نیکنام حسین پور جایگزین مجید غلامی جلیسه شد

به گزارش خبرنگار لیزنا در این مراسم محسن جوادی؛ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجد جامعی؛ عضور شورای شهر تهران، همایون امیرزاده؛ مشاور امور اجرایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی راد؛ دبیر جایزه کتاب‌سال جمهوری اسلامی ایران،  محمود آموزگار؛ رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، امیرمسعود شهرام‌نیا؛ مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی، هیات امنای موسسه خانه‌ کتاب و جمعی از ناشران و پدیدآورندگان کتاب و همچنین خبرنگاران حوزه فرهنگ حضور یافتند.

جنس جلیسه از جنس کتاب بود

مهدوی راد عضو هیئت امنای خانه کتاب و دبیر جایزه کتاب سال در ابتدای سخنان خود چند آیه از قرآن مجید در مورد عدم اهتمام به خرد کردن فعالیت‌های افراد و عدم اهتمام به غیبت خواند و همچنین با تأکید بر لزوم وارد شدن افراد به کاری که در آن تخصص لازم را دارند گفت: جلیسه کار خود را بلد بود و جنسش از جنس کتاب بود. او کتاب می خواند و می نوشت و فهرست نویسی می‌کرد.

او با اشاره  به این که از 16 سالگی آغاز به کتاب خواندن کرده است و بیش از ۴۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه خود دارد: گفت ناشران یکی از پاک ترین و شریف ترین عناصر جامعه هستند و یکی از دلایلی که صبح امروز اینجا هستم برای شرکت در مراسم تکریم کسی است که در راه کتاب خدمت می کند و بعد از این نیز کتابخوان، کتاب نویس، فرهنگ دوست و فرهنگ گستر خواهد بود

وی با اشاره به فعالیت های جلیسه برای اجرای جایزه کتاب سال و همین‌طور همکاری وی با محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، جوادی را نیز روشنفکری درجه یک عنوان کرد که با حضور او جایزه کتاب سال تحولی بزرگ یافته است و تبدیل به برندی جهانی می‌شود.

فعالیت های جلیسه باید ادامه یابد

در ادامه افشین داورپناه، معاون فرهنگی خانه کتاب به عنوان نماینده همکاران این موسسه سخنرانی کرد.  او سخنان خود را با این شعر «هر که آمد عمارتی نو ساخت / رفت و آن به دیگری بسپرد» گفت: ما در کشور مشکل مدیریتی داریم زیرا انباشت دانش تجربه انجام نمی‌گیرد و با تغییر مدیران بخش عمده فعالیت های انجام گرفته یا از سر گرفته نمی شود و یا کلاً تعطیل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت های انجام گرفته توسط مجید غلامی جلیسه باید ادامه داشته باشد، به ابعاد شخصیتی وی اشاره کرد. او ذهن خلاق، نوآوری، تیزبینی، باریک بینی را از جمله توانمندی های شخصی جلیسه نام برد و افزود: تمام  این توانمندی ها در فعالیت‌های او مشخص بود و ایشان اشراف کامل بر موضوع داشت. سرعت وی در انجام فعالیت‌ها به گونه ای بود که ما همکاران به پای ایشان نمی رسیدیم. او خود را درگیر قوانین دست و پا گیر بروکراتیک نمی کرد.  همچنین جرات و شجاعت او چنان بود که اگر فعالیت و برنامه ای سود مند نبود و نتایج مطلوب نداشت آن را تعطیل می‌نمود و برنامه دیگر را جایگزین آن می کرد.

به گفته داورپناه بخش عمده فعالیت های جدید جلیسه معطوف به فضای جدید دیجیتالی و مجازی بود؛ مانند جشنواره کتاب سال، علارغم اینکه بسیاری با آن مخالفت می کردند. چنانچه بخش بزرگی از فعالیت های خانه کتاب در حال حاضر در فضای مجازی انجام می گیرد.

او با اشاره به برنامه تاریخ شفاهی که توسط جلیسه راه اندازی شده است گفت: وی در حوزه‌هایی وارد شد که کمتر با آن اندیشیده شده بود. تعداد زیادی از اصحاب نشر که پا به سن گذاشته بودند و تجربیات زیادی داشتند. جلیسه تاکید داشت که حتما باید تجربیات آنان ثبت شود. همچنین می توان ارتباطی که ایشان میان کتاب و سینما ایجاد نمود اشاره کرد. او سینماگران را تشویق  می کرد و میان سینما کتاب پیوند ایجاد کرد.

داورپناه از فعالیت های دیگر جلیسه بر هدفمند کردن یارانه ها اشاره کرد و گفت: یارانه‌هایی که به حوزه نشر اختصاص داشت در طرح هایی مثل عیدانه، تابستانه و پاییزه هدفمند کرد و نتیجه آن هم معطوف به کتابفروشی ها بود.

او با بیان اینکه حوزه تخصصی جلیسه نسخه خطی است گفت: علاوه بر این که بخش عمده ای از فعالیت های خانه کتاب مربوط به این حوزه است اما او از حوزه های دیگر هم غافل نبود مانند فرهنگ نویسی، توجه به اصحاب فرهنگ، ناشران و غیره  که نشان دهنده دید جامع و همه جانبه او است.

معاون فرهنگی خانه کتاب هچنین بر تلاش جلیسه برای مردمی کردن فعالیت‌های حوزه کتاب، کم کردن تصدی‌گری دولت و حمایت از فعالیت های مردم نهاد تاکید کرد و ادامه داد: ما باید از فعالیت و تجربیات خوب خانه کتاب در دوران مدیریت ایشان استفاده کنیم. البته او به همکاری خود را با خانه کتاب ادامه خواهد داد زیرا اینجا خانه همه کسانی که در حوزه کتاب و نشر فعالیت می‌کنند و جلیسه نیز در این زمینه فعال است.

عمر مدیریتی در ایران دو سال

مجید غلامی جلیسه در مراسم تودیع و تکریم خود ضمن تشکر از همه حاضران در این نشست گفت: راه رفتنی را باید رفت و این سرنوشت همه میز ها است

او با اشاره به حضور چهار ساله خود در خانه کتاب با وجود تغییر سه وزیر در این دوره ادامه داد: از روز اول بنا نبود این میزان در این مستند بمانم زیرا عمر متوسط مدیریتی در ایران دو سال است و بسیاری از برنامه‌های خود را نیز برای این دو سال ریخته بودم. اما در این مدت حمایت های بی دریغ و پدرانه شخص سید عباس صالحی و دیگر بزرگان باعث شد چهار سال و بیش از حدی که باید، در خانه کتاب بمانم.

جلیسه در ادامه سخنان خود به چهار نکته اشاره کرد و گفت: نکته اول این است که در این مدت دوستان بسیار خوبی پیدا کردم که سرمایه‌ای برای من هستند زیرا هر روز در فضایی که کاملاً فرهنگ بر آن حاکم است، اصالت، سابقه و ریشه دارد کار و زندگی می کردم. علا رغم برخی ناملایماتی که وجود داشت دوستان ارزشمند یافتم و این برای من توفیق بزرگی است. استوانه ها و بزرگانی از ناشران، مترجمین، مولفین و کسانی که در این سال‌ها با آنها آشنا شدم سرمایه بسیار خوبی بود که باید قدر آن را بدانم.

جلیسه نکته دوم را تجربیات مدیریتی عنوان کرد که در این مدت کسب کرده است و توضیح دارد:  تجربیاتی که اینجا کسب کرده‌ام حقیقتاً بسیار ارزشمند بود. هرچند قبلا هم با خانه کتاب همکاری داشتم اما در داخل این مجموعه همه چیز به شکل دیگری است و تجربیاتی که شخص درون سیستم های مدیریتی به دست می آورد متفاوت است.

او در ادامه با تشکر ویژه از سید عباس صالحی که چه در زمان معاونت فرهنگی و در چه در زمان وزارت خود محبت و  حمایت هایش راهنما و راهگشای جلیسه بوده است، گفت: بسیاری از موفقیت هایی که برای من عنوان می‌شود قطع به یقین ماحصل نگاه خردمندانه صالحی و دیگر اعضای هیئت امنای خانه کتاب است که به قول صالحی خود یک کابینه هستند؛ مانند محمدخانی، ایزدپناه، زائری، حسین پور.

وی چهارمین نکته را تشکر ویژه از سید فرید قاسمی پیشکسوت روزنامه‌نگاری و حافظه مطبوعاتی ایران نامید و گفت: او از اولین روزی که وارد این کار شدم مثل یک پدر با مشورت ها و راهنمایی های خود من را حمایت می کرد.

جلیسه همچنین از همکاران خود در معاونت فرهنگی کنار همه مشکلات، ناراحتی ها، و دعواها از خانه کتاب حمایت کرده بودند و همین طور از مسعود شهرام نیا و همایون امیرزاده، داریوش رضوانی، نیکنام حسین پور، علی اصغر سیدآبادی و دیگران تشکر کرد و گفت اقداماتی که انجام شد 90 درصد از موفقیت آن به دلیل حمایت‌های بود که در پشت پرده توسط آنان انجام می گرفت.

وی با اشاره به سختگیری های خود در مدیریت خانه کتاب از همه همکاران این مجموعه تشکر و قدردانی کرد و همچنین با بیان اینکه در این چهار سال محل زندگی خود را از قم به تهران منتقل نکرده است، زیرا می دانست روزی به آنجا باز خواهد گشت، گفت: از ۲۵ فروردین سال ۹۳ که کار خود را در خانه کتاب آغاز کردم حدود یک هزار و ۲۰۰ روز به قم رفت و برگشت داشته ام؛ یعنی ۳۶۰ هزار کیلومتر که برابر است با ۲۹ دور دور زمین.  من خدا را گواه می گیرم که ۲۹ بار دور زمین گشتم برای فرهنگ و کتاب این مملکت. کار هرکس که خوب یا بد در جهان  و در تاریخ می ماند.  من کاری نکردم جز برای کتاب و فرهنگ ایران و پیش خود و خدای خود خیالم از این بابت راحت است. اگر کاری در حوزه فرهنگ و کتاب افتاد (که البته انجام شد) چه خوب و بد از من باقی می ماند.

او محسن جوادی را مجسمه اخلاق علم و دانش توصیف کرد و با تشکر از وی یکی از ناراحتی‌های خود را عدم ادامه همکاری با جوادی عنوان نمود و گفت: هر لحظه حضور در کنار ایشان تجربه و آموزشی برای من بود و چیزهای زیادی از ایشان آموختم و ایشان به من یاد دادند.

فقط 40 درصد از بودجه خانه کتاب به جلیسه داده شد

همایون امیر زاده، به نمایندگی از همه مدیران معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در سخنان خود با اشاره به ناراحتی به خاطر از دست دادن مدیری که به تعبیری مدیری رعنا و جوان در این معاونت بود، گفت: از طرف دیگر با رفتن حسین پور از معاونت فرهنگی این ناراحتی مضاعف می شود. من یک هفته پر تلاطم روحی داشتم زیرا شاهد بودم این جوان چگونه این راه طولانی را می آمد و چه سختی هایی داشت.

او با اشاره به ۲۹ سال تجربه کار اجرایی و ۱۷ سال تجربه مدیریتی خود افزود: زمانی که جلیسه وارد بخش معاونت فرهنگی شد روزهای نخست مدیریت کلان ایشان در حوزه فرهنگ بود.  کم کم آیین نامه های اداری و قوانین را یاد گرفت و ما اکنون یک مدیر را از دست می دهیم. ما در این یاد گرفتن ها و یاد دادن ها در کنار هم بودیم و روزگار خوبی داشتیم و اینکه یک دوست عزیز را بدرقه می کنیم نمی تواند باعث خوشحالی من باشد. امیدوارم رسوبات تجربی را که ایشان در این دوره داشتند در جای دیگر استفاده کنیم زیرا ناراحت کننده است که وزارت ارشاد مدیری را آموزش دهد و با علاقه شخصی که او داشت باعث بلوغ وی شود و سپس او را از دست دهیم.

 به گفته امیرزاده از کل بودجه ای که برای خانه کتاب وزارت ارشاد در نظر گرفته بود، ۴۰ درصد در اختیار جلیسه قرار داده شد که ناشی از مشکلات بودجه ای کشور است. البته به اعتقاد وی مدیران مجموعه های مختلف اجازه ندادند کارها در این وزارت از هم گسیخته شود ولی باعث شد تا از خانه کتاب در دوران مدیریت جلیسه حمایت لازم انجام نگیرد.

امیرزاده گفت: امید است با حمایت سید عباس صالحی و نگاه پدرانه که ایشان بر همه مجموعه های فرهنگی وزارت ارشاد دارند روزهای خوبی در خانه  کتاب خواهیم داشت.

به همکاری با جلیسه امیدوار بودم

 محسن جوادی به عنوان سخنران بعدی جلیسه تکریم مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل پیشین خانه کتاب: گفت من این شانس را نداشتم که با جلیسه همکاری کنم در حالیکه به همکاری با وی حساب کرده بودم زیرا خانه کتاب یکی از ویترین های اصلی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد است  و امید داشتیم که با همکاری این نهاد همکاری‌های متنوعی را پی‌ریزی کنیم. اما همه امور آن‌‌طور که ما می‌خواهیم اتفاق نمی‌افتد.

 جوادی با بیان اینکه جلیسه خود تصمیم گرفته بود همکاری به این شکل با وزارت ارشاد نداشته باشد، گفت: من همکاری خود را همراه با ایشان در وزارت ارشاد  در داوری جایزه جهانی کتاب‌سال آغاز کردم. با وجود گلایه از همه مشکلات که گاهی به وجود می‌آید، پس از وارد شدن به کار اجرایی فهمیدم که این کار واقعاً سخت است.

 وی اظهار امیدواری کرد برنامه هایی که جلیسه آغاز کرده است را ادامه دهند و برنامه های نوآورانه را هم آغاز نمایند و نیکنام حسین پور به عنوان سرپرست جدید خانه کتاب فعالیت های پویای جلیسه را به همان شکلی که وجود داشت، ادامه دهد و حضورش باعث پویایی بیشتر خانه کتاب و شکوفایی آن شود.

همکاری با اصناف مهمترین برنامه خانه کتاب است

 نیکنام حسین پور، سرپرست جدید خانه کتاب در ابتدای سخنان خود با تشکر از صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از رفتار و کردار و اندیشه او که خود فردی ارزشمند در حوزه خود است بسیار آموختم.

 او در ادامه با اشاره به فعالیت های خانه کتاب در دوران جلیسه گفت: مجید غلامی جلیسه در مدتی که در خانه کتاب بود فعالیت‌های خوبی را انجام داد. این فعالیت‌ها با رفع نواقص احتمالی ادامه پیدا می‌کنند و همان ریل گذاری را با همکاری همکاران خانه کتاب ادامه می دهیم  و چند کار جدید را نیز آغاز می کنیم.

 وی با بیان اینکه فعالیت اصلی خود را در سال ۷۳ از  موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در همین ساختمان که همسایه خانه کتاب است، آغاز کرده، ادامه داد:  خانه کتاب همانگونه که از نام آن پیداست خانه ناشران، مولفان، پدیدآورندگان کتاب و غیر است و قرار نیست ما با اصناف تقابل داشته باشیم؛ بلکه قرار است با هم همراه باشیم. با  حمایت‌های وزیر و معاون ارشاد در جریان کارهای سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب هستیم و  همکاری های خوبی با ناشران با حفظ اصول و چهارچوب های خانه کتاب خواهیم داشت. همکاری و همدلی با همکاران موسسه خانه ‌کتاب و تداوم ارتباط با ناشران و اهالی قلم مهم‌ترین برنامه‌های دوره جدید است.

وی در پایان سخنان خود را با این شعر به اتمام رساند: «خدایا چنان کن سرانجام کار/ تو خشنود باشی و ما رستگار»

در این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از مجید غلامی جلیسه تقدیر شد.