کد خبر: 33868
تاریخ انتشار: یکشنبه, 19 فروردين 1397 - 14:41

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

مشارکت 200 هزار ایرانی در طرح «عیدانه کتاب»

منبع : لیزنا
نشست خبری طرح «عیدانه کتاب» امروز (یکشنبه، ۱۹ فروردین ماه) با حضور نیکنام حسینی پور، مدیر عامل خانه کتاب و اصحاب رسانه در سرای اهل قلم برگزار شد.
مشارکت 200 هزار ایرانی در طرح «عیدانه کتاب»

به گزارش خبرنگار لیزنا، در ابتدای این نشست حسینی پور با اشاره بر آغاز طرح های فصلانه فروش کتاب در سال 94 با شعار «کتابفروشی به وسعت ایران» گفت: قبل از سال 94 شاهد این بودیم که کتابفروشی ها رو به تعطیلی می روند. در معاونت فرهنگی طرح های مختلفی برای مقابله با آن مطرح و در نهاد طرح های فصلانه اجرا شد.

او افزود: طرح عیدانه کتاب هشتمین طرح فصلانه بود. قبل از اجرای طرح در اسفند ماه جلساتی با کارشناسان و کتابفروشان برگزار کردیم و به این نتیجه رسیدیم که تمدید این طرح در شرایط فعلی که وزارت ارشاد یارانه ای را به کتاب اختصاص داده، درست است.

وی دلیل عدم ذکر عناوین کتاب های پرفروش را ایجاد تبلیغات کاذب از جانب برخی کتابفروشی ها و معرفی کتاب خود به جای کتاب فروخته شده عنوان کرد.

حسینی پور با اشاره بر آغاز این طرح از شهرستان ها گفت: امسال طرح کمی با تغییر آغاز شد. هدف اصلی طرح حمایت از کتابفروشی ها بخصوص در شهرستان ها و مناطق محروم است و 70 درصد از نشر کشور هم در مرکز متمرکز شده است. به این دلیل طرح را از شهرستان ها آغاز کردیم تا فرصت کافی جهت سفارش کتاب داشته باشند و فکر می کنم نسبتا به هدف خود رسیدیم هرچند با نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت منابع توسط کتابفروشی ها توضیح داد که از سوی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برای این دوره 2 میلیارد تومان یارانه پیش‌ بینی شده بود که به صورت تدریجی در اختیار کتابفروشی‌ ها قرار می‌گرفت. هرچند در این طرح برخی کتاب ‌فروشی‌ ها می‌خواستند که تمام یارانه‌ آنها را از ابتدا اعلام کنیم اما با این کار ممکن بود یارانه‌ آنها قبل از پایان طرح تمام شود.  هدف طرح این بود که تا 12 فروردین ادامه یابد.

به گفته او در این طرح 793 کتاب‌فروشی فعال شدند و 500 میلیون تومان نیز به بهانه میلاد حضرت علی (ع) و روز 12 فروردین به سقف یارانه اضافه شد. در 2 روز پایانی سقف تخفیف به 30 درصد ارتقاء یافت. حدود 12 میلیارد و 700 میلیون کتاب تومان با مشارکت بیش از 200 هزار شهروند ایرانی خریداری شد.

وی از هدف گذاری خانه کتاب جهت حمایت از کارهای تالیفی با ارائه تخفیفات بیشتر در طرح های آینده و همچنین تهیه گزارش های تحلیل محتوایی از سوی خانه کتاب خبر داد و گفت:  این گزارش با استفاده از آمار فروش کتاب دلایل فروش کم کتاب ها در برخی استان ها و همچنین ذائقه خرید ایرانیان را بررسی می کند که برای تصمیم‌ گیران فرهنگی مناسب است.

حسینی پور در ادامه افزود: برای دوره‌های بعد در نظر داریم تا طرح‌ ها را به سمت تخصصی شدن پیش ببریم و از برخی کتب تخصصی در مناسبت ‌های مختلف حمایت کنیم.

او با بیان اینکه نباید فقط متکی به معاونت فرهنگی باشیم، گفت:  ما باید مشارکت نهادهای دیگر در جامعه مانند بخش ‌های صنعتی را جذب کنیم. باید از بخش های صنعتی که دارای بوجه هستند حداقل در مورد کارمندان خود آن نهاد ها برای ارتقای فرهنگ کشور کمک بگیریم.

مدیر عامل خانه کتاب همچنین از عدم تاثیر رتبه بندی کتاب فروشان در میزان دریافت یارانه خبر داد و گفت که در سیاست این طرح رتبه ‌بندی کتاب فروشی ‌ها وجود ندارد.

وی شاخص ‌های مؤثر در میزان یارانه‌ کتاب‌ فروشی ‌ها را فضای فیزیکی، تعداد کتاب ‌ها و سابقه قبلی آنها برشمرد و اعلام کرد که در طرح ‌های بعدی میزان یارانه هر کتاب ‌فروشی اعلام می شود. به گفته وی این میزان در عیدانه کتاب از 2 میلیون تومان آغاز شد و برخی تا سقف 30 میلیون تومان یارانه دریافت کردند.

او نکته بعدی را مسئله اعطای یارانه به کتابفروشی های دولتی عنوان کرد و گفت که هرچند در این طرح این کتابفروشی ها نیز یارانه دریافت کردند ولی به طور کل به یک جمع بندی نرسیدیم زیرا در نهایت هدف از این طرح رساندن یارانه به دست مردم است.

حسینی پور در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد:

مدیر عامل خانه کتاب در پاسخ به سوال خبرنگار لیزنا در مورد ادامه طرح های فصلانه فروش کتاب با توجه به آسیب اخصاص یارانه به صنایع مختلف و عادت به دریافت یارانه توسط مردم گفت: در حوزه فرهنگ فعلاً یارانه نیاز داریم همانطور که در مورد آب و برق دولت یارانه می‌ دهد. اما با تغییراتی که اعمال می کنیم و عدم اطلاع رسانی قبلی سعی می‌کنیم مصرف کننده به یارانه عادت پیدا نکند. با برنامه‌ ریزی این کار را انجام می دهیم. تخصصی شدن یکی از راه‌ های این کار است و یا برای قشر مشخصی مانند دانشجو ها یا طلاب این طرح را اجرا می کنیم.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر کاهش مشارکت کتاب‌ فروشی‌ ها نسبت به دوره قبل بدلیل بدهی خانه کتاب به کتاب‌ فروشی‌ ها گفت: بدهی ما به کتابفروشی ها به دلیل عدم تخصیص اعتبار از سوی معاونت فرهنگی بود که بخاطر تغییر و تحولات در خانه کتاب و روند اداری انجام نشد. این مبلغ را در نهایت به طریق دیگری تهیه و بدهی تعدادی از کتاب‌ فروشی‌ ها را پیش از عید پرداخت کردیم و برخی نیز باقی ماند. با حل شدن روند اداری بدهی‌های طرح پاییزه را تا پایان فروردین پرداخت کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد کمترین مشارکت کنندگان در این طرح، استان هرمزگان را به عنوان استانی که کمترین کتاب‌ فروشی و کمترین مشارکت کننده را داشته است و سپس استان های خراسان شمالی، کهگیلویه و بویر احمد و سیستان و بلوچستان عنوان کرد و استان اصفهان را دارای بیشترین میزان مصرف یارانه در این طرح نامید.

حسینی‌پور در پاسخ به سوالی در مورد مشارکت فروشگاه‌ های دیجیتالی در طرح های فصلانه از برنامه خانه کتاب برای حضور کتاب های دیجیتالی و صوتی در طرح آتی خبر داد و گفت که در مورد سایت های فروش آنلاین کتاب فعلا برنامه ای وجود ندارد.

او در پاسخ به سوالی در مورد لزوم تاسیس زیرساخت ها و ویترین در استان های محروم و سپس تخصیص یارانه جهت خرید کتاب توضیح داد که  در طرح‌های بعدی در تخصیص یارانه بازبینی می‌شود تا مثلاً براساس سرانه جمعیت استان یارانه تخصیص یابد و در صورت عدم استفاده آن مبلغ محفوظ بماند و در در فعالیت‌ های بعدی استان در حوزه کتاب به مصرف برسد. او تاکید کرد که راه‌ اندازی کتاب فروشی کار دولت‌ ها نیست و نیازمند همت بخش خصوصی است و اجرای این طرح ها کمک به تحریک بخش خصوصی محسوب می شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: