کد خبر: 32577
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 21 دی 1396 - 20:36

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

جام باشگاه های کتابخوانی برگزیدگان خود را شناخت

منبع : لیزنا
دومین جام باشگاه های کتابخوانی امروز (پنج شنبه، ۲۱ دی ماه)  با معرفی برگزیدگان و شایستگان تقدیر در باغ کتاب تهران به کار خود پایان داد.
جام باشگاه های کتابخوانی برگزیدگان خود را شناخت

به گزارش خبرنگار لیزنا، دومین جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی ایران در حالی به کار خود پایان داد که به گفته مسئولین کیفیت و کمیت آن نسبت به دوره گذشته بالاتر و با توجه به تجربه‌های سال پیش روش‌های برگزاری آن اصلاح شده بود.

 این مراسم با حضور سید عباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اصغر سیدآبادی؛ مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و  مدیران وزارت ارشاد و وزارت آموزش و پرورش، جمع کثیری از نویسندگان، مترجمان و فعالان ادبیات کودک با معرفی برگزیدگان و شایستگان تقدیر برگزار شد.

در این دوره از جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی 100شهر و روستا با ۵ هزار باشگاه از سراسر کشور شرکت کرده بودند؛ این در حالیست که سال گذشته در مجموع ۱۵ شهر شرکت داشتند.

کتاب چشم‌انداز یک زندگی خوب با هر شرایطی است

در این مراسم سید‌عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به  سوالاتی که کودکان از طریق ارسال فیلم‌های خود از وی پرسیده بودند، پاسخ داد.

وزیر ارشاد در مورد حسرت خود به کتاب گفت: در طول سال کتاب‌های مختلفی نوشته و منتشر می‌شود که من دوست دارم همه آنها را بخوانم و این یکی از حسرت‌های بزرگ من محسوب می‌شود؛ اما باید بگویم کتاب «جنگ و صلح» نوشته تولستوی را در نوجوانی در کتابخانه آستان قدس رضوی خواندم. این کتاب را صبح تا ظهر در طول تابستان مطالعه می‌کردم. به یاد دارم در مقدمه کتاب آمده بود که «جنگ و صلح» فقط یک کتاب ادبی نیست. در این کتاب ۸۰ هزار واژه غیر مکرر روسی آمده است و من همیشه این حسرت را دارم که ای کاش می‌توانستم این کتاب را به زبان روسی  بخوانم.

او در پاسخ به سوال دیگری در مورد چرایی عدم تعلق بن کتاب به دانش‌آموزان گفت: ما در حد امکان تلاش کردیم که این فرصت‌ها را به وجود آوریم چنانچه برای مطالعه کسانی که در جام باشگاه‌ها شرکت می‌کنند کتاب ارسال می‌شود. همچنین دو سال است که در نمایشگاه کتاب برای دانش‌آموزان نیز بن کتاب تعلق می‌گیرد.  ضمنا دانش‌آموزان و کودکان و نوجوانان می‌توانند از طرح‌های ویژه‌ای مانند عیدانه، تابستانه و پاییزه کتاب که در آن کتاب‌ها با تخفیف ارائه می‌شود نیز استفاده کنند.

او در پاسخ به درخواست دانش‌آموزی برای ایجاد امکان ارتباط همه اعضای باشگاه‌های کتاب‌خوانی از فرهنگ‌های مختلف با یکدیگر توضیح داد: مسلما جمع کردن همه ۶۰ هزار اعضای این باشگاه راحت نیست ولی مهم این است که نمایندگان آنان امروز اینجا حضور دارند. ارتباط شبکه‌ای و دلی اعضای باشگاه‌های کتاب‌خوانی باعث کنار هم قرار گرفتن فرهنگ‌های مختلف با محوریت کتاب و کتابخانه می‌شود.

 وی با توجه به درخواست کودک دیگری که از او خواسته بود تا به نویسندگان توصیه کند کتاب‌هایی بنویسند که قهرمانان آنها کودکان معلول و دارای نیازهای ویژه باشند، بیان کرد: از دیدن اینکه همه اقشار جامعه کتاب می‌خوانند بسیار خوشحال می‌شوم. مسلما مطالعه این نوع کتاب‌ها هم در جام  باشگاه‌های کتاب‌خوانی توصیه می‌شود ولی اگر چنین نیست و چنین کتاب‌هایی وجود ندارد یا کم است، باید نوشته شود چرا که کتاب چشم‌انداز یک زندگی خوب با هر شرایطی است.

جام باشگاه‌ها از یک ایده کوچک در یک شهر به رویدادی بزرگ تبدیل شد

علی اصغر سید‌آبادی، دبیر جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی نیز در سخنانی با تشکر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر حمایت‌های سیدعباس صالحی در دوره معاونت فرهنگی نبود این برنامه پا نمی‌گرفت. او ضمن تشکر از مربیان باشگاه‌ها، داوران، مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرهای مختلف و شرکت‌کنندگان در این جشنواره بیان کرد: جام باشگاه‌ها از یک ایده کوچک در یک شهر به رویدادی بزرگ تبدیل شد؛ مانند یک دکمه که برای آن کت دوخته می‌شود.

به گفته وی در حال حاضر بیش از ۵ هزار باشگاه در سراسر کشور تشکیل شده است. مسابقه جام باشگاه‌ها یک بار در هر شهر برگزار شد و برگزیدگان شامل ۵۰۰ باشگاه بار دیگر در دو مرحله در تهران داوری شدند. همچنین در این دوره بهترین فیلم و بهترین نامه به نویسندگان نیز انتخاب شد. علاوه بر این در هر باشگاه یک کتاب از سوی اعضای برگزیده شد و با مجموع نظر اعضای باشگاه‌ها  نویسنده محبوب نیز انتخاب شد.

 

سیدآبادی در پاسخ به سوالی در مورد نام جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی گفت: در عبارت «جام باشگاه‌ها» انرژی خاصی وجود دارد که برای بچه‌ها جذاب است. ما در این جشنواره یک مسابقه کشوری داریم ولی تمام باشگاه‌های شرکت کننده در آن متمرکز و مستقل هستند؛ مانند سازمان لیگ.

دبیر جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی در مورد میزان استقبال از این جشنواره گفت: زمانی که این ایده طرح شد تصور نمی‌رفت که چنین استقبال گسترده‌ای صورت بگیرد. ما امیدوار بودیم که نهایتا مربیانی در کارگاه‌های ما شرکت کنند ولی در حال حاضر بیش از ۵ هزار باشگاه تشکیل شده است که نشان‌دهنده استقبال خوب از این طرح است.

او اظهار امیدواری کرد که سال آینده در همه شهرها و روستاهای ایران باشگاه‌های کتاب‌خوانی تشکیل شود.

سیدآبادی در پایان از نهادها و سازمان‌های مختلف که در این جشنواره همکاری کردند مانند معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر مطالعات فرهنگی این وزارتخانه، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و غیره تشکر نمود.

نقد اثر توسط کودکان برای نویسنده لذت‌بخش است

فریدون عموزاده خلیلی، رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در مورد تاثیر مثبت ارتباط کودکان با نویسندگان مورد علاقه خود گفت: هر نویسنده‌ای این آرزو را دارد که بازخورد مخاطبان در مورد اثر خود را دریافت کند. یعنی زمانی که من داستانی می‌نویسم اگر اثر آن بر روی مخاطب خود را ببینم برایم بسیار لذت‌بخش است و همچنین به بهتر نوشتم کمک می‌کند. اگر کودکان به ما بگویند که کجای کتاب ما اشتباه است و آن را نقد کنند، برای ما بسیار قابل استفاده خواهد بود.

عموزاده خلیلی تاکید کرد: برنامه‌هایی مثل جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی به گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و ترویج خواندن کمک می‌کنند؛ چنانچه برای مثال سال گذشته فقط ۱۵ شهر ولی امسال ۱۰۰ شهر و روستا در این جشنواره شرکت کردند.

گفتنی است آیین اختتامیه دومین جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی ایران با هنرنمایی گروه موسیقی «آشیانه کودک» و با اجرای مژگان عظیمی، گوینده و دوبلور پیشکسوت ایران برگزار شد. همچنین در این مراسم فیلم‌های کوتاه ساخته‌شده توسط کودکان در معرفی کتاب مورد علاقه‌شان به نمایش درآمد و آیه سادات آذریان نامه خود برای هوشنگ مرادی کرمانی و زهرا نامور نامه خود برای کبری بابایی را خواندند.

معرفی برگزیدگان و شایستگان تقدیر

باشگاه کتاب‌خوانی «بچه‌های آسمان» از شهرستان کلاله در استان گلستان، به‌عنوان باشگاه برگزیده کودکان با نیازهای خاص برگزیده شد.

باشگاه «تشکوه و کاکایوسف» از شهرستان رامهرمز استان خوزستان، برگزیدۀ اولین دورۀ جام باشگاه‌ها نیز موفق به کسب نشان استمرار شد.

همچنین از باشگاه‌های «ماتیکان» از نیشابور، «شهدای باصدی» از  رامهرمز، «پروانه‌ها» از اوزِ استان فارس، «لبخند خدا» از نسیمشهر استان تهران، «مدرسۀ طالبیان مقدم» از کاشان، باشگاه «خلخلنگو» از روستای گزیر در بندر لنگۀ استان هرمزگان و باشگاه «اکابر» از روستای شمسی در اشگذر استان یزد، تقدیر شد.

در بخش «تسهیل‌گر برگزیده»، عبدالحکیم بهار از شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچستان و  مهسا یغمایی از آذربایجان شرقی به‌عنوان تسهیلگر برگزیده معرفی شدند.

در بخش نامه به نویسنده،  آیه سادات آذریان  از باشگاه «شهر خورشید» دزفول، برگزیده شد و از  کوثر لشگری  از باشگاه «همسفران کتاب» قم،  زهرا نامور  از باشگاه «کلک» بم،  فاطمه کوه‌کن  از باشگاه «اختر» شهرستان کلاله در استان گلستان و  محمدمتین قاسمی  از باشگاه «کتابخوارها» از ورامین  تقدیر شد.

در بخش فیلم کوتاه موبایلی معرفی کتاب نیایش برنس از باشگاه «بابونک» شهرستان برازجان در استان بوشهر، به‌عنوان برگزیده معرفی شد و از محمد شاهرضایی از باشگاه «بشارت نور» اصفهان، نگار و رحیمه محمدی از باشگاه «سیمرغ فرزانگان» نیشابور، پروانه بهار و سیما مریدی از باشگاه روستایی «رمین» در شهرستان چابهار و دلارام ابراهیمی از باشگاه «پیام انقلاب» بوشهر تقدیر شد.

نویسندگان برگزیده

 

در آیین اختتامیه دومین جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی از حسین فتاحی  و  کلر ژوبرت که آثار آنها از سوی کودکان و نوجوانان به‌عنوان بهترین‌های دومین دورۀ جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک ونوجوان معرفی شده بود، تقدیر شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: