کد خبر: 31452
تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 آبان 1396 - 20:42

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

اختتامیه سومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات برگزار شد

منبع : لیزنا
در اختتامیه سومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات برگزیدگان جایزه ملی مرحوم عباس حری، پوری سلطانی، و نورالله مرادی مشخص شدند و از برنگان مسابقه دانشجویی «خواندن، دانستن، توانستن» تقدیر شد.
اختتامیه سومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات برگزار شد

 به گزارش لیزنا، اختتامیه سومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات بعد از ظهرروز دوشنبه 15 آبان ماه در تالار قلم کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

نورالله مرادی در ابتدای برنامه ضمن یادی از مرحوم پوری سلطانی بیان کرد: سه واقعه مهم کتابداری ایران در اواسط دهه 40 رخ داد که شامل فعالیت انجمن، تاسیس مرکز خدمات و راه‌اندازی مقطع کارشناسی ارشد کتابداری بود.

وی ادامه داد: ما از کتابداری سنتی وارد دوره مدرن شدیم و در این راه افراد زیادی تلاش و زحمت کشیده‌اند؛ کتابداران جوان باید بدانند که راهی که انتخاب کردند سخت است و به تلاش‌های زیادی برای رسیدن به موفقیت احتیاج دارد.

مرادی هدف کتابداری را کتابخانه‌ها و ارائه خدمات آنها به مخاطبان دانست و اظهار داشت: کتابداری به عنوان یک موضوع، حرفه و کار، تابع نظام آموزشی، نظام تحقیقات و نظام بازار نشر است.

در ادامه فریبرز خسروی، رییس انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران عنوان کرد: بعد از پایان اختتامیه، انجمن مشتاق رهنمودها، نقدها، گرفتن اشتباهات، تشویق‌ها و مددهای شما است و امیدواریم شایسته پاسخگویی به این اشتیاق شما باشیم.

 بهتر است برای کنگره چهارم علوم اطلاعات فراخوان تعیین شود

سعید رضایی شریف‌آبادی دبیر علمی سومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات نیز به ارائه پیشنهادهای خود برای دوره‌های آتی کنگره پرداخت و گفت: بهتر است برای کنگره چهارم فراخوان داشته باشیم تا در آن به ایده‌های جدید برسیم، درواقع هم نشست فراخوان داشته باشیم و هم بتوانیم از افراد تازه و بیشتری به عنوان اعضای نشست‌ها در ارائه خدمات استفادده کنیم.

وی درباره پیشنهاد دوم خود بیان کرد: اعضای نشست‌های برگزار شده طی دو روز برگزاری کنگره چند بند مهم و اساسی از نشست خود را مطرح کنند تا پس از نظرخواهی درباره آنها، در بیانیه پایانی این بندها را بیاوریم و سپس بیانیه کنگره را منتشر و به مراکز مختلف ارسال کنیم.

 صحبت از کتاب هیچگاه تکراری نمی‌شود

محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز از دیگر سخنرانان مراسم اختتامیه بود که درباره اهمیت موضوع کتاب، کتابخوانی و کتابداری اظهار داشت: هرقدر که از کتاب صحبت شود ارزشمند است و تکراری نمی‌شود، هرچند در همه مکاتب و مذاهب اهمیت کتاب مطرح شده اما هیچکدام مثل اسلام نیستند، درحقیقت معجزه اسلام با همین کتاب است.

وی با اشاره به باغ کتاب و تاکید بر افزایش راه‌های تشویق افراد به مطالعه عنوان کرد: باغ کتاب با 70هزار متر فضای مسقف و 700 هزار عنوان کتاب، بزرگترین فروشگاه کتاب در دنیا است. در حوزه کاری خود در شهرداری تمام کتابخانه‌ها را تجمیع کردم و هم اکنون 400 کتابخانه داریم که البته هنوز کم هستند چرا که ارتفاع فرهنگ به ارتقای مطالعه است.

 اعلام اسامی برندگان مسابقه خواندن و دانستن

در ادامه مراسم برندگان مسابقه «خواندن، دانستن، توانستن» توسط داوران معرفی شدند. شرایط این مسابقه به این صورت بود که کسانی که 8 کتاب در سال گذشته خواندند اسامی کتاب‌های خود را اعلام کردند و داوران از همان کتاب‌ها از آنها سوال پرسیدند. شرکت‌کنندگان شامل 7 نفر از دانشگاه الزهرا، 2 نفر از دانشگاه تهران، 2 نفر از دانشگاه خوارزمی و 3 نفر از دانشگاه علامه طباطبایی بودند.

به 3 نفر نخستی که در این مسابقه بالاترین امتیاز را داشتند از طرف انجمن کتابداری و اطلاع رسانی، و به تمام شرکت کنندگان ازسوی موسسه عصر توسعه دانش جوایزی اهدا شد. همچنین سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به تمام شرکت کنندگان دانشجو بن کتاب برای خرید از باغ کتاب اهدا کرد.

نفرات اول تا سوم به ترتیب زینب سلیمانی از دانشگاه تهران، سحر میر عظیمی از دانشگاه الزهرا و نگار گلستانی از دانشگاه علامه طباطبایی معرفی شدند. آیسان پژوهان فر از دانشگاه الزهرا، غزاله منصوری از دانشکاه الزهرا، فاطمه سیری از دانشگاه خوارزمی، آیلار اسماعیلی از دانشگاه تهران، محدثه احمدی از دانشکاه علامه طباطبایی، عاطفه عشاقی از دانشگاه خوارزمی، ملیکا خرم شکوه از دانشگاه الزهرا، فهیمه علی عسگری از دانشگاه الزهرا، یگانه محمودی از دانشگاه علامه طباطبایی، نجمه جوان بخت از دانشگاه الزهرا، و فرانک عباس زاده از دانشگاه الزهرا به عنوان بقیه شرکت کنندگان در مسابقه اعلام شدند. خانم‌ها بیگ زاده و زرگر به خاطر زحمات بسیار نیز مشمول دریافت یک عدد کارت هدیه شدند.

در حین اعلام اسامی منتخبان و برگزیدگان سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به هر 16 دانشجو بن کتاب 200 هزارتومانی برای خرید از باغ کتاب اهدا کرد.

در ادامه برگزیدگان جوایز ملی پوری سلطانی؛ برای بهترین اثر حرفه ای در حوزه علوم اطلاعات، جایزه ملی نورالله مرادی؛ برای بهترین اثر حرفه ای در حوزه اطلاعت آرشیوی و جایزه ملی عباس حری؛ برای بهترین اثر در مطالعات نظری حوزه علوم اطلاعات معرفی شدند.

خبرنگار : محیا معصومی
librarian
|
Iran
|
1396/08/22 - 13:20
0
1
سلام و خدا قوت
بخش مسابقه ایدا ها چی شد؟
فکر می کردیم مهمترین بخش کنگره، بخش ایده ها باشد. اما صحبتی از نتایج بررسی نشد
خالقی
|
Iran
|
1396/08/16 - 11:27
0
2
درود
و سپاس از تمامی دست اندرکاران برگزاری سومین کنگره متخصصان علم اطلاعات.
برای کنگره بعدی شاید بتوان موضوع اخلاق حرفه ای را هم در برنامه ها گنجاند.
شاد باشید
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: