کد خبر: 33640
تاریخ انتشار: سه شنبه, 14 فروردين 1397 - 10:07

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

شکوفایی کتابخانه‌های مدارس کاشمر با نذر کتاب به یاد پدران و مادران

منبع : لیزنا
با فعالیت گروه «خیرات کتاب» تاکنون بالغ بر 20هزار جلد کتاب به حدود  100 مدرسه بویژه مدارس روستایی یا محروم از امکانات حاشیه شهر سراسر شهرستان کاشمر اهدا شده است.
شکوفایی کتابخانه‌های مدارس کاشمر با نذر کتاب به یاد پدران و مادران

به گزارش لیزنا، گروه «خیرات کتاب» که مجری طرح اهدای کتاب به مدارس به یاد درگذشتگان است، برای ترویج مطالعه و کتاب‌خوانی در شهرستان کاشمر و با پیشنهاد حسین افشاری، فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش شهر کاشمر راه افتاده و با استقبال خوب خیرین مواجه شده است.

شروع کار گروه «خیرات کتاب» حدود سه سال پیش و هم‌زمان با میلاد حضرت علی (ع) بود.  افشاری با یاد و خاطره پدرش، در روز پدر موضوع خیرات کتاب را در میان دوستان خود مطرح کرد و قرار شد به یاد پدران درگذشته خود، تعدادی کتاب، معادل هدیه روز پدر که دوست داشتند در صورت زنده بودن پدرانشان به آنها اهدا کنند، خریداری کرده و میان مدارس محروم شهر خود خیرات کنند.

با استقبال افراد مبلغ خوبی جهت خرید کتاب تهیه شد و همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی، حدود 2000 جلد کتاب به ۱۲ مدرسه در روستاهای کاشمر اهدا گشت.

افشاری و گروه خیرات کتاب با توجه به استقبال انجام گرفته و موفقیت در شروع کار، تصمیم گرفتند تا خیرات کتاب را در موضوعات و زمان‌های مختلف ادامه دهند و اکنون در روز مادر، ماه رمضان و شب‌های قدر، ایام محرم و بخصوص در روز عاشورا این کار انجام می‌گیرد.  با ادامه این طرح، تاکنون بالغ بر 20هزار جلد کتاب به حدود  100 مدرسه بویژه مدارس روستایی یا محروم از امکانات حاشیه شهر سراسر شهرستان کاشمر اهدا شده است.

در حال حاضر گروه خیرین کتاب از حدود ۳۰ نفر از خیرین از سطوح مختلف اجتماعی و شغلی و حتی از همشهریان کاشمری خارج از ایران تشکیل شده است و همچنان بر تعداد این داوطلبین افزوده می‌شود.

همچنین در سال گذشته همزمان با بیست‌و‌پنجمین هفته کتاب ایران بود که ضمن اهدای همزمان کتاب به 40 مدرسه در مناطق محروم و روستایی بخش کوهسرخ کاشمر، موفق به تغییر نظر دو خانواده به سمت تجهیز کتابخانه 2 مدرسه، بجای برگزاری مراسم سالگرد پدر و مادر مرحومشان شدند.

حسین افشاری در این مورد توضیح داد: بطور معمول در تمام ایران و در مراسم یادبود درگذشتگان، هزینه‌های زیادی برای مراسم صرف می‌شود حال آنکه اثر این یادبود چند روزه است. ما با پیشنهاد نامیدن کتابخانه یک مدرسه به نام و یاد فرد مرحوم به شرط  خرید کتاب، قفسه و سایر تجهیزات مورد نیاز، با استقبال دو خانواده برای مشارکت در این شیوه جدید، مواجه شدیم.

 وی با بیان اینکه همیشه مشتاقانی برای استقبال از کار خیر وجود دارند، افزود: یکی از این مرحومان، مادر دو شهید گرانقدر دفاع مقدس بود (شهیدان توانگر)  و دیگری، علی جمعه‌مقصودی، خود آزاده جانبازی بود که با یادگارهای بجامانده از جنگ تحمیلی، بدرود حیات گفته بود. به پاس تقبل هزینه‌های تجهیز کتابخانه مدارس توسط فرزندانشان، ضمن نامگذاری کتابخانه به نام این دو مادر و پدر گرانقدر، در همه کتب اهدایی نیز نام آنها ممهور شد تا خانواده دانش‌آموزان هم با این فرهنگ آشنا و مانوس شود. ما امیدواریم بتوانیم با ترویج این روش و فرهنگ‌سازی آن در سطح شهرستان، شاهد شکوفایی کتابخانه‌های مدارس با همت این گروه جدید از خیرین باشیم.

همچنین آموزش دانش‌آموزانی با عنوان «کتاب یار» جهت فعالیت در کتابخانه‌های مدارس و ترغیب دوستان خویش به مطالعه و نیز آموزش به آموزگاران مقطع ابتدایی برای ترغیب دانش‌آموزان به مطالعه و کتاب‌خوانی از دیگر فعالیت‌هایی است که در هفته کتاب و کتاب‌خوانی انجام شد.

باید گفت روال کار گروه خیرات کتاب بدین شرح است که با توجه به اعتمادی که به حسین افشاری و گروه خیرات کتاب وجود دارد، خیرین وجه اهدایی خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. افشاری با ارتباطی که با مراکز پخش و ناشران کتاب پیدا کرده است و تخفیفات خوبی که با بیان طرح از ناشرین دریافت می‌کند، مجموعه‌ای با کمیت و کیفیت خوب فراهم می‌آورد.

همسر وی که فارغ‌التحصیل دکترای رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی و کارمند اداره کتابخانه‌های عمومی است، راهنمای اصلی افشاری برای انتخاب تخصصی کتاب محسوب می‌شود. زهرا نیکدل با شناختی که از ذائقه و سلیقه کودکان در انتخاب کتاب دارد، فعالیت اصلی برگزیدن کتاب‌ها را بر عهده گرفته است. افشاری همچنین از نظر  و راهنمایی معلم‌های سطوح مختلف جهت انتخاب این کتاب‌ها بهره می‌برد.

تغییر شکل مسابقات کتاب‌خوانی از شکل سنتی و تنوع بخشیدن به کتاب‌های انتخاب شده، آمیختن مطالعه با نقاشی کودکان از برداشت‌های آنان از محتوای کتاب و نیز درگیر کردن همه اعضای خانواده با مقوله کتاب و مطالعه از دیگر فعالیت‌های گروه خیرین کتاب برای ترویج مطالعه و کتاب‌خوانی است.

به گفته افشاری گروه خیرات کتاب با شهرداری کاشمر نیز همکاری دارد و شهرداری برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس حاشیه شهر به این گروه یاری می‌رساند.

آموزش و پرورش نیز بخشی از درآمد مدارس شاهد، غیر انتفاعی، فرهنگ و نمونه از محل دریافت شهریه را به تهیه کتابخانه اختصاص می‌دهد. در این خصوص حدود ۵ هزار جلد کتاب با همیاری خود این مدارس و با تخفیف ویژه‌ای که ناشران برای گروه خیرات کتاب در نظر می‌گیرند، تهیه شده است.

از دیگر فعالیت های این گروه برگزاری کارگاه های مختلف مانند کارگاه کلاس پویا ویژه آموزگاران مقطع ابتدایی کاشمر، برپایی اردوهای کتابخانه‌ای(کتابخانه گردی) در سطح کتابخانه ها با شعار یک روز با کتاب و همیاری در برگزاری نشست های کتابخوان را می توان برشمرد. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: