای نهاد امنیت ملی کشور بودند سپاسگزاری و قدردانی می کنم و امیدوارم که با تداوم این همکاری به ما بیش از گذشته برای خدمت گذاری به ملت شریف ایران مساعدت داشته باشند.

او حضور خود در این مراسم  را تداعی کننده ارتباط میان رسانه و امنیت ملی عنوان کرد و گفت: شعار بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در سال جاری «رسانه های آزاد، انسجام اجتماعی، پیشرفت ملی» تعیین شده است وماهیت این شعار واجد اشارات روشنی از ارتباط رسانه و امنیت ملی است.

وی یکی از اصلی ترین مولفه های تقویت ساختار سیاسی و هم سو کننده مجموعه منابع برای تحقق اهداف راهبردی در یک کشور را انسجام اجتماعی دانست و توضیح داد: توسعه، تعالی و پیشرفت بدون وجود انسجام اجتماعی امکان پذیر نیست چراکه فقدان انسجام اجتماعی به هدر رفت مهمترین منبع و موتور محرکه پیشرفت یعنی سرمایه های انسانی منجر خواهد شد. در جامعه ای که امکان تعالی سرمایه های انسانی فراهم نباشد نمی توان به شکل گیری انسجام اجتماعی امیدوار بود؛ زیرا عقب ماندگی و جهل اجتماعی مهمترین مانع برای ایجاد انسجام اجتماعی است. انسجام بر پایه رویکرد و منافع جمعی شکل می گیرد و تا زمانی که آحاد جامعه در مسیر تعالی قرار نگیرند، هویت ملی و شناخت کافی نسبت به منافع ملی ایجاد نخواهد شد.

شمخانی با بیان اینکه بدون گفتگو، مفاهمه و اقناع سازی نمی توان به ایجاد بستر تعالی در جامعه امیدوار بود، افزود: امر ونهی در پاره ای موارد می تواند موجب شکل گیری آرامش و نظمی تصنعی در جوامع شود اما به طور قطع تعالی سرمایه های انسانی را بدنبال نخواهد داشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی رسانه ها را محور و پیشران اصلی برای ایجاد فضای گفتگو و تعالی و زمینه ساز نشاط و انسجام اجتماعی دانست و به عنوان فردی که به موضوعات سیاسی، دفاعی و امنیتی اشراف دارد گفت: بدون ارایه تعریف مشخص از مسئولیت های متقابلی که حاکمیت و رسانه نسبت به یکدیکر دارند نمی توان زمینه ایفای نقش حداکثری رسانه ها در حوزه تامین منافع ملی را فراهم نمود.

به اعتقاد وی به میزان کاهش اصطکاک دولت وحاکمیت با رسانه ها و واگذاری امور نظارت بر تخلفات حرفه ای رسانه ها به نهادهای صنفی حرفه ای و مسئولیت پذیر اعتماد متقابل میان حاکمیت و رسانه ها تقویت خواهد شد و با رشد سرمایه اجتماعی و سپس انسجام اجتماعی شاهد تقویت مولفه های امنیت ملی خواهیم بود و این حرکت ضمن این که آزادی مسئولانه رسانه ها را شکل می دهد از امنیتی شدن حوزه فرهنگ که قطعا ضد انسجام اجتماعی و به تبع آن ضد امنیت ملی است جلوگیری خواهد کرد.

شمخانی مسئولیت شناسی و مسئولیت پذیری را جزء لاینفک ایجاد این شرایط است عنوان کرد که بخش مهمی از آن به رسانه ها و نهادهای صنفی و حرفه ای مرابط با آن مربوط می شود و تاکید کرد که در این مسیر رسانه ها باید نشان دهند مراد آن ها از آزادی، ولنگاری و هرج و مرج نیست و باید بلوغ سیاسی و رسانه ای و تخصصی آن ها  را بیش از گذشته به منصه ظهور برسانند.

او بر نقش رسانه ها در رفع موانع پیشرفت اقتصادی و مبارزه با فساد اقتصادی اشاره کرد و ادامه داد: فساد اقتصادی مهمترین عامل کاهش سرمایه اجتماعی و مانع اصلی رشد و پیشرفت اقتصادی است. ریشه های شکل گیری و خانه نشین شدن فساد در عدم پاسخگویی، عدم شفافیت، دور زدن قانون، رانت اطلاعاتی، برخوردهای سلیقه ای و تبعیض آمیز وباند بازی و فامیل سالاری است.

او تاکید کرد: زبان رسانه برای مبارزه با فساد اثبات شده با رعایت قانون و اخلاق نباید دچار لکنت شود. این روند ایجاد بازدارندگی خواهد کرد و به افزایش هزینه فساد و نا امن شدن فضا برای مفسدین کمک می کند. همه باید به تیز شدن تیغ رسانه ها برای مقابله با فساد کمک نماییم و همه ابزارهای قانونی را برای ایفای نقش فعال و پیشروی رسانه ها در مقابله با فساد بکار بگیریم. رسانه ها باید بتوانندبا اقتدار کامل ضمن برخورداری از امنیت بیان، امنیت قلم و امنیت شغلی به مسئولیت خود در چارچوب قانون عمل کنند.

 او تصریح کرد: در طول ۴ سال گذشته همه تلاش خود را برای ایجاد فضای مفاهمه با مجموعه رسانه های کشور و همکاری مشترک برای صیانت از ارزشها، منافع و هویت ملی و ایجاد زمینه های تعالی در حوزه های سیاسی، اجتماعی،  فرهنگی و اقتصادی مصروف نموده ایم و راه طولانی و پر فراز و نشیبی نیز در پیش داریم.

معرفی رسانه های برتر و غرفه های فعال

فرهنگستان زبان و ادب فارسی در اختتامیه نمایشگاه مطبوعات برندگان نهایی پنجمین جایزه درست نویسی را اعلام کرد.

1 . روزنامه های سراسری

-روزنامه همشهری رتبه اول شناخته شد.

-روزنامه شهروند و ایران، مشترك رتبه دوم شدند.

-روزنامه قدس و كیهان نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.

2. روزنامه های استانی

-خبر جنوب رتبه اول شناخته شد.

-اصفهان امروز رتبه دوم شناخته شد.

3.روزنامه های ورزشی

-خبر ورزشی رتبه اول شناخته شد.

-گل رتبه دوم شناخته شد.

4.خبرگزاریهای تخصصی

- دفاع مقدس رتبه اول شناخته شد.

-تقریب و بین المللی قرآن (ایكنا) مشترك رتبه دوم شدند.

5.خبرگزاری های عمومی

- مهر رتبه اول شناخته شد.

- دانشجویان ایران (ایسنا) و كار ایران (ایلنا) مشترك رتبه دوم شدند.

- خبرآنلاین شایسته تقدیر شناخته شد.

6. پایگاههای خبری

-دیار میرزا رتبه اول شناخته شد.

- اقتصاد آنلاین و شفقنا مشترك رتبه دوم شدند.

- 598 و افكارنیوز شایسته تقدیر شدند.

7. نشریات فرهنگی اجتماعی

- كرگدن رتبه اول شناخته شد.

- زنان امروز رتبه دوم شناخته شد.

8. نشریات با موضوع افزایش سواد علمی جامعه

- شهركتاب رتبه اول شناخته شد.

- صبح زندگی رتبه دوم شناخته شد

شورای هماهنگی تشکل های مدیریتی مطبوعات با تقدیر از تمامی رسانه های حاضر در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، بعد از بررسی فعالیت های غرفه های مختلف حاضر در نمایشگاه، و امتیاز بندی بر اساس شاخص های منتشرشده قبل از آغاز نمایشگاه، رسانه های برتر را در 10 گروه شرکت کننده به شرح زیر اعلام نمود:

در گروه نشریات استانی و منطقه ای، غرفه نشریه پیام عسلویه به مدیرمسئولی  مازیار هوشمند به عنوان غرفه برتر اعلام شد.

در این گروه همچنین رسانه های زیر به عنوان رسانه های فعال اعلام شدند «مردم کویر، همدان پیام، تیتر یک نجف آباد، هزاردستان، اتفاقیه خراسان شمالی، سپهر غرب، هاناخبر، به فکر شهر، خزر آنلاین» در گروه نشریات کودک و نوجوان، غرفه نشریه نبات به مدیر مسئولی  مجتبی سادات به عنوان غرفه برترو غرفه های «داروگ و رشد کودک» به عنوان غرفه فعال معرفی شدند.

در گروه دین و اندیشه به طور مشترک به خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) به مدیرمسئولی  حمید فرزام و خبرگزاری تقریب به مدیرمسئولی رضا شاکری به عنوان غرفه برتر و غرفه های «پایگاه همکاری های خبری شیعه(شفقنا) و خبرگزاری شبستان،خبرگزاری حوزه، خبرگزاری رسا و نشریه آموزه های قرآنی» به عنوان غرفه های فعال اعلام شدند.

در گروه فرهنگی هنری مجله موفقیت، به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی  احمد حلت به عنوان غرفه برتر شناخته شد.

همچنین غرفه های «هنر آنلاین، تئاتر ایران، اندیشه پویا، شما نیوز، فرتاک نیوز، لیزنا، مشق تندرستی، هنر و تجربه، عصر زمان، پیشخوان، قلمیاران پویا اندیش، چمدان» به عنوان فعال اعلام شدند.

در گروه تخصصی و اختصاصی، پایگاه خبری سلامت آنلاین به مدیر مسئولی  کوروش اسعدی بیگی به عنوان غرفه برتر اعلام می شود.

همچنین غرفه های «وبدا، دنیای هوادار، ساروس، آهن و فولاد، دنیای عکس و گرافیگ، کانون، سرآمد کیفیت» به عنوان غرفه های فعال اعلام شدند.

در گروه خانواده، غرفه خانواده سبز به صاحب امتیازی هرمز شجاعی مهر به عنوان غرفه برتر شناخته شد.

و غرفه های «تگ، شاهد جوان، نابغه، پیشخوان پیشگیری، پیک توانا، خانواده، ساناز و سانیا» به عنوان فعال می شوند.

در گروه سیاسی اقتصادی غرفه پایگاه خبری پارسینه به مدیر مسئولی فریماه شیخ الاسلامی به عنوان غرفه برتر و غرفه های « جماران، جامعه خبر، مهر نامه، تجارت جنوب، اقتصاد آنلاین، تین، اقتصاد و بانک ایران، رویداد 24، خبرنامه دانشجویان ایران، روبه رو، افکارنیوز، تدبیر 24» به عنوان غرفه فعال معرفی شدند.

در گروه روزنامه ها، به طور مشترک روزنامه های شهروند به مدیر مسئولی  عبدالرسول وصال و روزنامه شهرآرا به مدیر مسئولی مجید خرمی به به طور مشترک عنوان غرفه برتر شناخته شدند و روزنامه های « اصفهان زیبا، مستقل، صبا، هفت صبح، عصر اقتصاد، 19دی» به عنوان غرفه های فعال شناخته شدند.

در گروه خبرگزاری ها، خبرگزاری دفاع مقدس به مدیرمسئولی  مجید هاشمی دانا غرفه برتر وخبرگزاری های « دانشجویان ایران(ایسنا)، دانشجو، مهر، برنا» به عنوان غرفه فعال اعلام شدند.

در بخش موسسات مطبوعاتی، موسسه مطبوعاتی صمت به مدیریت ناصر بزرگمهر به عنوان غرفه برتر و غرفه های «گروه رسانه های دانشگاه آزاد، خبر، سپید» به عنوان غرفه فعال اعلام شدند.