کد خبر: 31989
تاریخ انتشار: شنبه, 11 آذر 1396 - 14:28

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

کتابدار خوب، کتابخانه موفق(5)

مژگان حمیدپور: مردم کتابداران را امین خود می‌دانند

منبع : لیزنا
 مژگان حمیدپور، مسئول کتابخانه شقایق اعتقاد دارد که کتابخانه ها بهترین مکان برای آسیب شناسی جامعه و تعامل با مردم هستند.
مژگان حمیدپور: مردم کتابداران را امین خود می‌دانند

به گزارش خبرنگار لیزنا، مژگان حمیدپور، مسئول کتابخانه شقایق از سال 1378 کار خود را در کتابخانه ها آغاز کرده است. او ابتدا در کتابخانه شهید رجایی خدمت کرده و از سال 1390 کار خود را در کتابخانه شقایق ادامه می دهد.

 

 او در مورد کار در کتابخانه ها گفت: دوران تحصیل که به کتابخانه مراجعه می کردم محیط آن را به دلیل آرامش آن و همینطور به عنوان مکانی فرهنگی برای ارتباط و تعامل با مردم بسیار دوست داشتم. در آن زمان اصلا تصور نمی کردم که روزی خودم در این مکان مشغول به کار شوم.

حمیدپور در توصیف کتابخانه ها بیان کرد: از نظر من کتابخانه مکانی زنده و پویاست. محلی است که دائما مردم با آن تعامل دارند و می توان در این محیط به خوبی با مردم و جامعه ارتباط پیدا کرد.

 

این کتابخانه در منطقه رسالت (شمیران نو) واقع شده است.

کتابخانه شقایق در سال 1384 و در 465 متر ساخته شده است. سال گذشته به دلیل نشستی که ساختمان قبلی کتابخانه داشت نهاد کتابخانه ها ساختمان آن را تعمیر و به خوبی بازسازی کرده است.

به گفته حمیدپور پس از بازسازی ساختمان کتابخانه، عضویت در آن بسیار افزایش داشته است.

 

پایگاه اصلی کتابخانه یعنی بخش مرجع، بخش کودک و بخش مربوط به کتاب های بزرگسالان بیش از 14 هزار و 600 کتاب دارد. بخش کودک بیش از 3 هزار و 500 و بخش دیداری و شنیداری 113 لوح فشرده را شامل می شود. همچنین ماهانه 17 نشریه به بخش آرشیو نشریات کتابخانه ارسال می شود.

به گفته حمیدنژاد بخش دیداری و شنیداری کتابخانه شامل سی‌دی و دی‌وی‌دی های مختلفی از جمله سخنرانی ها و بحث های ادبی است.

 

مسئول کتابخانه شقایق در مورد میزان مراجعه مردم به کتابخانه توضیح داد: کتابخانه شقایق حدود 950 نفر عضو فعال دارد که یک سوم آن کودکان و نوجوانان هستند و بسیاری هم برای استفاده از فضا و نشریات کتابخانه مراجعه می کنند.

به گفته وی کوچکترین عضو کتابخانه کودکی دو ساله است و مسن ترین عضو آن پیرمردی 90 ساله است.

 

حمیدپور گفت: در این کتابخانه کلاس های مختلفی برگزار می شود. روزهای شنبه برای کودکان پیش دبستانی کلاس قصه های قرآنی برگزار می کنیم. در این کلاس ها یک هفته قصه های قرآنی و یک هفته کتاب های کودک کتابخانه را برای بچه ها می خوانیم. سپس هرکدام از این کودکان در نمایش خلاق، شخصیت یکی از قهرمانان داستان را به شکل نمایش اجرا می کنند. همچنین آموزش کودکان و گریم آن ها بر اساس شخصیت های قصه خوانده شده بر جذابیت این کلاس ها اضافه می کند.

 

او ادامه داد: همچنین مادرانی که به همراه کودکان خود برای شرکت آن ها در کلاس های قصه خوانی به کتابخانه می آیند در بخش مرجع کتابخانه جمع می شوند و ما کتابی را به آن ها معرفی می کنیم، کتاب های تربیتی در اختیار آن ها قرار می دهیم یا کتاب های کتابخوان ماه را جمع خوانی می کنیم.

 

به گفته او نشست های کتابخوان کتابخانه ای و مدرسه ای برای کودکان نیر برگزار می شود. همه مدارس اطراف با این کتابخانه در تعامل هستند. بعد از بازسازی کتابخانه تمامی مدیران مدارس منطقه همچنین اعضای شورایاری و سرای محله را دعوت کرده اند تا علاوه بر آشنایی با محیط مدرسه با اهداف کتابخانه نیز آشنا شوند.

 

وی توضیح داد:  هرچند مدارس برای تعامل با کتابخانه مشتاق هستند ولی به دلیل مشکلاتشان برای دریافت مجوز جهت بازدید دانش آموزان از کتابخانه، امکان حضور در این مکان به صورت مرتب را ندارند. به همین دلیل ما خود به مدارس مراجعه می کنیم. سال گذشته نیز با مراجعه به مدرسه بنت الهدی و توافق با مدیر این دبیرستان کلاس های ادبیات و انشای گروه علوم انسانی در کتابخانه برگزار می شد.

 

وی افزود: همچنین با هدف جذب مادران خانه دار به کتابخانه شقایق برگزاری «کلاس های مهارت های زندگی با رویکرد مطالعه کتاب» را پیشنهاد دادم که مجوز آن از سوی نهاد صادر شد. در ابتدا زمانی که هنوز شناختی از این کلاس وجود نداشت بانوان کمتری در آن حضور می یافتند ولی به مرور زمان و با مشخص شدن کاربرد آن در میان اهالی منطقه میزان استقبال از آن بسیار بالا رفت. در حال حاضر این کلاس ها به طور مرتب روزهای یکشنبه با حضور حدود 25 نفر برگزار می شود. بازخورد کارگاه های برگزار شده در زندگی مردم نمود دارد. ما این کلاس ها را از فرزندپروری شروع  کردیم و به خانواده ها در این امر کمک می کنیم. همچنین کتاب های مرتبط با آن را در اختیار مادران قرار می دهیم. به این شکل هم تعداد اعضای ما بالاتر می رود؛ چراکه این مادران دیگر آشنایان و دوستان خود را برای استفاده از کلاس ها دعوت می کنند و هم کتاب هایی که شاید دیده نمی شدند و مراجعان به کتابخانه ها آشنایی با آن ها نداشتند مورد مطالعه و استقبال افراد واقع می شود.

 

او افزود: همچنین برگزاری کارگاه آموزشی زندگی مثبت ویژه متاهلین نیر در روزهای یکشنبه آغاز شده است. در این کارگاه ها حداکثر 14 نفر می توانند ثبت نام کنند ولی استقبال و درخواست برای شرکت در آن ها بسیار بالاست. روزهای چهارشنبه نیز شاهنامه خوانی برای کودکان 7 تا 14 ساله اجرا می شود و بسیار هم مورد استقبال قرار می گیرد.

 

مژگان حمیدپور با مثبت توصیف کردن این کارگاه ها گفت: کتابخانه های عمومی مخاطبانی از همه اقشار و همه گروه های سنی را دارد.  مردم کتابداران را امین خود می دانند. به همین دلیل ما با گفت و گو با آنان نیازسنجی می کنیم و بر اساس نیازها و حتی مشکلاتشان که خود بیان می کنند، منابع و کتاب های درست را معرفی می کنیم. به همین دلیل کتابخانه ها بهترین مکان برای آسیب شناسی و همینطور تعامل با آنان است. اگر کتابداری آگاه و اهل مطالعه و تعامل با مردم باشد با صحبت با افراد حتی می تواند سبک نگرش آنان را عوض کند و آنان را هدایت نماید. مردم کتابدران را شخصیتی فرهنگی در یک محیط فرهنگی مانند کتابخانه می دانند که می توان به آنان اعتماد کرد.

او ادامه داد: علاوه بر کلاس ها و برنامه های هفتگی در مناسبت های مختلف برنامه های مختلفی مانند نمایشگاه کتاب، مسابقات و غیره برگزار می شود.

 

وی در مورد منابع کتابخانه گفت: در بخش کودک در تابستان امسال با منابع جدید و بسیار خوبی به کتابخانه ما اضافه شد که بسیار مورد توجه اعضای کودک ما قرار گرفته است و بخش بزرگسال نیز به زودی تجهیز می شود.

او با تشکر از علی رضا مختار پور، دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: از زمانی که ایشان به نهاد کتابخانه ها آمدند چهره کتابخانه ها عوض شده است. برنامه ها و نشست هایی که در کتابخانه ها برگزار می شود باعث آشنایی بیشتر مردم با این مکان ها شده است.

حمیدپور ادامه داد: ایشان به کتابخانه ها توجه ویژه ای داشته اند و کتابخانه ها را از حالت مکان هایی مرده و بی روح خارج کرده و با در اختیار گذاشتن تجهیرات به مکان هایی شاد، زنده و پویا تبدیل کردند.

 

مسئول کتابخانه شقایق ضمن تشکر از علی نیکنام، مدیر کل اداره کتابخانه های عمومی تهران، با تاکید بر اهمیت شاداب سازی کتابخانه ها گفت: با مقایسه کتابخانه شقایق در زمان قبل از بازسازی و پس از آن باید گفت شاداب سازی محیط کتابخانه ها در جذب مخاطب تاثیر زیادی دارد.

 

پیمان ارجمند که از چهار سال پیش عضو کتابخانه شقایق شده است در مورد این کتابخانه گفت: اینجا محیط بسیار خوبی را برای مطالعه و استفاده ما فراهم کرده اند. فضای بسیار خوبی بخصوص برای درس خواندن ایجاد شده و کتاب ها و منابع خوبی هم دارد.

 او که با معرفی یکی از دوستان خود با این کتابخانه آشنا شده، علاوه بر استفاده از سالن های مطالعه از کتاب های غیر آموزشی و نشریات آن نیز بهره می برد.

ارجمند دلیل علاقه خود به کتاب را کتابخوانی و قصه گویی پدر خود در کودکی و تشویق پدر برای بازگویی کتاب های خوانده شده برای او عنوان کرد و گفت که قبل از ورود به مدرسه در کتابخانه محله خود عضو شده است. او از کودکی کتابخانه را پاتوقی برای خود می داند.

 

آرین و محمد صالح، دانش آموزان کلاس ششم بیش از یک سال است که عضو کتابخانه شقایق شده اند. آن ها کتاب های علمی تخیلی که با کمک کتابداران کتابخانه انتخاب می کنند را دوست دارند. این کودکان دلیل علاقه خود به کتاب را کتابخوانی خانواده هایشان می دانند و عجله دارند تا هر چه زودتر 14 ساله شوند تا بتوانند مانند بزرگترها از سالن مطالعه کتابخانه هم استفاده کنند.

 

آن ها به دلیل کوچک بودن کتابخانه مدرسه خود و همینطور کتاب های قدیمی و به گفته خودشان بچگانه موجود در آن، اصلا به کتابخانه مدرسه نمی روند. آن ها زنگ کتابخوانی ندارند و هیچ فعالیت کتابخوانی در مدرسه انجام نمی دهند و به همین دلیل خودشان به کتابخانه شقایق می آیند.

 

علی، علی رضا، پژمان و مهدی نیز اعضای کودک این کتابخانه هستند. آن ها نیز علاقه ای به کتابخانه مدارس خود ندارند چون کسی نیست که کتاب ها را به آن ها نشان دهد یا آن ها را به کتابخانه ببرد. بعضی از این بچه ها اصلا نمی دانند که کتابخانه مدرسشان کجاست! یا اصلا کتابخانه دارد یا نه! همه این بچه ها عطش علاقه خود به کتاب را در کتابخانه شقایق به دست می آورند.

 

عالمه، ریحانه، مبینا، سوگند و هانیه دانش آموزان مدرسه محمد باقر صدر، از اعضای کتابخانه شقایق هستند. مدرسه آن ها کتابخانه دارد. آن ها معتقدند که کتاب خواندن علم و مهارت هایشان را افزایش می دهد و به همین دلیل آموزش و پرورش و مدارس باید اهمیت بیشتری به کتابخانه های مدارس بدهند.

 

آن ها در حال حاضر با کمک کتابداران کتاب های مورد علاقه خود را از کتابخانه شقایق تهیه می کنند. کتابداران کتاب های مخصوص سن آن ها را معرفی می نمایند و در بخش های مختلف کتاب های مورد درخواستشان را نشان می دهند. همچنین از فضای آن برای درس خواندن استفاده می برند و در کارگاه ها و کلاس های مختلف نیز شرکت می کنند.

 

رویا خندان در مورد بازسازی کتابخانه ها گفت: کتابخانه محیط خوب و تمیزی دارد. قبل از بازسازی هم به کتابخانه می آمدم ولی الان فضای کتابخانه را بسیار بهتر شده است.

 او تاکید می کند که برای حضور مخاطبان در کتابخانه فضای آن باید امن باشد و کتابخانه شقایق نیز این ویژگی مهم را داراست. او حمیدپور را کتابداری مهربان توصیف می کند که با مخاطبان تعامل بسیار خوبی دارد. همچنین کتابخانه از منابع خیلی خوبی برخوردار است.

 

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: